Prof. Dr. Sinsi
|
Yayalar Ve Sürücülerin Sergilediği Yanlış Davranışlar Nelerdir?
Yayalar ve sürücülerin sergilediği yanlış davranışlar nelerdir?
yayalar tarafından
sergilenen dogru ve yanlış davranışların belirlenmesi ve kaldırımda yürüme ile
ilgili dogru yanlış davranışlar nelerdir
performans ödevi
Türkiye, trafik kazalarıyla ilgili
yapılan istatistiklerde her zaman dünya
genelinde hep en üst sıralarda yer almıştır Bu
kadar çok kaza olması ve
kaza başına hayatını yitiren insan sayısındaki yüksek oranlar,
ülkemiz trafiğini insan
hayatını tehdit eden en büyük faktör haline getirmiştir
Trafik kazalarında, sürücü bilgi ve beceri
eksikliğinin oranı son
yıllardaki istatistiklere bakarsak % 95 ile %98 arasında değişmektedir
Bu istatistikler ve yaşadığımız trafik
ortamı bize gösteriyor ki, hem
sürücüler, hem yolcular, hem de yayalar trafikle ilgili
temel bir eğitim
almadıkları için bir çok yanlışı göz göre göre yapmaktalar (Kırmızı
ışıkta geçmek gibi…)
Otomobil kullanma ve trafikle
ilgili ilk bilgileri genellikle önce aile
ortamında, daha sonra da herhangi bir yakınımızdan
öğrenmişizdir Bize öğreten
kişinin söylediği her şeyi doğru kabul edip, trafiğe öyle
çıkmışızdır Bu yüzden ülkemizde
otomobil kullanma ile ilgili bilgiler
kulaktan dolma ve çoğunlukla yanlıştır Doğruluğundan emin olmadığımız
birçok bilgiyi savunarak,
iddialara bile gireriz!
Günümüzün
acımasız trafik ortamında ise eksik ve yanlış bilgi ile yola
çıkan sürücünün şansı
maalesef çok azdır Doğru bilgiyi; beceri, sağduyu
ve saygıyla uygulamak trafikteki tek yaşam
şansıdır
Çoğu sürücünün doğru
olarak bildiği, ama aslında yanlış olan bazı
bilgileri sizler için derledik Bu bilgilerin
ışığında hem sizler kendi
bilginizi sınayın, hem de bundan sonra yakınlarınıza doğru bildiğiniz
yanlışlar yerine doğruları
öğreterek, bireysel sorumluluğunuzu yerine
getirin
– Usta sürücü, düştüğü
problemden kazasız sıyrılmayı bilir!
Yanlış!
Çünkü usta sürücü probleme girmeyen sürücüdür
Karşısına çıkabilecek her türlü tehlikeyi önceden görebilir,
ona göre tedbirini
önceden alır Problemlerle uğraşmaz
– Otobanda tamam ama,
şehir içinde emniyet
kemeri takılmayabilir!
Yanlış! Emniyet kemeri hayat kurtaran en önemli güvenlik
gerecidir 50 km/s
hızda meydana gelen bir çarpışmada otonun içindekiler
emniyet kemeri takmadıkları takdirde, 4 katlı
bir binadan aşağı düşmeyle
eşit şok yaşar
– Arkada oturanlar için
emniyet kemeri takmak
gereksizdir!
Yanlış! Motorlu araçlar bir yere çarptığında hemen durur,
ancak içindeki yolcular aynı
hızla bir yere çarpana kadar ilerlemeye devam
eder Arkada oturanların da yaşam haklarını
kullanmaları ve emniyet
kemerlerini takmaları gerekir Her ne kadar henüz kanunen zorunlu olmasa
da, yolcuların güvenliği
için geliştirilmiş olan arka emniyet kemerleri de
hayat kurtarır Kazalarda en çok zararı
emniyet kemeri bağlı olmayan
yolcular görmektedir
– Lastik havalarını düşük
tutarsak, hem daha iyi
tutunur, hem de daha konforlu olur!
Yanlış! Lastik havalarının, aracın
fabrika değerinin altında
olmaması gerekir Hatta yüke ve yolcu sayısına göre artırılmalıdır Çünkü
hava basıncı düşük
lastiğin tabanı yere yayılarak daha iyi tutunma
sağlamaz Aksine tabanın ortası yukarı kalkar
ve yol ile teması kesilir
Havası düşük lastiklerin yalnız omuz kısımları yere basar
Lastik hava basıncı
düşükken; kayma hareketleri çok daha düşük hızlarda başlar, fren
mesafesi uzar, direksiyon hareketlerine
daha geç cevap alınır Belki daha
konforlu sürüş yaparsınız ama, konforlu şekilde yoldan
çıkabilir, konforlu şekilde
çarpabilirsiniz!
– Sıcak havada, lastiğin
ısınmasını dengelemek için lastik havaları indirilir!
Yanlış! Lastiğin ısınmasının en büyük nedeni havanın sıcak
olması değil, lastik hava basıncının
düşük olması nedeniyle lastik
yanaklarının daha fazla esnemesidir
– Yağmurda inik
lastik daha az kayar!
Yanlış! Hava basıncı düşük lastikte su
boşaltma kanalları kapandığı
için yağmur suyunu çok daha az boşaltır Hatta boşaltamaz ve
su üzerine çıkma
ve su yastığı üzerinde kayma (aquaplanning) çok daha düşük hızlarda
başlar
- Direksiyon saate göre 10′u
çeyrek geçe tutulur!
Yanlış! Direksiyon saate göre 9′u
çeyrek geçe (9 15) tutulur Bu
pozisyon, acil bir durumda her iki yöne eşit
miktarda direksiyonu çevirebileceğiniz
tek pozisyondur
– En iyi koltuk pozisyonu,
sürücünün en rahat ettiği
pozisyondur
Yanlış! Sürücünün doğru koltuk pozisyonu öncelikle otomobile
hakim olabileceği ne çok uzak,
ne de çok yakın bir pozisyondur Koltuk
mümkün olduğunca dik olmalıdır Direksiyon 9 15
pozisyonundayken kollar dümdüz
olmamalıdır İdeal dirsek açısı 120 ile 135 derece civarındadır
Evimizde TV seyrettiğimiz koltuk
pozisyonu çok rahat olabilir, ama bu
pozisyonda otomobile ve trafiğe hakim olabilmek çok
zordur
– Motorlu araçlar lastiğin
üzerinde gider!
Yanlış! Motorlu araçlar lastiğin
içindeki havanın üzerinde
gider Eğer lastiğin içinde hava yoksa, hiçbir yere gidemezsiniz Doğru
lastik havası, ayağınızdaki
ayakkabı numarası gibidir Ayağınızı sıkan
veya bol gelen bir ayakkabıyla nasıl yürüyemezseniz, otomobilin
yol tutuşu da
aynı şekilde bozulur
– Ani frenlerde önce frene
basıp, durmaya yakın
debriyaja basarsak, motor kompresyonundan faydalanıp
daha kısa mesafede dururuz!
Yanlış! En etkin yavaşlama
frenle debriyaja aynı anda basılarak
yapılır Böylece fren sırasında motor devre dışı bırakılarak,
motorun aracı ileri
götürme kuvveti yok edilir
– ABS (Antiblokaj Fren Sistemi)
mekanik frene göre çok daha kısa mesafede
durdurur!
Yanlış! ABS fren sistemi olan bir araç tekerleklerin
kızaklamasını önler ve fren
sırasında manevra yapılabilmesini sağlar
Ancak, daha kısa mesafede durdurmaz, daha güvenli şekilde fren
yapılmasını sağlar
– Mekanik freni olan bir
otomobilde fren pedalını pompalayarak daha kısa mesafede
durulabilir!
Yanlış! Pompalamak için ayak fren pedalı üzerinden her
çekildiğinde, aracın ileri hareketi
devam eder ve durma mesafesi uzar
Doğrusu; panik frende fren pedalı üzerindeki basıncı
azaltarak lastiğin dönmesini
sağlamaktır Ancak ayak fren pedalından kaldırılmamalı ve fren
yapmaya devam edilmelidir
- Doğru takip mesafesi hızın
yarısıdır!
Yanlış! Bu yöntem kullanışlı olmamakla birlikte, hata
payı yüksektir İdeal
takip mesafesi (kuru havada) 2 saniye arkadan takip
etmektir Yağışlı havalarda veya yük
durumunda bu süre 3-4 saniyeye
çıkarılmalıdır
– Dörtlü ikaz (flaşör) tünele
girince yakılır!
Yanlış!
Dörtlü ikaz sadece trafiğe tehlike yarattığınız
durumlarda yakılır Yani olası bir kaza veya
arıza halinde Tünelde kısa
farların açık olması yeterlidir
– Gündüz kısa
farları yakmak trafiktekilerin
gözünü alır!
Yanlış! Gündüz kısa far yakmak, daha erken farkedilmenizi
ve size tehlike
yaratacak olan kişilere kendinizi daha erken göstermenizi
sağlar Gece yakılan kısa farlar gözümüzü
daha çok alır Sadece kapalı ve
yağışlı havalarda değil, güneşli havalarda ve hızlı
yol kesimlerinde de
kısa farların açılması kendi sürüş güvenliğiniz için önemlidir
- Çocukları uyarmak için korna
çalınır!
Yanlış! Çocukları uyarmak için korna çalınmaz! Korna
onların paniğe kapılıp
beklenmedik bir reaksiyon vermelerine yol açar En iyisi
iyice yavaşlamak ve gerekirse durmaktır
– Yoğun siste en iyi gitme
yöntemi dörtlü ikazları yakmaktır!
Yanlış!
Yoğun siste en iyi gitme yöntemi hiç gitmemektir
Çünkü siste daha iyi gören
sürücü yoktur, daha çok risk alan sürücü vardır
Görüş mesafesi yeterliyse siste sarı
camlı gözlükler kullanmak, sis
lambalarını ve kısa farları yakmak, silecekleri çalıştırmak, yerin
kayganlaştığını dikkate almak, takip
mesafesini artırmak ve sollama
yapmamak daha güvenli yol almanıza yardımcı olur
Unutmayın!
Hayatınız boyunca
ölümlü bir trafik
kazası geçirme olasılığınız % 33′ tür Rus ruletinde bile bu
oran %17′dir Lütfen,
trafikte araç kullanmanın bir yaşam işi olduğunu hiçbir
zaman aklınızdan çıkarmayın
|