Prof. Dr. Sinsi
|
Karayolları Kenarında Yapılacak Ve Açılacak Tesisler Hakkında Yönetmelik
Geçiş Yolları Eğimi ile Drenaj Sistemi
MADDE 12 - (Değişik : 06 01 1998/23222 Sayılı Resmi Gazete) Geçiş yollarının karayolu hendeğinin eksenine kadar yoldan tesise doğru % 2 iniş eğimli olması ve yol hendeğine isabet edecek kısımlarına hendek taban kotuna uymak şartıyla, gelebilecek suyu tahliye edecek kapasitede enaz 1x1 m ebadında menfez yapılması zorunludur Teknik açıdan 1x1 m ebadında menfez yapılmasının uygun olmadığı yerlerde ise idarece uygun görülecek bir sanat yapısının yapıl-ması, geçiş yolları genişliğince ızgara konulması ve kanalın kesintisiz çalışabilmesi için tesis sahibince sürekli bakımın yapılması zorunludur
Tesis alanına düşecek yağış suları dışındaki diğer sıvılar kanala veya karayolu hendeğine verilemez Pissu şebekesine ait proje ayrıca istenir Tesis cephesi önünde, banket dış kenarı ile karayolu sınır çizgisi arasında kalan alan, geçiş yolları kotuna uygun olmalıdır Bu alan içinde, bordür taşı, klavuz ışık ve direklerinden başka yükseltilmiş herhangi bir eleman bulunamaz Bordür taşlarının yüksekliği ençok, 0,20 metre olmalı ve dış yüzeyleri araç tekerleklerinin çarpmaları halinde tehlike yaratmayacak şekilde yatık veya yuvarlatılmış bulunmalıdır
Tesislerin İsmi
MADDE 13 - Tesislerin ismini ve varsa bağlı bulunduğu şirketi belirleyen isim levhası ve amblemleri bir adet olmak üzere tesisin bünyesinde ve karayolu sınır çizgisi dışına konulabilir Bunların dışındaki tüm yazı, sembol ve şekiller reklam ve ilan levhası sayılarak buna göre işleme tabi tutulur
Tesislerin giriş - çıkış yollarında ışıklı veya ışıksız yön levhaları kullanılamaz Ancak tesis çıkış yoluna tesisten çıkan araçlara hitap edecek şekilde DUR levhası konulması mec-buridir
Işıklandırma
MADDE 14 - Işıklandırma, yoldaki trafiği etkilemeyecek şekilde tertiplenir Tesislerin adını, servislerin niteliğini ve benzeri hususları belirtecek levhalar ençok 300 metre uzaklıktan görülebilecek şekilde endirek ışıkla aydınlatılır veya sürücülerin gözünde kamaşma yaratmayacak şekilde içten aydınlatılmış olabilir
Tesislerin geçiş yolları ile park yerleri en az (1) Lüks şiddetinde aydınlatılır
Toplayıcı Yollar
MADDE 15 - Toplayıcı yollara geçiş yolu ile bağlantı yapacak şekilde kurulacak tesisler için, kavşak ve görüş mesafesi ile cephe genişliği konusunda, bu kısımda belirtilen şartlar aranmaz
Ancak, toplayıcı yollardan karayoluna katılma ve ayrılmaları sağlayacak bağlantıların en az bir kilometre aralıklarla yapıl-ması zorunludur
ÜÇÜNCÜ KISIM
Belediye Sınırları Dışında Karayolu Kenarındaki
Yapı ve Tesisler
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Geçiş Yolu İzin Belgesi
MADDE 16 - Belediye sınırları dışındaki karayolları kenarında yapılacak ve açılacak tesislerden karayoluna bağlantı yapılmak istenmesi halinde, yolu yapan ve bakım altında tutan kuruluştan Geçiş Yolu İzin Belgesi alınması zorunludur
Kavşak Mesafesi
MADDE 17 - Tesislere ait geçiş yolu ekseninin taşıt yolu dış kenarı ile kesiştiği noktanın kavşak başlangıcına mesafesi; aynı yönde birden fazla şeridi olan iki yönlü devlet yolları ile bölünmüş devlet yollarında enaz 200 metre, diğer devlet yolları ile platform genişliği 10 metre daha fazla olan il yollarında enaz 150 metre, diğer il yollarında enaz 100 metre ve diğer yollarda enaz 50 metredir Geçiş yolu, giriş ve çıkış yolu olarak tesis edilmiş ise, kavşak tarafında kalan giriş veya çıkış yolu ekseni bu mesafenin tahkikinde esas alınır
Tesislere ait geçiş yolu ekseninin taşıt yolu dış kenarı ile kesiştiği noktanın, platform genişliğinde daralma olan köprü, tünel ve menfez gibi yapıların yaklaşımlarında yol platformundaki daralmanın başladığı kesime olan mesafesi; iki yönlü devlet ve il yollarında her iki yönde ayrı ayrı olmak üzere enaz 100 metre, bölünmüş devlet ve il yollarında enaz 50 metredir
Ancak;
a) Çeşitli kamu kurum ve kuruluşların bakımı altında bulunmayan tapuda kayıtlı yollar,
b) Çeşitli kamu kurum veya kuruluşların bakımı altında bulunmayan veya bu kuruluşların bakımı altında olmasına rağmen kamuya açık tutulmayan yollar,
c) Çeşitli kamu, kurum veya kuruluşlarınca daha önce bakım altında iken, sonradan bakım ağından çıkarılan karayolları,
d) Geçiş yolları,
e) İlgili kuruluşlarca yapım ve bakımı altında bulundurulan sulama kanalı yolları, baraj yolları ile radyoling, radar, televizyon yayın aktarıcı istasyonları, haberleşme istasyonları, katı, sıvı veya gaz iletim hatları gibi tesislere ulaşan yollar,
f) Serbestçe girmenin yasaklandığı yollar,
g) Bölünmüş yollarda sadece, ‘’U’’ dönüşleri için ayırıcı üzerinden verilen aralıklar,
h) Bölünmüş yollarda, ayırıcıda aralık bırakılmaksızın tesis yeri karşı tarafındaki yol bölümüne bağlanan veya bu bölümden ayrılan yollar,
Kavşak mesafesi tahkikinde dikkate alınmaz
Görüş Mesafesi
MADDE 18 - (Değişik : 06 01 1998/23222 Sayılı Resmi Gazete) Görüş mesafesinin tespitinde bu Yönetmeliğin 17 nci maddesinde belirtilen mesafeler içinde görüşün açık olması şartı aranır
Bölünmüş yollarda görüş mesafesi, tesis yerinin sol tarafında kalan karayolu kısmı için aranır
Görüş mesafesinin tahkikinde, tesisin giriş ve çıkış yolu eksenlerinin ayrı ayrı, taşıt yolu kenar çizgisi (kaplama kenarı) ile kesiştiği nokta kotunun (1) metre yukarısından bakıldığı zaman taşıt yolunun her iki yönünde ve aranacak mesafe içinde, taşıt yolu her noktasının (1) metre yukarısının açık olarak görülmesi şartı aranır
Yapıların Konumu
MADDE 19 - Kavşak yakınındaki tesislere ait yapıların, görüş üçgeninin dışında olması zorunludur
Görüş üçgeni : Kavşaklardaki komşu kollarda kavşak başlangıcından itibaren, bu Yönetmeliğin 17 nci maddesinde belirtilen mesafeler içinde, taşıt yolunun tesis tarafındaki kenar çizgileri üzerinde işaretlenecek iki noktanın birleştirilmesi ile bulunacak doğru parçasının, kavşak tarafında taşıt yolu kenar çizgileri ile teşkil ettiği alandır
Tesis Sahasının Kaplanması
MADDE 20 - Geçiş yolları ve uzantıları ile parkyerleri ve tesisin taşıt trafiğine açık diğer alanlarının, karayolu sınır çizgisinden itibaren enaz 50 metrelik mesafe içinde, karayolunun kaplama cinsine uygun olarak (stabilize yollar dışında parketaş, asfalt veya beton) kaplanması zorunludur
Geçiş Yolları ile Adaların Düzenlenmesi
MADDE 21 - (Değişik : 06 01 1998/23222 Sayılı Resmi Gazete) Geçiş yolları ve bu yollar ile ilgili adaların düzenlenmesinin;
A) Bölünmüş yol kenarındaki tesisler için;
a) Akaryakıt istasyonları, LPG ikmal istasyonları ile yolcu terminallerinde Ek-1 deki proje örneğine,
b) Diğer tesislerde Ek-2 deki proje örneğine,
B) İki yönlü yolların kenarındaki tesisler için;
a) Akaryakıt istasyonları, LPG ikmal istasyonları ile yolcu terminallerinde, tesisin geçiş yolu ile bağlanacağı yolun devlet yolu, il yolu veya diğer yol olması durumuna göre sırasıyla Ek-3, Ek-4 veya Ek-5 deki proje örneğine,
b) Diğer tesislerde Ek-6 daki proje örneğine,
uygun olarak yapılması zorunludur
Cephe genişliği, akaryakıt istasyonları, LPG ikmal istasyonları ile yolcu terminalleri için, iki yönlü devlet yollarında enaz 75 metre, bölünmüş devlet yollarında enaz 45 metre, il yollarında enaz 55 metre ve diğer yollarda enaz 40 metredir
Akaryakıt istasyonları, LPG ikmal istasyonları ve yolcu terminalleri dışındaki tesisler için cephe genişliği enaz 30 metredir
Cephe genişliğinin tahkikinde, mülkün karayolu sınır çizgisine kesintisiz olarak çakışan ortak kenar uzunluğu esas alınır Cephe genişliğinin tahkikinde % 2 tolerans uygulanır
Tesis İzni ile İlgili Başvuru
MADDE 22 - Yapılması istenilen tesis yerini açık olarak gösteren bir dilekçe ile ilgili Kuruluşun Bölge Müdürlüğüne başvurulur Bu dilekçeye, tesis yerini hiçbir tereddüde yer vermeyecek şekilde arazi boyutları ile birlikte gösteren ve tesisin sabit bir noktaya olan mesafesi de belirtilmek suretiyle hazırlanmış detaylı kroki, tapu kaydı, çaplı tasarruf belgesi veya zilyetlik ilmuhaberinden herhangi birinin örneği eklenir Başvuranın mal sahibi olmaması halinde, mal sahibinin Noter-den tasdikli muvafakatı aranır
Eksik belge ile yapılan başvurular ile alt veya üst birimlere yapılan başvurular geçersiz sayılır
Başvuruda belirtilen tesis yerinin incelemeye alınabilmesi için yolun trafiğe açılmış olması şarttır
(Değişik : 06 01 1998/23222 Sayılı Resmi Gazete) Projeleri onaylanarak kesinleşmiş, kamulaştırma işlemleri tamamlanmış, ancak inşaatı bitirilip trafiğe açılmadığı halde, başkaca bir alternatifi olmadığı içi n yöresel trafiğin zorunluluk nedeniyle kullanıldığı karayolu kenarında yapılmak istenen tesis başvuruları da incelemeye alınır
Başvuru sahibi, herbir inceleme için belirlenecek olan ‘’Tesis Yeri Ön İnceleme Masrafı’’ karşılığı bedelini ilgili kuruluşun göstereceği banka hesabına engeç 15 gün içinde yatırır Tesis Yeri Ön İnceleme Masrafının yatırıldığına dair makbuzun ibraz edildiği tarihten itibaren de bir ay içinde ilgililerce gerekli inceleme mahallinde yapılarak, Yönetmelik hükümlerine uygun görülmeyen yerler için bu durum başvuru sahibine bildirilerek, dosya işlemden kaldırılır
Geçiş Yolu Ön İzin Belgesi
MADDE 23 - Adı geçen Ön İzin Belgesini almak üzere yapılacak işlemler :
a) Durumu bu Yönetmelik hükümlerine uygun olan yerler için başvuru sahibine tebligat yapılarak; Geçiş Yolu Ön İzin Belgesi düzenlettirmek üzere, aşağıdaki evraklar istenecektir
1 - Tesis yapılacak yerin tapusu,
2 - Çaplı tasarruf belgesi,
3 - Zilyetlik ilmuhaberi veya kira kontratından herhangi birinin aslı veya noterden tasdikli bir örneği,
4 - Vaziyet planı : Teknik elemanlarca hazırlanmış ve imzalanmış tesisin arazi üzerindeki konumunu, her türlü giriş çıkış yollarını gösteren ve arazideki halihazır durumun işlenmiş olduğu vaziyet planlarından beş adet,
5 - Tesis yerinin belediye sınırı veya mücavir alan dışında olduğuna dair ilgili Belediyeden alınmış resmi yazı
Tesis yerine ait müşterek veya iştirak halindeki mülkiyette, sahiplerinden herbirinin noterden tasdikli muvafakatları ayrıca istenir
Gerekli belgelerin tamamlanmasını takip eden bir ay içinde ilgili kuruluşun Bölge Müdürlüğünce Geçiş Yolu Ön İzin Belgesi düzenlenerek, vaziyet planı onaylandıktan sonra bir örneği Ön İzin Belgesi ile birlikte başvuru sahibine ve ilgili Valiliğe gönderilir
b) Geçiş Yolu Ön İzin Belgesi alınmadan tesise inşaat izni verilemez Geçiş Yolu Ön İzin Belgesi alındığı tarihten itibaren engeç 1 yıl içinde ilgili Valilikten inşaat izni alınmalıdır Bu inşaat izin belgesinin tasdikli bir örneği yolu yapan ve bakım altında tutan kuruluşun ilgili Bölge Müdürlüğüne gönderilir
c) Başvuru sahibinin yazılı isteği veya dilekçe ekinde ibraz edilen belgelerin sahte, eksik veya usulüne uygun olmadığının anlaşılması hallerinde bu belge iptal edilir ve durum ilgili Valiliğe ve başvuru sahibine bildirilir
d) Yolu yapan ve bakım altında tutan Kuruluşlar, tesis inşaatının her aşamasında, inşaatın bu Yönetmelik hükümlerine uygunluğunu kontrol etmeye yetkilidirler
e) Geçiş yollarının, bu yollar ile ilgili adaların, parkyerlerinin ve ilgili diğer hususların bu Yönetmelik ve Geçiş Yolu Ön İzin Belgesinde belirtilen şartlara uygun olarak düzenlenmesi zorunludur İlgililerce, aykırı bir durumun belirlenmesi halinde, aykırı görülen hususlar için zabıt düzenlenerek, aykırılığın giderilmesi için ilgili Bölge Müdürlüğünce üç ay süre verilir Bu süre sonunda belirlenen aykırılığın giderilmemesi halinde bu belge iptal edilir
Geçiş Yolu İzin Belgesi :
|