Prof. Dr. Sinsi
|
Türk Edebiyat Tarihi Nedir
Nabî
Hikemî şiirin öncüsüdür didaktik şiirleriyle ünlüdür Yaşadığı dönemin (gerileme dönemi) etkisiyle toplumun aksayan yönlerinden hareketle öğüt verici şiirler yazmıştır
Hayrabat ve Hayriye mesnevileriyle divanı vardır
18 yy
nedim (1680-1730)
“Haddeden geçmiş nezaket yâl ü bal olmuş sana
Mey süzülmüş şişeden ruhsar-ı al olmuş sana”
Lâle devri şairidir
Bir gazel şairidir Şarkıda da en önemli isim odur
Devrin zevkini ve eğlencesini şiirlerinde işlemiştir
Şiirlerinde zevk, safa, çapkınlık (seviyeli), nükte, zarafet, aşk, şarap, tabiat, neşe ve musikî bir aradadır Dinî konulara hiç yer vermemiştir
Şiirde divan edebiyatının katı kurallarının dışına çıkarak mahallileşme cereyanını başlatmıştır Şiire Halk ruhunu, deyimlerini, zevkini, coşkusunu, İstanbul’u ve İstanbul türkçesini şiirlerine yansıtmıştır
Dili yalın, açık, ahenkli ve akıcıdır
Söz Sanatlarını da başarıyla kullanmıştır
En önemli eseri divanıdır
Şeyh Galip (1757-1799)
divan edebiyatının son büyük üstadıdır
Mevlevî şeyhlerindendir
Dili süslü ve ağırdır
Şiirlerinde musiki önemlidir
Sebk-i Hindî tarzının temsilcisidir
Başlıca eserleri divanı ve sembolik bir aşk hikâyesi olan Hüsn ü Aşk’ıdır
Hüsn ü Aşk tasavvufî bir eserdir Devir nazariyesini, Allah aşkını, tarikat felsefesini bu eserinde işlemiştir Hüsn-i mutlak olan Allah’ı ve onun güzelliğini bulma yolundaki âşığın başına gelebilecekleri anlatmıştır
III BATI ETKİSİNDE GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI (19 yy- )
--------------------------------------------------------------------------------
Çağdaş türk edebiyatı, Osmanlı Devleti’nin gerilemesinin hızlandığı, yapılan yeniliklerin başarıya ulaşamadığı, batıya yönelme gereğinin duyulduğu bir zamanda, yani 1839’da tanzimat Fermanı’nın ilân edilmesiyle başlayan medeniyet ve kültür değişikliği ve bu değişikliğin dayandığı Batılılaşma olgusunun belirlediği bir gelişim sürecinde değerlendirilebilir
19 yüzyılda türk edebiyatı, batılılaşma hareketine bağlı olarak roman, hikâye, Tiyatro gibi yeni türlerin denenmesiyle çağdaş bir çizgiye girdi
türk edebiyatının yönü batı düşüncesinin temel alınması sonucu değişti Batıyla ilişkiler, aydınların bir batı dilini öğrenmeleri, batı edebiyatından yapılan çeviriler, batıdaki fikir akımları ile tanışma bir kültür ve medeniyet değişimini gündeme getirdi Sosyal, ekonomik ve siyasî hayatta meydana gelen değişiklikler edebiyata da yansıdı, Cumhuriyetin kuruluşuna kadar arayışlar devam etti
1 tanzimat Devri türk edebiyatı
tanzimat Fermanı ile beraber edebiyatta da batıya yönelme başlar
tanzimat dönemi edebiyatının kesin olmamakla birlikte başlangıç tarihi olarak 1860 gösterilebilir Bu Tarih, Tercüman-ı ahval’in yayımlanmaya başlayış tarihidir
Bu dönemde batı edebiyatlarından birçok yeni tür ve şekiller alınmış; önceleri çevirme, sonraları taklit ve telif etmek suretinde bu türlerde eserler verilmiştir
tanzimat edebiyatının temsilcilerinin amacı batı örneğine göre bir edebiyat yaratmak ve batı hayatını tanıtmak olduğu için, sanatçıların hepsi edebiyat türlerinin romandan şiire kadar en az bir kaçı ile örnekler yazmışlardır Bu dönemde telif eserler yanında çok sayıda tercüme ve adapte eser de türk edebiyatına dahil edilmiştir
Bu dönemde yapılan yenilikler ve alınan türler şunlardır
Gazete
Bir yayın organı olarak 1831’de çıkmaya başlayan Takvim-i Vakayi, resmî bir gazete idi
Daha sonra yarı resmî olarak 1840’ta İngiliz Churchill tarafından Ceride-i Havadis çıkarıldı
İlk edebî ve özel gazete ise 1860 yılında Şinasî ve Âgâh Efendiler tarafından çıkarılan Tercüman-ı Ahvaldir
Daha sonra Şinasî, 1862’de tasvir-i Efkâr’ı çıkarmaya başlar
Bunların dışında muhbir (1866), Hürriyet (1867), basiret (1869), İbret (1871), Devir (1872), Bedir (1872) gazeteleri çıkar
Hikâye ve roman
türk edebiyatı romanla ilk defa 1859’da karşılaşır Yusuf Kâmil Paşa Fenolen’in Telemak (Telemaque) adlı romanını tercüme eder
İlk yerli roman Şemsettin Sami’nin Taşşuk-ı Talât ve Fıtnat (1872)’ıdır
İlk hikâye Ahmet Mithat Efendi’nin Letaif-i Rivayet’idir
Tiyatro
İlk Tiyatro Şinasi’nin Şair Evlenmesi adlı, iki perdelik, komedi türündeki eseridir Eserde görücü usulü ile yapılan evliliklere gönderme yapılır
Şiir
tanzimat döneminde en önemli yenilik şiirde görülür
Şekil olarak divan şiirine bağlı kalınmış, fakat konu bakımından hem eski terk edilmiş hem de oldukça yeni ve çeşitli konular işlenmiştir
Aruz ölçüsünün yanında az da olsa hece kullanılmıştır
gazel, Kaside, terkib-i bent gibi şekiller kullanılarak hak Adaler, kanun, medeniyet, eşitlik hürriyet kavramları işlenmiştir
tanzimat yazar ve şairleri hem yaşadıkları dönem hem de -daha önemlisi- edebiyata bakış açıları ve işledikleri konular bakımından iki gruba ayrılır:
|