Prof. Dr. Sinsi
|
Türk Edebiyat Tarihi Nedir
Dönemin edebiyatçıları
Recaizade Mahmut Ekrem (1847-1914)
Şiir, roman, hikâye, Tiyatro, Eleştiri, edebî bilgiler türlerinde eserler vermiştir
Şiirlerinde hüznü ve elemi işlemiştir Ölümü hatırlatan tabiat manzaraları, hüzünlü duygular, romantik güzellikler, solgun güller, kitap yaprakları arasında kurutulmuş çiçEkler, küçük kuşlar onun şiirlerinin konuları arasındadır Oğlu Nejad’ın ölümü; işli, üzüntülü şiirler yazmasında etkili olmuştur
Edebiyatta yenileşmeden yanadır Muallim Naci ile aralarında bu konularda tartışmalar olmuştur
Eserleri
Nağme-i Seher: Şiir
Yadigâr-ı Şebab: Şiir
pejmürde: Şiir
Zemzeme: Şiir Önsüzünde edebiyat hakkındaki düşünceleri ve edebî eleştirileri vardır (Bu esere Muallim Naci “Demdeme” ile karşılık vermiştir )
Muhsin Bey: Hikâye
Şemsa: Hikâye
Araba Sevdası: roman Realizmin etkisiyle yazılmıştır ve batı hayranlığı yolunda düşülen garip durumları eleştirir
Çok Bilen Çık Yanılır: komedi
Afife anjelik: Tiyatro
vuslat: Tiyatro
Atala: Tiyatro
Talim-i edebiyat: Edebî bilgiler içerir
Samipaşazade Sezai (1860-1936)
Batılı tarzda hikâyeleri ve bir romanı vardır
sergüzeşt adlı romanı realizme doğru atılmış bir adımdır
Küçük Şeyler adlı hikâye kitabı Fransız realistlerinin sanat anlayışlarına uygundur
Rumuzul-edeb, bazı makale, hikâye ve sohbetlerini içerir
Romantik özellikler taşıyan şiirler de yazmıştır
Şiir isimli bir de piyesi vardır
“İclâl”de, yeğeni İclâl’in ölümü üzerine yazdığı Mersiye, bazı nesirleri ve hatıraları vardır
Abdülhak Hâmit Tarhan (1852-1937)
Edebiyatta batılılaşmanın asıl ihtilâlcisidir
Şair-i Azam olarak bilinir
Kurallara uymayan, batı şiirinde gördüğü her yeniliği türk şiirine uygulayan, divan şiirini bitiren o olmuştur
Doğu ve batı şiirini işlendikleri yerlere giderek öğrenmiştir
sanatında romantik etkiler vardır
Zengin bir lirizm bulunan şiirlerinde vezne, kafiyeye, söze, dile pek önem vermemiştir Taşkınlık ve yücelik, söyleyişteki Tezat onun şiirinin önemli özellikleridir
Şiirlerinde ve tiyatrolarında Tarihî konular önemli bir yer tutar soyut kavramlar, hayat, tabiat, ölüm, insan, onun işlediği konulardır
Şiirleri: Sahra, Belde, Makber, Ölü, Bunlar O’dur, Hacle, Bâlâdan Bir Ses, Garam  
Yirmiye yakın tiyatrosu vardır Sahnelenmesi imkânsız Tiyatro eserleri yazmıştır Bu eserlerde insanların yanında ölüler, ruhlar, hayaletler, periler de rol alır Tiyatroda egzotik, Tarihî, millî ve dinî konuları işlemiştir Bazı oyunlarında shakespeare’in tesiri görülür Hepsi de dramdır ve bazıları mensur bazıları da manzumdur
İlk Tiyatro eseri Macera-yı Aşk’tır Tarık, Finten, Eşber, nesteren, Sardanapal, İlhan, Hakan, Liberte önemli Tiyatro eserleridir
Nabizade nazım (1862-1893)
Romanlarıyla ve hikâyeleriyle realizmin ve natüralizmin temsilcisidir
Karabibik, edebiyatımızda anadolu konulu ilk hikâyedir Köy romanı olarak bilinir Köy hayatı tam bir realizmle yansıtılmıştır
Zehra, ilk psikolojik roman örneğidir Eserde tasvir ve tahliller geniş yer tutar
Diğer hikâyeleri: Yadigârlarım, Bir Hatıra, Sevda, Haspa
Muallim Naci (1850-1893)
Eski şiirin savunucusu ve temsilcisidir Eski-yeni konusunda Recaizade ile aralarında tartışmalar olmuştur Naci göze hitap eden kafiyeyi savunurken, Recaizade kulağa hitap eden kafiyeyi savunmuştur Tartışma konusu, “abes” ve “muktebes” kelimelerinin -eski yazıda- kafiyeli olup olmadıklarıdır
Batılı şiiri benimsememesine rağmen bu alanda başarılı şiirler yazmıştır
Şiir kitapları: Ateşpare, Şerare, Füruzan, Sünbüle
Edebî eseri: Istılahat-ı Edebiye
Sözlüğü: Lûgat-ı Naci
--->: Türk Edebiyat Tarihi Nedir frmacil sayfa 2iki --->: Türk Edebiyat Tarihi Nedir
|