Prof. Dr. Sinsi
|
Fabl Nedir Tarihi Gelişimi
Fabl nedir tarihi gelişimi
fabl: kişiler genellikle hayvan, bitki ve cansız varlıklar olan, ders verir nitelikli kısa masalımsı öykülere fabl denir -fabl’ın genel özellikleri- “fabl” sözcüğünün kökeni latince “hikaye” anlamına gelen “fabula”’dır fakat bu sözcük zamanla bir ahlak ilkesi veya davranış kuralını anlatan kısa sembolik (simgesel) bir hikaye türünün adı olmuştur bu tür hikayelerin, kahramanları genellikle hayvanlardır hikaye kahramanı bu hayvanlar, kendi özelliklerini korumakla birlikte insan gibi konuşurlar esasen “fabl” bu özelliği nedeniyle masalımsı eserler arasında yer alır fabl’lar hem nazım, hem nesir biçiminde olurlar fabl’ın sonunda her zaman bir ahlak dersi (kıssadan hisse) vardır bu ders kısa, açık ve doğru olmalıdır ,ve mutlaka hikayenin doğal bir sonucu gibi görülmelidir fabllarda öğretici (didaktik) bir amaç güdülür, gündelik hayatla ilgili dersler ve öğütler verilir okurlar çoğu zaman verilen dersin veya öğüdün ne olduğunu anlamakta zorluk çekmezler çünkü; bu ders veya öğüt eserin bir yerinde, çoğu kez sonunda, bir atasözü, veya özdeyiş biçiminde açıkça belirtilir fabllarda basit ahlak ilkelerine değinildiği gibi insanların bir çok kusurlu yönlerine de dikkat çekilir fabllar vasıtasıyla kanaatkarlık, özveri, yardımseverlik , iyi niyet gibi olumlu davranışlar çocuğa kazandırılabilir özellikle 8-12 yaş grubu çocuklar fabl okumaktan ve dinlemekten, büyük zevk alırlar kanaatkarlık, tamahkarlık, kıskançlık, paylaşımcılık gibi çocuklar tarafından anlaşılması güç kavramların somut olaylarla anlatılması sebebiyle çok önemli bir eğitim aracı olarak kabul edilmelidir fabllar insan belleğinde çok kolay saklanabilen ve ortaya çıkarılabilen özelliklere sahip olduğu için sözlü gelenek içinde de yaşatılabilmektedir çoğu manzum olan fablların başlıca amacı belli bir ana fikrin yalın veya birkaç olayın yardımıyla en kısa yoldan açıklamaktır bundan, dolayı fabllar kısadır ve şu dört bölümden oluşur:
1 olayın ve kahramanların tanıtıldığı giriş bölümü
2 olayın entrikalarla düğümlendiği gelişme bölümü
3 düğümün çözüldüğü sonuç bölümü
4 olay ve olayların arkasında yatan ana fikrin açıklandığı ders bölümü (kıssadan hisse bölümü)
bütün uluslarda ortak bir nitelikte olan fabllar basit, pratik ahlak ilkeleridir bu sebepledir ki fabl yazarı ünlü latin şairi phédre “ fabl insanların kusurlarını düzeltmeye yaramalıdır ” der -fabl’dan yararlanma- kişilerin ve çocukların yakınlık duyduğu sevdiği varlıklar olduğu için fabllar, çocukların ilgisini çeker öykülemenin kısa oluşu da çocukların fabllara duyduğu ilginin bir başka nedenidir sıkmadan verilen öğütler, bu nedenle çocukların eğitiminde yararlı olur fabllar eğlendirici ve sevimlidirler dramatizasyona uygun oluşları anlatımlarındaki hareketliliği eyleme dönüştürmeye yardımcı olur böylelikle yaşayarak öğrenmeye uygundurlar fabllar olay anlattıkları için bir başka şiiri okumaktan veya ezberlemekten daha çok çocukların ilgisini çekerler fabllardan resim çalışmalarında da yararlanılabilir bir fablda anlatılan olayın bölümleri altı-yedi karede resimlenerek, resimlerin yorumlanması biçimindeki bir sözlü anlatım çalışması yapılabilir ardından yapılacak yazılı anlatım çalışması da çocuğun dil ,ve anlatım yeteneğini geliştirmeye yardımcı olur manzum biçimde yazılmış bir fabl düz yazıya, düz yazıyla yazılmış olan bir fablı da manzum biçimine çevirme çalışmaları yapılabilir fakat bu tür çalışmalar, çocukların düzeyleri göz önünde bulundurularak yaptırılmalıdır bu tür çalışmalar nazım, nesir uygulaması olabilecekleri gibi çocukların dil gelişimlerine de katkıda bulunurlar fakat kimi düşünürler örneğin rousseau, emile(1762) adlı kitabında la fontaine’nin fabl’lerinin çocuk için uygun olmadığını düşünürken, robinson kruze’yi çocuklara okutmanın önemini vurgulamaktaydı benzer şekilde alman pedagog herbart da aynı tavrı sergiledi
Fabl Türü ve Özellikleri Nedir
Kişileri genellikle hayvan, bitki ve, cansız varlıklar olan, ders verir nitelikli, kısa masalımsı öykülere fabl denir
“Fabl” sözcüğünün kökeni Latince “hikâye” manasına gelen “fabıla”dır Fakat bu sözcük zamanla bir ahlâk ilkesi veya davranış kuralını anlatan kısa sembolik (simgesel) bir hikâye türünün adı olmuş
Bu tür hikâyelerin, kahramanları çoğunlukla hayvanlardır Hikâye kahramanı bu hayvanlar, kendi özelliklerini korumakla birlikte insan gibi konuşurlar Esasen “fabl” bu özelliği nedeniyle masalımsı eserler arasında yer alır
Fabllar hem nazım, hem nesir biçiminde olurlar
Fablın sonunda her zaman bir ahlâk dersi (kıssadan hisse) vardır Bu ders kısa, açık ve doğru olmalıdır ve mutlaka öykünün doğal bir neticesi gibi görülmelidir
Fabllar teşhis ve intak sanatları üzerine kurulmuştur
Fabllarda öğretici (didaktik) bir amaç güdülür, gündelik hayatla ilgili dersler ve öğütler verilir Okurlar çoğu zaman verilen dersin veya öğüdün ne olduğunu anlamakta zorluk çekmezler Çünkü bu ders veya öğüt eserin bir yerinde, çoğu ,defa sonunda, bir atasözü ya da özdeyiş biçiminde açıkça belirtilir Fabllarda basit ahlâk ilkelerine değinildiği gibi insanların birçok kusurlu yönüne de dikkat çekilir
Fabllerde soyut konular, olay plânıyla hem somutlaştırılarak hem de hareket kazandırılarak işlenir Olaylar bizi güldürürken eğitir İnsanlar arasında geçen iyi-kötü, cesur-korkak, dürüst-ikiyüzlü, gözü tok-aç gözlü… vb çatışmalar; bu niteliklerin yakıştırıldığı hayvan kahramanlar arasında geçmiş gibi gösterilir
Fabllar aracılığıyla kanaatkârlık, özveri, yardımseverlik, iyi niyet gibi olumlu davranışlar çocuğa kazandırılabilir Özellikle 8-12 yaş grubu çocuklar fabl okumaktan ve dinlemekten büyük zevk alırlar Kanaatkârlık, tamahkârlık, kıskançlık, paylaşımcılık gibi çocuklar tarafından anlaşılması güç kavramların somut olaylarla anlatılması sebebiyle çok önemli bir eğitim aracı olarak kabul edilmelidir
Kişilerin ve çocukların yakınlık duyduğu ,sevdiği varlıklar olduğu için fabllar, çocukların ilgisini çeker Öykülemenin kısa oluşu da çocukların fabllara duyduğu ilginin bir başka sebebidir Sıkmadan verilen öğütler, bu nedenle çocukların eğitiminde yararlı olur
Fabllar eğlendirici ve sevimlidirler
Dramatizasyona uygun oluşları anlatımlarındaki hareketliliği eyleme dönüştürmeye yardımcı olur Böylelikle yaşayarak öğrenmeye uygundurlar
Fabllar olay anlattıkları için bir başka şiiri okumaktan ya da ezberlemekten daha çok çocukların ilgisini çeker
Fabllar insan belleğinde çok kolay ,saklanabilen ve ortaya çıkarılabilen özelliklere sahip olduğu için sözlü gelenek içinde de yaşatılabilmektedir
Bütün uluslarda ortak bir nitelikte olan fabllar basit, pratik ahlâk ilkeleridir
Fablın Öğeleri
Fablın dört ögesi vardır: kişiler, olay, zaman, yer
Kişiler: Fablin konusu olan olay, kişileştirilmiş en az iki hayvanın başından geçer Bunlardan biri iyi ahlâklı bir tipi, diğeri kötü ahlâklı bir tipi canlandırır Fabllerde ikinci derecede kişiler çok azdır, bazen yoktur Kişi betimlemesi yoktur Kahramanlar arasında tilki varsa biz onu kurnaz insan yerine koyarız; arslan varsa cesaretine güvenen biri yerine ,koyarız Kısa olay bile bütün yönleriyle değil, yalnızca fable konu olan yönüyle tanımlanır Derinlemesine duygu çözümlemelerine yer verilmez Fabllerde bir de anlatıcı kişi vardır Bu kişinin de betimlemesi yapılmaz, cinsiyeti verilmez Anlatıcı kahramanları izler, dersini alır Böylece dinleyen ile aynı görüşü paylaşır
Olay: Fablın konusu insan başına gelebilecek her hangi bir olaydır Olay,kahramanın eyleme dönüşmüş beğenme, istek, özlem, öfke, korku… gibi tutkuya dönüşmüş duygularından doğar Fablın gövdesini bir olay oluşturur, asıl önemli olan fablın ,anlatılış nedenidir Buna “ders” denir
Yer: Tasvir yapılmaz fakat çevre çok iyi verilmelidir: Orman, göl kenarı,yol… gibi Olayın geçtiği yer olayla birlikte değişebilir
|