|
Prof. Dr. Sinsi
|
Etkili İletişim Unsurları
Etkili iletişim unsurları
ETKİLİ İLETİŞİM
1 1 İletişimin Tanımı
İletişim, bugünün toplumunun canı kanıdır
Hayatımızın ve projelerimizin iyi olmasında büyük önem taşır Bir bilgi çağında yaşıyoruz Çoğu insan iletişimi, nasıl konuşup yazacağını bildiği düşüncesiyle garanti gibi görüp basite alırlar Aslında iletişimi farkında olduğumuzdan daha fazla kullanmaktayız ve ona bağımlıyız
İletişim; bilginin, fikirlerin, duyguların,becerilerin, simgeler kullanılarak iletilmesidir
İnsanın kendini sosyal bir varlık olarak ifade etmesi için iletişim zorunludur İnsan, çevresi ile iletişim kurarak yaşar Onun her davranışı, konuşması, susması, duruşu ve oturma biçimi,
kendini ifade etmesi; yani çevresine mesaj iletmesidir
İletişim kurmaktaki asıl amaç, anlaşılabilir mesajların gönderilmesi ve karşı tarafın
tutum ve davranışlarında değişiklik yapmaktadır Eğer davranışlarda değişiklik meydana
gelmemişse ileti var; ama iletişim yoktur
1 2 İletişimin Öğeleri
İletişim sürecinin gerçekleşmesi için gerekli olan iki kişiden biri gönderici yani
kaynak, diğeri ise alıcıdır Gönderici, ilk olarak göndermek istediği mesajı fikir olarak
zihninde oluşturur ve daha sonra bu fikri kodlar, yani sözcüklere, rakamlara, şekillere veya
beden diline dönüştürür İletişimde buna Sembol Oluşturma denir Semboller belli kodlara
dönüştürülerek iletişim kanalı vasıtası ile alıcıya gönderilir

İletişimin tam olarak gerçekleştirilebilmesi için, üç temel faktörün bulunması gerekir
İletişimin temel faktörleri; kaynak, alıcı ve mesajdır Bu üç faktör temel olmakla birlikte dört
faktör daha vardır ki onlar da kanal, kod, dönüt ve filtredir
Örnek:
Yükselen işletmesinin müdürü Ahmet Bey, tüm çalışanlara “Önümüzdeki ay
işletmemizde denetim yapılacaktır, herkes kolları sıvasın” Şeklinde elektronik posta
(mail)göndermiştir Bu iletişimde öğeler şunlardır:
Kaynak (verici) : Ahmet Bey,
Alıcı (hedef) :Tüm çalışanlar,
Mesaj (bilgi, haber) : denetimin yapılacağı,
Kanal (araç) : İnternet
Kod : Herkes kolları sıvasın!
Filtre (algı) : Herkes denetime hazırlansın!
Dönüt (Geribildirim): Herkesin sıkı bir şekilde denetime hazırlanması
Eğer bütün çalışanlar denetim için işlerinde hazırlığa başlamazlarsa, iletişim amacına
ulaşmamış olur
1 2 1 Kaynak (Gönderici)
Gönderici, mesajın kaynağı, iletişimin başlatıcısıdır
Gönderici iletişimi başlatan veya iletiyi gönderendir
Gönderici olmadan iletişim kurulamaz İletişimde en önemli
sorumluluk göndericiye aittir İletişim önce göndericinin
zihnindeki düşüncelerle ortaya çıkar Kaynak, sahip olduğu
tecrübe ve bilgilere göre mesaj olarak iletecek bir düşünce
oluşturur Yani, mesajı iletmeden önce onu “kod”lar Bir
düşünceyi formüle eder ve mesaj kanalı kullanarak alıcıya
gönderir İletişimin başarılı bir şekilde gerçekleşmesinin
temel koşullarından biri, göndericinin uygunluğudur
Gönderici mesajı, alıcının zihinsel algı yeteneğine göre
kodlamalıdır Alıcının algılayamayacağı bir mesaj, sadece
bir gürültüdür
Kaynağın Taşıması Gereken Özellikler
İletişim, kaynağın mesajı göndermeye başlaması ile ortaya çıkar Kaynak, mesajı
ileten kişi veya mesajın çıkış noktası olarak tanımlanabilir İyi bir iletişim için kaynağın
taşıması gereken özellikler vardır Bu özellikleri kısaca şu şekilde belirtebiliriz:
Kaynak bilgili olmalıdır
Kaynak kodlama özelliğine sahip olmalıdır
Kaynak bulunduğu konumdaki rolüne uygun davranmalıdır
Kaynak tanınmalıdır Tanınmayan veya olumsuz tanınan kaynağın göndereceği
mesajlar, alıcılar üzerinde gerekli etkiyi oluşturmaz
1 2 2 Mesaj (Bilgi, Haber)
Mesaj, alıcı için uyaran olarak işlev gören bir sinyal, ya da sinyaller birleşimidir
İletişim, kaynağın gönderdiği mesajın alıcı tarafından algılanmasıdır Düşünce, duyu ya da
bilginin kaynak tarafından kodlanmış biçimi olarak tanımlanan mesaj, bir duygu veya
düşünceyi aktarmayı isteyen kaynağın ürettiği sözel, görsel ve işitsel simgelerden oluşan
somut bir üründür Mesaj, göndericinin alıcıya gönderdiği veri iletileridir Mesaj bir
konuşma ise “duyulan”, mesaj yazılı ise “okunan” mesaj jest ise “görülen” ve hissedilen
bir mesajdır Örneğin; işe geç gelen bir memura kaşlarını çatarak: “Günaydın!” diyen bir
müdür, bir selamın ötesinde bir şeyler söylemektedir Göndericinin sembollerini alıcı
tanıyamıyorsa iletişim gerçekleşmez
Mesajın taşıması gereken özellikler:
Mesaj anlaşılır olmalıdır Anlaşılamayan söz, deyim ve mimiklerden oluşan
mesajlar algılanamayacak iletişim sağlanmayacaktır
Mesaj açık olmalıdır Kaynak göndereceği mesajla, alıcıdan ne istediğini
belirtmelidir
Mesaj doğru zamanda iletilmelidir Mesajın gönderileceği zaman iyi
belirlenmelidir Ayrıca, alıcıdan beklenen davranış da zamanlı olmalıdır
Mesaj uygun kanalı izlemelidir Mesaj, uygun yolu izlemeden alıcıya varırsa,
etkinliğini kaybeder; alıcı ile kaynak arasındaki ilişki yetersiz olur Özel ilaveler
veya davranışlarla, mesaj ek anlamlı hale getirilirse, kaynak üzerindeki etkisi
istenilenin dışında gerçekleşir ve hedefte beklenmeyen düşünce ve davranışlar
oluşturur
Mesaj, kaynak ve alıcı arasında kalmalıdır: Mesaj, kaynaktan alıcıya ulaşıncaya
kadar değişik kişi ve kademelerden geçebilir Yüz yüze olmayan iletişim bu tür
mesajlara dayanır Bu durumda asıl mesaj anlamının dışında algılanır
Çocukların oynadığı kulaktan kulağa oyununu hatırlayınız
1 2 3 Kanal (Araç)
Kanal, sinyalleri taşıyan herhangi bir fiziksel araçtır Kanal mesajın göndericiden
alıcıya iletildiği yoldur Işık dalgaları, radyo dalgaları, ses dalgaları, telefon kabloları ve sinir
sistemi olabilir İfade edilen uygunluk, mesajın türüne göre seçilecek kanalın uygunluğudur
Güzel şekilde inşa edilmiş bir karayolu, bir otomobil için önemlidir; ancak bir tren açısından
hiçbir anlam ifade etmez Bu bakımdan iletişimin gerçek anlamda sağlanabilmesi için
mesajın uygun kanalla gönderilmesi önemli bir unsurdur
Örgütlerde iletişim kanalları, resmi ve gayri resmi olabilir İşletme içindeki resmi
iletişim kanalları; emir-komuta zinciri, öneri-şikayet kutuları, şirket dergisi ya da işletme
toplantıları olabilir Gayri resmi iletişim kanalları ise; dedikodu, söylenti haberleridir
İşletme dışı iletişim ise, iletişim ağları ile birbirine bağlı olan milyonlarca bilgisayar,
insanlara ve örgütlere çok gelişmiş bir iletişim olanağı sağlamıştır
Ana kural, iletişimin etkili ve verimli olabilmesi için kullanılan aracın mesaja uygun
olması gerekir İnsanlar işitsel, görsel ve duygusal zekalı olabilirler İletişimde mümkün
olduğu kadar çok çeşitli kanal birlikte kullanılmalıdır
1 2 4 Alıcı (Hedef)
Vericinin mesajını algılayan kişi alıcıdır Alıcı tek veya
çok kişi olabilir, belirli ve belirsiz olabilir Ancak, mesaj birisine
ulaşmamışsa iletişim olayı gerçekleşmemiş demektir
Kodlanmış mesajı alan ve kodunu açan kişi alıcıdır Alıcı,
mesajı taşıyan sembolleri algılayıp anlam vererek iletişimi
sonlandırır ya da kendisi bir mesaj göndererek gönderici konumuna geçer İletişimin
gerçekleşmesi için en az iki kişiye ihtiyaç vardır Bunlardan biri kaynak, diğeri alıcıdır İnsan
kendisiyle kurduğu iletişimin dışında, tek başına bir iletişim kuramayacağına göre, (düşünme
ve hayal kurma, kişinin kendi kendisiyle kurduğu iletişimdir) mutlaka alıcı veya alıcılar
gerekir İletişimde gönderilen mesaj tek olmasına rağmen, aynı mesajın bir tek alıcısı
bulunduğu gibi, bir çok alıcısı da bulunabilir Aynı şekilde bir mesajın bir veya birçok
göndericisi de olabilir Mesajın alıcısı çoğaldıkça, mesaj aslından uzaklaşır ve iletişimde
başlangıçta arzu edilen amaç gerçekleşmez
Alıcıların, aktif dinleyici olmasını engelleyen unsurlar ise, alıcının göndericiye karşı
olan tutumu, güveni ve inancıdır Bunlar mesajın farklı değerlendirilmesine neden olabilir
Etkin iletişim için alıcının taşıması gereken özelikler ise şunlardır:
Alıcı mesajı algılayabilmelidir Alıcı gönderilen mesajı algılayacak düzeyde
olmalı, algılama engeli olmamalıdır
Ayrıca alıcının arzulu olması gerekir Eğer alıcı, kaynağın gönderdiği mesaja
karşı kayıtsız ise, mesaj algılanmayacak; iletişim gerçekleşse bile etkin iletişim
olmayacaktır
Alıcı bilgili olmalı ve geri-besleme sistemine sahip olmalıdır
Alıcı seçici olmalıdır
Alıcı, bulunduğu konuma uyabilmelidir Örneğin; öğrenci öğretmenin rehber
olduğunu kabul ederse kaynağın isteklerini kabul edebilecek, ayrıca kendi
davranışlarının sınırlarını bilecek ve mesajı etkin bir şekilde alabilecektir
Alıcı kaynak olabilme özelliği taşımalıdır Zaman zaman alıcı, kaynak; kaynak
ise alıcı durumuna geçer Bu nedenle alıcının da kaynak olma özelliğini taşıması
gerekir
1 2 5 Kodlama-Kod Açma
Kodlama, basit bir el hareketinden, karmaşık bir matematik formülüne kadar çok geniş
bir anlamı kapsayabilir Bilginin, düşüncenin duygunun iletmeye uygun, mesaj haline
getirilmesine Kodlama denir
Mesajın yorumlanarak anlamlı bir şekilde algılanması sürecine Kod-açma denir
Kodlamada anlam birliğine dikkat etmek gerekir Verici alıcının kendisi gibi aynı anlamları
vereceği sembolleri ve hareketleri kullanmalıdır Örneğin, bazı ülkelerde başı öne eğmek
“hayır” anlamına sağa sola sallamak “evet” anlamına gelir Bu ülkelerin birinde yaşayan
insanların ülkemize turist olarak gelmeleri halinde yanlış anlaşılmaların oluşması
kaçınılmazdır
Alıcının mesajı yorumlayıp anlamlı bilgilere dönüştürme süreci kod çözmeyi
oluşturur Bu süreç alıcının geçmiş tecrübelerinden, sembol ve hareketlere verdiği kişisel
yorumlardan, beklentilerden ve anlam birliğinden etkilenir Mesaj alıcının bildiği bir lisanla
yazılmamışsa alıcı bunun kodunu çözemez Mesela dilimizde gerçek anlamının dışında
başka anlam ya da anlamlarda kullanılan sözcük veya cümleler vardır “Avucunu yala” diyen
bir kişiye, “Hayır, yalamam” demek mesajın anlaşılmadığını gösterir
|