10-21-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Bilgi Grafiklerin Hayatımıza Sağladığı Kolaylıklar Nelerdir?
Kart, Mektup, Zarf ve Fatura Başlığı Tasarımı
1- Bu tasarımlarda önce antetli kağıt düzenlenmesine gidilir Antetli tasarımın düzeni diğerlerinin düzeni için önemlidir Bu ürünlerin tümünde amblem, orijin firma yazısı ve firma adresi kullanılmalıdır
2- Tanıtma kartı ve kartvizit tasarımlarında alan dar olduğundan alanın çok iyi değerlendirilmesi ve yazıların çok küçük olması gereklidir
3- Antetli kağıt düzenlemelerinde amblem ve orijin firma yazısı kağıdın sağ, sol yada ortasına yerleştirilebilir Logo type’ in yeri ve duruş biçimi diğer yazıların yeri ve blok şekillerini etkiler Antetli kağıt düzenlemelerinde adresler, telefon numaraları, vergi numaraları ve tarih için yer bırakılmalı, yazışma için yeterli boşluk aranmalıdır
4- Antetli zarf düzenlemeleri antetli kağıtla uygun olmalı, antetli kağıttaki veriler olmalı; ancak pul yapıştırmak için yeterli boşluk bırakılmalıdır
5- Fatura tasarımı antetli kağıdın düzenlemesi ile paralel; ancak maliye Bakanlığının istekleri doğrultusunda gerekli bilgileri vermelidir
Antetli Kağıt: firma amblemi, firma orijin yazısı, adresler ve telefon numaraları, faks ve e-mail, tarih için yeterli uygun yer bulunacak ve yazışma için yeterli yer bırakılacaktır Ayrıca firmanın unvanı da bulunacaktır
Antetli Zarf: Tarih hariç antetli kağıttaki tüm veriler bulunacaktır Zarfın sağ üst köşesi pul için boş bırakılacaktır
Kartvizit: antetli zarftaki verilerin tümü bulunacak; ayrıca kartın hamili olduğu kişinin ismi ve unvanı bulunacak Kartvizit dikey veya yatay olabilir, istenirse kapaklı ve köşeleri yuvarlak olan tipleri de vardır
Baskı Teknikleri
Bir yüzeydeki şekli diğer bir yüzeye geçirme işlemine baskı denir Baskılar kalıp türlerine göre 6 grupta toplanır:
1- Yüksek Baskı
2- Düz Baskı
3- Çukur Baskı
4- Oyma Baskı
5- Grafik Baskı
6- Elektrostatik Baskı
1- Yüksek Baskı: Kalıbın tümsekte kalan yüzeyinden baskı yüzeyine aktarıldığı baskı sistemidir Baskıda boyanın değmemesi gereken kısımlar, kalıpta çukursa bırakılmıştır Bu metot çok eski tarihlerde kullanılmıştır 770 yıllarında Türkler ve Çinliler bu baskıyı uygulamışlar Günümüzde halen bu baskı yöntemi kullanılmakta ve daha yumuşak olan Linol muşambasıyla pek çok eser yapılmıştır Baskı türünün makineleşmiş hali tipo baskıdır Yüksek baskıda grafik sanatçıları Linol baskı ve ağaç baskı seçmişlerdir
Linol Baskı: Yüzeyin düzgün ve yumuşak Linol muşambasıyla yapıldığı bir baskı türüdür
Ağaç Baskı: Ağacın dokusundan yararlanılan ve yine yüksek baskı yöntemiyle kullanılan baskı türüdür Makineleşmiş hali tipo baskıdır Günümüzde halen kullanılan bu baskı yöntemi yazılar Humfatta olur Humfatta harfler yan yana gelip kelimeler; kelimeler yan yana getirilip cümleleri ve satırların alt alta getirilmesiyle de sayfalar oluşturulur Satırların alt alta getirilmesiyle de sayfalar oluşturulur Bu sistemde şekil, desen ve resimlerin basılabilmesi için klişeler kullanılır
2-Düz Baskı: Bu sistemde baskılanacak biçim yüzeyi düz olan bir kalıptan baskı yüzeyine aktarılır Sistem suyun yağ ile barışmaması prensibi ile düşünülmüştür Kalıp yüzeyine yağlı bir biçim aktarılıp yağlı kısımlar suyu kabul etmez yüzeye yağlı boya tatbik edildiğinde sulu kısımlar boyayı kabul etmez böylece kalıp boyayı istenilen kıvama almış olur Bu baskı yöntemi litografi baskı (taş baskı veya ofset baskı) olarak kullanılır
Litograf Baskı: Taş üzerine resim yazı veya şekil yapılarak çoğaltılması tekniğidir Litograf taşı denilen yumuşak ve yüzeyi düzeltilmiş taş üzerine merdane ile yağlı boya verimliğinde boyalı kısımlar boyayı alır ve baskı kağıdı üzerine konulup preslendiğinde görüntü kağıda geçer
Ofset Baskı: Taş baskı esaslarında hareket edilerek bulunmuş ve geliştirilmiş bir sistemdir Kalıp çinko plakalardan oluşur Yüzeyde herhangi bir yüksekli veya çukurluk yoktur Suyun yağı itmesi prensibine göre çalışır Bu baskı sisteminin en önemli özelliği diğer baskı sistemlerine göre kalıbın daha kolay hazırlanması ve çok küçük ayrıntıların rahatlıkla basılabilmesidir Bu nedenle gazete, dergi, kitap, broşür, ofis vs basımında günümüz baskı sanayinde başarı ile kullanılmaktadır
3- Çukur Baskı: Kalıbın çukur kısımlardaki boyanın baskı üzerine aktarıldığı baskı sistemidir Kalıp el ile oyularak yada asit ile yedirilerek çukurlaştırılır Mürekkep kalıbın tüm yüzeyine sürülür Kalıp yüzeyindeki boyalar silinip çukurdaki boyalar kalır Kağıt, kalıp üzerine preslendiğinde görüntü kağıda geçer Baskı sistemi iki şekilde incelenir:
Çinko Baskı: Çinko plaka üzerine görüntünün işlenip baskılandığı baskı sistemidir Çinko plakalar tığ ile oyularak yada asit sistemi ile çukurlaştırılarak kalıp oluşturulur Bu sistemin en iyi örnekleri Eski İstanbul Granülleridir
Kifdrup Baskı: Bu baskı sistemi oyulmuş bakır kalıplardan baskı yapan bir sistemdir Bakır plakalar üzerine modern fotoğrafçılık esasları uygulanıp kalıp yapıldıktan sonra sistem çok gelişmiş ve çok kaliteli baskılar elde edilmiştir Kalıp maliyetinin yüksek olması ve baskı makinelerinin pahalı olması nedeniyle yaygın değildir
4- Oyma Baskı: Bu baskı sistemi düz bir yüzeyde şeklin veya yazıların bulunduğu kısımların oyularak boyayı geçirebilecek hale getirilmesi prensibine dayanır Baskı iki grupta incelenir:
Şablon Baskı:Bu baskı sistemi için malzeme olarak teneke, karton, deri ve plastik malzemeler gibi kalın bant veya çıkartma kağıdı gibi yapışkan yüzeylerde kullanılabilir Yüzeyler desenin şekline göre özel oyma bıçaklarıyla kesilip oyulur altına baskı kağıdı konulur boya püskürtülerek veya fırçayla sürülerek aşağıya geçirilir
Seregraf Baskı:Şablon Baskını geliştirilmesiyle elde edilmiş bir baskı türüdür En önemli özelliği her türlü katı üzerine baskı yapılmasıdır Bu metotla bayraklar, flamalar vb şeyler üzerine baskılamalar yapılır
5- Fotoğraf Baskı: Bu metotta kalıp olarak ışığı belli oranlarda geçiren bir negatif film ve ışık kullanılır Baskı yapılacak yüzeyde herhangi bir kağıt olmayıp ışığa duyarlı emisyonla kaplanmış fotoğraf kağıdıdır Seri baskı için uygun olmayan bu yöntem yaygın olarak kullanılmaktadır Özellikle reklam grafiğinde bu baskı yönteminin önemi büyüktür
6- Elektrostatik Baskı: Bu metal aynı elektrik yüklü kutupların birbirini itmesi, zıt kutupların birbirini çekmesi prensibine dayanır Projeksiyon ile elektrik yüklenmiş alıcıdan ışık verildiğinde manyetik + yüklenmiş toz boya yüzeye fışkırtıldığında +/ - kutuplar birbirini çekerek tozlar yüzeyin görüntü olanlarına yapışır daha sonra kalıp ısıtılarak tozlar kağıda yapıştırılır
Ambalaj Tasarımı
Ürünün taşındığı ambalaj kağıdı, poşet, kutu, şişe, metal kap vs gibi elemanlara ambalaj denir Ambalaj tasarımında ürünün boyutu, biçimi, katı veya sıvı olması göz önüne alınmalıdır Tasarım, içerdeki ürünü yansıtacak biçimde olmalı, albenisi olmalı, ayni ürünü taşıyan diğer ambalajlardan farklı olmalı vitrinde birbirini takip eden görüntülerin göze hoş gelmesi düşünülmelidir Kutu biçiminde ambalajlar altı yüzeyli değerlendirilerek çalışılmalı, ambalaj üzerinde ürünü anlatan resim, ürünün ismi, ürünü üreten veya pazarlayan firmanın amblem veya orijin yazısı, kullanım ile ilgili teknik bilgiler, üretim tarihi, son kullanma tarihi, ayrıca şayet ürün çocuklar için tehlike arz ediyorsa tehlike sinyali olmalıdır
Afiş Tasarımı
Afişler bir konuyu anlatmak için duvara asılan büyük boyutlu grafikli ürünlerdir Afişteki özellikler:
- Dikkat çekici ve ilginç olmalı
- Konu bir seferde anlaşılabilmeli yani süratten etkilenmemeli
- Sade ve anlaşılabilir olmalı
- Resim tüm alanın yarısından fazlasını veya tümünü bağlama
|
|
|