10-20-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Pedagoji Ders Notları-Eğitimin Hedefleri Konusunda Taksonomik Yaklaşımlar
Dört Alanın Birlikteliği:
BİLİŞSEL ALAN
DUYUŞSAL ALAN
DEVİNİŞSEL ALAN
SEZGİSEL ALAN
ALGILAMA
1 Bilgi
2 Kavrama
3 Uygulama
4 Analiz 5 Sentez
1 Alma
2 Tepkide Bulunma
3 Değer Verme
4 Örgütleme 5 Kişilik
1 Uyarılma
2 Kılavuz Denetiminde Yapma
3 Beceri
4 Duruma Uydurma 5 Yaratma
1 Farkına Varma
2 Ayırdetme
3 İçe Doğma 4 Denetim Altında Tutma 5 Geçmiş ve Gelecekle İletişim Kurma
6 DEĞERLENDİRME
Tabloda görüldüğü gibi, bu yapıtta, öğrenilmiş davranışlar bilişsel, duyuşsal, devinişsel ve sezgisel olarak ele alındı Toplumsal alan, toplumsal değerler, değerleri açık hale getirme, zihinsel alan, toplumsal beceriler vb bölümlemelere bu çalışmada yer verilmedi; çünkü yukarıda belirtilen nedenlerden dolayı böyle ayırımlar yetersiz ve uygun değildi Ayrıca, toplumsal değerler, değerleri açık hele getirmek toplumsal beceriler Krathwohl’un duyuşsal alanının kapsamına girmektedir Tüm derslerin hedef davranışları bilişsel, duyuşsal, devinişsel ve sezgisel olarak, hedef saptamada izlenecek aşamalı sıraya ve açık sistemin özeliklerine göre belirlenmelidir Tabloda görüldüğü gibi dört alan yatay kaynaşıklık ve dikey aşamalılık içindedir Yani her alanın alt basamakları birbirinin önkoşuludur Bilgi olmadan kavrama kavrama olmadan uygulama, uygulama olmadan analiz hepsi olmadan sentez, sentez olmadan değerlendirme olamaz Aynı şekilde bu aşamalılık duyuşsal devinişsel ve sezgisel alanlar için de geçerlidir Yatay kaynaşıklık ise, bilişsel alanın bilgi basamağında bir davranışı kazanan kişi, aynı zamanda duyuşsal alanın alma, devinişsel alanın uyarılma, sezgisel alanın farkına varma basamağındadır Tüm öğrenilmiş davranışlar algılama ile başlayabilir; değerlendirmeyle bitebilir; çünkü organizma uyarıcıyı algılamadan hiçbir tepkide bulunmaz ve öğrenilmiş davranış yoksa değerlendirme de yapamaz Değerlendirme bilişsel bir süreç olmasına rağmen tüm alanlarla ilgilidir İnsan hem bilgilerini hem becerilerini hem de duygularını ve sezgilerini belli ölçütlere göre her basamakta değerlendirebilir
Taksonomiler oluşturulurken:
1 Davranışın nasıl ve ne yolla başladığı, hangi örüntüyle ortaya çıktığı;
2 Davranışın diğer bir davranışın önkoşulu olup olmadığı: Önkoşul olan davranışın ilk basamakta; ondan sonraki davranışın ikinci basamakta yer alması;
3 Davranışların basitten karmaşığa, kolaydan zora doğru aşamalı sıralanması: Basit ve kolay davranışların ilk sıralara, karmaşık ve zor davranışların daha sonraki basamaklara konulması; 4 Davranış, kişiye kazandırılırken izlenen sıra; yani kişinin davranışı öğrenirken hangi basamaklardan geçmekte olduğu, bu basamaklarda davranişın nasıl bir nitelik ve görünüm almakta olduğu göz önüne alınmış ve bilişsel, duyuşsal, devinişsel ve sezgisel alanlar buna göre yeniden düzenlenmiştir
Alıntı
|
|
|