10-20-2012
|
#3
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Pedagoji Ders Notları-Duyuşsal Alanla İlgili Hedef Ve Davranış Yazma
3 30 Bir Değere Adanmışlık
Kişi bu basamakta bir değer için maddi ve manevi gücünü harcayabilir Başkalarını da bu değerin peşinde sürüklemek için çaba harcayabilir Burada kişi değerle “özdeşleşmiştir” denebilir Bir düşünceye, partiye, davaya, takıma vb özveride bulunarak bağlanmak ve onu savunmak bu basamağın kapsamı ıçındedir Eğitimde hedef davranışlar istendik olmak zorundadır Bu nedenle kişiye, her türlü bağnazca, kişinin, insanlığın, toplumun, doğanın geleceği için sakıncalı olan davranışlar kazandırılamaz Böyle bir tutum, çok büyük sakıncalar doğurabilir
Yıllık ve Ünite Düzeyinde Hedef
Tüm okullar: Özgürlükçü demokratik yaşamın sürekliliği için yapılan etkinliklere kendini veriş
Davranışlar:
1 Özgürlükçü, demokratik ortamı savunan konuşmalar yapma
2 Bu tür toplantılarda kendiliğinden görev alma
3 Aldığı görevi eksiksiz yerine getirme
4 Okuldaki demokratik yaşamda kendiliğinden görev alma
5 Çıkar beklemeden, demokratik kuruluşları savunma
6 Özgürlükçü ve demokratik olmayan durumlarla karşılaşınca müdahale etme
7 Belli durumlarda demokratik kurallara uygun karar alma
8 Bir grubu demokratik ilkelere göre yönetme
4 00 ÖRGÜTLEME BASAMAĞINDA HEDEF VE DAVRANIŞ YAZMA
Bu basamakta kişi, yeni değerler, duyuşsal alanla ilgili yeni örüntüler oluşturur Bu basamağa deüin hep başkalarınca ya da toplumca oluşturulan değerleri benimsemiş, savunmuştu Oysa bu düzeyde, hem başkalarınca ve toplumca oluşturulan değerleri, hem de kendisince benimsenip savunulanları irdeler Aralarındaki ilişkilere bakar ve bir sonuca varır Sonunda kendi içinde çelişmeyen yeni bir değerler sistemi oluşturur
4 10 Bir Değerin Kavramsallaştırılması
Kişi, bu basamağa dek kazandığı ve etkileşim altında olduğu tüm duyuşsal değerleri ayrıştırıp inceleyebilir Sonra benimsediği değere, yeni bır anlam verir Bu,eskisinden tümüyle farklı değildir; fakat değer hem geliştirilmiş, hem de zenginleştirilmiştir Yani değer kavramsallaştırılmıştır Kişinin okumaya, çalışmaya, demokrasiye yeni bir anlam vererek bunları ya da birini bir değer olarak kavramlaştırmasında olduğu gibi Kişi bundan sonra o kavrama göre tutarlı yaşamalı ve kararlı olmalıdır; çünkü bu değer kendine mal olmuştur
Hedef
Tüm okullar ve yaşam: Davranışlarının tutarlılığı konusunda kendini yargılamada kararlı oluş
Davranışlar:
1 Her durumda davranışlarını eleştirmek için başkalarına başvurma
2 Bu eleştirileri kızmadan sonuna kadar dinleme
3 Bu eleştirilere her zaman teşekkür etme
4 Kendini eleştirenlere kızmama, darılmama
5 Kendi davranışlarının nedenlerini gerekçe göstererek yazma/söyleme
6 Yapılan eleştirilere göre, gerekiyorsa davranışlarını değiştirme
4 20 Bir Değer Sistemi Örgütleme
Bu basamakta kişi, benimsediği ya da çevresinde oluşan birçok değeri irdeler, araştırır, inceler ve bir senteze varır Sentez sonucu oluşan değer, kendi içinde tutarlı ve uyumlu olmalıdır Bu basamaktaki tutarlılık, başka değerler sistemiyle etkileşime girebilir Bu etkileşim sonunda kişi yeniden bir sentez yapabilir Bu iş yaşam boyu sürüp gidebilir; çünkü bu basamakta kişinin tutarlı bir yaşam felsefesi oluşturması amaçlanmıştır
Hedef
Tüm okullar ve yaşam: Mesleki sorunlarını giderici yeni değerler oluşturmada kararlılık
Davranışlar:
1 Mesleki sorunları giderici yeni değerler oluşturana dek sürekli çalışma
2 Sunulmak üzere, mesleki sorunların çözümüyle ilgili orijinal bir bildiri hazırlayıp yazma
3 Toplantılarda bildiriyi sunma
4 Başka bildirileri eleştirme
5 Oluşturulan değerleri gerekli makamlara sunma
6 Gerekli kişilere yeni değerleri kabul ettirme
7 Bu değerlerin uygulanmasını sağlama
8 Uygulamaları sürekli denetleme
9 Uygulama sonuçlarına göre meslektaşlarına sürekli bilgi verme
5 00 NİTELENMİŞLİK BASAMAĞINDA HEDEF VE DAVRANIŞ YAZMA
Kişinin bu basamaktaki davranışları onun karakterini yansıtır Bir bakıma dünya görüşünü, yaşam anlaşını ortaya koyar Kişinin tüm yaşamı boyunca oluşturduğu duyuşsal özelikleri, bu basamakta hem tutarlı olmuş hem de kapsam bakımından genişlemiş ve zenginleşmiştir Artık kişinin davranışları büyük bir olasılıkla kestirilebilir
5 10 Genelleşmiş Örüntü
Kişi, belli nesne, olgu ya da olaylara karşı birbirine çok yakın tepkilerde bulunabilir Çevresini tutumlarına, değerlerine, inançlarına göre algılayıp yorumlayabilir Kendine özgü değerlere göre davranabilir
Hedef
Tüm okullar ve yaşam: Yasalara saygılı olmayı bir alışkanlık haline getiriş
Davranışlar
1 Haksızlığa uğradığı zaman her durumda yasal yollara baş vurma
2 Yasaların gerektiğini her zaman yapma
|
|
|