10-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Pedagoji Ders Notları-Eğitim Akımları
1 İlerlemecilik (Progressivism)
2 Esasilik (Essentialism)
3 Daimicilik (Prennialism)
4 Yeniden Kurmacılık (Re-constructionism)
5 Varoluşçuluk (Existentionalism)
1-İLERLEMECİLİK:
Pragmatik (faydacı)felsefenin eğitime uygulanışıdır
Pragmatik felsefe değişmeyi gerçeğinin esası olarak görür
Bu nedenle de eğitimin sürekli bir gelişim içinde olduğu öne sürülür
Eğitimciler yeni bilgi ve çevredeki değişmeler ışığında politika ve yöntemlerini ayarlamaya hazır olmalıdır
Eğitimin özü , tecrübenin sürekli olarak yeniden inşa edilmesindedir ;topluma uyum , dış dünyaya uyum , belli doğruluk , iyilik , güzellik kurallarına uyumda değil
**İlkeleri:
1 Eğitim aktif ve çocuğun ilgilerine göre olmalıdır
İlerlemeciler, çocuğun bir bütün olarak görülmesi gerektiğini kabul ederler Buna dayalı olarak çocuğun merkezde olduğu bir eğitim düzeni önem taşır
Çocuklar ilgi, kapasite ve özelliklerine uygun bir eğitim programı içinde yetişmelidir
2 Öğrenmede “problem çözme”yöntemi esas alınmalıdır
İlerlemeci eğitim görüşünde bilginin soyut olarak elde edilmesi ve bilginin öğretmen tarafından çocukları zihinlerine doldurulması görüşü yer almaz
Bilgi önemli ve anlamlı ise, insanlar o bilgi ile birşeyler yapabilmelidir
Bilgi etkileşim içinde aktif olarak kazanılmalı ve çocuğun ilgilerine bağlı olarak öğrenilmelidir
Problem çözme bilgi edinmede esastır
Bilgi yaşantı edinmede, yaşantıları geliştirmede ve yeniden düzenlemede bir araçtır Bu açıdan problem çözme, kritik düşünme ve daha önce öğrenilmişlerin yeniden geliştirilmesini içerir
3 Okul yaşama hazırlık olmaktan çok, yaşamın kendisi olmalıdır
Okul, çocukların eleştirici güçlerini kullanarak yaşadıkları bir yer olmalıdır
Okulda çocuğa uygun öğretim ortamları hazırlanırken, hayatında karşılaşacağı durumlara yer verilmelidir
4 Öğretmenin görevi yönetmek değil, rehberlik etmektir
Çocuklar kendi gelişimlerini kendileri plânlamalı, öğretmen de bu durumda onlara rehberlik etmelidir
Öğretmen, öğretme ortamını hazırlayıcısı, yol göstereni ve koordinatörüdür Otoritenin tek kaynağı olarak görülmemelidir
5 Okul, öğrencilerin yarışmadan çok, işbirliğine özendirmeli ve yöneltmelidir Uygar bir yaşam için eğitim bir gurup yaşantısı olmalıdır
6 Demokratik eğitim ortamı; Bunun için de okulda, öğrencilerin kendi kendilerini yöneltmelerine, fikirlerin serbestçe tartışılmasına, okul faaliyetlerinin öğrencilerle birlikte plânlanmasına ve herkesin eğitim yaşantısı sürecine katılmasına imkan sağlanmalıdır
İlerlemeciler,bireyin dinamik yönüne ağırlık getirerek, onun grup sürecine katılarak, bilimsel yöntemleri kullanarak kendi kendisini gerçekleştirmesine önem vermektedir
2-ESASİLİK: (Essentialism)
Esasicilik bir felsefeye bağlı olmaktan çok doğrudan doğruya bir eğitim hareketi olarak ortaya çıkmıştır
Birçok felsefi sistem ve görüşle uyum halindedir
Esasiciler daha çok programların konu alanı üzerinde durur ve zamanın tecrübesinden geçmiş kalıcı temel konuların ve değerlerin seçimine önem verirler
Öğretmen otoritesinin sınıfta yeniden oturtulmasını savunurlar
*-Bu görüşe göre geçmişten gelen temel bilgi ve değerlerin önemli yanları korunup yeni kuşaklara öğretilirse, yeni kuşaklar geçmişin başarıları üstüne daha mükemmel bir uygarlık yaratabilirler
*-Esasiciler okul programlarının geliştirilmesinde ağırlığı konu alanına verirler
Konu alanının merkez alındığı programlar bu görüşün ürünüdür
*-İlerlemeciler öğrenciye verdikleri serbestlik ve programda öğrenci ilgisine verdikleri aşırı önemden dolayı eleştirirler
**İlkeleri:
1 Öğrenmenin doğasında, çok ve sıkı çalışma ve çoğu zaman zorlanma / zorlama vardır
2 Öğrenme zorlu ve çok çalışmayı gerektirir
Disiplin eğitimde çok önemli bir yer tutar Bu nedenle öğrenciye öğrenciye “kendisini disiplin altına alma “ öğretilmelidir
Öğrencilere başlangıçta bazı şeyleri öğretmek zor gelebilir Bu güçlükler disiplin içinde çözümlenebilir
3 Eğitimde ve öğretimde “girişim” öğrenciden çok öğretmen olmalıdır Bu nedenle öğretmen duygusal ve entelektüel yönden ehliyetli ve sınıfta lider olacak şekilde yetiştirilmelidir
4 Eğitim sürecinin özü, “Konu Alanı”nın çok iyi özümlenmesi oluşturur
Esasicilere göre, tarihin süzgecinden geçmiş temel bilgiler çocukluğun kendi tecrübelerinden daha önemlidir
Programların çekirdeğini oluşturan teorik dersler, matematik, fen ve yabancı dillerdir
5 Okulda zihinsel disiplin yaklaşımının geleneksel yöntemleri kullanılmalıdır
Eleştirel Sonuç;İlerlemecilerin önem verdikleri “problem çözme” yeteneği her konuya uygulanamaz
İnsanlığın süzgecinden geçen temel bilgiler soyut niteliktedir Bunları pratik problemlere uygulamak her zaman mümkün olmayabilir Bu nedenle genel kavramların geliştirilmesi ve hayatın bütününü kavratacak şekilde bir öğretimin yapılabilmesi için soyut düşünme, alıştırma ve ezberleme yöntemleri kullanılmalıdır
|
|
|