10-20-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Pedagoji Ders Notları-Eğitim Akımları
3-DAİMİCİLİK: (Prennialism)
Bu akımın temelinde “Klasik realizm” yatar
Bu eğitim görünüşü aynı zamanda idealistlerin bir çoğu da destekler Eğitimin evrensel nitelikteki belli gerçeklere göre şekillendirilmesi üzerinde dururlar Bunlara göre insanın doğası ve ahlaki ilkeler değişmez
{(ide:değişmez öz)- idealizm(Platon) idealar dünyası / nesneler dünyası}
İnsanların bu değişmez ebedi gerçeklere göre yetiştirilmesi gerekir
Eğitim sağlam ve doğru karakterli insan tipi yetiştirme işiyle meşgul olmalıdır
İnsan doğasının en iyi yanı “akıl”dır
Bu nedenle, eğitimde insan zihninin gelişmesine (entelektüel eğitime)önem verilmesi gerekir
**İlkeleri:
1 Değişmeyen, evrensel bir eğitim
2 Entelektüel eğitim
İnsanın en önemli özelliği düşünme yeteneğidir İnsan kendini akıllıca yönetebilecek şekilde yetiştirilmelidir İnsan hem akıllıca bir yaşam, hem de özgürlüğünün sorumluluğunu taşıyabilmesi için eğitilme durumundadır Uygar insanda özgürlük ve sorumluluk birbirini tamamlar
Özgürlük:İstediğini, düşündüğünü yapma
Sorumluluk: Yaptıklarının neticesine katlanabilme
*Sorumluluk için özgür olmak şarttır
3 Evrensel ve ebedi (değişmez) gerçeğe uyum için eğitim
Eğitimde amaç, insanların dünyanın durumlarına uymalarını değil, değişmez gerçeklere (ideal-ide) uymalarını sağlamaktır
Gerçek değişmez, her yerde aynıdır Öyleyse eğitim de her yerde aynı olmalıdır İnsanlar mutlak gerçekleri öğrendikleri ve ona uyum sağladıkları takdirde toplumda iyileşme olur
4 Eğitim hayatın bir kopyası (taklidi) değil, ona hazırlıktır
Daimicilere göre, okullar hiçbir zaman gerçek hayatın bir kopyası veya toplumun bir benzeri olamaz
Okulun amacı, insan zihnini geliştirmek olmalıdır
Daimciler “eğitim hayta hazırlıktır” derken, öğrencinin kültürel mirası ve değerleri benimsemesi, bu surette değerlerinin farkında olunmasının sağlanması ve onların gelişimine katkıda bulunması olarak yorumlamaktadırlar Okulun temel işlevi kültürü etkili bir şekilde yeni kuşaklara aktarmaktır
5 Çocuk ve gençlere dünyanın hem manevi hem de maddi gerçeklerini tanıtacak bilgiler verilmelidir
Çocuklara belli zamanlarda önemli olan bilgiler yerine her zaman her yerde ve her yaşta geçerli bilgi ve değerler kazandırılmalıdır Bunlar ise sırasıyla, beşeri bilimle, matematik, felsefe, mantık ve tabii bilimlerde bulunur
6 Büyük kitaplar (Klasik eserler) eğitimi
Öğrencilere evrensel sorunlar ve insanlığın üstün nitelikteki dilek ve istekleri edebiyatta, felsefede, tarih ve tabii bilimlerde geliştirilmiş olan eserler yoluyla öğretilmelidir
İnsan doğasının evrenselliği ve insan aklının en iyi ve en güzel eserleri klasik yapıtlarda örneklendirilmiştir Eğitimde bunlara ağırlık verilmelidir
4-YENİDEN KURMACILIK: (Re-Constructionism)
Bu eğitim akımı ilerlemecilik akımının bir devamıdır
Son gelişen akımlardan biridir
Akımın dayandığı felsefe “pragmatizm” dir
John Dewey, Isaac Bergson, T Brameld temsilcilerindendir
Eğitimin amacı toplumu yeniden düzenlemek ve toplumda gerçek demokrasiyi yerleştirmek olarak kabul edilmektedir
Eğitim açık seçik bir sosyal reform hareketi geliştirmede önemli araçlardan biridir
Eğitim yeni bir toplumsal düzen (social order) yaratmaya girişmelidir
Toplumsal değişmede temel sorumluluk okullardadır
Bu işte esas güç öğretmenlerdedir
Okul yeni bir toplumsal gelişmeye imkan verecek biçimde geleceğe yönelik olmalıdır
Bu akımın önemli özelliği, eğitimin davranış bilimlerinin bulgularına dayalı olarak toplumu yeniden inşa edeceğine inanılmasıdır
5-VAROLUŞÇULUKEgzistansiyalizm -Existantialism)
Bu akımın dayandığı felsefe varoluşçuluktur /J P Sartre
Varoluşçular insana önem verirler
Varoluş özden önce gelir
İnsan hayatı süresince ne yapacağı hakkında kararı kendisi vermelidir
Her insan kendisinden, kendi değer yargılarından sorumludur
Bu felsefenin eğitime getirmek istediği unsur “İnsan Özgürlüğü”dür
Eğitim, kişinin kendi gerçek özellikleriyle tanımasına imkan vermelidir
Okul programları “ kişiliklerin gelişmesine” yardımcı olmalıdır
Öğretmenin görevi kişinin kendisini tanımasına yardımcı olmaktır
Öğretimde kişiye değişik seçenekler vererek, doğruyu bulma ve kendi gerçeklerini seçme fırsatı verilmelidir
Alıntı
|
|
|