Prof. Dr. Sinsi
|
Nesnelerin Yaratılışı Üzerine Hakkında Bilgi
Nesnelerin Yaratılışı Üzerine Hakkında Bilgi

PARMENİDES Güney italyada Elela M Ö 540
‘NESNELERİN YARATILIŞI ÜZERİNE’adlı eserinden:
Beni taşıyan kısraklar canımın istediği kadar
Götürüyorlardı, beni bu ünlü yola koyulduktan sonra
Daimon kadınlar, bilge kişiyi kentlere aşırıp götüren
Burada gidiyorum bu yola taşıdılar beni uslu atla
Arabayı çekerek, kızlar da yol gösterdiler
Dingil yuvalarda kaval sesi çıkıyordu
Kızarak- acele ettikçe yoldaşlıkta
Güneş kızları gecenin evlerine önce bırakan,
Işığa doğru atarak başlarından örtüleri elleriyle
Oradadır kapısı geceyle gündüzün yollarının,
Pervaz ve taş eşik iki yandan tutuyor onu;
Aitherde olan kapıyı büyük kanatlar dolduruyor:
Bol cezalı adaletin elindedir değişen kilitleri
Koşarak onu kızlar yumuşak sözlerle
Kandırıyorlar ustaca, kendilerine dilli sürgüyü
Bir anda itmeye kapıdan Açılıyordu ağzına kadar
Kanatlar, kapının uçmasıyla tunçtan mihverleri
Yataklarında değiştire değiştire döndürerek
Çengeller ve kamalarla tutturulmuş olan:indi bu kapıdan
Dosdoğru sürdüler kızlar yol boyunca arabayla atları
Ve beni Tanrıça dostça karşıladı Sağ elimi
Sağıyla tuttu, şöyle söz söyleyerek bana dedi:
‘Ey delikanlı! Ölümsüz sürücülere yoldaş olarak,
Seni taşıyan atlarla buraya ulaşan sana
Selam çünkü kötü bir kader değil sana yaptıran
Bu yolu yaptıran insanların dolaştıklarının dışında bu çünkü,
Tanrı kanunuyla hak İmdi senin her şeyi öğrenmek gerek:
Hem doğruluğun iyice-öyle sonuçlarının, gerçek güven olmayan
Fakat yinede bunları da öğreneceksin, öyle-görünenlerin
Nasıl denenir inanılırca var olması gerekirdi büsbütün geçerken her şeyden
Haydi, bakalım, ben söyleyeceğim sende can kulağıyla dinle
Hangi araştırma yollarının düşünüleceği yalnız:
Biri var – olmanın olduğu, var -olmamanın olmadığıdır,
Bu inandırma yoludur-doğruluğun ardından yürür çünkü
Öteki,var-olmama,var -olmamanın zorunlu olduğudur;
Hiç bulunmaz olduğunu söylüyorum sana bu patikanın;
Ne tanıtabilirdim var -olmayanın çünkü yapılamaz çünkü bu
Nede bildirebilirsin; aynı şeydir çünkü düşünmekle var-olmak
Ortaklaşa toplu bir şeydir benim için
Nereden başlasam; ortaya geleceğim yine çünkü zira
Bak aklınla bulunmayanın nasıl yinede akılla orada olduğuna sağlamca
Kesmeyecek çünkü var olanın var olana bağımsızlığını
Ne düzen boyunca her yanda her biçimde ayrılacak
Nede bir araya toplanacak biçimde
Söylemek ve düşünmek gerek var olanın olduğunu; var olmak,
Hiç ise yoktur; bunları düşünmeni istiyorum
Seni uzaklaştırdığı ilk araştırma yolu budur işte
Fakat sonra bir de hiç bir şey bilmeyen ölümlülerin
Sallandıkları yol var, iki başlıların; çaresizlik yönetir çünkü
Göğüslerindeki sallanan düşünüşü, sürüklenir giderler
Hem dilsiz, hem körler şaşkınlar, karasız kişiler,
Var olmakla olmamayı aynı şey sananlar hemde aynı şey değil,
Onlarca geriye dönen her şeyin yoludur
Hakkından gelinmez hiç şu var olmayanın var olduğunu
Sen bu araştırma yolundan uzak tut düşünceni,
Çok denemiş alışkanlık bu yola itip durmasın seni
Kullanma bakışsız gözü, uğuldayan kulağı
Ve dili, logosla bağla karara çok kavgalı kanıtı
Benim anlattığımı Yalnız bir yolun anlatılışı
Kalıyor daha o da varlığın; vardır bu yolda
Pek çok işaret, çünkü doğmamış olduğundan yok olmazdır
Yapısı bütündür, sarsılmaz ve hedefsizdir
Ne bir kere var idi ne de olacaktı şimdi bir bütün var çünkü
Bir olan toplu şey Nasıl bir doğuş bulacaksın ona?
Nasıl nereden yetişmiştir? Bırakmayacağım var olmayan
Söz etmeye ne de düşünmeye seni; söylenemez düşünülmez
Var olmadığı nasıl bir gereklik zorlamış olan onun
Sonradan yahut önceden içten başlayarak doğmayan?
Böylece ya büsbütün olması gerek yahut olmaması
Hem de var olmayandan bırakmaz inanma gücü
Kendinden ayrı bir şeyin doğmasını Bundan ötürü doğmayı
Ne de ölmeyi Dike salıvermedi gevşeterek köstekledi,
Aksine gelmekte Bunların kararı şunda gizli:
Vardır yahut var değil Şimdi karar verildi, bu bir zorunluluk,
Bir kıyıya atmaya düşünülemez söylenemez olan yolun hakikisi
Bu değil çünkü ötekinin var ne gerçek olduğuna
Nasıl yok olabilir var olan öyleyse? Nasıl doğabilir?
Doğruysa var değildir ilerde doğacaksa da öyle
Bölünmezdir de hep bir cins olduğunda;
Burada biraz daha çokta değil bu onun engellerdi toplu olmaktan
Burada biraz daha zaif de değil bütün doludur var olanla
Bu yüzden bütün topludur;
Var olan var olanı bitişir zira fakat kımıldamaz koca varların sınırları içinde
Başlamaz dinmez, çünkü doğma ve göçme
Pek uzaklara atılmıştı, gerçek inanıştır onu süren
Aynı şey olarak aynı şey içinde kalarak kendi kendine yatar,
Böylece sapasağlam yerinde durur; güçlü sorunluluk
Sınırın bağlarında tutar, onu çepeçevre saran sınırın,
Çünkü sonsuz olamaz var olan Tanrı kanunu gereğince;
İhtiyaçsızdır çünkü her yandan muhtaç olurdu böyle olmazsa
Aynı şeydir düşünmekle var olma düşüncesi
Çünkü içinde söylenmiş olarak bulunduğu var olansız
Bulamazsın düşünmeyi Değildir ve olmayacaktır çünkü
Başka şey var olanın dışında çünkü kader bağlamıştır
Bütün ve hareketsiz olmaya Bu yüzden hepsi ad olacak
İnsanların koyduklarının, gerçek olduğuna inanarak:
‘Meydana gelmek’ de ‘Yok olmak ‘ da var olmakta olmamakta,
Yer değiştirmek ve parlayan rengi başkalaştırmakta
Fakat son bir sınır olduğundan bütünlenmiştir
Her yandan iyice tekerlek bir küre yığını gibi
Ortadan dışa her yanda bir ağırlıkta Çünkü ne daha büyük
Ne de daha zayıf olması zorunlu burada yahut orada
Ne var olmayan vardır çünkü bu onu durdururdu ulaşmaktan
Bir cins olana ne de burada daha çok var olanın
Burada daha az olabilmesi var olandan bütün dokunulmamış olduğundan
Kendine her yandan eşit, aynı şekilde sınırlara dayanır
Burada senin için kesiyorum güvenilir sözü ve düşünceyi
Doğrulukla ilgili Öyle sanışlarının bundan sonra insanların
Öğren, sözlerinin aldatıcı düzenini dinleyerek
İki şekli adlandırmakta karar kıldıran düşünceleri
Bunlardan biri olmamalıydı, burada yanıldılar
Karşıtlara böldüler şekli ve alametlerini ayırdılar
Birbirlerinden, buraya alevin ait harlı ateşini
Yumuşak, pek hafif, kendiyle her yanda bir olanı,
Başkasıyla bir olmayanı koyarak; fakat öteki de kendi kendine
Karşı yandaki ışıksız gece, koyu bir şekil ve ağır
Bu evren düzenini gerçeğe benzer şekilde her şeyiyle biliyorum ben sana
Hiç bir vakit ölümlülerin herhangi bir düşüncesi seni geçmesin diye
Bütün şeylerle ışık ve gece adı verildikte
Ve kuvvetlerine göre olan şeylerle bunlar ve şunlar adlandırıldıktan
Bütün(evren)doludur aynı zamanda ışık ve görünmez gece ile
Her ikisi de eşit olan; yoktur çünkü ikisinden biri içinde olmayan
Bileceksin şimdi aither varlığı ve aitherdeki bütün
Yıldızları ve saf parlak güneş çırasının
Kavurucu işlerine ve nerede meydana geldiklerine,
Dönüp dolaşan işlerini de öğreneceksin tekerlek gözlü ayın
Yaratılışını da, bileceksin çepeçevre kavrayan göğü de
Nereden çıktığını ve nasıl onu götürüp bağladığını zorunluluğun
Sınırlarının tutmaya yıldızların
(Söyleyeyim sana şimdi)Nasıl yeryüzü, güneş ve ay
Ortaklaşa aither de, saman yolu da ve gök,
En dışta bulunan, ve yıldızların sıcak gücü çabalıyordu
Meydana gelmek için
En baştaki olarak Tanrıların Eros’u dönüşüp buldu…
(Ay) Gece parlayan yeryüzü çevresinde dolaşan yabancı ışık…
Hep gözetleyen güneşin ışınlarını
Yeryüzü… kökü suda
Nasılsa herkesteki karışımı öğelerin
Öylece akıl insanların yanında durur; aynı şeydir
Çünkü düşünen şey, öğelerin yaratılışı, insanlarda
Hepsinde ve her birinde:düşüncedir daha çoğu (ışığın yahut karanlığın) 
Böylece meydana geldiler bunlar öyle sanışa göre ve vardırlar
Ve ilerde bundan böyle büyüyerek sona erecektir
Bunlara ad taktıkları insanlar, bir işaret her birine
Derleyen: Walther KRANZ
Çeviren: Suat Y BAYDUR
Alıntı
|