Konu
:
Eski Ve Yeni Babil
Yalnız Mesajı Göster
Eski Ve Yeni Babil
10-21-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Eski Ve Yeni Babil
eski ve yeni babil
Sümerlerin aşağı Mezopotamya’da gücünü kaybetmesi üzerine egemenlik Babil Krallığına geçmiştir
Bu dönemde mimari fazla gelişmemiş ama astronomide gelişmeler kaydedilmiştir
Eski dönemin en önemli yapısı Ischali’de Ishtar tapınağıdır
Tapınak üç ayrı kutsal bölümü içeren dikdörtgen planlı bir yapı kompleksidir
Mimaride asıl gelişme yeni Babil çağında ve özellikle Nabukatnezar döneminde görülmüştür
Onun döneminde ortaya konulan eserler başkent Babil’in mimarisinde önemli bir pay sahibi olmuştur
Bu mimari eserler arasında şehrin tanrısı Marduk adına yapılan yedi katlı ZiguratEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) kral sarayıEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) asma bahçeleri ve tapınağa götüren tören yolunun başlangıcındaki Ishtar kapısı sayılabilir
Babil Fırat’ın Nabukatnezar tarafından surlar doğu ve kuzey yönünde genişletilmiş ve en kuzey köşeye kralın sarayı yapılmıştır
ISHTAR KAPISI
Kentin çok sayıda kapısı vardır ama bunlardan en ünlüsü Marduk’un tapınağına götüren tören yolunun başlangıcına işaret eden Ishtar kapısıdır
Berlin müzesinde ön cephesi ayağa kaldırılmışEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) 12m yüksekliğindeki kapının iki kemerli kapısı vardır ve kapılar iki yanında yer alan mazgallı kulelerin koruması altındadır
Kapıyı ilginç kılan mimarisinden çokEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) cephesindeki sırlı tuğlaların kullanımıyla sağlanan renkli görünümdür
Mavinin hakim olduğu renkli fon üzerindeEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) sarı sırlı tuğlalarla işlenmişEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) Marduk’un simgesi ejder ve boğa motifleri bulunmaktadır
Benzer bir düzenlemeyi tören yolunun iki yanındaki yüksek duvarlar üzerinde de görmekteyiz
Burada her bir yanda altmışardan birer ayağını ileri uzatmış durumda görülen 120 aslan figürü işlenmiştir
KRAL SARAYI
Kentin kuzeyinde bulunandan ayrı asıl saray bu tören yolunun sol tarafında kalmakta ve avlu çevresinde sıralanmış salonlar ve teraslardan oluşmaktadır
ASMA BAHÇELERİ
Sarayın hemen karşısında dünyanın 7 harikasından biri olduğu kabul edilen Asma Bahçeleri yer almaktadır
Bu bahçeler kral Nabukatnezar’ın dağlık bir ülkeden olan eşi Semiramis’in vatan hasreti çekmemesi için gerçekleştirilmiş yapay setler üzerine kurulmuştur
Bugün belirleyici izi olmamasına rağmen düz arazide bu teraslı bahçenin ayaklar üzerine oturan tonozlu bir alt yapısı olduğuEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) üzerindeki kalın toprak tabakasına nadide ağaç türleri dikilerekEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) bunları Fırat’tan su dolaplarıyla çekilen suyla sulandığı varsayılıyor
DİNİ MİMARİ (TAPINAK)
Tanrı Marduk adına yaptırılan tapınakEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) 7 katlıEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) üst katına rampa ile ulaşılan 90m yüksekliğinde bir zigurattır
Tevrat’ta adı geçen Babil kulesinin bu yapı olduğu sanılır
Çok yıl sonra Büyük İskender Babil’e geldiğinde bu kuleyi yeniden yaptırmak amacıyla enkazını temizletmiş ama ömrü bu işe girişmeye yetmemiştir
ASUR MİMARİSİ
Savaşçı bir kavim olan Asurlar yukarı Mezopotamya’nın dağlık coğrafi karakteri ile tam bir uyum gösterirler
İlk yerleşmeleri Dicle ile Zap suyu arasındaEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) başkenti Asur olan bölgedir
Asur ülkesi dağlık bir bölge olduğu haldeEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) mimaride Mezopotamya gelenekleri esas alınarakEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) mimari yapılarında fırınlanmış kerpiç tuğla ve sırlı tuğlalar kullanılmıştır
ASKERİ MİMARİ
Asur kent surları Hitit geleneğinde olduğu gibi kalınlıkları 15m’yi bulan çift sıra surla kuşatılıştır ama farklı olarak malzeme kerpiç tuğladır
Kent kapılarına da önem verilmiştirEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) bu kapıların girişlerinden başlayan yollarEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) kentin tapınak ve sarayının bulunduğu alana uzanan düzenli yollardır
Ayrıca burada poternaları da görürüz ama burada malzeme yine kerpiç tuğladır ve geçitlerin ikiden fazla girişi vardır
SİVİL MİMARİ
KONUTLAR
Konut mimarisinde Bit-Hilani tarzı konutlar yapılmış ama bu ev şemasının adıEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) onların koyduğu isim ile tanınmıştır
Binaların üst örtüsü düz toprak damdır ama bunu sağlamak için gerekli ahşap malzeme bulunmadığı zaman binalar kubbe ya da tonoz üst örtü ile kapatılır ve bunun üzeri yine bir toprak tabakası örtülerek dam düzeltilmiş olurdu
SARAYLAR
Mezopotamya geleneğine uyularak burada da anıtsal yapılar bir set ya da teras üzerine inşa edilir
Saray yapıları kompleks binalar olup birbirine geçişleri olan avlular çevresinde sıralanmış salonlardan meydana gelir ve bu tür yapıların duvarlarında nakış izlerine rastlanmıştır
Anıtsal yapıların kapılarını “Lamassu” denilen insan başlıEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) kanatlı ve beş ayaklı çok iri boğa heykelleri korumaktadır
En önemli saraylar Khorsabad’da II
Sargon’un ve Kalhu’da II
Asurbanipal’in saraylarıdır
Hitit orthostatlarını hatırlatan kabartmalı taş kaplama levhalarını burada da görürüz
Sarayların ilginç bir mimari elemanıEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) ileride Yunan mimarisinde karşılaşılacak olan Karyetid ve telemonların öncüsü konumunda olan Atlantlardır ki bunlar üst yarısı kadın yada erkek Heykeli formunda olan sütunlardır
DİNİ MİMARİ
TAPINAKLAR
Sümer geleneğine uygun olarak Zigurat formunda yapılırlar ve 7 katlıdırlar
En üst kademede asıl tapınak bulunur
Ziguratların 7 katının her biri güneş tayfındaki 7 renkten birinin rengini taşır
MEZAR MİMARİSİ
Asur şehirlerinde kent dışı bir mezarlık söz konusu değildir
Halk cenazesini yaşadığı evin bir odasının zeminine gömer
Kral ve soylular için kare yada dikdörtgen planlı yer altı mezar odaları yapılırdı
Derinliği 2 metreyi geçmeyen bu mezar odalarında ölü toprak altına gömülür yada zemin üstüne bir sanduka ile bırakılırEski ve yeni babil çağı (m
ö
1900-1600 ; m
ö
626-539) yanına da çeşitli eşyalar konurdu
Bu mezarlar üst örtülerine göre 2 çeşittir ki bunlardan ilki diğerinin prototipidir:
* Sahte kemerli mezarlar : Burada poternalarda olduğu gibi bindirme tekniği ile içe doğru eğimli örülen yan duvarlar üçgen kesitli bir mezar odası oluşturur
* Gerçek kemerli mezarlar : Daha gelişmiş olan bu tipte belirli bir yükseklikten sonra olasılıkla bir çatı iskeleti üzerine tonozu oluşturan tuğlalar örülür ki bu tipin daha gelişmiş örneğinde özel tonoz tuğlalarının kullanıldığı görülmüştür
Her mezar odasının bir de küçük giriş bölümü bulunur
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul