Konu
:
Suçlu Çocuklar Ve Çocuk Mahkemeleri Kitap Özeti
Yalnız Mesajı Göster
Suçlu Çocuklar Ve Çocuk Mahkemeleri Kitap Özeti
10-21-2012
#
2
Prof. Dr. Sinsi
Suçlu Çocuklar Ve Çocuk Mahkemeleri Kitap Özeti
Bir çocuk dersleri iyi olmadığı gerekçesiyle kız kardeşini örnek alması için sık sık uyarılır
Çocuk ise babasının kız kardeşini kendisinden daha çok sevdiği düşüncesine kapılır
Bir gün babasının cüzdanından hatırı sayılır miktarda para aşırır
Ama baba bunun farkına varmaz
Çocuk çaldığı paranın farkedilmemesi üzerine vicdanı ile baş başa kalır
Vicdanı her fırsatta ona hırsız olduğunu hatırlatır
Aslında abasının kendisine göre - az olan sevgisinden mahrum olmamak için suçunu itiraftan kaçınır
Çaldığı parayı ise kendi için değil de babası tarafından çok sevildiğine inandığı kız kardeşine hediyeler için harcar
Bu hareket dahi vicdanının verdiği rahatsızlığı engellemeyince kendini kitap okumaya verir
Ayrıca evde hırçın bir tutum sergiler
Annesine karşı saygısızca davranarak ondan ceza koparmaya uğraşır
Bu cezaları yaptığı hırsızlık için sayacaktır
Bir danışman vasıtasıyla suçunu itiraf eden çocuk yine eski yaşantısına dönüş yapar
Çevresi tarafından kendine bir değer verilmediğine inanan çocuklar, kendilerini ispatlamak amacıyla bazen bu gibi hırsızlık olaylarına karışır
Bir de ceza görmezse kendilerine güvenleri artar ve ileride daha büyük suçlara doğru yol alırlar
Annesinin ölümünden kendini sorumlu gören kız, babasına onun yokluğunu hissettirmemek için çok çalışır
Hatta annesinden bir zamanlar aşırdığı az miktardaki paranın cezasını çekmek amacıyla başkasının kaybettiği parayı kendi çalmış gibi gösterecek hale gelir
Bir psikiyatriste götürülen kız bir kaç seans sonunda her şeyi açıklar
Tedavi sonunda sınıfta tembel olarak bilinen ve bedenen zayıf olan kızda bir gelişme meydana gelir
Bu da gösteriyor ki işlenen bir suçun ağırlığı sadece ruhsal yönden etkilemeyip bedenen de etkisini gösterir
Genel olarak bir bakış yapılırsa çocukların işledikleri suçlara karşı ceza almayınca gösterdikleri beş tepki vardır
1- Bilinçsizce kendilerini ele verirler
2- Etrafındakileri kışkırtarak onlardan ceza almak için hırçınlaşırlar
Aldıkları cezayı esas işledikleri suça karşılık olarak kabul ederler
Ancak bunun yeterli olduğuna vicdanlarını ikna edemezler
3- Çete kurarak işlediği suçu sadece kendisi tarafından işlenmediğini göstermektir
Böylece toplum onu tekrar arasına kabul edecektir
4- Kendi kendini cezalandırma yoluna giderler
Bu ceza çok ağır olur
Böylece çevresindeki insanların kendisine acımasını sağlamaya çalışırlar
5- Patolojik özellik gösteren durumlarda ise benzer bir suç saptanarak kendi üzerine alıp ceza görmek istenir
IV
Bölüm: ÇOCUK HIRSIZLIKLARININ BİLİNÇALTI KÖKENLERİ
Çocuklar çaldıkları şeylerin cezası olarak iyi bir dayak yer ya da bu yaptığından dolayı bir müddet azarlanır ve sevgisiz bırakılır
Ama önemli olan cezayı gerektirecek şekilde suçun işlenme nedenidir
Bunun araştırılması gerekir
Otto adında bir çocuk postacının bisikletinde bulunan paketi aşırır
Paketin içini açan çocuk onu tuvalete boşaltır
Yakalanınca da “işe yarar bir şey vardır diye aldım
Yiyecek, giyecek ya da elişi yapımında kullanacağım bir şey…” der
Babası paketin masrafını karşılar ama olay mahkemeye intikal eder
Yargıç bilirkişi olarak bir ruh bilimciden araştırma yapmasını ister
Yapılan araştırma sonucu çocuğun annesinin hamile olduğu ve yakında doğacak olan kardeş ile paket arasında bağlantı bağlantı olduğu görülür
Postacının eşi ebe olduğu için bebeği onun getireceğine inanan çocuk pakette olduğu düşüncesiyle hırsızlık eylemini gerçekleştirir
Bu hırsızlıktan sonra gördüğü rüyalarda ise annesini bir eve benzetip içinin boş olduğunu gördüğünü açıklamıştır
Çocukların yaptığı hırsızlıkların temelinde bilinçaltından gelen dürtülerin rolü büyüktür
Bunun önlemek amacıyla yeterli bir eğitim verilmelidir
Ayrıca olgunlaşmasını sağlayacak şekilde güven ve sevgi
Otto’nun olayında yargıç “eskisinden daha fazla sevgi verilmesi” kararına varmıştır
Çocuk mahkemelerinde yargıcın çocuğu ıslahevine mi yoksa ailesinin yanında gözetim altında mı tutmaya karar vermesi için işlenen suçun temeline inilmelidir
Bazen araştırma yapılmaksızın verilen ceza çocuğun vicdanındaki rahatsızlığı giderdiği görülür
Bu nedenle tekrar suç işleme arzusu ortaya çıkabilir
Para çalan bir çocuğa verilecek en güzel ceza onu borçlandırarak taksitler halinde ödemesini sağlamaktır
Ayrıca iyi bir eğitimin verilmesi tamamlayıcı bir maiyet taşır
Eğer psikolojik bir sorun varsa tedavi uygulanmalıdır
Tedavi sonucu çocuk daha sağlıklı davranışlar sergileyebilir
V
Bölüm: JALONDA NİÇİN ÇALAR?
Bir kızın ailesinden yeterli ilgiyi görmemesi ve bunun ruhsal etkileri sonucu hırsızlık yapması konu edilmiştir
Mahkemeye intikal eden olay sonucu bir psikiyatrist tarafından bazı testlerden geçirilen kızın her teste verdiği tepki ve yorumları şunlardır;
Ağaç testinde kağıdın sol üst köşesine küçük bir ağaç çizmesi kızın gözden uzak olmak istediğini ortaya koyar
Ağacın bir toprak zemine yerleştirilmeyişi ailesi ile köklü ilişkilerin olmadığını gösterir
Dikenli bir görüntü arz eden ağacın üzeride bir örtü ile kaplanmıştır
Bu ise çirkinliğinden dolayı gizlenmeye çalıştığını gösterir
Sisli bir ortam çizilmeside düşüncelerindeki düzensizliği ortaya koyar
Z testi; değişik şekillerde bezenmiş olan tablolar hakkında görüşleri alınıp sonrada bu düşüncelere göre yorum yapmaya dayanan bir testtir
Kızın düşüncelerine göre yapılan yorumlarda ise lise son sınıfta olmasına rağmen düşünce ufkunun orta 3 teki bir çocuğa eş olduğu görülmüştür
Gerçek ile hayali karıştırabiliyor
Düss-testi ise anlatılan küçük bir olayın sonunda sorulan soruya verilen cevabın yorumuna dayanan testtir
Bu test sonunda kızın, bencil, kendini çevresinden soyutlamaya çalışan ve haksızlığa uğramış gibi gören bir kişiliğe sahip olduğu kanaatine varılıyor
Mahkeme sonuçta kızın başka bir ortama alınmasına karar veriliyor
Bir süre sonra kızın hem ruhen, hem zekaen, hem de bedenen iyileşme gösterdiği gözleniyor
Mahkemelerde bilirkişi ve eğitim danışmanlarının testlerine başvurarak verilen kararların çocuklar üzerinde iyi sonuç verdiği görülüyor
Bu yollarla bilinçaltı bozuklukları ortaya çıkmakta ve çocuğa yararlı olan kararın verilmesi sağlanmaktadır
VI
Bölüm: HATALI VİCDAN TEPKİSİYLE HIRSIZLIĞA KALKIŞMAK
Bazı hallerde vicdanın sesini dinleyen çocukların buna hatalı olarak algılayıp hırsızlığa kalkıştıkları görülmüştür
Bir kızın çalıştığı dükkanın kasasından para çalması sonucu olay mahkemeye ulaşır
Yine bilirkişi raporu istenir
Yapılan test ve görüşmeler sonucu hazırlanan raporda kızın önceden işlediği bazı hatalarından duyduğu korkunun hırsızlık yaparak duyulduğu ortaya çıkar
Ayrıca ceza gerektirmeyen bazı hataları sonucu temiz ve yıkanmamış elbise giyme gibi bir saplantısı olduğu görülür
Yeni elbiseler almak için hırsızlık yapmaya başlar
Mahkemenin verdiği karar sonucu psikiyatrist tarafından hatalarının sonucunda temiz elbise giyme zorunluluğu olmadığına ikna edilen kızın hırsızlığa bir daha başvurmadığı görülüyor
Hatta çevresindeki insanlarla iyi ilişkilerde kurmaya başlamıştır
SONUÇ: Çocuk suçlarında sadece bir organın değilde bir kaç organın olay üzerine eğilip karar vermesi gerekir
Ayrıca mahkemelerde çocuğu cezalandırmaktan çok onun neden bu işe kalkıştığı araştırılıp yeterli eğitimin verilmesi kararları ağırlıkta olmalıdır
Bunun sağlanması için çocuk psikolojisini iyi bilen uzman kişilere ihtiyaç vardır
Son otuz yıldan bu yana sayıları oldukça artan eğitim danışmanlarına büyük işler düşmektedir
Çocukların her türlü sorunlarını rahatlıkla açabildikleri kişi olarak görecekleri eğitim danışmanları çevre ile çocuk arasındaki bağlardan sorumlu kişilerdir
Bu bağ iyi korunursa çocukların suç işleme oranları en az seviyeye inecektir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul