Yalnız Mesajı Göster

Suçlu Çocuklar Ve Çocuk Mahkemeleri Kitap Özeti

Eski 10-21-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Suçlu Çocuklar Ve Çocuk Mahkemeleri Kitap Özeti




Bir çocuk dersleri iyi olmadığı gerekçesiyle kız kardeşini örnek alması için sık sık uyarılır Çocuk ise babasının kız kardeşini kendisinden daha çok sevdiği düşüncesine kapılır Bir gün babasının cüzdanından hatırı sayılır miktarda para aşırır Ama baba bunun farkına varmaz Çocuk çaldığı paranın farkedilmemesi üzerine vicdanı ile baş başa kalır Vicdanı her fırsatta ona hırsız olduğunu hatırlatır Aslında abasının kendisine göre - az olan sevgisinden mahrum olmamak için suçunu itiraftan kaçınır Çaldığı parayı ise kendi için değil de babası tarafından çok sevildiğine inandığı kız kardeşine hediyeler için harcar Bu hareket dahi vicdanının verdiği rahatsızlığı engellemeyince kendini kitap okumaya verir Ayrıca evde hırçın bir tutum sergiler Annesine karşı saygısızca davranarak ondan ceza koparmaya uğraşır Bu cezaları yaptığı hırsızlık için sayacaktır Bir danışman vasıtasıyla suçunu itiraf eden çocuk yine eski yaşantısına dönüş yapar

Çevresi tarafından kendine bir değer verilmediğine inanan çocuklar, kendilerini ispatlamak amacıyla bazen bu gibi hırsızlık olaylarına karışır Bir de ceza görmezse kendilerine güvenleri artar ve ileride daha büyük suçlara doğru yol alırlar

Annesinin ölümünden kendini sorumlu gören kız, babasına onun yokluğunu hissettirmemek için çok çalışır Hatta annesinden bir zamanlar aşırdığı az miktardaki paranın cezasını çekmek amacıyla başkasının kaybettiği parayı kendi çalmış gibi gösterecek hale gelir

Bir psikiyatriste götürülen kız bir kaç seans sonunda her şeyi açıklar Tedavi sonunda sınıfta tembel olarak bilinen ve bedenen zayıf olan kızda bir gelişme meydana gelir Bu da gösteriyor ki işlenen bir suçun ağırlığı sadece ruhsal yönden etkilemeyip bedenen de etkisini gösterir

Genel olarak bir bakış yapılırsa çocukların işledikleri suçlara karşı ceza almayınca gösterdikleri beş tepki vardır

1- Bilinçsizce kendilerini ele verirler

2- Etrafındakileri kışkırtarak onlardan ceza almak için hırçınlaşırlar Aldıkları cezayı esas işledikleri suça karşılık olarak kabul ederler Ancak bunun yeterli olduğuna vicdanlarını ikna edemezler

3- Çete kurarak işlediği suçu sadece kendisi tarafından işlenmediğini göstermektir Böylece toplum onu tekrar arasına kabul edecektir

4- Kendi kendini cezalandırma yoluna giderler Bu ceza çok ağır olur Böylece çevresindeki insanların kendisine acımasını sağlamaya çalışırlar

5- Patolojik özellik gösteren durumlarda ise benzer bir suç saptanarak kendi üzerine alıp ceza görmek istenir

IV Bölüm: ÇOCUK HIRSIZLIKLARININ BİLİNÇALTI KÖKENLERİ

Çocuklar çaldıkları şeylerin cezası olarak iyi bir dayak yer ya da bu yaptığından dolayı bir müddet azarlanır ve sevgisiz bırakılır

Ama önemli olan cezayı gerektirecek şekilde suçun işlenme nedenidir Bunun araştırılması gerekir

Otto adında bir çocuk postacının bisikletinde bulunan paketi aşırır Paketin içini açan çocuk onu tuvalete boşaltır Yakalanınca da “işe yarar bir şey vardır diye aldım Yiyecek, giyecek ya da elişi yapımında kullanacağım bir şey…” der Babası paketin masrafını karşılar ama olay mahkemeye intikal eder Yargıç bilirkişi olarak bir ruh bilimciden araştırma yapmasını ister

Yapılan araştırma sonucu çocuğun annesinin hamile olduğu ve yakında doğacak olan kardeş ile paket arasında bağlantı bağlantı olduğu görülür Postacının eşi ebe olduğu için bebeği onun getireceğine inanan çocuk pakette olduğu düşüncesiyle hırsızlık eylemini gerçekleştirir Bu hırsızlıktan sonra gördüğü rüyalarda ise annesini bir eve benzetip içinin boş olduğunu gördüğünü açıklamıştır

Çocukların yaptığı hırsızlıkların temelinde bilinçaltından gelen dürtülerin rolü büyüktür Bunun önlemek amacıyla yeterli bir eğitim verilmelidir Ayrıca olgunlaşmasını sağlayacak şekilde güven ve sevgi Otto’nun olayında yargıç “eskisinden daha fazla sevgi verilmesi” kararına varmıştır

Çocuk mahkemelerinde yargıcın çocuğu ıslahevine mi yoksa ailesinin yanında gözetim altında mı tutmaya karar vermesi için işlenen suçun temeline inilmelidir Bazen araştırma yapılmaksızın verilen ceza çocuğun vicdanındaki rahatsızlığı giderdiği görülür Bu nedenle tekrar suç işleme arzusu ortaya çıkabilir

Para çalan bir çocuğa verilecek en güzel ceza onu borçlandırarak taksitler halinde ödemesini sağlamaktır Ayrıca iyi bir eğitimin verilmesi tamamlayıcı bir maiyet taşır Eğer psikolojik bir sorun varsa tedavi uygulanmalıdır Tedavi sonucu çocuk daha sağlıklı davranışlar sergileyebilir

V Bölüm: JALONDA NİÇİN ÇALAR?

Bir kızın ailesinden yeterli ilgiyi görmemesi ve bunun ruhsal etkileri sonucu hırsızlık yapması konu edilmiştir Mahkemeye intikal eden olay sonucu bir psikiyatrist tarafından bazı testlerden geçirilen kızın her teste verdiği tepki ve yorumları şunlardır;

Ağaç testinde kağıdın sol üst köşesine küçük bir ağaç çizmesi kızın gözden uzak olmak istediğini ortaya koyar Ağacın bir toprak zemine yerleştirilmeyişi ailesi ile köklü ilişkilerin olmadığını gösterir Dikenli bir görüntü arz eden ağacın üzeride bir örtü ile kaplanmıştır Bu ise çirkinliğinden dolayı gizlenmeye çalıştığını gösterir Sisli bir ortam çizilmeside düşüncelerindeki düzensizliği ortaya koyar

Z testi; değişik şekillerde bezenmiş olan tablolar hakkında görüşleri alınıp sonrada bu düşüncelere göre yorum yapmaya dayanan bir testtir Kızın düşüncelerine göre yapılan yorumlarda ise lise son sınıfta olmasına rağmen düşünce ufkunun orta 3 teki bir çocuğa eş olduğu görülmüştür Gerçek ile hayali karıştırabiliyor

Düss-testi ise anlatılan küçük bir olayın sonunda sorulan soruya verilen cevabın yorumuna dayanan testtir Bu test sonunda kızın, bencil, kendini çevresinden soyutlamaya çalışan ve haksızlığa uğramış gibi gören bir kişiliğe sahip olduğu kanaatine varılıyor

Mahkeme sonuçta kızın başka bir ortama alınmasına karar veriliyor Bir süre sonra kızın hem ruhen, hem zekaen, hem de bedenen iyileşme gösterdiği gözleniyor

Mahkemelerde bilirkişi ve eğitim danışmanlarının testlerine başvurarak verilen kararların çocuklar üzerinde iyi sonuç verdiği görülüyor Bu yollarla bilinçaltı bozuklukları ortaya çıkmakta ve çocuğa yararlı olan kararın verilmesi sağlanmaktadır

VI Bölüm: HATALI VİCDAN TEPKİSİYLE HIRSIZLIĞA KALKIŞMAK

Bazı hallerde vicdanın sesini dinleyen çocukların buna hatalı olarak algılayıp hırsızlığa kalkıştıkları görülmüştür Bir kızın çalıştığı dükkanın kasasından para çalması sonucu olay mahkemeye ulaşır Yine bilirkişi raporu istenir

Yapılan test ve görüşmeler sonucu hazırlanan raporda kızın önceden işlediği bazı hatalarından duyduğu korkunun hırsızlık yaparak duyulduğu ortaya çıkar Ayrıca ceza gerektirmeyen bazı hataları sonucu temiz ve yıkanmamış elbise giyme gibi bir saplantısı olduğu görülür Yeni elbiseler almak için hırsızlık yapmaya başlar

Mahkemenin verdiği karar sonucu psikiyatrist tarafından hatalarının sonucunda temiz elbise giyme zorunluluğu olmadığına ikna edilen kızın hırsızlığa bir daha başvurmadığı görülüyor Hatta çevresindeki insanlarla iyi ilişkilerde kurmaya başlamıştır

SONUÇ: Çocuk suçlarında sadece bir organın değilde bir kaç organın olay üzerine eğilip karar vermesi gerekir Ayrıca mahkemelerde çocuğu cezalandırmaktan çok onun neden bu işe kalkıştığı araştırılıp yeterli eğitimin verilmesi kararları ağırlıkta olmalıdır Bunun sağlanması için çocuk psikolojisini iyi bilen uzman kişilere ihtiyaç vardır Son otuz yıldan bu yana sayıları oldukça artan eğitim danışmanlarına büyük işler düşmektedir Çocukların her türlü sorunlarını rahatlıkla açabildikleri kişi olarak görecekleri eğitim danışmanları çevre ile çocuk arasındaki bağlardan sorumlu kişilerdir Bu bağ iyi korunursa çocukların suç işleme oranları en az seviyeye inecektir


Alıntı Yaparak Cevapla