10-21-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Toplantı Sanatı Kitap Özeti
Bölüm 3:
TOPLANTI: İNSANCIL BİR OLAY
Kişileri yönetmek, makinaları araç-gereçleri yönetmekten daha zordur
Yönetici insanları iyi tanıyabilirse onları ve kendisini kolayca yönetebilir
İnsanlar arsındaki farklılıklarla insanlar buz dağına benzerler Aralarında tek fark vardır Buzdağlarının yedide biri su yüzündedir, insanların yediyüz de biri Bu yüzden insanı anlamak çok zordur
Güçlü Fakat Önemsenmeyen Yanımız: Duygular
İnsanlar toplantılarda da insanların düşüncelerinden duygularının akışına göre davranırlar
Karşıdakini nasıl hissediyorsak ona göre davranırız Davranma bazen yapıcı bazen de kırıcı olabilir Duyguların önemsenmediği toplantılar kırıcı olur Toplantılar, insanlar eşya gibi görülmediği onların ihtiyaçlarına yer verildiğinde başarılı olur
İş Hayatında”İçimdeki Ben “Oyunu
Kendini işine kaptırmış biri bazen içindeki “beni” unutur Ama zaman zaman onu çıkarmalı, sosyal ilişkiler kurmalı İnsandaki bu ben kontrollü kullanılırsa toplantılarda yeni şeyler ortaya koyar
Toplantının Üç Boyutu:
1-Toplantı yönteminin işlemleri: Amacı, özellikleri, zaman programı, iç gündemi olmalıdır
2-Toplantıdaki sosyal ilişkileri, diyaloğu yönlendirme
3-Fiziksel ortam: Odanın büyüklüğü, ışık, havalandırma
İnsan Gücünün Yönetimi:
Başarısız toplantılar genellikle ya engellenmiş, ya boşa harcanmış, yada yanlış yönlendirilmiş insan gücünden kaynaklanır
İlgili Davranış:
Her toplantıda birbirine ilgi duyan insanlar vardır İlgi toplantıdakileri daha sık çalışmaya iter, daha anlayışlı olmayı sağlar
İlgi ekip üyelerini birbirine bağlar, amaçları birleştirir, çalışmayı zevkli kılar
Manevi Uyarımlar:
Olumlu manevi uyarımlar: Dostluk ve ilgi dolu uyarımlardır
Olumsuz manevi uyarımlar: Eleştirme, susturma, görmezlikten gelmedir
Belirsiz manevi uyarımlar: “Akla”acaba ne demek istedi sorusunu getirir
Sahte manevi uyarımlar: Aslı olumsuz manevi uyarımdır ve başka amacı vardır ”ooo iyi hazırlanmışsın”
Manevi uyarımsızlık: Hiç uyarım almamaktansa olumsuz manevi uyarım almak daha iyidir Yoksa varlığının farkına varılmadığı hissine kapılır
Manevi Uyarım Öğelerinin Değiştirilmesi:
Olumlu manevi uyarımlar tercih edilmelidir böylece birey gurubuyla gurur duyar, beğenilen davranışlar sergiler Toplantılarda bireysel ilişkileri arttırmak, iltifatta bulunmak işleri verimli kılar fertlere destek olunmalıdır
Açık konuşma soyluluğu:
Açık konuşma etkin bir yönetimde, özellikle toplantı yönetimi için zorunludur Açık olarak ne istediğinizi bildirin Ne istediğinizden emin olun Gerçekleri olduğu gibi kabullenin ve ne yapmanız gerektiğini bu duruma göre düşünün Hayır demek istediğinizde çekinmeden deyin ki, evet dediğinizde inanılsın
Yalnız açık konuşurken dikkatli olmak lazım bazen karşıdan sert tepkiler gelebilir Ama en önemlisi karşıdakini tanıyarak konuşmaktır
Bolüm 4:
TAHLİL VE TEŞHİS
Her toplantı birbirinden farklı amaçlar taşıyabilir Bu amaca uygun bir toplantı modeli bulmak bazen zordur Aşağıdaki dört boyut incelenerek amaca uygun bir toplantı modeli oluşturulabilir
-Toplantının amaçları
-Kişisel toplantı tavrınız
-Toplantıdaki çalışmalar
-Toplantının değerlendirilmesi
Toplantı Amaçlarının Değerlendirilmesi:
Toplantının amaçları çoktur ama genel olarak birkaç sınıfa ayrılabilir
-Sorunun belirlenmesi
-Uygun çözümler bulunması
-Hareket tarzının belirlenmesi
-Seçenekler arasında tercih yapılması
-Eylemin belirlenmesi
Görev Sınırlarını belirleme zorunluluğu:
Toplantı, geniş içerikli bir yönetim biçimi olsa da kapsamı açık olarak tanımlandırılıp sınırlandırılmalıdır bu sınırlar içerisinde amaca ulaşınca da durmasını bilmelidir Toplantı sonucunda görev tarihleri belli olunur Sonra üyeler çalışmalara başlar
Gizli Gündem:
Kişisel gündemler genellikle gizli olur bazen amaçlar kişilerin özel isteklerine göre şekillenebilir İyi bir yönetici bunu sezer
Kendi analiziniz:
Toplantılarınızın sayısına bakınız Başarılı ve başarısızları tespit edin Nedenleri ve Niçinleri tahlil edin Sonunda yapılması gereken değişiklikleri bulacaksınız
Toplantı Değerlendirmesi:
Aşağıdaki ölçülere göre bir değerlendirme yapılabilir:
-Amaçlar
-Toplantıya katılanların rolleri
-Toplantının amca ulaşmadaki önemi
-Öncelikler sıralaması
-Zaman kavramı
-Temel konuların görüşülmesi
-Toplantıya katılanların aldıkları kararlar
-Toplantıya katılanların kullanımı
-İşlem ve kurallar
Toplantının Yolunda Gitmesini Sağlayan İki Ana Öğe:
Elde bilgi olmadan değişiklik yapmak zordur Tabi bilgiler de kullanılabilir olmalıdır Bir iş toplantısında iki faaliyet vardır İşler ve işlemler
İşler, sorun üzerinde düşünmeyi ve çalışmayı içerir
İşlemler, gurubun sorunlar üzerine nasıl eğildiğini ve bunu hangi yöntemlerle çözmeye çalıştığını kapsar
Bölüm 5:
BAŞKANIN YAPABİLECEĞİ DEĞİŞİKLİKLER
Doğal olarak bir toplantı başkanı toplantıda en önemli değişikliği yapabilecek konuma sahiptir
Başkan, başkan olduğu için diğerlerinden ayrılır ama değişikliği tek başına yaparsa büyük bir olasılıkla başarısızlığa uğrar
Değişiklik Kararı
İki tehlike söz konusudur Değişiklik yapılırken başkan, denetimi kaybedeceğinden, işlerin daha kötüye gidebileceğinden ve oluşturduğu iyi görüntünün kaybolacağından korkar
Diğer tehlike ise değişikliği yapmamaktır toplantılarla hiçbir yere varılamıyorsa, zaman kaybına sebep oluyorsa, üyelerde enerji kaybı varsa değişiklik yapmak lazımdır
Bir önder nelerin yanlış olduğunu sezmeli bunları düzeltmek için neler in yapılabileceği konusunda uzman olmalıdır
Başkan değişiklik için gruptan yardım istemekten çekinmemelidir Bu durumu onlarla ciddi bir şekilde konuşabilmelidir
Değerlendirme İle Başlayın:
Çözümlerle değil, sorunlarla başlayın Başkan toplantı değerlendirmesini katılanlardan dinleyebilir
Genellikle su yüzüne çıkmış problemlere çözüm getiren dört yaklaşım vardır------Toplantı konusunda bildiklerinizi bir araya toplamak
-Katılan kişilerin ihtiyaçlarını karşılamak-
-Toplantılarda karara katılmayı sağlamak
-Toplantılardaki “Zamanı” iyi denetlemek
Başkan amaçları saptamak zorunda değil ama belirlendiğinden emin olmalıdır Karar vermek zorunda değildir ama zamanı gelince grubun karara varmasını sağlamalıdır
Değerlendirme ve geliştirmeyi başlatmak başkanın görevidir
Bölüm 6:
TOPLANTI ÜYELERİNİN YAPABİLECEĞİ DEĞİŞİKLİKLER
Toplantılarda değişiklik yapmak önemlidir(Eğer verimsiz oluyorsa) Değişikliği yapmanın en önemli yöntemi duygularınızı ölçmenizdir Bir toplantının sonuçları, yönetenleri veya havasıyla ilgili duygularınızı anlayın Değişiklik yapmakta kararlı olamıyorsanız vazgeçin Toplantıdaki herhangi bir bireyde kişisel tarzını değiştirerek karşı izlenimleri ölçebilir Toplantılardan zevk almak ve grup çalışmalarını daha verimli hale getirmek için beceri ve görüşleri tazelemek gerekir
Eski alışkanlıklara sıkı sıkı bağlılık yetenekleri önemli ölçüde kısıtlar
Kendi tarzınıza göre şu özellikleri belirleyebilirsiniz:
1-Başkanı etkileme
2-Toplantının akışını etkileme
3-”Oyunlara” Katılma
4-Düşünceleri paylaşmak
5-Riskleri göze almak
6-Olumlu manevi destekleri kullanmak
7-İddiacı olmak
8-Görüşlerinize ters olan düşüncelere karşı alınan tavır
9-Duyguların açığa vurulması
10-Başkanlığı denemek
11-Başkaları konuşurken onları dinlemek
Kendi kendinize yaptığınız bazı değişiklikler karşıdakilerin tepkisini çekebilir Çünkü siz iyi bir şey yapmış da olsanız, onlar kafalarında sizi biryere oturtmuşlardır ve sizi öyle görmek istiyorlardır
Kişisel Gelişim Düzeylerinin Anlaşılmaması:
Toplantılardaki davranış türleri kişilerin bulunduğu düzeyi gösterir Bu düzeyler
1 Düzey: Bağımlılık aşaması
Başkalarına bağımlı kişilerdir Kendi başlarına harekete geçme cesaretleri yoktur Daima birilerinden bir işaret beklerler Sınırlar ve kurallara bağımlıdırlar
2 Düzey: Kendi kendine başarıya ulaşma aşaması
Atılgan ve sınırları sonuna kadar zorlayan bir kişiliğe sahiptir Bazen birinci düzeydekilerle aralarında uyuşmazlık çıkabilir Toplantılardan çözüm ile çıkarlar
3 Düzey: Sosyal ilgi aşaması
Bu aşamadakilerden oluşan toplantı başarılı geçer Karşılıklı anlayış ve saygı vardır Toplantıda başkanı bile yönlendirebilirler
4 Düzey: Kendi kendini değerlendirme aşaması
Kendi kendini iyi tanır Herkese iyi davranır Kendi başına güçlü bir kaynaktır ve kullanılmayı bekler Uyum gösterilmesi zor olabilir
Bölüm7:
TİCARET VE SANAYİ KURULUŞLARINDA TOPLANTI
Ticaret ve sanayi kuruluşlarındaki en belirgin fark, boyutlarında, ürettikleri ürün ve hizmetlerde, teknolojilerinde ve dağıtıma ilişkin yaklaşımlarındaki çeşitliliktedir
Ortak Bağ : Kar
Çeşitliliğine rağmen toplantılarda ortak bir şey vardır o da “Kar” dır Şirket kar etmek için atak, başarılı bir yöneticiye ve bununla işlerini yönetir
Faaliyet Sonucunun Etkisi:
Kâr amacını taşıyan kuruluşlarda toplantı yapmak yırtıcı hayvanları aynı kafese koymak gibidir Çoğu zaman olumlu kararlara ulaşma yetenekleri zedelenebilir
Önlenmesi Gerekenler
Toplantıları iyileştirmek için şunlar önlenmelidir
Katılan üyeler arasındaki alaycı ve kinayeli davranışlara son vermek
“Suçlama”Oyununa son vermek
Her türlü gözdağı oyunlarına son vermek
Vurgulanması Gerekenler
Manevi destek artırılmalı
Hedefler açıkça belirtilmeli
Kendinizi bir işyeri sahibi gibi görün
Atılımcı ve girgin yaratılışın olumsuz yanlarını iyiye kanalize edin
Toplantı boyunca sorun çözücü düşünce tarzından uzaklaşmayın
Her ne kadar bu toplantılarda kişiler aceleci davranıyorsa da bu bürokrasiden iyidir
Bölüm8:
RESMİ DAİRELERDE TOPLANTI:
Resmi daireler kadar kendi toplantılarıyla kendini yıpratan belki de hiçbir kuruluş yoktur
Değişik Toplantılarda Değişik Yaklaşımlar:
Dahili toplantılar
|
|
|