10-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Süper Yönetim Kitap Özeti
Süper Yönetim Kitap Özeti
Yazar : Charles HANDY
Yayınevi : İlgi
Baskı : İstanbul / 284 sayfa
BİRİNCİ KİTAP
Bölüm 1: Yönetimin Dört Tanrısı
Eski Yunan Mitolojisinden tanıdığımız bazı Tanrı adları ya bir modele yada bir yönetim felsefesine verilmiş veya bir şirket yönetim modeliyle özdeşleştirilmiştir Her modelin bir adı, tekniği ve kendisini sembolize eden bir simgesi vardır Model adı, simgesi ve Yunan tanrısı birlikte bir imajı oluştururlar
Bu bölümde kısaca bu modellerin özellileri üzerinde duracağız
* Kulüp Modeli (Zeus): Simgesi Örümcek ağıdır Zeus, Olimpus Dağı’nda hükümranlığını sürdüren öfkelenince şimşekler, memnun edilince bağışlar yağdıran bir tanrılar tanrısıdır
Bu sistemde bürokrasi, yani kırtasiyecilik hemen, hemen yoktur Zeus mektup veya not yazmaz Mümkünse yüz yüze mümkün olmazsa, telefonla konuşur Zeusların en büyük özelliği ilgi ve güvenden kaynaklanan sezgileriyle iş yapmalarıdır
Kulüp modeli birbirini tanıyan, kafa yapısı ve düşünce tarzı birbirine benzeyen insanların, daha çok sezgi gücüyle formalitelerden çok kişisel ilişkilerden oluşan bir sistemdir
* Rol Modeli (Apollo): Simgesi Yunan tapınağıdır Rol Modeli organizasyon kelimesinden söz edilince akla gelen modeldir Önemli olan kişiler değil, üstlenilen rol, yani yapılacak iştir
Apollo bu işin patronudur; düzeni ve kuralları simgeler Bu model kişinin mantığına dayanır Herşeyin mantık çerçevesi içinde yapılabileceğini yada yapılması gerektiğini savunur
Rol modelinde şirket faaliyetleri, organizasyonun iş akışını belirleyen belirli roller, bir sistem içinde birbirinden ayrılarak gruplandırılır Bu gruplar belirli kurallar zinciri ve işlemler dizisiyle birbirine bağlanır
Hareketli ve yaratıcı bir kişilik bu tür işyeri için hiç uygun değildir rol modelinde kişi sadece kendisine verilen görevi yerine getirir
* Görev Modeli (Athena): Bu modelin simgesi filedir Şirket birbirine bağlı komanda birimlerinden oluşan bir ağdır Her birinin kendi yapısı içinde belirli bir faaliyeti vardır Ve bunlar genel strateji içinde belirli bir sorumluluğu üstlenirler
Yaratıcılığın takdir edilip şans verildiği gençlerle fırsat tanındığı bir sistemdir Kararlar ortak alınır, olgun bir saygı uyum ve insanların önüne dert çıkarmaktan çok onlara yardım etme eğilimi yaygındır Herkes belli bir amaca yönelmiş komandodur
Görev modeli oldukça pahalı bir sistemdir Kadroyu piyasa fiyatlarının üstünde ücret alma konusunda ısrarlı olabilecek uzmanlar oluşturur Sorunlar çoğunlukla anında çözülmez
* Varoluşçu Model (Dionysos): Simgesi dairesel bir şekil içinde yer alan birbirinden uzak noktalar Diğer üç modelde bireyler şirket için çalışır Konuları değişebilir, ancak burada çalışanlar daima şirketin amaçlarına ulaşabilmesi için vardır Bunun için çaba harcarlar
Bu modelde ise insanların kurumlara değil kurumların insanlara çalıştırması söz konusudur
Bireysel yeteneğin veya yapılan işin, şirketin en büyük kaynağı ve geliri olduğu durumlarda, varoluşçu model çok başarılı ve kalıcı olur
Dionisos taraftarları patron tanımazlar Ancak kendi aralarında bir işbirliğini kabul ederler Yöneticilik bu tür işler için, ev işleri gibi günlük bir görevdir Baskı ve otorite kesinlikle sözkonusu değildir
Bölüm 2: Tanrılar İşbaşında
Bu bölümde I Bölümde açıklanan 4 Model'in birbirleri arasındaki farklılıkları üç ana yöntem üzerinde inceleyeceğiz
Yöntemler:
1) Düşünme ve Öğrenme
2) Etkileme ve Değiştirme
3) Teknik ve Ödüllendirme'dir
* Kulüp Modeli (Zeus):
Düşünme ve Öğrenme Yöntemleri: Zeus'u sevenler Daima en uygun görünen çözümü düşünürler Parçaları ayrı ayrı inceleyip sonuç çıkarmaya sabırları yetmez, sıkılıverirler Kendilerine duydukları güven tam olduğundan buna gerek de duymazlar
Etkileme ve Değiştirme Yöntemleri: Kulüp modeline göre yönetilen kuruluşların yapısını kendi düşüncelerinizle değil ancak güvenilir kişilerin ağzından çıkan fikirlerle değiştirebilirsiniz Etkileme olarak kişisel etkileme gücü kullanılır
Teşvik Ödüllendirme: Zeus tipindeki yöneticiler, olaylar ve insanlar üzerinde etkili olmak isterler Para çok önelidir bu modelde teşvikçi olarak
* Rol Modeli (Apollo)
Düşünme ve Öğrenme Yöntemleri: Apollo tam anlamıyla planlamayı tercih eder Düşünce mantığa dayanır Analizci bir düşünce yapısı sözkonusudur Zeka yetenek için gereklidir Apollo modelinde zekanın yetenekle birlikte bulunması büyük önem taşır
Etkileme ve Değiştirme Yöntemleri: Apollo modelinde mevkiinden kaynaklanan yetkiniz size sadece iş yaptırma gücünü değil, o işler için bazı kurallar koyma, sistemler geliştirme imkanıda verir Çalışanlardan birini değiştirmek sistemde hemen hemen hiç etki yapmaz Etki yapacak olan yapıyı değiştirmektir
Teşvik ve Ödüllendirme Yöntemleri: Apollo eğilimliler bireyleri sahip oldukları mevki sembolleri ile değerlendirir ve bunları elde etmek için yarışırlar; şirket arabası, harcama yetkisi, çalışma odası gibi
* Görev Modeli (Anhena):
Düşünme ve Öğrenme Yöntemleri: Anthena modeli için öğrenme daha çok araştırmacılığa dayanır Sınama yanılma yöntemi sözkonusudur
Etkileme ve Değiştirme Yöntemleri: Anlaşma veya Uzlaşma çok ön plandadır Çok geniş görüşlü insanlardan kurulu bir modeldir, görev modeli
Teşvik ve Ödüllendirme Yöntemleri: Görev Modeli, Uzmanlığa, profesyonelliğe büyük önem verir Değişiklik çok sevilir Sorun çözmek ana görevdir
* Varoluşçu Model (Dionisos):
Düşünme ve Öğrenme Yöntemleri: Varoluşçu modelin temsilcileri herhangi bir beceriyi deneyerek öğrenmeyi tercih ederler Fırsat isterler fakat seçim hakkı kendilerinde olmalıdır
Etkileme ve Değiştirme Yöntemleri: Dionisos karakterini etkilemek çok zordur İnsana saygı duyarlar Yönetilmeleri çok güçtür Bu modeldeki insanlar birbirinden tamamen farklı, apayrı insanlardır
Teşvik ve Ödüllendirme: Dionisos profesyonelleri şöhrete fazla önem vermeyip, reklam olmayı sevmezler Küçük bir şilt, bir şiir, göze çarpmayan bir resim bile Dionisos'u ödüllendirmeye yeter
|
|
|