|
Prof. Dr. Sinsi
|
Sözsüz İletişim Kitap Özeti
Sözsüz İletişim Kitap Özeti
Yazarı : Ken KOOPER
Yayınevi : İlgi
Baskı : İstanbul / 1989 / 268 shf
Genel Değerlendirme:
“İletişimde yepyeni bir boyut keşfedildi: Vücut Dili! Bilim adamları, sesin, jest ve mimiklerin, tavırsal iletişim de sözden çok daha etkili olduğunu söylüyorlar Artık bu dili siz de kullanabilirsiniz Böylece başkalarını yalnız sözlerinizle değil, vücut dilinizle de etkileyecek, söylenenlerden değil, söylenmek istenilenlerden haberdar olacaksınız ”
Kitapta, insan ilişkilerinde ve yönetimde vücut dilinin nasıl kullanılacağı, insanların kullandığı vücut dilinin nasıl kullanılacağı, insanların kullandığı vücut dillerini anlamayı ve ona göre hareket etmeyi anlatıyor Günlük hayattan da yaşanmış örnekler veriyor
Kitabın Artıları:
İnsan yönetiminde vücut dilinin kullanılması hususunda nadide bir eser Yazar konuyu bütün yönleriyle çok profesyonel bir şekilde ele almış
1 İLETİŞİM VE İŞ HAYATI:
A) İletişimi dört kavramla anlarız:
1 Kişiye değil kişiyle iletişim kurarız: Kızını döven anne misali
2 İletişim ve bilgi ayrı şeylerdir ; biri eylem, birisi içeriktir
3 İletişimin tekrarlanamaz oluşu: Elbiseyi beğenmeyen koca örneği Konuşulanlarla yüzümüzün görünümü arasındaki uygunluk Demek ki fıtri olmadan inandırıcı olunamaz
4 Mesajı bütünüyle dikkate almamız: Eline ağzına kapatan adam yalan söyler
B) Kontrol Listesi Yaklaşımı:
Sözsüz iletişim üç kontrol listesiyle olur
1 Vücudun konumu ve durumu
2 Göstergeler
3 Vücut hareketleri
İnsanlar 750 kelimeyle düşünür 150 kelimeyle konuşurlar % 80 düşünme kapa-sitesiyle muhatabı iyice dinleyip inceleyebilir
Başarıda vücut % 60, ses % 30, kelimeler % 10 etkilidir
Vücudunuz gayenizin, sesiniz ise öneminizin göstergesidir Hesap yapan at misali
2 VÜCUDUN BAĞLANTILII KONUMU:
Burada 3 kavram araştırılıyor
A Proksemik (Yaklaşmak) B Göstergeler C Kinezik (Hareketler)
1 Egemenlik Alanı: İlişkilerimizin ölçüsünü belirleyen dört alan vardır:
Mahrem, Sosyal, Kişisel, Genel
Mahrem Alan: 45 cm'ye kadar olan alandır Buraya yaklaşılması insanları çok rahatsız eder Asansördeki gibi
Kişisel Alan: 30 - 75 cm arasıdır Çok samimi olmadıkça kullanılmaz
Sosyal Alan: 120 - 210 cm arasıdır Araya masa vb engel konur
Genel Alan: Üç metre ve daha fazladır Kütüphanede boş yer denemesi
Egemenlik alanının kontrolü için bürolar ve salonlar dizayn edilebilir
Dar yerlerde dinleyiciler tartışmacı ve zor kontrol edilir olur Toplantı kısa olur
Geniş yerlerde zıtlıklar az olur
Sizi kontrol etmek isteyenden uzak, etki edeceğinize ise yakın durun
2 Yüksekliğin Gücü: İri yarı olanlar %12 daha ücretli işe girebiliyormuş
3 Yürüyüş Biçimi: Lider bir adım önde yürür (Sünnet yürüyüş tarzı heybetlidir ) Kuran da yürüyüşe önem verir
4 İrilik: Yine de ufak tefek de olsa sesini yükseltmemek ve acele karar vermemek heybet kazandırır
5 Oturma Dinamiği: XX ® İşbirliği X ® Konuşma X® Rekabet X ® İletişimsiz XOX
Masaların durduğu yere göre kişilik Sırtı kapıya veya duvara dönük olma
Dikkatli dinleyiciler önde, sonra ortada, en son yan ve arkalarda oturur
Toplantılarda oturulan yeri, “yıldız ve kalleşi” iyi belirlemek lazım Yıldız oradaki en popüler olan, kalleş de sizi sonradan tenkit edecek olandır Bu iki tip nasıl olursa herkes olur
6 Büro Görgüsü: Kimliksiz insanlar garson, tamirci, sekreter vb toplantıları bölemez
3 GÖSTERGELER:
Kişilerin eşyaları, aksesuarları ve çevrelerini incelemek Sürekli göstergelere dikkat etmeli Tablo, araba vb
Geçici Göstergeler: Giyim kuşam, hava durum vb Her insan için günün iyi veya yorgun zamanları olabilir Kişiler gece veya gündüz insanı mı dikkat etmeli
Anlık Göstergeler: Personel görüşemediği müdür ve bir kavanoz şeker Telefona mahkum olmayıp kısa kesme Anlatılacak şey için iyi bir zaman seçme
Kişisel Göstergeler: Evler ve büroların insan şahsiyetini aksettirecek şekilde döşendiğini örneklerle anlatıyor Asılan tablolardan masaüstü eşyaları ve kitaplarına kadar herşey şahsiyet ifade eder
1 Fiziki Görünüm: Hırslı, atak, efendi vb Başarı için giyim stilleri Bedenin durumu da insan hakkında bilgi verir Sohbetten önce aynada kendinize çeki düzen verin
4 VÜCUT HAREKETLERİ:
Gövde, Baş, Poz, Eller, Bacaklar
İnsanlarla yüzyüze bakmakla omuz üstünden bakmanın farkı vardır
Baş: Öne eğikse uysal, arkaya doğruysa kibir, konuşana doğru tasdik Sorulan soruya hemen değil bekleyip cevap vermeli İnsanlar «burnu havada olandan»nefret ederler
Yüz İfadeleri: Tebessüm kalpten gelmeli Dar alın teklifsiz, geniş alın güvenlidir
Gözler: Dinlerken gözlere bakın, başka tarafa bakmaktan korkmayın, bu normaldir Fıtri olmak önemli
Dudaklar: Nötr yüzlü veya mütebessim olanlar daha çok sevilir
Ten: İnce derili insanlar duyarlı nazik, kalın derili olanlar kontrollü, inatçı ve samimidir Rahat yaklaşabilirsiniz Gergin bir deri güç işareti, yumuşak mülayimdir
Saç Stilleri: Kısa saç tutucu, asker tıraşı çok tutucudur Saç ne olursa olsun dağınık olmamalı ve zarif görünmelidir
Poz:
Eğilmek: Ezilmiş, güvensiz, yenik suçlu, korkak, utangaç
Geriye Kaykılmak: Öfkeli, kavgacı, duygusuz, despot, güçlü, emin, kararlı
Yükselmiş Omuzlar: Gergin, endişeli
Kare Biçimi Omuzlar: Güçlülük ve sorumluluk gösterir
Eller: Parmak, avuç içi, kenarı ve üstü Elin kenarı ile sert, dışı ile canlılık, içi güven, yumruk güç gösterir Koldaki saat bile ses yapmamalıdır
Ayaklar: Rahat ve açık durmalı Sağ ayak biraz önde olmalı
Hülasa: İlmi sima diyebileceğimiz sadece kısa bir kanaat veren şu ana kadarki bilgiler şahsın kültürü, siması, inancı, sosyal konumu, genel durumu vb külli bir bakış açısıyla ele alınmalı, insanlar hakkında davranışlarla fikir edinip, genel durumuyla hüküm vermelidir ki, hata payı az olsun
5 JESTLERIN YORUMLANMASI:
Sağır ve dilsizler alfabesi, dalgıçların ellerle anlaşması, otostop ifadesi, nanik hareketi hep bir dildir
Dokunma: Bir saatlik konuşmada dokunma sayıları San Juan:180 Paris:110 Cainesuille, Florida: 2 Londra: 0 çünkü burada vücut tabu sayılıyor Yabancıların kazara dokunmasının bile ne kadar rahatsız ettiği bedihidir Dokunma tarzları sinirliliği, güvensizliği, sabırsızlığı da belirtir
Bekleme: Bahşiş, dua, karateci vb konsantre anları farklıdır
Gerilim: Yumruğu masaya vurma, enseyi ovma, alnı ovma, gözleri ovuşturma, tırnak kemirme, iç çekme, bıyık yolma, yüz sıvazlama vb
Şüphecilik: Yüzü kaşıma, kolları çapraz bağlama Özellikle kolları çapraz bağlama kapalılık, ilgisizlik ve tedirginlik ifade eder
Sinirlilik: Masada davul çalma, şekil karalama, kağıt yırtma, anahtarlık şıkırdatma, ıslık çalma, kravat düzeltme, saç düzeltme vb
Kendine Güven Ve Üstünlük: Gerinmek, parmakları birleştirmek (örümcek gibi), elleri beline veya arkasına koyma
Hakaret Ve Öfke: Nanik, dandik, bılı bılı vb
Hülasa: Bütün bunlar iyi bir gözlemci için muhataba ne konuşacağını, ne kadar, nasıl ve kaç dakika konuşacağını gösteren delillerdir
6 İŞYERİNİZDE SÖZSÜZ İLETİŞİM:
Asansör gerginliği - Selamlaşmada kaş önce az, sonra fazla yukarı kalkar, bu tanıma emaresidir İsimleri unutmadan hitabetmek, el sıkışmak ve canlı bir şekilde göze bakarak tebessümle yapmak çok önemlidir Yalnız hemen gözlerimizi dikmeden muhatabımızın bizi incelemesi için biraz zaman tanımak lazımdır (3-5 saniye) Eller soğuk ve terli olmamalıdır
Konuşma:
Konuşma sırasını almak, muhatabı anlayıp, konuyu bitirmesini beklemek çok önemlidir
Muhatabı dinlerken iyice bitirdiğine emin olmadan konuşmamalı, hemen cevap hazırlayıp, konuşma biter bitmez devreye girmemeli, insanlar sözlerini bitirmeden pozisyon değiştirmez ve başka yere bakmazlar
Kontrollü konuşan insanda hafif bir tebessüm olur Konuşmaya çok arzulu olmamalı muhatabı anladığımızı mutlak vurgulamalı, beklemeliyiz
İyi bir konuşmacının muhatabı farkında olmadan hareketleri taklit eder
Sunuş:
Başlamadan önce muhataplarla ısınma dönemi olmalı, konuşurken bütün dinleyicileri taramalı, herkes onunla konuşuyormuş hissine kapılmalı, çok bakmak rahatsız eder, 5 m uzaktan 15-20 kişi kendilerine bakılıyor zanneder
Kürsüye sıkı sıkı yapışmamalı Dinlenilmemenin emaresi gönüllü bulamamaktır
Ayağı titretme, yere vurma, donuk, ciddi ifadeler vb sıkılma emareleri Uyutmamalı
Büro, resmi toplantı, gayri resmi toplantı salonları özel dizayn edilmeli
Hülasa: Nerede olursa olsun muhatapların hal dilini okuyabilmeli, sözünü kesmeden ve anlayarak, biter bitmez hemen söze girmeden bekleyerek dinlemeye alışılmalıdır
|