|
Prof. Dr. Sinsi
|
Nurullah Genç Zirveye Götüren Kitap Özeti
Lider yönetici için olaylara bakış açısı iki şekilde olmalıdır:
a-Olaylara farklı boyutlardan bakabilmek
b-Olaylara bir bütün olarak bakabilmek
Lider yönetici kendinden ve başkasından azami derecede istifade eden kişidir Bunu yapabilmesi için de kendisini ve elemanlarını çeşitli açılardan tutarlı bir şekilde tanımasına bağlıdır Bir yönetici bilmeli ki herkesin yedek kuvvetleri vardır Etkili dürtüler olmadan, bu yedek kuvvetlerin cepheye sürülmesi pek mümkün değildir
12-Lider yönetici, olumlu eleştirilere duyarlı olmalı ve gerektiğinde görüşlerini değiştirmeyi bilmelidir Lider yönetici bilir ki, insanın kendisi, hatalarının tamamının farkına varamayabilir Bu yüzden kulaklarını başkalarına çevirmelidir Gelebilecek eleştirileri dinlemeli, tarafsız bir muhakemeyle değerlendirmeli ve doğru hususlarda mutlaka dikkatli davranmaya ve hatayı yeniden tekrarlamamaya çalışmalıdır
13-Lider yönetici astlarının performansını objektif bir şekilde değerlendirmelidir Bunu da aşağıdaki konuları düşünerek yapabilir: Ücret artışları, ikramiyeler, eğitim, disiplin, terfiler
Performans değerlendirmesi, esasında dikkate alınabilecek ölçüler üç ana başlık altında toplanabilir:
a-Kişisel nitelik, çalışma ve iç tutumuna ilişkin ölçüler
b-Kişiliğe ilişkin ölçüler,
c-Potansiyele ilişkin ölçüler
14-Lider yönetici gerektiğinde yetki ve sorumluluklarını astlarına devretmesini bilmelidir Bu, örgütün başarısını arttıran bir unsurdur Lider yöneticinin mutlaka yapması gereken sorumlulukları vardır Bunlar:
a-Uygun yetki ve sorumluluklar, görevi en iyi şekilde yerine getirecek olan en yetkili astlara verilir
b-Lider yönetici, görev verdiği elemana yetki ve sorumlulukta verir
c-Lider yönetici, astlarına daima verdiği görevden sorumlu tutar
d-Lider yönetici görevlerin bir kısmını astlarına vermiş olsa bile kendi üst yöneticisine karşı tüm sorumluluğu üstlenir
e-Lider yönetici kendisine yüklenen bir sorumluluğu elinden geldiğince yerine getirmeye çalışan bir astını asla cezalandırmaz
f-Etki ve yeteneklerini ancak yetki verme sanatı yoluyla geliştire-bileceğine bilir
15-Lider yönetici gerektiği zaman vazifelerin yerine getirilmesi için yüksek performanslı ekipler kurmalıdır Bu ekipleri kurarken dikkat etmesi gereken özellikler vardır Bunlar:
a-Ekibin her üyesi ekip hakkında bir sahiplik ve kontrol duygusu taşımalıdır
b-Ekip üyeleri arasında karşılıklı mutabakata dayalı anlaşma olmalıdır
c-Ekip faydalı çatışmalara açık ve yenilikçi fikirleri geliştirmeye müsait olmalıdır
d-Ekipte etkili bir haberleşme sağlanmalıdır
e-Örgüt üst yönetimi, ekibe rahat hareket edebilmesi için yetki vermeli, ekip üyeleri de kendi üyelerine yetki ve destek vermelidir
16-Lider yönetici okuma ihtiyacı duyan bir kişidir Çünkü lider yönetici bilir ki okumayan insanın dünyası tektir; okuyan insanın önüne de hergün yeni dünyalar açılır Lider yönetici okuduğu kitaplardan en iyi şekilde istifade etmelidir Bunun yolları da Şunlardır:
a-Amaç belirlenmelidir
b-Okunacak şey isabetli tespit edilmeli ve yönetici gereksiz bilgilerle oyalanmamalıdır
c-İyi bir okuma ortamı sağlanmalıdır
d-Dikkatini sadece okuduğuna yöneltmelidir
e-Önemli bilgileri not etmelidir
f-Öğrendiklerini unutmamalıdır
Okuma gerçekleştirilirken üç husus aynı anda gerçekleştirilmeli ki beklenen fayda temin edilmiş olsun Bunlar: Okumak, öğrenmek ve unutmamaktır
17-Lider yönetici herhangi bir başarısızlık durumunda ‘Keşke!’ yerine ‘Gelecek sefere’ diyen kişidir Çünkü ‘keşke!’ kaybolan ümitleri ‘Gelecek sefere’ ise yeni ümitleri sembolize eder Lider yönetici ise ümidini yitirmeyen kişidir ve lider yönetici aynı zamanda hatalarından ders alan ve onları tekrarlamayan kişidir Tekrarlanmayan hatalar fayda sağlar Tekrarlanan hatalar ise öldürücüdür
18-Lider yönetici, zamanını iyi ayarlayan kişidir Zamanı denetlemenin yolu, insanın kendisini denetlemesinden geçer Zaman kaynağını harcayan şeyin kendisi olduğunu bildikten sonra, harcamayı fazla yapan odak noktayı tespit etmiş demektir Artık kendisini denetlemekle zamanı denetleyecektir
Fakat pratik gösteriyor ki, pek çok yönetici zaman konusunu ihmal etmektedir Sırf zamanı kötü kullandığı için faaliyetlerinden olumsuz sonuçlar alan yöneticiler bahaneyi hep başka kaynaklarda aramaktadırlar
Bütün mesele, yöneticinin önce kendisini tutarlı olarak yönetmesine bağlıdır Kendinizi yönetmezseniz, başkalarını da yönetemezsiniz Kendi zamanınızı denetleyemezseniz, başkalarının zamanlarını asla
19-Yetenekli bir yönetici, bir lider yönetici konuşmaktan çok dinleyen kişidir Dinlemek, asıl problemlerin su yüzüne çıkmasına neden olur ve yönetici insanlarla geçinebilmek ve aynı anda da amaçlara hizmet edebilmek için atması gereken adımları iyi ayarlayabilir İnsanlarla geçinebilmek ve onları üzmeden, darıltmadan yer değişiklikleri yapabilmek için yöneticinin yapması gereken önemli unsurlar vardır Bunlar:
a-Takdir edin ve övün
b-Hataları doğrudan değil de, vasıtalar kullanarak gösterin
c-Başkalarının gururlarını koruyun
d-İnsanları başarıya sevk edin
e-Onlara değer verin
f-Yanlışların kolayca düzelebileceğini gösterin
g-Yaptırmak istediğiniz işi sevdirin
20-Yönetici liderin yöneticilik becerisine en fazla kriz anlarında ihtiyaç duyulur Çünkü kriz acil durumu ifade eder Çözülmesi gereken bir veya birden çok problem, örgüt hayatını tehlikeye sokar ve kısa süre içinde çözülmeleri gerekirse, bir krize girilmiş demektir
Herhangi bir kriz anında yönetici, önce durumun niteliğini ve boyutlarını belirlemek zorundadır Zamanında ve yerinde sorular sormak, genellikle problemin çözümünde kilit rol oynar Bir kriz anında aşağıdaki gibi sorular sormak mümkündür:
a-Durumun kritiklik seviyesi nedir?
b-Olabilecek en kötü şey nedir?
c-Bu karmaşanın ana etkeni nedir?
d-Alternatif çözüm yolları nelerdir?
e-En fazla kimin moralinin bozulma ihtimali var?
f-İlgili kişilerin en çok suçlayacağı kişi kim olacaktır?
g-Durumdan yararlanmaya kalkacak kişiler var mıdır?
h-Herşey bittikten sonra hangi gruplar birbirine güvensizlik duyabilir?
Krizlerin meydana getirdiği olumsuz etkilerin giderilip, örgütü tekrar harekete geçirmenin üç ana kuralı vardır:
a-Verimli çalışmayı engelleyen engelleri ortadan kaldırmak
b-Örgütün hedeflerini yeniden ve eskisinden daha güçlü olarak belirlemek
c-Kriz boyunca yapılan başarılı çalışmaları değerlendirmek ve gerekirse ödüllendirme yoluna gitmek
21-Bir yöneticinin daima hatırlaması gereken ve gerekirse çerçeveletmesi lazım olan veciz sözler şunlardır:
*Kişisel olarak farkedilme arzusu taşımalı ve bunu kazanmak için çalışmalısınız
*Talihsizlikleri, cesaretsizliği, reddedilmeyi ve hayal kırıklıklarını yenme isteğine sahip olmalısınız
*Sabırsız zorlamalarla lider yönetici olamazsınız Hazırlık ve tecrübe çok önemlidir
*Görev başarınızın çok çalışma hevesinize bağlı olduğunu unutmamalısınız Alın teri, ilhamdan önce gelir
*Yetenekli astlarınızın ya da rakiplerinizin varlığını tehlike gibi düşünmemelisiniz Tam tersine, lider bir yönetici ancak güçlü astlar, yetenekli yardımcılar vasıtasıyla başarıya ulaşır
*Liderlik ettiğiniz kişilere, karşılık beklemeden fedakarlıkta bulunabilmelisiniz
*Tabii davranmalı ve mevkinizin sahte gururuna kapılmamalısınız
*Hatalarınız olabileceği gerçeğini kabul etmeli ve başarılı olabilmek için her gün bir önceki günden daha fazla çalışmanız gerektiğini bilmelisiniz
*Astlarınızın arasında morali, dürüstlüğü, adaleti sözlerinizle değil, davranışlarınızla yerleştirmelisiniz
*Astlarınızın amaçsız kalmasına izin vermemelisiniz
*Astlarınıza, kendilerinden neler beklediğinizi öğretmelisiniz
*Gücünüzü asla kötüyü kullanmamalısınız Sıkıntılı anlarda önce astlarınızı düşünmelisiniz
*Astlarınız arasında sağlıklı bir rekabet ortamı oluşturmalı, ama bunun yıkıcı bir hal almasına izin vermemelisiniz
*Bencil ilişkilere girmemeli ve astlarınızdan yararlanmaya kalkmamalısınız
*Moral ve disiplinden yoksun olmak, örgütünüze gelebilecek en bulaşıcı hastalıktır
*Anlamadığınız konularda asla karar vermemelisiniz Karar vermede cesaretin kılavuzu sağduyudur
*Temiz ve mümkün mertebe güzel giyinmelisiniz
*Ününüz size bağlıdır İnsanlardan, insanların sizden övgüyle bahsedecekleri biçimde bahsedin
*Kendi hareket ve ilginizi gerektiren sorumlulukları asla başkalarına yüklememelisiniz
*Çevrenizde, yetki verirken kendinizi rahat hissedebileceğiniz astlar olmalıdır
*Herhangi bir asta, onun için değeri olmayan bir ödül asla vermemelisiniz
*Yaklaşılabilir olmalısınız
*Herkesin sizinle aynı fikirde olmasını beklememelisiniz
*Hiç kimseyi küçümsemeyiniz
*Geleceğinizi, geçmişin gücü üzerine kurunuz
*Kendinizi aşırı ciddiye almayınız; hatalarınızı göremeyebilirsiniz
*Yanlış soru sorarsanız, daima yanlış cevap alırsınız
*Astlarınızın çalışmalarına ilham kaynağı olmalısınız
*Arkadan gelirseniz, asla lider bir yönetici olamazsınız
*Meşgul gibi görünmekle, çalışmayı birbirinden ayırabilmelisiniz
*Şansa asla güvenmemelisiniz
Sonuç olarak etkili bir örgüt yönetimi, baştan buyana işaret edildiği gibi, örgütün insani yönünün en verimli bir şekilde yönetilmesine bağlıdır Yöneticilerin veya yönetici olmak isteyenlerin bu gerçeği hiçbir zaman unutmamaları ve yönetimle ilgili elde edebildikleri diğer kaynakları da sabırla incelemeleri, kendi menfaatlerinedir
|