10-21-2012
|
#1
|
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Pozitif Stres Yönetimi Kitap Özeti
Pozitif Stres Yönetimi Kitap Özeti
Yazar : Peter E Makin-Patricia A Lindley
Yayınevi : Rota
Baskı : İstanbul / 1995 / 147 shf
Okuduğunuzdan en verimli şekilde faydalanmanın on kuralı
Öğrenmeye başlarken kararlı olun
Seçici olun
Yanınızda kağıt ve kalem bulundurun
Sizin için en fazla öncelik taşıyanla başlayın
Zihninizi açık tutun
Değiştirilmesi en kolay şeyden başlayın ve kendinizi başarıya hazırlayın
İlerlemenizi kaydedin ve başarınızı ödüllendirin
Hatalarınızdan ders alın
Öğrendiğiniz şey üzerinde düşünün ve onu mümkün olduğunca çabuk kullanın
· Destek alın Bir ya da daha fazla öğrenme ortağı bulun ve onlardan yaralanın
1) Baskı, Performans Ve Siz
Neler bizi strese sokar?
Genelde, kendi yeteneklerimize bakışımız ile içinde bulunduğumuz durumun gereği olarak düşündüğümüz şeyler arasında bir uyumsuzluk algıladığımızda strese gireriz
Stres fiziksel olarak ne yapar?
Bedenin ani ve otomatik olarak büyük vitesle harekete geçmesi gibi kan dolaşımını sindirim sistemi gibi vücudumuzun önemli mekanizma-larını olumsuz yönde etkiler Örneğin mide ağrısı, cilt bozuklukları, baş ağrısı, kas tutulması gibi rahatsızlıklar
Stres ne kadar sürer?
Stres tepkisi kısa ömürlü olarak ortaya çıkar Sanki gaz pedalını sonuna kadar basmak gibi, ani enerji patlaması sağlar Eğer birbirini izleyen iki stresli olay arasında insanın kendini yenileyebileceği kadar zaman varsa, her şey yolundadır
2) Zamanınızı nasıl kontrol edersiniz?
Kontrol kurmaya doğru on adım:
Öncelikle uzun vadeli hedefler belirleyin Mesela; on yıl sonraki, beş yıl sonraki, bu yıl ki hedefler
Hedeflerinizi davranış bağlamında gözden geçirin Hedefinize ulaşmada davranışlarınızın tutarlığını ve hedeflerinizi yeniden değerlendirin
Hedeflerinizi sizin için kritik olan zaman birimlerine göre belirleyin Amaçlarınız günlük, haftalık ya da aylık süreler için düşünüldüğünde bu sizin için ne anlama geliyor?
Başlamadan önce yapmanız gereken her şeyin listesini çıkarın
Her görevi yapıp yapmamanın sonuçlarını tartın
Yedek etkinliklerden kaçının Elinizdeki asıl işi bitirmeden önce icat edeceğiniz bütün yedek etkinliklerden kaçının
Bir “yapılamayacaklar” listesi çıkarın Bu çabucak birçok sayıda etkinliği ortadan kaldırarak, yapılması gerekenler üzerinde yoğunlaşmanızı sağlar
Günün sonunda ertesi gün için bir “yapılacaklar” listesi hazırlayın
Zamanınızı değerlendirin
10 Kesintisiz bir “düşünme zamanı” ayırın En sakin zamanınızda geçmişten çıkarabileceğiniz dersleri düşüneceğiniz, gelecekte çıkabilecek meseleleri tahmin etmeye çalışacağınız ve ortaya çıkacak ihtimallere dair planlar hazırlayabileceğiniz bir kesintisiz düşünme zamanı
Etkili bir zaman tablosu yapmanın beş yolu:
Yapmanız gereken işin ne kadar zaman alacağını kendinize sorun ve şu sözü de hep hatırlayın “Bir işin aldığı zaman, ona ayrılandan hep daha fazladır ”
Hesaba katmanız gereken her şeyin farkında olun Hazırlayacağınız zaman tablosu küçük ayrıntıları da dikkate alacak şekilde planlanmalı
Karşılaşacağınız meseleleri tahmin edin
Size en iyi uyan çalışma şeklini bulmaya çalışın Doğal ritminizle çalıştığınız nispette üretken olursunuz
Siz programınızı kullanın, onun sizi kullanmasına izin vermeyin
Zaman tasarrufu ve organize kalmanın altı yolu:
Bir problem günlüğü tutun, işler kötüye gittiğinde veya kendinizi kötü hissettiğinizde bunları günlüğünüze kaydedin
Masanızı düzenli tutun, ihtiyacınızın olmadığı herşeyi kaldırın
Kendinize notlar yazın ve notları kolaylıkla görebileceğiniz bir yere asın Şayet notlar yazılmazsa bütün yük belleğinize biner
Boşa geçen zamanları değerlendir- meye bakın
Bölünmelere meydan okuyun İşinizin bölünmemesine dikkat edin
Toplantılara katılma zorunluluğuyla bahşedin Şayet içeriğinin en az yüzde yetmişbeşi sizin İlgilerinizle çakışıyorsa katılın
İş ve ev hayatınızı dengelemek:
İş dışındaki hayatınızı planlayın (Boş zaman etkinliklerini, tatilleri ve rahatlamak için geçireceğiniz zamanı) Böylece işinizdeki zamanı daha verimli değerlendirmiş olursunuz
3) Başkaları ile etkili ve iddialı iletişim kurmanın yolları
Etkili iletişimdeki rolleriniz:
Vermek istediğiniz mesajlar hususunda açık olmalısınız
Diğerleri tarafından verilen mesajlar hususunda da açık olmalısınız
İddialı davranış:
Belli özelliklere sahip olmaktır: Özgüven ve kendine saygı
İsteklerinizi akılcı ve doğrudan ortaya koymaktır
Hayata özel bir bakış açısıyla bakmaktır Dürüst olmak, olumlu olmak, açık sözlü olmak vs
Başkalarına kendinize davranılmasını istediğiniz gibi saygı ve anlayışla yaklaşmaktır
İddialı davranış ve etkili iletişim için on temel kural:
Neyi istediğiniz konusunda açık olun
Açık ifade edin Belli bir ifade hazırlayın ve gerekirse prova edin
Soğukkanlı ve akılcı olun
Anlaşılır olun İstediğinizi anlaşılır ve yalın bir biçimde belirleyin
Sınırlarınızı ve seçeneklerinizi ortaya koyun
Hissettiklerinizi açığa vurun
Yan yollara sapmayın Söyleneni dinleyin, ardından ricanızı, yaklaşımınızı, karşı çıkışınızı vs tekrarlayın
Yer ve zamanı siz seçin Mümkün olduğunca iletişim için en uygun yeri ve diğer kişinin dinleyebileceği zamanı seçin
Özürler değil sebepler sıralayın İstediğiniz ya da istemediğiniz şeyler için sebepler sıralamak daha iyidir
Uzlaşma için hazırlanın yada ihtiyacınızdan vazgeçin Duygularınızı ifade ettikten sonra tartıştığınız durum için en iyi çözümü kabul etmeye hazır olun
İddialılık için altı öneri
Söylediğinizin mesuliyetini alın
Cevaplamadan önce karşınızdakinin söylediğini ya da isteğini tekrarlayın Bu karşınızdakinin duygularını anladığınızı gösterir
Daha fazla ayrıntı istemek için hazırlıklı olun Hakkında yeterince bilgi sahibi olmadığınz bir isteği geri çevirmek yerine daha ayrıntılı bilgi vermesini istemek aynı zaman da gereksiz çelişkileri de ortadan kaldırabilir
Karşınızdakinin duygularını kabul edin,duygularını paylaştığınızı gösterin Ama kararınızı yine siz verin
Karşınızdakine ne hissettiğinizi ve ne yapacağınızı söyleyin Ama her zaman dürüst olun
İyi bir neden olmadıkça özür dilemeyin Gereksiz yere özür konumunuzu tehlikeye atacaktır
Nasıl hayır denebilir ?
Bir isteği reddederken, bir tema yakalayıp onu tekrar etmeye çalışın Daha önce kullandığınız sözcüklerle “hayır” demek fikrinizi değiştirmeye niyetinizin olmadığını gösterir
Kesintileri nasıl önleriz?
Uygun ve tutarlı konuşun Arada boşluklar olmayacağı için sözünüzü kesemeyecektir Ayrıca sözünüzü kes-meye çalışan kişi ile göz göze gelmeyin
Nasıl yanıt alırız?
Söylemek istediğinizi bitirdiğinizde, doğrudan yanıt almak istediğiniz kişiye bakın Onun bakışını ve sessiz bir anı yakalayın Sessizlik diğer kişiyi yanıt vermeye zorlayacaktır
Dinlediğinizi nasıl gösterirsiniz?
Bir dinleyici olarak rolünüzü edilgen değil etken hale getiriniz
|
|
|
|