Yalnız Mesajı Göster

Pozitif Stres Yönetimi Kitap Özeti

Eski 10-21-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Pozitif Stres Yönetimi Kitap Özeti




Pozitif Stres Yönetimi Kitap Özeti

Yazar : Peter E Makin-Patricia ALindley

Yayınevi : Rota

Baskı : İstanbul / 1995 / 147 shf

Okuduğunuzdan en verimli şekilde faydalanmanın on kuralı

Öğrenmeye başlarken kararlı olun

Seçici olun

Yanınızda kağıt ve kalem bulundurun

Sizin için en fazla öncelik taşıyanla başlayın

Zihninizi açık tutun

Değiştirilmesi en kolay şeyden başlayın ve kendinizi başarıya hazırlayın

İlerlemenizi kaydedin ve başarınızı ödüllendirin

Hatalarınızdan ders alın

Öğrendiğiniz şey üzerinde düşünün ve onu mümkün olduğunca çabuk kullanın

· Destek alın Bir ya da daha fazla öğrenme ortağı bulun ve onlardan yaralanın

1) Baskı, Performans Ve Siz

Neler bizi strese sokar?

Genelde, kendi yeteneklerimize bakışımız ile içinde bulunduğumuz durumun gereği olarak düşündüğümüz şeyler arasında bir uyumsuzluk algıladığımızda strese gireriz

Stres fiziksel olarak ne yapar?

Bedenin ani ve otomatik olarak büyük vitesle harekete geçmesi gibi kan dolaşımını sindirim sistemi gibi vücudumuzun önemli mekanizma-larını olumsuz yönde etkiler Örneğin mide ağrısı, cilt bozuklukları, baş ağrısı, kas tutulması gibi rahatsızlıklar

Stres ne kadar sürer?

Stres tepkisi kısa ömürlü olarak ortaya çıkar Sanki gaz pedalını sonuna kadar basmak gibi, ani enerji patlaması sağlar Eğer birbirini izleyen iki stresli olay arasında insanın kendini yenileyebileceği kadar zaman varsa, her şey yolundadır

2) Zamanınızı nasıl kontrol edersiniz?

Kontrol kurmaya doğru on adım:

Öncelikle uzun vadeli hedefler belirleyin Mesela; on yıl sonraki, beş yıl sonraki, bu yıl ki hedefler

Hedeflerinizi davranış bağlamında gözden geçirin Hedefinize ulaşmada davranışlarınızın tutarlığını ve hedeflerinizi yeniden değerlendirin

Hedeflerinizi sizin için kritik olan zaman birimlerine göre belirleyin Amaçlarınız günlük, haftalık ya da aylık süreler için düşünüldüğünde bu sizin için ne anlama geliyor?

Başlamadan önce yapmanız gereken her şeyin listesini çıkarın

Her görevi yapıp yapmamanın sonuçlarını tartın

Yedek etkinliklerden kaçının Elinizdeki asıl işi bitirmeden önce icat edeceğiniz bütün yedek etkinliklerden kaçının

Bir “yapılamayacaklar” listesi çıkarın Bu çabucak birçok sayıda etkinliği ortadan kaldırarak, yapılması gerekenler üzerinde yoğunlaşmanızı sağlar

Günün sonunda ertesi gün için bir “yapılacaklar” listesi hazırlayın

Zamanınızı değerlendirin

10Kesintisiz bir “düşünme zamanı” ayırın En sakin zamanınızda geçmişten çıkarabileceğiniz dersleri düşüneceğiniz, gelecekte çıkabilecek meseleleri tahmin etmeye çalışacağınız ve ortaya çıkacak ihtimallere dair planlar hazırlayabileceğiniz bir kesintisiz düşünme zamanı

Etkili bir zaman tablosu yapmanın beş yolu:

Yapmanız gereken işin ne kadar zaman alacağını kendinize sorun ve şu sözü de hep hatırlayın “Bir işin aldığı zaman, ona ayrılandan hep daha fazladır

Hesaba katmanız gereken her şeyin farkında olun Hazırlayacağınız zaman tablosu küçük ayrıntıları da dikkate alacak şekilde planlanmalı

Karşılaşacağınız meseleleri tahmin edin

Size en iyi uyan çalışma şeklini bulmaya çalışın Doğal ritminizle çalıştığınız nispette üretken olursunuz

Siz programınızı kullanın, onun sizi kullanmasına izin vermeyin

Zaman tasarrufu ve organize kalmanın altı yolu:

Bir problem günlüğü tutun, işler kötüye gittiğinde veya kendinizi kötü hissettiğinizde bunları günlüğünüze kaydedin

Masanızı düzenli tutun, ihtiyacınızın olmadığı herşeyi kaldırın

Kendinize notlar yazın ve notları kolaylıkla görebileceğiniz bir yere asın Şayet notlar yazılmazsa bütün yük belleğinize biner

Boşa geçen zamanları değerlendir- meye bakın

Bölünmelere meydan okuyun İşinizin bölünmemesine dikkat edin

Toplantılara katılma zorunluluğuyla bahşedin Şayet içeriğinin en az yüzde yetmişbeşi sizin İlgilerinizle çakışıyorsa katılın

İş ve ev hayatınızı dengelemek:

İş dışındaki hayatınızı planlayın (Boş zaman etkinliklerini, tatilleri ve rahatlamak için geçireceğiniz zamanı) Böylece işinizdeki zamanı daha verimli değerlendirmiş olursunuz

3) Başkaları ile etkili ve iddialı iletişim kurmanın yolları

Etkili iletişimdeki rolleriniz:

Vermek istediğiniz mesajlar hususunda açık olmalısınız

Diğerleri tarafından verilen mesajlar hususunda da açık olmalısınız

İddialı davranış:

Belli özelliklere sahip olmaktır: Özgüven ve kendine saygı

İsteklerinizi akılcı ve doğrudan ortaya koymaktır

Hayata özel bir bakış açısıyla bakmaktır Dürüst olmak, olumlu olmak, açık sözlü olmak vs

Başkalarına kendinize davranılmasını istediğiniz gibi saygı ve anlayışla yaklaşmaktır

İddialı davranış ve etkili iletişim için on temel kural:

Neyi istediğiniz konusunda açık olun

Açık ifade edin Belli bir ifade hazırlayın ve gerekirse prova edin

Soğukkanlı ve akılcı olun

Anlaşılır olun İstediğinizi anlaşılır ve yalın bir biçimde belirleyin

Sınırlarınızı ve seçeneklerinizi ortaya koyun

Hissettiklerinizi açığa vurun

Yan yollara sapmayın Söyleneni dinleyin, ardından ricanızı, yaklaşımınızı, karşı çıkışınızı vs tekrarlayın

Yer ve zamanı siz seçin Mümkün olduğunca iletişim için en uygun yeri ve diğer kişinin dinleyebileceği zamanı seçin

Özürler değil sebepler sıralayın İstediğiniz ya da istemediğiniz şeyler için sebepler sıralamak daha iyidir

Uzlaşma için hazırlanın yada ihtiyacınızdan vazgeçin Duygularınızı ifade ettikten sonra tartıştığınız durum için en iyi çözümü kabul etmeye hazır olun

İddialılık için altı öneri

Söylediğinizin mesuliyetini alın

Cevaplamadan önce karşınızdakinin söylediğini ya da isteğini tekrarlayın Bu karşınızdakinin duygularını anladığınızı gösterir

Daha fazla ayrıntı istemek için hazırlıklı olun Hakkında yeterince bilgi sahibi olmadığınz bir isteği geri çevirmek yerine daha ayrıntılı bilgi vermesini istemek aynı zaman da gereksiz çelişkileri de ortadan kaldırabilir

Karşınızdakinin duygularını kabul edin,duygularını paylaştığınızı gösterin Ama kararınızı yine siz verin

Karşınızdakine ne hissettiğinizi ve ne yapacağınızı söyleyin Ama her zaman dürüst olun

İyi bir neden olmadıkça özür dilemeyin Gereksiz yere özür konumunuzu tehlikeye atacaktır

Nasıl hayır denebilir ?

Bir isteği reddederken, bir tema yakalayıp onu tekrar etmeye çalışın Daha önce kullandığınız sözcüklerle “hayır” demek fikrinizi değiştirmeye niyetinizin olmadığını gösterir

Kesintileri nasıl önleriz?

Uygun ve tutarlı konuşun Arada boşluklar olmayacağı için sözünüzü kesemeyecektir Ayrıca sözünüzü kes-meye çalışan kişi ile göz göze gelmeyin

Nasıl yanıt alırız?

Söylemek istediğinizi bitirdiğinizde, doğrudan yanıt almak istediğiniz kişiye bakın Onun bakışını ve sessiz bir anı yakalayın Sessizlik diğer kişiyi yanıt vermeye zorlayacaktır

Dinlediğinizi nasıl gösterirsiniz?

Bir dinleyici olarak rolünüzü edilgen değil etken hale getiriniz



Alıntı Yaparak Cevapla