10-21-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Vatan Yahut Silistre - Namık Kemal Kitap Özeti
Prof Niyazi Berkes onun bu evrelerini saptarken Yeni Osmanlılar Cemiyeti’nin çalışmalarından umudu keserek İstanbul’a döndüğü zaman şu amaçlara bağlandığını anlatır
1 Avrupa’da gördüklerini anlatmak
2 Ülkesinde ilerlemeye engel gördüğü noktaları saptamak
3 İlerleme hedeflerini göstermek
4 Bunun için nelerin düzeltilmesi gerektiğini ve reformun hangi araçlarla yapılacağını araştırmak
Düzenin siyasal ve ekonomik planda eleştirisi… Burjuvalaşma sürecinin ilk aşamalarında, özgürlük şairinin, yeni sınıfın ideologlarından biri olarak düşün tarihimize katkısı böyle özetlenebilir

SANATÇI KİŞİLİĞİ :
A Şiirleri : Namık Kemal şiire “nazire” (benzek) lerle başlamıştır İlk etkisinde kaldığı şair Leskofçalı Galip’tir Çoğu şiirinde çağdaşı şairlerden esinlenerek yazılmış izlenimi veren dizeler bolca vardı Encümen-i Şuara’nın toplantılarına katıldığı dönemin ürünleri olan bu şiirleri kişiliğini arama çabaları içinde durmadan yazan genç bir şairin ilk denemelerine sayanlar çokluktadır Namık Kemal’in şiirlerinde özellikle vatan, hürriyet, esaret, kavga, mücadele, zulüm vb sözcüklere yer vermesi edebiyat tarihçelerinin üzerinde durdukları yönüdür Bu kavramlar bir bakıma onun şiirinin temeli sayılır
B Romanlar : Namık Kemal’in ilk romanı “İntibah” 1876 tarihini taşır İntibah, roman sanatının ana kuralları göz önünde tutularak yazılmıştır Kahramanların duygusal davranışlarının çok ağır bastığı görülen İntibah’ta, kişiler olağanüstülük yarışına çıkmış gibidirler Çoğu araştırmacılar Namık Kemal’i romantizm akımının etkisi altında görürler Öteki romanı, iki cilt tasarladığı Cezmi’dir III Murat zamanında geçen tarihsel bir romandır Gerçekleşmesini istediği “İslam Birliği” ülküsünü işlemeye çalışır
C Tiyatrolar : Gelibolu’dan İstanbul’a döndüğünde Osmanlı tiyatrosu’nu geliştirmek amacıyla oluşturulan kurulda görev aldı Böylece tiyatro ile daha yakından ilişki kurma olanağı buldu Çok geçmeden yazılarında ileri sürdüğü düşüncelere bağlı kalarak “Vatan yahut Silistre” oyununu yazdı; sahneye konmasını sağladı Daha sonra da Gülnihal, Akif Bey, Zavallı Çocuk, Celaleddin Harzemşah ve Kara Bela oyunları ile sahne edebiyatımızın öncüleri arasına katıldı
D Yazıları : Dönemin en verimli kalemlerinden biri olan Namık Kemal’in yayımladığı yazıların sayıları 500’den fazladır Bunlar özellikle, 1863-1873 yılları arasında Tasvir-i Efkar, Muhbir, Hürriyet, Basiret, İbret, Hadika, İttahat, Sadakat, Diyojen ve Vakit gazetelerinde çıkmıştır Yazılarını şöyle sınıflandırmak mümkündür
1 Siyasal Yazılar : Avrupa’nın siyasal sorunları ve Osmanlı İmparatorluğu dış politikasını konu alanlar Osmanlı İmparatorluğunun iç sorunlarını tartışan yazılar
2 Toplumsal Sorunları Konu Alan Yazılar : Birey ve toplumsal sorunlar Ekonomik sorunlar, hukuk ve yönetim Şehir sorunları
3 Edebiyat, Dil, Sanat ve Genel Kültür Sorunlarını Konu Alan Yazılar
E Eleştirmeleri : Namık Kemal’in eleştiri yazıları üç türde toplanabilir
1 Edebiyatın genel sorunları üzerindeki yazıları (Mukaddeme-i Celal, İntibah, Bahar-ı Daniş)
2 Dönemin edebiyat yaşamındaki yapıtlarla ilgili eleştirmeleri (Tahrib-ı Harabat, Takip, İrfan Paşa’ya Mektup, Mes Prions Muahezesi)
3 Mektupları Özellikle Abdülhak Hamit’e mektupları edebiyatın değişik sorunları üzerinde yazılmış makaleler niteliğindedir
SONUÇ :
A KİTABIN ANA FİKRİ :
Namık Kemal’in sanatçı kişiliğinin nasıl oluştuğu, kimlerden etkilendiği ve yaşadığı olayların kendisini neleri yazmaya yönelttiği anlatılmaktadır
B KİTABIN GETİRDİĞİ YENİLİKLER :
Değişik kaynaklardan Namık Kemal ile ilgili yazılar, şiirler ve eleştiriler alınarak kendi kişiliği hakkında bilgi verilmesidir
C KİTAP HAKKINDA GENEL DEĞERLENDİRME VE TEKLİFLER :
Birçok kaynak kullanılarak hazırlanan kitap Namık Kemal okurları için sanatçı kişiliğini anlatması yönünden oldukça güzel bir eser
|
|
|