10-21-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Dua Kitap Özeti
1-BÖLÜM
“ DUA “
A ALEXIS CARREL’İN DUASINA ÖNSÖZ
Carrel’in deyimiyle: “Dua’nın kökeni yoksulluk ve aşktır ” Fakat müslümanların dualarında bunlardan başka bir diğer unsur dua edenin bizzat yaşadığı toplumsal istekleri, sosyal sorunları ve dertleri de duada belirtmek şeklinde sosyal bir yön vardır
Değişik islami dua metinleri etüt edilip incelendiğinde, islam duasının doğal olarak tarihsel bir belge olma özelliğini taşıyan duaların şu öğeleri içerdiği sonucuna varılır:
1 Fesahat
2 Duanın içeriğiyle uyumlu ve etkileyici bir musiki
3 Akıl
4 Siyaset
5 Teslimiyet ve başkaldırı (isyan)
6 Tevfik (başarı dileğinde bulunma)
7 Tevfit (Allah’a yönelme, O’na havale etme)
8 Felsefi yoksulluk
İki çeşit dua vardır:
I tür dua, bir amaca ulaşmak için “bencil” insanlar arasında yaygındır
II tür dua, seçkin, samimi bir insandır Allah’a aşıkça tapan, O’nunla söyleşmekten Onunla bulunmaktan Onun huzurunda durmaktan zevk duyan bir kişidir Birinci tür dua avama özgü, ikinci tür dua ise ariflere özgü bir dua yöntemidir
B ALLAH’IN ADIYLA
Ahlaki ve irfani duyguların zayıflamasını, güçlü zekanın zayıflamasıyla eşit bir ölçü ve anlamda tutmak gerekir Başarıya ulaşmak için herkese değişik türde de olsa belli bir sorumluluk yükleyen yaşam, zihinsel ve bedeni bünyeye uygun bir çizgiyi işlememizi istiyor
C DUA
Bilim dini uyutmak veya söndürmek biçiminde parlıyor Biz Descartes’i izlerken Pascal’ı bırakmış, unutmuşuz Biz zeka gücümüzü sağlamlaştırma ve ilerletme uğraşı verirken ruhun manevi çabalarını ahlak duygusu, güzellik duygusu ve özellikle irfan duygusu gibi olgunlaşmaktan, gelişmekten alıkoyuyoruz Maneviyat hayatta başarılı ve mutlu olma konusunda, akıl kadar gerekli ve etkili bir unsurdur Dua ruhun Allah’a doğru yükselişi ve ona aşıkça tapınış durumudur Gelenekselleşmiş formülleşmiş dua biçiminin dışında kalan gerçek dua, Allah’a arifçe bir yönelişle, mistikçe bir cezbeyle somutlaşan bilinçli bir hareket durumudur
D NASIL DUA ETMELİ ?
Yöntem:
Dua etmek için, Allah’a doğru kendini yönetmek için sadece çaba gerekir Bu çaba; zeka ve aklın itimiyle değil ve sevgiyle ve gönülle olmalıdır Duanın etkili oluşunda tantana büyüklük ve törenin hiçbir değeri yoktur, belki bunlar gereksizdir de  Duanın kabul edilebilmesi için, üstün fesahata sahip alimlere ihtiyaç yoktur Samimi ve kalpten gelen dualar geçerlidir
E NEREDE VE NE ZAMAN DUA ETMELİ
Sokakta, çarşıda, otomobilde, trende, büroda, okulda, iş yerinde dua edilebilir Fakat dağlarda ormanlarda ya da odanın sessizliğinde daha iyi dua edilir Her türlü samimi şartlarda edilen dua, tıbbi, psiko-fızyolojik moral ve ruh olarak insanları olumlu yönde etkilemektedir
F-BİR ULUSTA DUANIN YOKLUĞU O ULUSUN ÇÖKÜŞÜYLE EŞ ANLAMLIDIR
‘Durum ne olursa olsun sorun şudur: Dua anında Allah insanı dinler ve ona cevap verir (Duasını kabul eder) Ahlaki ve manevi duygular bir ulusun faal unsurları arasına yer alır bunlar yok oluşa yönelirse o ulusun kesin çöküşü başlamış ve bağlarından koparak yok olmaya giden ortama girilmiş demektir Bu da yabancılaşmaya zemin hazırlama olur Eski Yunanın -Grek uygarlığı çöküşü bu nedenlerin etkisine bağlı idi Ahlaki ve dini faaliyetler pratikte de birbirine bağlıdırlar
|
|
|