10-21-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Aruz Vezni İle İlgili Bilgiler
Aruz Ölçüsü
Git ve: kullan, ara
Nazımda uzun veya kısa, kapalı ya da açık hecelerin belli bir düzene göre sıralanarak âhengin sağlandığı ölçü
Sözlük anlamları ‘yön’, ‘yan’, ‘bölge’, ‘bulut’, ‘keçi yolu’, ‘deli, sarhoş deve’, ‘çadırın orta direği’, ‘karşılaştırılan, ölçü olan şey’ gibi çeşitlidir Edebî kavram olarak, bu anlamlardan hangisine dayandığı tam olarak bilinmiyor
Aruz ölçüsüne devenin yürüyüşünden doğduğu ve Arap dilcilerinden İmam Halil’in sisteme bağladığı söylenir Arap, Türk, Fars, Afgan, Pakistan ve kısmen Hint edebiyatında kullanılır
2 Beyitin birinci dizesinin son kısmı (Bu şekil bizim edebiyatımızda yoktur )
Aruz ölçüsünde kurallar
Eski şairlermizden birkaçı atların gidiş seslerini hoş görerek bazı manzum yapıtlarda bulunmuşlardır: mefûlü mefâilü mefâilü feûlün gibi kalıplardır bunlar Açık veya kapalı heceleri göstermekle birlikte klasik türk edbiyatında da önemli türleri vardır
Arap edebiyatının resmi ölçüsüdür Türklerin edebiyatına geçmeye başlaması Talas Savaşı'ndan sonra gerçeklerşmiştir Aruz ölçüsü ile yazılmış şiirler genelde beyitler halinde yazılmıştır
ARUZ ÖLÇÜSÜ
1- Aruz ölçüsünde heceler açık (kısa), kapalı (uzun) ve medli hece olmak üzere üçe ayrılır
2- Başlıca tef‘ileler şunlardır: Fa‘ (-), Fe ul ( -),Fa‘ lün (- -), Fe i lün ( -),Fâ i lün (- -), Fe û lün ( - -), Mef û lü (- - ), Fe i lâ tün ( - -), Fâ i lâ tün (- - -), Fâ i lâ tü (- - ), Me fâ i lün ( - -), Me fâ î lün ( - - -), Me fâ î lü ( - - ), Müf te i lün (- -), Müs tef i lün (- - -), Mü te fâ i lün ( - -)  Burada tef‘ilelerle parantez içindeki hecelerinin değerlerinin aynı olduğuna dikkat ediniz
3- Aruz vezninde tef‘ileler heceleri bölebilir Hece ölçüsündeki gibi okuyuşta tef‘ilelerde durgu yapılmaz
4- Aruz vezninde hecelerin kısalığı ve uzunluğu esas olduğu için bazı Türkçe kelimeler kısa olduğu halde vezin gereği uzun okunur; buna imale denir İmale kısa heceyi uzun yapar Arapça ve Farsça kelimelerdeki bazı uzun seslerin vezin gereği kısa okunmasına da zihaf denir Zihaf ise imalenin tersine uzun heceyi kısa yapmayı sağlar Hece ölçüsünde böyle bir mesele yoktur Türk edebiyatında imale çok sayıda bulunmakla beraber zihaf kusuru hoş karşılanmadığı için çok az yapılmıştır
5- Farsça tamlama eki olan “-i” ile “ve” anlamındaki “ü, vü” bağlacı vezin gereği uzun da kısa da olabilir
6- Medli heceler hafif bir “i, ı” sesi varmış gibi okunur Bahâr kelimesi bahâr[ı], eşkden kelimesi ise eşk[i]den şeklinde söylenmelidir
7- Feilâtün / Feilâtün / Feilâtün / Feilün kalıbıyla yazılan şiirlerde ilk tef‘ile bazı mısralarda Fâilâtün, son tef‘ile ise Fa‘lün olabilir Bu sadece bu kalıba özgü bir durumdur Bu kalıpla yazılan şiirlerde başta imale yapmaya gerek yoktur Farklı tef‘ile parantez içinde hemen altında gösterilir
8- Türkçe kelimelerle aruz veznindeki başarı Muallim Naci ile başlamış olup Türk aruzu Tevfik Fikret, Yahya Kemal Beyatlı ve Mehmet Âkif Ersoy tarafından gerçekleştirilmiştir Hatta Mehmet Âkif o kadar başarılı olmuştur ki bir çok kişi İstiklâl Marşı'nın hece ölçüsüyle yazıldığını zanneder Oysa bu marş aruzun “Fe i lâ tün / Fe i lâ tün /Fe i lâ tün /Fe i lün” kalıbıyla yazılmıştır
9- Aruzla yazılan bir şiirin hece sayısı bazan eşit olabilir Mısralardaki açık kapalı dizilişinin aynı olması o şiirin aruzla yazıldığın gösterir
Cânı cânânı bütün vârımı alsın da Hüdâ 15 hece
Etmesin tek vatanımdan beni dünyada cüdâ 15 hece
10- Sessiz bir harfle biten kelime vezin gereği açık olması gerekirse, kendinden sonra sesli ile başlayan bir hece varsa birinci kelimenin sonundaki harf, ikinci kelimenin ilk hecesine ulanır Buna ulama denir Ulama kapalı heceyi açık yapar Ulama genellikle yapılır; fakat her zaman yapılmak mecburiyetinde değildir
11- Servet-i Fünun edebiyatçıları bir şiirde değişik aruz kalıpları kullanmak suretiyle serbest vezne zemin hazırlamışlardır Cenap Şahabetin'in “Elhân-ı Şita” adlı şiiri bu şekilde yazılmıştır Bu şiirdeki bazı mısralar Feilâtün / Mefâilün / Feilün, bazı mısralar ise Mef‘ûlü / Mefâîlü / Mefâîlü / Feûlün kalıbıyla yazılmıştır
12- Bir şiirin vezni en az iki mısradan hareket ederek bulunabilir Tek mısraa bakarak vezin bulunmaz
|
|
|