Prof. Dr. Sinsi
|
Edebiyatla İlgili Pratik Bilgiler
34 Namık Kemal hem tiyatro hem roman yazmış; ancak onu asıl tanıtan vatan temalı şiirleridir
35 Tahrib-i Harabat ve Takib, Namık Kemal’in Ziya Paşa için yazdığı eleştirilerdir
36 Ahmet Vefik Paşa, Moliere’den Cimri, Hastalık Hastası, Kibarlık Budalası gibi tiyatroları çevirmiştir
37 Ahmet Mithat Efendi’nin halka okuma zevkini aşılama düşüncesini Hüseyin Rahmi ve Halide Edep de sürdürmüştür
38 Edebiyatımızın ünlü sözlükleri; Divan-ü Lugati’t-Türk, Muhakemetü’l-Lugateyn, Lehçe-i Osman ve Kamus-ı Türkî’dir
39 Tanzimat edebiyatı ikinci döneminde “sanat sanat için” anlayışına dönülerek, Servet-i Fünun edebiyatına hazırlık yapılır
40 R Mahmut Ekrem “Güzel olan her şey şiire girebilir ” diyerek Muallim Naci ile kafiye tartışmasını başlatır
41 A Hamit Tarhan, Namık Kemal’in tiyatro anlayışının tersini savunur Tiyatro tekniği iyi olmadığı için yazdığı tiyatrolar sahnelenemez
42 Edebiyatımızda ölüm temasıyla meşhur şairler; Abdülhak Hamit, Cahit Sıtkı, Yahya Kemal’dir
43 Servet-i Fünuncular beyit anlayışını kırarak nazımı nesre yaklaştırırlar
44 Servet-i Fünun’da romanlar realizm ve natüralizmden; şiirler ise sembolizm ve parnasizmden etkilenir
45 Servet-i Fünun romanı, çevre olarak İstanbul’u, karakter olarak aydınları seçer
46 Tevfik Fikret, sanatının ikinci döneminde sanatı toplumun hizmetine sunar, hece ölçüsüyle yazdığı şiir kitabının ismi Şermin’dir
47 “Sis”, Tevfik Fikret’in İstanbul’a hakaretlerle dolu şiiridir
48 Cenab Şahabettin, parnasizm ve sembolizmden etkilenmiş, bir şiirde birden çok aruz kalıbı kullanmıştır
49 H Ziya Uşaklıgil, Balzac, Stendhal, flaubert gibi realist yazarlardan etkilenmiş; Batılı anlamda ilk realist roman Mai ve Siyah’ı yazmıştır
50 H Ziya’nın anı türündeki eserleri Kırk Yıl, Saray ve Ötesi’dir
51 Hüseyin Cahit Yalçın, “Edebiyat ve Hukuk” adlı makalesiyle Servet-i Fünun dergisinin kapanmasına neden olmuştur
52 Sürgüne gönderilen başlıca sanatçılar; Namık Kemal, H Cahit Yalçın, Süleyman Nazif, Ziya Gökalp, şair Eşref, Refik Halit Karay’dır
53 Süleyman Nazif ve Ahmet Hikmet Müftüoğlu dil yönüyle –sırasıyla- Tanzimat ve Milli Edebiyata bağlıdırlar
54 Şık, Şıpsevdi, Mürebbiye, Metres, Kaynanam Nasıl Kudurdu Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın romanlarıdır
55 Ahmet Rasim, İstanbul’un günlük yaşantısını sade bir dille anlatan bağımsız yazarlardandır
56 Fecr-i Ati, Servet-i Fünun’u eleştirmesine rağmen onun “Sanat kişiseldir ” anlayışını devam ettirmiştir
57 Milli Edebiyat, “Genç Kalemler” dergisinde yayımlanan “Yeni Lisan” adlı makaleyle 1911 yılında başlar
58 Milli Edebiyat bir yönüyle halk edebiyatına dönüşür
59 Ömer Seyfettin, mili ve tarihî konulu öyküleriyle tanınan yazardır
60 Edebiyatımızdaki ünlü öykücüler; H Cahit Yalçın, Ömer Seyfettin, Memduh Şevket Esendal, Sait Faik Abasıyanık, Haldun Taner’dir
61 Ziya Gökalp, Türkçülüğün felsefesini yapmış, Milli Edebiyata düşünce yönüyle katkıda bulunmuştur
62 Kızıl Elma, Yeni Hayat, Altın Işık Ziya Gökalp’in şiir kitaplarıdır
63 Özel isimle anılan şairler; Sultanü’ş-Şuara (Şairler Sultanı)-Baki, Vatan Şairi- Namık Kemal, Şairi-i Azam-Abdülhak Hamit Tarhan, Bayrak Şairi-Arif Nihat Asya, Türk Şairi-Mehmet Emin Yurdakul…
64 Türk edebiyatının tarihini bilimsel açıdan işleyen Mehmet Fuat Köprülüdür
65 Edebiyat tarihi yazarları; M Fuat Köprülü, Ahmet Hamdi Tanpınar, Ali Canip Yöntem’dir
66 Halide Edip Adıvar, İngiliz edebiyatından etkilenir Ateşten Gömlek, Vurun Kahpeye ( Kuruluş Şavaşı’nı işler); Sinekli Bakkal, Tatarcık (toplumsal konuları işler), Mor Salkımlı Sokak (hatıra) bazı eserleridir
67 Y Kadri Karaosmanoğlu, Tanzimat’la Atatürk Türkiye’si arasındaki dönem ve kuşakların geçirdiği sosyal değişiklikleri ve bunalımları işler Tezli roman türünün ustasıdır Kiralı Konak ( kuşak çatısması), Sodom ve Gomore (işgal altındaki İstanbul’un olumsuz yanları), Yaban (Kurtuluş Savaşı ve köylü aydın uçurumunu işler), Ankara ( Cumhuriyet’ten sonraki Ankara’nın üç dönemi) Nur Baba ( Bektaşi tekkeleri) belli başlı eserleridir
68 Reşat Nuri Güntekin’in romanlarında yoğun bir Anadolu atmosferi vardır Dili sade, karakterleri halktandır
|