10-21-2012
|
#4
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Turizmde Tanıtma Stratejileri Ve Medya Kullanımı
11 (Erol ,s:16-17
12 Turizm Pazarlaması, (Ankara :Kültür ve Turizm Bakanlığı Eğitim dairesi Başkanlığı yayınları ,1983),s 9
2) Turizm ürün pazarlamasının ikinci bir özelliği, satışa sunulan bir çok mal ve hizmet stok edilebilme olanağının bulunmamasıdır Herhangi bir satışın gerçekleştirilebilmesi için önceden hizmet sunma kapasitesi yaratılır ve hazır tutulur Bu kapasitenin kullanılmayan bir kısmı başka zaman için saklanamaz ve depolanamaz
3) Turizm ürünü olarak satılan hizmetlerin gerek önceden çok sayıda üretilerek stok edilememeleri ve gerekse “emek-yoğun” ürünler olmaları nedeniyle birbirlerinden çok farklı nitelikleri vardır Hizmeti sunan kişi ile turist arasındaki değişim olayı , mallarda olduğu gibi her defasında benzer biçimlerde değil, çok ayrı biçimlerde gerçekleşebilir
4) Malların önce üretip daha sonra satılmasına ve tüketilmesine karşılık hizmetler önce satılır ve üretimle tüketim daha sonra eşzamanlı olarak gerçekleşir Hizmetler hizmeti üretenden ayrılamazlar Bu nedenle, bir hizmet belirli bir zamanda birden çok pazarda satılamaz
5) Turizm endüstrisinde birçok mal ve hizmet bileşik ürün özelliği gösterir Turist farklı hizmetleri bir bütün olarak talep etmektedir Talebin bağımlılığı nedeniyle hizmetlerden birinin arzı diğerinin arzına bağlı bulunmaktadır
6) Turizm endüstrisinde perekende satış düzeyinde bir marka imajına bağlılık oldukça zayıftır Turizm pazarında gerçek ürün, çoğunlukla turistik çekiciliği yüksek alan bir bölge, bir sağlık kaynağı, bir spor, kültür veya iş merkezidir Talebi doğuran bu faktörlerin yanında ulaştırma veya konaklama işletmesinin marka imajına oldukça önemsiz kalmaktadır
2 2 Turizm Pazarlama Araçları
Bir mal veya hizmetin pazarlanmasında etkinliği arttırıcı, satışı kolaylaştırıcı çeşitli araçlar bulunmaktadır Bunlardan yararlanan kurum veya kuruluş, sahip olduğu pazarı koruyabilir, mevcut Pazar içindeki payını genişletebilir ve ürünleri için yeni pazarlar bulabilir
Turizm endüstrisinde yaralanılan pazarlama araçları, kurum ve kuruluşlar arasında farklılık göstermekle beraber başlıca dört grupta toplanabilir Bunlar;
1 Turizm pazarı,
2 Turizm ürünü,
3 Turizm ürün fiyatı,
4 Turizmde tutundurma kararlarıdır
2 2 1 Turizm Pazarı:
Pazar belirli bir mala ihtiyacı, malı satın almak için parası ve parasını harcamaya istekli olan kişiler ve örgütler topluluğu olarak tanımlanabilir13
Genel Pazar kavramının açıklanmasından sonra turizm pazarı da şu şekilde tanımlanabilir:
Turizm Pazarı, turizm bakımından güçlü çekim elemanlarına, turistik donatıma sahip bulunan, turizm verileri nedeniyle önemli boyutta turizm hareketlerine hedef olan yerdir
Dünyadaki her tatil yeri herkes tarafından aynı değerde tercih edilmeyebilir Bu nedenle, tüm turistlere hitap etmek gayreti ile eldeki pazarlama kaynaklarını dağıtmak yerine, pazarın bir tatil yeri için müşteri sağlamaya en uygun bölgesini tespit ettikten sonra tanıtma çalışmalarını bu bölgenin istek ve ihtiyaçlarına göre ayarlamak daha doğru olur Turizmde pazarlamanın ilk adımlarından biri, mevcut potansiyel pazarları belirli karakteristiklere göre bölümlemek reklam, arz ve fiyatlandırma çalışmalarını en önemli bölümlere hizmeti yöneltmektir14
Turizm pazarının seçimi, hedeflere ulaşmak için büyük bir kolaylık sağlar Turizm pazarının tespitinde göz önünde tutulacak kriterleri aşağıda açıklanmıştır15
1) Boş Zamanlarının Değerlendirilmesi :
- Boş Zamanların değerlendirilmesinde süreklilik arz eden faaliyetler
- Turistik Faaliyetler
13( İlhan Cemalcılar,Pazarlama, Beta yayın, İstanbul,1987 s 38)
14(Sezgin ve Acar S 118)
15(Hasan Olalı, Alp Timur, Turizm Türk Ekonomisindeki yeri (İzmir afis Tic Mat San Ltd Şti , 1986) s, 193)
2) Turizm Pazarı
- Birinci Pazarlar
- İkinci Pazarlar
- Pazarların Potansiyeli
- Pazarların bölüşümü
- Pazar dalgalanmaları
3) Turizm de Tüketici
- Tüketici grupları ve gelişmesi
- Motivasyonlar ve ihtiyaçlar
- Turistik tüketim harcamaları
- Gençlik fenomeni
4) Turizm Talebi
- Turistik talebin önemi ve gelişmesi
- Turistik talebin özellikleri
- Turistik talebin eğilimleri
5) Ulaşım
- Ulaşım Türleri
- Ulaşım türlerinin turizmdeki rolü
- Turizm üzerine etki yapan faktörler
6) Rekabet
- Rekabetin boyutları
- Rakiplerin analizi
- Rakiplerin üstünlükleri
- Rakiplerin dezavantajları
- Hedeflerin seçimi ve belirlenmesi
7) Pazar Politikasının Belirlenmesi
- yoğunlaşma ve dağılım
- Yakın çevre piyasaları
- Uzak çevre ve deniz ötesi piyasaları
Bu faktörleri göz önünde bulunduran kurum veya kuruluşlar belli bir dilime yada alan parçasına özellikle yönelebilir Ancak genel bir ifade ile, Turizm pazarının sınırlarını çizmek olanaksız denecek kadar zordur Bunun da nedeni, gerek turizm verilerinin ve gerekse tüketicilerinin çok geniş bir alana yayılmış olmalıdır
|
|
|