10-21-2012
|
#5
|
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Turizmde Tanıtma Stratejileri Ve Medya Kullanımı
2 2 2 Turizm Ürünü:
“Ürün” sözcüğü somut veya soyut bir kavram olarak bireyde nitelik ve nicelik ifade eder Örneğin bir lokantanın aşçısı tarafından yapılan yemekler veya bir yöre yada bir müzeyi ziyaret eden kişiye bir rehberin yaptığı hizmetler Turistik ürün değişik nitelikteki unsurlardan meydana gelen karmaşık bir oluşumdur Bu oluşum aşağıdaki unsurlardan meydana geldiği ifade edilebilir16 Turist çekmeye ve onu seyahate özendirmeye yarayan doğal, kültürel, sanatsal, tarihsel ve teknolojik varlıklar
- Tek Başına seyahate neden olmamakla beraber yoklukları seyahatin yapılmasını imkansız kılan unsurlar; otel, lokanta, kültürel ve sportif donatım
- Turistin seçtiği yere gitmek için kullanacağı ulaşım araçlarına ilişkin olarak sağlanan kolaylıklar Bu kolaylıklar coğrafi uzaklıklardan çok ekonomik anlamda ulaşabilirlik olarak hesaplanır
Turizm ürününün özellikleri şu şekilde açıklanabilir17
1) Turizm Ürünü ulaşım, konaklama, yeme-içme, eğlence gibi birçok hizmetlerin bileşimidir
2) Turizm ürününü oluşturan hizmetleri genel olarak turist birleştirir
3) Turizm ürününü oluşturan hizmetler turist tarafından kombine edildiğinden, herkese uygun bir turistik ürün meydana getirmek güçtür
4) Turizm malları genel olarak somut ürünler değil, soyut nitelikte hizmetlerdir
5) Turizm hizmetleri makineleşmeye ve otomasyona elverişli olmayıp insanlar tarafından gerçekleştirirler
16(Turizm Pazarlaması, Ankara :Eğitim Bşk Yayınları s4, 1989) s: 17
17(Olali, Turizm Politikası ve Planlaması, s 133 )
6) Turizm Ürünü insanlar tarafından üretildiğinden, standart bir kaliteye ulaştırılması güç olan bir üründür
7) Turizm ürününün kullanımında müşteri, doğrudan doğruya ürünün üeticisi ile karşı karşıya gelir
8) Hizmetleri insanlar gördükleri için, Turizm ürünün işe yaramaz duruma gelmesi kolaydır
9) Turizm ürünleri depo edilemez
10) Turizm ürünün arza göre uydurulması çok güçtür Zira esnek değildir
11) Turizm ürünün üretimi ve Tüketimi aynı anda olur
12) Turizm ürünü üretildiği yerde tüketilir
13) Turizm ürünü, ürünü yaratan kuruluşlar arasında çok sıkı bir işbirliğini zorunlu kılar
2 2 3 Turizm Ürün Fiyatı
Fiyat, turizm ürünün değişim değerinin para ile ifade edilmesidir Diğer mal ve hizmetlerin fiyatı gibi, Turistik ürünün de fiyatı arz ve talep şartlarına bağlıdır Turizm de üretilen ürünün, tüketici pazarlarında müşteri bulması rakip ülkelere ve kuruluşların sunduğu fiyata doğrudan doğruya bağlıdır18
Fiyat Faktörü kişisel bütçesinde veya tatil yerindeki günlük aramalarında dikkate alınan önemli bir faktör ise; fiyatın fonksiyonu olarak tatil yerinin seçiminde birçok faktörler onun davranışını etkileyebilir
Bu konuda şu faktörlerin etkili olduğunu söylemek mümkündür19
A) Alışkanlık
Turistin Hizmetlere olan talebi önceden kazanılmış bir takım alışkanlıklar nedeniyle az çok değişmez bir nitelik taşıyabilir Yeniliklere çok fazla açık olmayan
18(Ergün Göksan, Turizmoloji (İzmir: Uğur Ofset matbası, 978) s 85 )
19(İsmet Babit Barutçugil, Turizm işletmeciliği, (İstanbul : Beta Yayın A Ş ))
kitle, manzarası, hizmeti ve bunun gibi bazı özellikleri sebep olarak göstererek farklı bir yere gitmek arzusunu yaşamaz
B) Bölgesel Rant
Bölgesel rantın kendisini ayrıcalıklı kıldığını düşünerek, benzer işletmelerden daha farklı bir fiyat politikası izleyerek, önemini ortaya koyduğunu, belki de psikolojik olarak kendisini bu konuda rakipsiz görmesine neden olacaktır
C) Gösteriş Arzusu
Bazı sosyal sınıflara benzemek, onlara öykünmek, yaşamlarını taklit etmek onları Turistik Tüketime iter, kendi gelir seviyesine aldırmaksızın, bir takım borçlara girerek de olsa onlar gibi tatil yapma planın değiştirmez
D) Harcama Zevki
Eğer Turist tatilini geçirdiği yerde gerekli güveni ve huzuru hissediyorsa, yaşam standardı içinde harcadığının daha fazlasını tatilde harcama psikolojisi içindedir Bu nedenle de turistik yerlerdeki fiyatların farklılığından çok fazla etkilenmez
E) Bilgi Yetersizliği
Birey tatil yapma kararı alacağı zaman (tüketici davranışı modeline göre) genelde, reklamlardan, danışma gruplarından aldığı bilgiler ve edindiği tecrübeler yoluyla karar verecektir Bu kararın irrasyonel olması, genelde duygusal bileşeni ile karar alması da fiyat faktörünü göz önünde bulundurmamasına neden olmaktadır
F) Geleneklerin Devam Ettirilme İsteği
Turist seyahate gittiği yerde de rutinde sürdürdüğü bazı alışkanlıklarını temin etme amacındadır Ancak yaşam standartları arasında büyük farklılıklar olan ülkelerde yerli bakla turist arasında fiyat açısından bir çelişki kimi zaman ortaya çıkabilmektedir Enflasyonla doğru orantılı emek karşılığını alamayan, henüz gelişmişliğini tamamlayamamış ülkelerde bu bariz şekilde ortaya çıkmaktadır
G) Ulaştırma
Turistik bölge olma özelliğini bünyesinde çok iyi barındıran bir yerde bile, ulaşımla ilgili fiyatların tüketiciye doğrudan yansıması, onun kararını etkileme özelliğine sahiptir
H) Reklam Etkinliği
Fiyatı ne kadar yüksek ya da farklı olursa olsun etkin ve başarılı bir reklam kampanyası ile, fiyatın olumsuzluğunu ortadan kalkabilir
I) Gelir Seviyesi Fiyata Etkileri
Gelir seviyesinin yükseldiği toplumlarda ya da bireylerde tatil satın alma kararının fiyattan hemen hiç etkilenmediği bir gerçektir Gelir seviyesinin yüksekliğine bağlı olarak “moda” olan seyahati satın alma kararı daha yaygın bir durumdadır
2 2 4 Turizmde Tutundurma Kararları
Kuruluşların yaptığı herşey özellikle pazarlama çalışmaları tutundurmaya yöneliktir Tutundurma ise; Kişisel satış, satışı geliştirme çalışmaları, halkla ilişkiler ve reklam faaliyetlerinden oluşur
|
|
|
|