Yalnız Mesajı Göster

Halkla İlişkilerde Tanımlar Ve Genel Kavramlar

Eski 10-21-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Halkla İlişkilerde Tanımlar Ve Genel Kavramlar




HALKLA İLİŞKİLERDE MESLEKLEŞME VE TEMEL İLKELER

Meslekleşme için neler gereklidir?

 Alanda formal eğitim

 Alanda çalışanların karşılığında ücret almaları

 Mesleki dayanışmalarını sağlamak üzere biçimsel bir organizasyona sahip olma

 Mesleki iletişimi sağlamak üzere periyodik yayınların olması

 Alanla ilgili etik kuralların belirlenmiş olması

FORMAL EĞİTİM - TÜRKİYE

 Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Yüksekokulu 1960’lar ortası (AÜSBF)

 İÜ İktisat Fak Gazetecilik Ens Basın Yayın YO

 İstanbul İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi Basın Yayın YO

 KKTC’deki üniversiteler dahil olmak üzere 18 Halkla İlişkiler Bölümü

 Burslular ve İÖ ler dahil olmak üzere toplam 28 program var

 2000 yılı toplam kontenjan 1522, yerleşen 1356

 2000 yılı toplam kontenjan 1578

Profesyonel Örgütlenme

 1972 Halkla İlişkiler Derneği- Alaeddin Asna

Tanım: Halkla ilişkiler, özel ve kamu kuruluşlarının müşteri, işçi, ortak gibi özel gruplar, resmi çerçeveler veya geniş anlamda halka sağlam bağlar kurup geliştirerek kendisini çevresine yerleştirme, topluma tanıtma ve çalışmalarına halk oyundan gelen yankıları değerlendirerek tutumuna yön verme konusunda giriştiği planlı çabalardır

Uluslararası H İ Derneği

1965 Prensipler

 İnsan Hakları Evrensel Demecinde belirtilen haklardan insanların yararlanması için moral ve kültürel koşulların gerçekleşmesine yardımcı olmak

 Belli başlı haberlerin serbest yayınını kolaylaştırarak herkesin sorumlu ilgili ve bilgili olabileceği haberleşme kanalları ve ortamını yaratmak

 Davranışlarının benzer işlerde çalışan diğer meslektaşlarını da etkileyeceğini göz önünde tutmak

 İnsan Haklarına ve kişiliğine saygıyı mesleğin yürütülmesinde daima unutmamak, insanların görüşlerini ifade edebileceği moral, psikolojik entelektüel koşulları sağlamak

 Tarafların her zaman karşılıklı çıkarları olduğunu dikkate alarak örgüt ve halkı birlikte düşünmek

 Sözlerinde durmak, halkın memur ve diğer ilgililerin güvenlerini sağlamak için yasalara ve ahlaka uygun hareket etmek

 Gerçekleri diğer yükümlülükler yüzünden saklamamak, haberlerin doğruluğunu incelemeden yayımlamamak

Müşteriye Karşı Sorumluluk

 Halkla İlişkiler görevlisi geçmişte ve halen ilgili olduğu kuruluşlara veya kişilere ait bilgileri kendisi ya da temsil ettiği kuruluşların çıkarları yolunda kullanamaz

Topluma Karşı Sorumluluk

 Haberleşmede Açıklık: Projelerle ilgili amaçları açıkça belirler ve halktan saklamaz

 Haberde Doğruluk: Yanlış ve yanıltıcı bilgi yayamaz ve bu bilgilerin yayınlanmasına göz yumamaz

 Basın Özgürlüğüne Saygı: Basın üyeleri ile olan ilişkilerinde basın özgürlüğü ve onurunu zedeleyecek girişimlerden çekinir

Meslektaşlara Karşı

Sorumluluk

 Meslek onuru: Temsil ettiği meslek grubunun ve meslektaşlarının onurunu zedeleyecek her türlü davranış ve girişimden kaçınır

 Rekabet: Diğer bir meslektaşının işveren veya müşterisi nezrindeki yerini almak için girişimlerde bulunmaktan kaçınır

Halkla İlişkiler Uzmanlarında Aranan Özellikler

 Metin yazarlığı

 Editörlük

 Kitle iletişim araçlarıyla ilişki kurmak ve sürdürmek

 Sunuculuk

 Kurum için özel faaliyetleri organize etmek

 Yayın İşleri

 Araştırma

 Programlama ve danışmanlık

 Eğitim

 Yönetim

Halkla İlişkiler Faaliyetlerini Organize Etme Biçimleri

 İşletme İçinde

 İşletme Dışında

Buna işletmenin şu özelliklerine göre verilir

– İşletmenin büyüklüğü

– Üretim veya hizmet alanı

– Pazar payı rakiplerine göre durumu

– İmajı

– Ürün / hizmet sunduğu çevrenin durumu

– Çevrenin etkisi

Faaliyetlerin İşletme İçinde Organize Edilmesi

Şu şekillerde olabilir:

 Göreve yatkın genel müdür yardımcısı veya diğer bölüm yöneticilerinden biri

– Yöneticinin asli görevlerinin yanında ikinci plana düşme

– Yanlış veya eksik yorumlama

 Komitenin sorumluluğuna verilmesi

– Karar alma, uygulama ve değerlendirme aşamalarında gecikmeler

 Bir halkla ilişkiler uzmanı

– İşletmenin Hİ uzmanının bireysel başarısına bağlı kalması

 Bağımsız bir halkla ilişkiler bölümü

Faaliyetlerin İşletme Dışında Organize Edilmesinin Olası Faydaları

 İşletmeyi, ürün ve hizmetlerini ve de hedef kitleyi tanıma

 Hedef kitleye mesaj iletecek güçlü projeler üretme ve uygulama

 Uygulamayı halka duyurma ve gelecek tepkilerle yeni projelere veri sağlama

Faaliyetlerin İşletme Dışında Organize Edilmesinde Olası Sakıncalar

 Tanınmış yöneticilerin ön planda tutulması

 İşletmeyi yeterince tanımama

 Özel Hİ işletmelerindeki personel devri

 Yapılan çalışmalar ve sonuçları hakkında yetersiz bilgilendirme

 Harcamaları yüksek tutma

 Özel Hİ işletmelerindeki teknik alt yapının yetersizliği olasılığı

Halkla İlişkiler Bölümünün Kurmay İşlevi

 Yetkiler

– Komuta yetkisi

– Fonksiyonel yetki

– Kurmay yetki

• Uzmanlık paylaşma

– Bilgi toplama

– Yorumlama

– Dikkat çekme

– Ana amaç ve hedeflerle bütünleşen görüş öneriler

Yani Halkla ilişkilerin Kurmay İşlevi vardır






Alıntı Yaparak Cevapla