10-21-2012
|
#3
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Halkla İlişkilerde Tanımlar Ve Genel Kavramlar
HALKLA İLİŞKİLERDE MESLEKLEŞME VE TEMEL İLKELER
Meslekleşme için neler gereklidir?
Alanda formal eğitim
Alanda çalışanların karşılığında ücret almaları
Mesleki dayanışmalarını sağlamak üzere biçimsel bir organizasyona sahip olma
Mesleki iletişimi sağlamak üzere periyodik yayınların olması
Alanla ilgili etik kuralların belirlenmiş olması
FORMAL EĞİTİM - TÜRKİYE
Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Yüksekokulu 1960’lar ortası (A Ü S B F)
İ Ü İktisat Fak Gazetecilik Ens Basın Yayın Y O
İstanbul İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi Basın Yayın Y O
KKTC’deki üniversiteler dahil olmak üzere 18 Halkla İlişkiler Bölümü
Burslular ve İ Ö ler dahil olmak üzere toplam 28 program var
2000 yılı toplam kontenjan 1522, yerleşen 1356
2000 yılı toplam kontenjan 1578
Profesyonel Örgütlenme
1972 Halkla İlişkiler Derneği- Alaeddin Asna
Tanım: Halkla ilişkiler, özel ve kamu kuruluşlarının müşteri, işçi, ortak gibi özel gruplar, resmi çerçeveler veya geniş anlamda halka sağlam bağlar kurup geliştirerek kendisini çevresine yerleştirme, topluma tanıtma ve çalışmalarına halk oyundan gelen yankıları değerlendirerek tutumuna yön verme konusunda giriştiği planlı çabalardır
Uluslararası H İ Derneği
1965 Prensipler
İnsan Hakları Evrensel Demecinde belirtilen haklardan insanların yararlanması için moral ve kültürel koşulların gerçekleşmesine yardımcı olmak
Belli başlı haberlerin serbest yayınını kolaylaştırarak herkesin sorumlu ilgili ve bilgili olabileceği haberleşme kanalları ve ortamını yaratmak
Davranışlarının benzer işlerde çalışan diğer meslektaşlarını da etkileyeceğini göz önünde tutmak
İnsan Haklarına ve kişiliğine saygıyı mesleğin yürütülmesinde daima unutmamak, insanların görüşlerini ifade edebileceği moral, psikolojik entelektüel koşulları sağlamak
Tarafların her zaman karşılıklı çıkarları olduğunu dikkate alarak örgüt ve halkı birlikte düşünmek
Sözlerinde durmak, halkın memur ve diğer ilgililerin güvenlerini sağlamak için yasalara ve ahlaka uygun hareket etmek
Gerçekleri diğer yükümlülükler yüzünden saklamamak, haberlerin doğruluğunu incelemeden yayımlamamak
Müşteriye Karşı Sorumluluk
Halkla İlişkiler görevlisi geçmişte ve halen ilgili olduğu kuruluşlara veya kişilere ait bilgileri kendisi ya da temsil ettiği kuruluşların çıkarları yolunda kullanamaz
Topluma Karşı Sorumluluk
Haberleşmede Açıklık: Projelerle ilgili amaçları açıkça belirler ve halktan saklamaz
Haberde Doğruluk: Yanlış ve yanıltıcı bilgi yayamaz ve bu bilgilerin yayınlanmasına göz yumamaz
Basın Özgürlüğüne Saygı: Basın üyeleri ile olan ilişkilerinde basın özgürlüğü ve onurunu zedeleyecek girişimlerden çekinir
Meslektaşlara Karşı
Sorumluluk
Meslek onuru: Temsil ettiği meslek grubunun ve meslektaşlarının onurunu zedeleyecek her türlü davranış ve girişimden kaçınır
Rekabet: Diğer bir meslektaşının işveren veya müşterisi nezrindeki yerini almak için girişimlerde bulunmaktan kaçınır
Halkla İlişkiler Uzmanlarında Aranan Özellikler
Metin yazarlığı
Editörlük
Kitle iletişim araçlarıyla ilişki kurmak ve sürdürmek
Sunuculuk
Kurum için özel faaliyetleri organize etmek
Yayın İşleri
Araştırma
Programlama ve danışmanlık
Eğitim
Yönetim
Halkla İlişkiler Faaliyetlerini Organize Etme Biçimleri
İşletme İçinde
İşletme Dışında
Buna işletmenin şu özelliklerine göre verilir
– İşletmenin büyüklüğü
– Üretim veya hizmet alanı
– Pazar payı rakiplerine göre durumu
– İmajı
– Ürün / hizmet sunduğu çevrenin durumu
– Çevrenin etkisi
Faaliyetlerin İşletme İçinde Organize Edilmesi
Şu şekillerde olabilir:
Göreve yatkın genel müdür yardımcısı veya diğer bölüm yöneticilerinden biri
– Yöneticinin asli görevlerinin yanında ikinci plana düşme
– Yanlış veya eksik yorumlama
Komitenin sorumluluğuna verilmesi
– Karar alma, uygulama ve değerlendirme aşamalarında gecikmeler
Bir halkla ilişkiler uzmanı
– İşletmenin Hİ uzmanının bireysel başarısına bağlı kalması
Bağımsız bir halkla ilişkiler bölümü
Faaliyetlerin İşletme Dışında Organize Edilmesinin Olası Faydaları
İşletmeyi, ürün ve hizmetlerini ve de hedef kitleyi tanıma
Hedef kitleye mesaj iletecek güçlü projeler üretme ve uygulama
Uygulamayı halka duyurma ve gelecek tepkilerle yeni projelere veri sağlama
Faaliyetlerin İşletme Dışında Organize Edilmesinde Olası Sakıncalar
Tanınmış yöneticilerin ön planda tutulması
İşletmeyi yeterince tanımama
Özel Hİ işletmelerindeki personel devri
Yapılan çalışmalar ve sonuçları hakkında yetersiz bilgilendirme
Harcamaları yüksek tutma
Özel Hİ işletmelerindeki teknik alt yapının yetersizliği olasılığı
Halkla İlişkiler Bölümünün Kurmay İşlevi
Yetkiler
– Komuta yetkisi
– Fonksiyonel yetki
– Kurmay yetki
• Uzmanlık paylaşma
– Bilgi toplama
– Yorumlama
– Dikkat çekme
– Ana amaç ve hedeflerle bütünleşen görüş öneriler
Yani Halkla ilişkilerin Kurmay İşlevi vardır
|
|
|