10-21-2012
|
#5
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Halkla İlişkilerde Tanımlar Ve Genel Kavramlar
HEDEFLERE GÖRE YÖNETİM
1 Müşteri Çalışan Hedefleri
İletişimin amacı nedir ve nasıl geliştirilebilir ya da organizasyonun hedefleri nasıl gerçekleştirilebilir?
Spesifik hedefler örneğin; “müşterilerin dikkatini hizmetin yüksek kalitesine çekmek”, “insanların hizmete dikkatini çekmek”ten daha anlamlıdır
2-Hedef Kitle/Halk:
Mesaj kime verilmelidir ve hedef kitle örgütün amaçlarını gerçekleştirmeye nasıl yardımcı olur?
Hedef kitlenin karakteristikleri nelerdir?
Demografik bilgiler mesajı yapılandırmada nasıl kullanılabilir?
3- Hedef kitleyi belirlemenin amaçları
Hedef kitle neyi bilmek istiyor?
Mesaj hedef kitlenin ilgisine göre nasıl biçimlendirilebilir?
4-Medya Kanalları
Hedef kitleye ulaşmada uygun kanal nedir?
çoklu kanallar (haber medyası, broşürler, özel organizasyonlar, ve doğrudan posta) hedef kitleye ulaşmada nasıl daha etkin kullanılır?
5- Medya Hedefleri
Medya sorumlularının (gatekeeper) ne tür haberlere ne tür bakış açıları vardır?
Ne tür bir yayın kuruluşu örgütle ilgili bilgiyle ilgilenir?
6- Kaynaklar ve Sorular
Bilginin hangi birincil ve ikincil kaynakları mesaj için gerçeklere oturmuş bir temel sağlar?
Hangi uzmanların görüşleri alınmalıdır?
Hangi veritabanları kullanılmalı?
7- İletişim Stratejileri
Mesajın yayılmasında ve kabul edilmesinde ne gibi çevresel faktörler etkili olabilir?
Hedef kitle lehte ya da aleyhte herhangi bir davranışta bulunur mu?
Bilginin mesajı güçlendirecek ya da etkisiz hale getirecek bir yanı var mı?
8- Mesajın özü
Planlanan iletişimin hedef kitle üzerindeki etkisi nedir?
Mesaj sadece bilgi vermek için mi yoksa tutum değiştirmek için mi tasarlandı?
9- Sözlü Olmayan Destek
Fotoğraflar, grafikler, filmler, sanat eserleri yazılı bir mesajdan daha güçlü olabilir mi / nasıl?
Strateji
Strateji, ulaşılacak bir amacı, temel noktaları ve programın tamamının ana temasını içeren bir ifade olmalıdır
Genel bir strateji tasarlanması ya da bir programın birden fazla stratejiye sahip olması, amaçlara ve belirlenmiş hedef kitleye göre değişir
B STRATEJİK PLANLAMA MODELİ
1- Durum
– Mevcut pazar trendlerini özetle
– Hizmetin en önemli karakteristikleri nelerdir?
– Rakipler kimlerdir ve güçlü yönleri, benzerlikleri ve farklılıkları nelerdir?
– Hizmeti kim kullanır, neden?
2- Hedefler
– Kurumun verilen hizmetle ilgili hedefleri nelerdir ve bu hedeflerin zaman çerçevesi nedir?
– Halkla ilişkiler pazarlama karmasını nasıl daha etkin hale getirir?
– Hangi alanlar büyümeyi sağlar (yeni hizmet sunumu tasarlamada)
3- Hedef Kitle
– Hedef kitle ve kritik özellikleri nelerdir?
– Hedef kitle hizmet ya da ürünle ilgili ne hissediyor?
– Hedef kitlenin hizmetle ilgili hissettikleri nasıl kurumun istediği şekilde değiştirilebilir?
4- Anahtar mesaj
– Hizmetle ilgili fikir ve eğilimleri güçlendirecek ya da değiştirecek tek anahtar mesaj nedir?
Bir Program Planın Elementleri
Kısa bir outline ya da kapsamlı bir doküman da olsa uygulayıcı her unsur üzerinde düzgün bir şekilde karar verildiğinden emin olmalı ve plan tamamlandığında herkes “büyük resmi” görebilmeli
BİR KAMPANYA PLANIN ELEMENTLERİ
Durum
Hedefler
Hedef kitlelerin belirlenmesi
Faaliyet ve İletişim Programının Belirlenmesi (Strateji-Taktikler)
Takvim/zaman tablosu
Bütçe
Değerlendirme
HALKLA İLİŞKİLER ARAŞTIRMALARI
Durumu ortaya Koymada
Çevreyi İzleme Amaçlı Araştırmalar
İmaj Araştırmaları
İletişim Araştırmaları
Sosyal Sorumlulukla İlgili Araştırmalar
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ:
(Betimleyici Bilgi Toplama)
Yüzyüze Görüşmeler
Kamuoyu Liderleriyle Görüşmeler
Temsilci Gruplarla Görüşmeler
Danışma Kurulları
Ombudsman
800’lü hatlar
Müşteri şikayetlerinin analizi
Alan araştırması
Medya İçerik Çözümlemesi
(Formal Bilgi Toplama)
Tam Sayım
Örnekleme
– Anket
– Gözlem
– Deney
Örnek Program Konuları
Yeni iş alanı, imaj değişikliği
Yeni kurum kimliği
Ürün /hizmet konusunda bilgilendirme
Yeni dış pazarlara tanıtma ve anlatma
Kurumun az bilinen geçmişini anlatma
Güvenilirliği artırma
Olumsuz yönde etkilenilebilecek yeni yasal düzenlemelere karşı işletme faaliyetleri hakkında politikacıları bilgilendirme
DURUM
Halkla İlişkiler programını gerektiren 3 tür durum vardır:
Kurumun bir durum ya da problemin üstesinden gelmek için iyileştirici bir programı yürütmesi gerekmektedir
Kurumun o günün koşulları altında oluşmuş bir defalık bir projeyi yürütmesi gerekmektedir
Kurum ününü ve halkın desteğini korumak ve sürdürmek için sürekli çalışmalar yapar
HEDEFLER
Durum ya da problem anlaşıldıktan sonra program için hedefler belirlenmeli ve şu sorular sorulmalıdır:
– Hedefler durumla uyumlu mu?
– Gerçekçi ve başarılabilir mi?
– Başarı anlamlı terimlerle ifade edilebilir mi ya da ölçülebilir mi?
Halkla ilişkiler hedeflerinin kurum hedeflerini tamamlayıcı ve güçlendirici etkisinin olması gereklidir
Örneğin yeni bir ürün ya da hizmet için halkın ilgisini uyandırmak tek hedef olamaz Oysa Halkın sürekli farkında olması, algısı ve davranışlarını değiştirmesi daha sistemli taktikler (özel faaliyetler, broşürler, toplantılar gibi ) gerektirir
Hedefler
Bilgisel Hedefler
– Halkla İlişkiler programlarının büyük bir kısmı olay, değer, ürün/hizmet ile ilgili bilgilendirme, açıklama ve ilgiyi artırmak üzere planlanır
• Mesaj duyurma
• Mesajın doğru yayılması
Halkla ilişkiler aktivitelerinden ikisidir
Hedefler
Bilgisel Hedefler
– Halkın ilgisini artırmak
– Anahtar mesajı yaymak
Bir çok pazarlama ve iletişim uzmanına göre H İ etkinliğini artıran en önemli faktörlerdendir
Bilgisel hedefte hedefin başarısını ölçmek bir bakıma soyut ve hesaplanması güçtür
Güdüleme Hedefi
– Satışlardaki artış, pazar payındaki büyüme gibi daha somut hedeflerdir
– Bir Halkla ilişkiler kampanyasında güdüleme hedeflerinin ölçülmesi daha kolaydır
|
|
|