10-21-2012
|
#6
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Halkla İlişkilerde Tanımlar Ve Genel Kavramlar
HEDEF KİTLE
Halkla İlişkiler Programları bazen tüm halka yönelik olsa da çoğunlukla spesifik ve tanımlanmış bir kitle için yapılır
Hedef Kitlelerin Belirlenmesi
Demografik: Yaş, cinsiyet, gelir, eğitim, meslek, coğrafi yerleşim
Psikografik: Öğrenme, güdülenme, algılama, alışkanlık
Sosyolojik: Kültür, toplumsal sınıf, referans grupları
Taktikler
Stratejileri harekete geçirmek ve belirlenmiş amaca ulaşabilmek için spesifik aktiviteler gerçekleştirmek gerekir
Taktikler birincil ve ikincil düzeydeki hedef kitlelere ulaşmada iletişim araçlarının kullanımını içerir
Taktiklerin Listelenmesi
Taktiklerin listelenmesi işler oturmaya başladıktan sonra daha az enerji ve aktiviteyi gerektirir
Kampanya Uyulama Programının Hazırlanması
Sorumlu kişiler (aşamalar-faaliyetler
Ne, ne zaman? (doğru zamanlama)
Bütçe (gerçekçi-uygulanabilir plan)
Takvim/Zaman Tablosu
Bir program planının zamanlamasında 3 önemli unsur:
– Kampanyanın ne zaman harekete geçirileceği
– Aktivitelerin hangi sırayla gerçekleştirileceği
– Sonuca varmak için tamamlanması gereken tüm adımların derlenmesi
Bir Kampanyanın Zamanlaması
Program planlama çevresel durumların etkisi göz önünde bulundurularak yapılmalıdır
Belirlenmiş hedef kitle için anahtar kelimelerin en anlamlı olduğu zaman seçilmelidir
Takvim Düzenlenmesi
Taktiklerin bir çoğunun (haber duyurma, broşür hazırlanması vs) uzun zaman alacağı ve program bir çok taktiği içerdiği için her olayın bitiş tarihi ve oluş sırası önceden belirlenmelidir
Kampanyanın Uygulama Öncesi Gözden Geçirilmesi
Programda yer alan faaliyetlerin ve mesajların belirlenen amaçların gerçekleştirebilmesi açısından yeterliği ve etki düzeyinin önceden araştırılması
Bütçe
Kurumlar genel bütçelerinin Halkla İlişkilere tahsis edecekleri kısmını belirleyebilmek için halkla ilişkiler sorumlularından program bütçesini belirlemelerini isterler
Örn: 500$ broşürler, 1500$ seminerler  
UYGULAMA
• Seminerler,
• Fuar ve sergiler (katılma düzenleme)
• Gazete ve dergiler için kurumsal ilanlar
• Basın bültenlerinin dağıtımı,
• Video gösterimi
Hazırlıklar
Bilgi birikimi
• İnsan gücü
• Araç gereç
Kendi çalışanları dışında ekipler
Hİ Biriminde Bilinmesi Gerekenler
İşletmenin tarihçesi
Organizasyon yapısı ve faaliyetleri
Personele ilişkin bilgiler
Müşteriler, aracılar, ortaklar, tedarikçiler
Rakipleri ve rakiplerin Hİ faaliyetleri
Geçmiş Hİ faaliyetleri
Kişiler Arası İletişim
Sözlü
– Dil
– Dil Ötesi
Sözsüz
– Yüz ve beden
– Bedensel temas
– Mekan Kullanımı
– Araç Kullanımı
Etkili İletişim
Doğru zaman
Nezaket ve esneklik
Açık, Kesin, Uygulamaya yönelik davranış
Güleryüzlü-uyumlu
Sabırlı
Dinleyen
Emir değil Teklif eden
Seçim hakkı tanıyan
DEĞERLENDİRME
Hedefler ölçülebilir olmalıdırlar
Değerlendirme kriterleri
– Gerçekçi
– Güvenilir
– Duruma özel
– Müşterilerin ve çalışanların beklentilerini destekleyecek
türde olmalıdır
Değerlendirme
Ürün/ Hizmet Ölçümü
Mesajın Etkisinin Ölçümü
Kitlenin Farkındalığının Ölçümü
Kitlenin Yeni Tutumumun Ölçümü
Kitlenin Davranış Biçiminin Ölçümü
Bilgi verme amaçlı hedefler genellikle anahtar mesaj hakkında ne ölçüde söz edildiğinin derlenmesi ve analiz edilmesini gerektirir
Koveraj
Ne kadar kişiye ulaşıldığıyla ilgili bazı ölçümler; kaç broşür dağıtıldığı, kaç kişinin semineri dinlemeye geldiği gibi rakamların belirlenmesi ise daha kolaydır
Değerlendirme
Motivasyonel hedefler ise müşteri sayısındaki ya da pazar payındaki büyüme gibi kıstaslarla değerlendirilebilir
Aynı zamanda çeşitli kıyaslama araştırmalarıyla insanların kampanyadan önceki ve sonraki algıları ölçülebilir
|
|
|