10-21-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Liseleri
1 RESTORAN REZERVASYONU ALMA
1 1 Rezervasyonun Tanımı
Rezervasyon: Konukların, yiyecek ve içecek işletmelerinde hizmeti almak için,
hizmet alımı öncesinde işletmeye ulaşarak yaptıkları yer ayırtma işlemidir
1 2 Rezervasyon Alma Çeşitleri
1 2 1 Şahsen Rezervasyon
Yer ayırtacak konuğun kendisi işletmeye gelir ve yetkiliyle görüşür Görüşme
detayları ve istekler yazılı olarak not edilir Rezervasyon anlaşması tamamlanır Şahsen
rezervasyonu işletmeye yakın mekanda ikamet edenler, titiz konuklar, güvensiz konuklar ve
genellikle yaşlı insanlar tercih ederler
1 2 2 Telefonla ve Faks İle Rezervasyon
Telefon ile rezervasyon yönteminde; yer ayırtacak konuk telefonla işletme yetkilisini
arar İsteklerini telefonda bilidirir Karşılıklı notlar alınır Faks ile rezervasyon yönteminde;
Konuk, isteklerini temiz bir kağıt (antetli olabilir) üzerine çıkartır İşletmenin faks
numarasını çevirerek gönderir Rezervasyondan sorumlu işletme yetkilisi gelen faksı
inceleyerek rezervasyon defterine, formuna veya dosyasına rezervasyon kaydını yapar
Sonucu olumlu veya olumsuz olarak konuğa faks ile bildirir Karşılıklı teyitler yapılır
1 2 3 On Line-İnternet İle Rezervasyon:
Yiyecek ve içecek işletmeleri internette bir sayfa hazırlayarak işletmeyi tanıtırlar Bu
internet sayfasında işletmenin hizmet kapasitesi, rezervasyon şartları ve şekilleri anlatılır
Konuk bürosunda veya evinde işletmenin sayfasına girerek ihtiyaçlarına cevap verecek yeri
ve sayıyı işaretleyerek kendisinden istenen diğer bilgilerin girişini yapar Rezervasyonun
onayı otomatik olarak (hatasız kayıt yapılması durumunda) yapılır On line rezervasyon
şekli, genellikle seyahat işletmelerinde uygulanan bir yöntemdir Örnek; THY, bazı Otobüs
İşletmeleri vb
1 3 Rezervasyon Almada Uyulması Gereken Standartlar
Restoranlarda konukla ilk ilişki rezervasyonla başlar İyi bir izlenim için rezervasyon
kurallarına dikkat etmek, tutum ve davranışlarımızı, konuşma şeklimizi ve ses tonumuzu
titizlikle ayarlamamız çok önemlidir
Hataları ortadan kaldırmak ve yanlışlara düşmemek, rezervasyonu eksiksiz alabilmek
için uymamız gereken kurallar vardır
Rezervasyon alınırken:- Konuk mutlaka selamlanmalıdır
(……… Restoranı iyi akşamlar efendim, vb)Yumuşak (konuğun ses tonundan bir ton düşük) bir ses tonu ile konuşulmalıdır
- Konukla açık ve anlaşılır kelimeler seçilerek konuşulmalıdır

- İşletme tanıtılmalıdır

- Konuşulanlar not edilmelidir

- Karşılaştırılan hususlar konuğa tekrarlanmalıdır

- Konuşma sonunda memnuniyet bildirilip teşekkür edilmelidir

Rezervasyon alınırken uyulacak kuralların dışında hangi bilgilerin edinileceği de çok
önemlidir
Rezervasyon konuşması sırasında:- Rezervasyon yaptıranın ve adına rezervasyon yaptırılanın adı, adresi, telefonu

- Rezervasyon yaptıran konuğun nereden aradığı

- Hangi restoranda (işletme içerisinde birkaç restoran var ise) rezervasyon
- yaptırmak istediği

- Rezervasyon tarihi ve saati

- Varsa özel istekler, özel yemekler ve içecekler, pasta, çiçek…
- Rezervasyonun opsiyon (saat kaça kadar geçerli olduğu) süresi

- Rezervasyonun kaç kişi için yaptırıldığı,
- Fiks mönü istendiğinde nelerin hangi miktarlarda fiyata dahil olduğu,
- Ekstra istekler olduğunda nasıl hareket edileceği
Mutlaka ayrıntılı bir şekilde öğrenilmeli ve not edilmelidir Konuğa geri bildirimi
yapılmalıdır
(Fiks mönü: Mönü fiyatına içecek cins ve miktarının da dahil edildiği
bir çeşit genişletilmiş tabldot menüsüdür )
1 4 Rezervasyon Formu ve Defterini Düzenlemek
Restoran işletmelerinde iki şekilde rezervasyon alanır
1 4 1 Manuel
Az sayıda konuk kabul edebilen yiyecek-içecek işletmelerinde rezervasyondan
sorumlu personelin rezervasyon formu veya defterini herhangi bir teknoloji kullanmadan el
yöntemi ile doldurması yöntemidir Formu alan personel formu kendi adını yazarak imzalar
1 4 2 Elektronik
Konuk sayısı fazla olan yiyecek içecek işletmelerinde bilgisayar ortamında paket
program kullanarak rezervasyon formu veya defterini düzenleme yöntemidir Rezervasyonu
alan kişinin adına düzenlenmiş numara veya kod vardır Elektronik sayfa o kod veya numara
ile açılır Form imzalanır Tüm sorumluluk rezervasyonu alan kişiye ait olur
1 5 Rezervasyon Listesi Düzenlemek
Restoranlar, rezervasyon yaptıran konukları bir liste halinde rezervasyon formuna ve
ya defterine kaydederler Bu kayıtlar günlük olarak o gün gelecek olan müşteri listesi haline
getirilir Listeler basılı evrak olabileceği gibi tüm bilgilerin yazıldığı normal sayfalarda
olabilir Ayrıca rezervasyon listeleri saate göre ve isme göre olmak üzere iki şekilde
hazırlanabilir Saate göre hazırlanması restoranda yapılacak hazırlıkların planlanması ve
yerlerin ayrılabilmesi için kolaylıklar sağlayan bir yöntemdir
Bu liste hazırlanırken:- O gün gelecek olan konukların isimleri
- Konukların kaç kişi olacağı
- Varsa özel istekleri
- Konuklar için hangi masaların ayrıldığı ve masa numaraları,
- Saat kaçta gelecekleri, ayrıntılı olarak listeye kaydedilir

- Maitre d’hotel veya bölüm sorumlusu rezervasyon listesini incelendikten sonra
- restoranda gerekli hazırlık çalışmalarını yapar

1 6 İlgili Departmanların Bilgilendirilmesi
Yiyecek içecek işletmeleri her türlü hizmet alanı ve personeliyle bir bütünlük gösterir
Bir departmandaki aksaklık veya yanlış bilgi hizmetin bütününü etkiler Alınan
rezervasyonların ve yapılacak tüm hazırlıkların bir uyum içerisinde yapılması gerekir
Mutfakta eksiksiz hazırlanmış bir yiyecek, ancak nezaketli ve kuralla uygun servis
edildiğinde anlam kazanır
Rezervasyon listesini incleyen ve gerekli hazırlığı yaptıran yöneticinin diğer birimleri
de bilgilendirmesi gerekir Rezervasyon listesinin bir kopyası veya gerekli notların
hazırlandığı bir bilgi kağıdı aşağıdaki birim şeflerine iletilir
Bu birimler:
- Mutfak
- Barlar
- Kabül ve karkşılama birimleri, Konsiyerj
(otellerde önbüro)
İlgili departmanlara bilgilendirmenin faydaları:
Gelen konuğu karşılama ve kabülde yaşanacak hazırsızlıkları ve hataları önler
Restoranda yapılacak ön hazırlıkların zamanında yapılmasına fırsat vererek
karışıklıkları önler
Personelin işini kolaylaştırır
Mutafak bölümünün yapacağı hazırlıkları zamanında yapmasına imkan vererek,
siparişlerin gecikmesini önler
1 7 Rezervasyon Masa Kartlarının Düzenlenmesi
Rezervasyon Masa Kartları: Restoranlarda rezervasyonlar alındıktan sonra masalar
rezervasyonlu konuklar için ayrılır Hangi masanın hangi konuklar için ayrıldığını ve
masanın rezervasyonlu olduğunu görsteren, konuklar gelmezden önce masalara konan
kartlardır Masa kartlarında “rezerve”, “rezervasyon” gibi ifadeler yer almaktadır
(Konsiyerj: Üniformalı personel demektir Müşterileri ilk karşılayan
elemanların bağlı bulunduğu birimdir )
|
|
|