10-19-2012
|
#3
|
Prof. Dr. Sinsi
|
3-6 Yaş Dönemi Bebeğin Sosyal - Duygusal Gelişim Özellikleri
3 - 6 YAŞ ARASI ÇOCUK GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
36-48 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN
PSİKOMOTOR GELİŞİM
• Çember etrafında döner
• Yuvarlanmakta olan topa tekme atar
• Atılan topu yakalar
• Yerden zıplayan topu yakalar
• Hareket halindeki büyük bir topu ayağı ile durdurur
• Parmak ucunda yürür
• Ritme uygun dans eder
• Plastik çivi tahtas›na çivi takar - söker
• Yuvarlak çizer
• Verilen basit ekilleri makasla keser
• Oyun hamuru gibi yumu ak malzemeleri kullanarak değişik şekiller oluşturur
• Çeşitli malzemelerle baskı yapar
• Sıvıları bir kaptan başka bir kaba boşaltır
SOSYAL - DUYGUSAL GELİŞİM
• Kendisi ile ilgili sorulan sorulara uygun cevaplar verir
• Grup oyunlar›na kat›l›r
• S›rasını bekler
• “Lütfen!”, “Teşekkür ederim ” gibi nezaket sözcüklerini kullan›r
• Duygularını ifade eder
DİL GELİŞİMİ
• Kendi kendine şarkı, şiir, tekerleme söyler
• Yaptığı günlük işlerle ilgili olarak sorulan sorulara cevap verir
• Konuşmalarında sıfatları kullan›r
• Konuşmalarında kişi zamirlerini kullan›r
• Konuşmalarında yer bildiren ifadeleri kullan›r
• Konuşmalarında çoğul eklerini kullan›r
• Neden , nasıl, kim gibi sorular sorar
• İki olayı oluş s›ras›na göre anlat›r
• Duygularını sözel olarak ifade eder
BİLİŞSEL GELİŞİM
• “Büyük - küçük, az - çok, açık - kapalı, uzun - kısa” kavramlarını ay›rt eder
• 1' den 10'a kadar sayar
• Bire bir eşleştirme yapar
• Üç küple köprü yapar
• 1'den 10'a kadar olan nesneler içinde istenen sayıdaki nesne ya da nesneleri gösterir
• Eksik insan resmine kol ve bacak çizerek tamamlar
• Üç parçalı bul yapı tamamlar
• Renkleri tanır ve eşleştirir
• Resmini gördüğü nesneyi tanımlar
• Diz, dil, boyun, kol, parmak gibi beden parçalarını gösterir
• Cinsiyetini ayırt eder
ÖZBAKIM BECERİLERİ
• Kendi kendine yemek yer
• Düğmesiz ve bağs›z giysileri yardımsız giyer
• Giysilerin önünü ve arkasını ay›rt eder
• Gereksinim duyduğunda bağ›msız olarak tuvalete gider
• Burnunu mendille siler
• Kendine ait eşyaları toplar
48 - 60 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN
PSİKOMOTOR GELİŞİM
• Çizgi üzerinde yürür
• Çift ayakla belli bir uzaklığa atlar
• Çift ayakla sıçrar
• Geri geri çift ayak sıçrar
• Tek ayak üzerinde sıçrar
• Tek ayak üzerinde birkaç saniye durur
• Ayak değiştirerek iner ç›kar
• Topu kendisi sıçratıp yakalar
• Bisiklete biner ve bisikletle köşeleri döner
• 20 cm yükseklikten atlar
• Topuk ve ayak ucuyla yürür
• Dokuz blokla kule yapar
• Modele bakarak yuvarlak ve kare şeklini çizer
• Çeşitli şekiller çizer ve boyar
• Boncuk, makarna vb nesneleri ipe dizer
SOSYAL - DUYGUSAL GELİŞİM
• Adını- soyadını ve yaşını bilir
• Toplum içinde kendinden beklenen sosyal davranışları sergiler
• Yetişkinlerin konuşmalarına katılır
• Oyuncaklarını paylaşır
• Grup oyunlarında yetişkinlerin liderliğini kabul eder
• İzin ister
• Bir sorunu olduğu zaman yard›m ister
• Övülmekten hoşlanır
• Kendinden küçüklere yard›m etmeye karşı isteklidir
DİL GELİŞİMİ
• Kendisine verilen üç yönergeyi dinler ve yerine getirir
• BirleŞik cümleler kullan›r
• Resimdeki saçmalıkları açıklar
• Zıt sözcükleri söyler
• Konuşmalarında bağlaç kullanır
• Konuşmalarında sözcüklerin olumsuz biçimlerini de kullan›r
BİLİŞSEL GELİŞİM
• İnsan resmini 6 ögeyi içerecek şekilde çizer
• 4 - 8 parçalı bul yapı tamamlar
• 1'den 10'a kadar olan nesneler ile rakamlar aras›nda ilişki kurar
• Nesneleri ortak özelliklerine göre ( taşıtlar, hayvanlar, büyük / küçük nesneler, ağ›r / hafif
nesneler vb ) sınıflandırır
• 1'den 20'ye kadar ezbere sayar
• 3'lü, 4'lü eşit setleri eşleştirir
• İki yarım daireyi birleştirip tam bir daire yapar
• Baştaki, sondaki ortadaki gibi mekansal konumlar› ay›rt eder
• Bir olayı oluş sırasına göre sıralar
• Model olunduğunda 10 küpten kule yapar
• Nesnelerin neden yapıldığını söyler
• “Neden?” sorusuna cevap verir
• Dokuları ayırt eder
• 8 rengi isimlendirir
• Renkleri gruplandırır 
• Renkleri tonlarına göre sıralar
• Bazı paraları tanır ve isimlendirir
• Kısa bir süre önce gördüğü resmi hatırlar
• Eksik resimleri modele bakarak tamamlar
• Gösterilen resimle ilgili bir öykü anlatır
• Öyküdeki 5 ana noktayı hatırlar ve tekrarlar
• Neden-sonuç ilişkilerini kurar
• Etkinliklere bağlı olarak günün hangi zaman›nda olduğunu söyler
• Bir nesnenin diğerine göre ağır ya da hafif olduğunu söyler
ÖZBAKIM BECERİLERİ
• Yard›mla saçını tarar
• Giysisindeki büyük düğmeleri ilikler, çözer
• Boyuna uygun bir askıya ceketini ya da hırkasını asar
• Ayakkabılarını bağlar ve fiyonk yapar
• Ellerini ve yüzünü yardımsız yıkar
• Dişlerini fırçalar
• Sofra kurallarına uyar
• Yemekle ilgili araç gereçleri uygun kullan›r
• Sofra kurmak gibi ev işlerinde yardımcı olur
|
|
|