10-19-2012
|
#4
|
Prof. Dr. Sinsi
|
3-6 Yaş Dönemi Bebeğin Sosyal - Duygusal Gelişim Özellikleri
60 -72 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN
PSİKOMOTOR GELİŞİM
• Denge tahtasında ileri - geri ve yan yan yürür
• Başlama ve durma komutlar›na uyarak tempolu yürür
• Yardımla sekerek yürür
• Topuk ve ayak ucunda geri geri yürür
• Parmak ucunda koşar
• Yaklaşık 30 cm yükseklikten atlar
• Ritmik olarak seker
• Tek ayak üzerinde 8 -10 sn durur
• Düşmeden 10 kez öne doğru çift ayak s›çrar
• Koşarken yerden bir şey alır
• Kendi başına ip atlar
• Yardımsız bisiklete biner
• Kendi bedeni etrafında döner
• Ayak değiştirerek merdiven iner ve ç›kar
• Ritmik hareketleri yapar
• Topu yakalayabilmek için ellerinden çok kollar›n› kullan›r
• Orta büyüklükteki topu yerde birden fazla s›çrat›r
• 1 m yukarı atılan topu yakalar
• Kendine doğru zıplatılan topu yakalar
• Topu 3 m uzaktaki hedefe doğru atar
• Kağıt üzerine çizilmi basit şekilleri keser
• Atma ve tutma davranışlarını gerektiren etkinliklere katılır
• Hamur gibi yumuşak malzemeleri kullanarak 2-3 parçadan oluşan şekiller yapar ve bunlardan
bir kompozisyon oluşturur
• Baskı ve yapıştırma işlerini yapar
• Yetişkin gibi kalem tutar
• Model gösterildiğinde kağıdı çapraz şekilde katlar
• Modele bakarak daire,üçgen, kare ve dikdörtgen çizer
• Yatay, dikey, eğri, ve eğik çizgiler çizer ve bunların kombinasyonlarını oluşturur
• İşaret parmağı ile diğer elinin parmaklarını sayar
• İsmini kopya eder
• 1-5 arası rakamları kopya eder
• Eksik insan resmini tamamlar
SOSYAL- DUYGUSAL GELİŞİM
• Duygularını belli eder
• Başkalarının duygularını anlar
• Araç kullanarak yapı inşa oyunu oynar
• Kurallı oyunların kuralına uyar
• Bir oyunun kuralını başkasına açıklar
• Aldığı sorumluluğu yerine getirir
• Kendine güven duyar
• Yeni ve alışılmamaış durumlara uyum sağlar
• Kendine bir amaç belirleyip davranışlarını ona göre yönlendirir
• Arkada seçiminde kararlılık gösterir
• Belli bir olayı, durumu canlandırır
• Kendini ifade etmede özgün yollar kullan›r
• Kendi cinsiyetine uygun davran›r
• Haklarını korur
DİL GELİŞİMİ
• Günlük deneyimlerini anlatIr
• Birbirini izleyen üç emir tümcesinde, istenileni sırası ile yerine getirir
• Tekil ve çoğul ifadeleri birbirine dönüştürerek kullan›r
• Cümlelerinde özneye uygun fiil kullanır
• Yeni ve bilmediği kelimelerin anlamını sorar
• Bazı sözcüklerin eş ve karşıt anlamlarını bilir
• “Ne zaman, neden, nas›l?” gibi soru sözcüklerini içeren soruları yanıtlar
• “Bana tersini söyle” yönergesine doğru yanıt verir
• Yer bildiren sözcükleri doğru ve yerinde kullanır
• Cümlelerinde “çünkü, daha sonra” gibi bağlaçlar kullanır
• Birleşik cümleler kullanır
• Basit şakalar yapar
• Bazı soyut ifadeleri anlar
• Evinin ve / veya anne-babasının telefon numarasını söyler
BİLİŞSEL GELİŞİM
• Bedeninin tüm parçalarının isimlerini söyler
• 10 - 25 parçalı yap- bozu tamamlar
• İki üçgeni birleştirerek kare yapar
• Aynı dokudaki 6 - 10 nesneyi eşleştirir
• Aynı dokudaki 6 - 10 nesneyi gruplandırır
• Nesneleri bir özelliğine göre gruplandırır
• 1' den 10'a kadar olan nesne grupları ile rakamlar arasında ilişki kurar
• 1' den 10'a kadar olan nesneleri kullanarak toplama ve çıkartma yapar
• Yarım ve bütün olan nesneleri gösterir
• 1' den 10'a kadar olan rakamları sıralar
• Eşleştirme, ilişki kurma, gruplandırma ve sıralamayı nasıl yaptığını açıklar
• Basit neden sonuç ilişkilerini açıklar
• Kısa bir süre gösterilen bir resimdeki ayrıntıları hatırlar
• Bir olaydan sonra ne olabileceğini tahmin eder
• Nesneler arasındaki benzerlik ve farklılıkları ayırt eder ve söyler
• Nesnelerin kendi içindeki konumunu birinci, ikinci şeklinde isimlendirir
• “En az, en çok, birkaç” gibi miktar bildiren ifadeleri kullan›r
• Haftanın günlerini sırasıyla söyler
• 20'ye kadar ritmik sayar
• “Dün, bugün, yar›n” ile ilgili konuşur
• Beş harfi isimlendirir
• Daha önce dinlediği öyküleri anlatır
• Sorulan sorulara kendine özgü cevaplar verir
• Yaşadığı yerin adresini söyler
ÖZBAKIM BECERİLERİ
• Günlük işlerde sorumluluk alır ve yerine getirir
• Yolda yardımsız yürür
• Kendi kendine giyinir, soyunur
• Giysilerinin düğmelerini çözer ilikler
• Ayakkab›larını bağlar
• Saçlarını tarar
• Yemeğini kendi kendine yer
• Yemek araç gereçlerini yetişkin gibi kullanır
• Bıçak kullanır
• Yemek tabaklarını ya da servis tepsisini taşır
• Dişlerini fırçalar
• Elini yüzünü yıkar kurular
• Tuvalet gereksinimini kendi başına karşılar
• Hava şartlarına uygun giysiler seçer
|
|
|