10-15-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Dikkat Eksikligi,Hiperaktivite Sendromu
Dikkat Eksikligi ve Hiperaktivite Bozuklugu (DEHA)
Çogu zaman hareket halindedir ve bir motor tarafindan sürülüyormusçasina kosusturur durur, yükseklere tirmanir Oturmasi istendiginde, oturdugu yerde bir müddet kalmakta güçlük çeker Dikkati konu disi uyaranlarla çabuk dagilir Zihinsel çabayi gerektiren ders dinleme, ders çalisma, okuma ve yazma görevlerinden kaçar Ödevlerde ve sinavlarda dikkatsizce hatalar yapar Sabirsizdir, sirasini beklemekte güçlük geçer Kendisiyle konusuldugunda sanki dinlemiyormus izlemini verir Sakin ve gürültüsüz biçimde oynamakta zorluk çeker Verilen yönerge ve ödevleri yapmakta zorlanir, bu isi tamamlamadan digerine geçer Çok konusur, sik sik baskalarinin sözünü keser ve lafa girer Çabuk unutur, sik esya kaybeder Çogu zaman sonuçlarini düsünmeden tehlikeli islere girer
Son 25-30 yildir Çocuk Psikiyatrisi kliniklerinde dikkat eksikligi hiperaktivite bozuklugu (DEHB) tanisi popülaritesini korumaktadir
Tarihsel süreç içinde minimal beyin disfonksiyonu, hiperkinezi, hiperkinetik sendromu ve hiperaktiviteli dikkat eksikligi sendromu gibi farkli isimlerler ele alinmis, son siniflama sisteminde ise dikkat eksikligi hiperaktivite bozuklugu olarak tanimlanmistir DEHB tanimi ile yukarida sayilan tanimlar arasinda belirgin farkliliklarin oldugu bir gerçektir Günümüzde DEHB alt tipleri tarif edilerek tanisal yaklasim sinirlari genisletilmistir
DEHB çocuklu çaginin en önemli psikiyatrik sorunlarinin basinda gelir Aileyi, okulu ve toplumu ilgilendiren yönleriyle ve genis anlamiyla bir egitim ve ögretim sorunudur Sorunun erken teshisinde tedaviden elde edilen sonuçlarin yüz güldürücü olmasi hiperaktivitenin saglik ve egitim alaninda çalisanlar tarafindan mutlak bilinmesi gerekli konular arasinda yer almasi gerçegini göstermektedir
Dikkat eksikligi hiperaktivite bozuklugu, asiri hareketlilik, dikkat eksikligi ve impulsivite olarak siniflandirilabilen üç temel belirti kümesinden olusur
Asiri Hareket(Hiperaktivite)
Aslinda her çocugun hareketli olmasi beklenir Çocuk kosar, düser ve gürültü çikararak oynar Bunlarin hepsi dogal karsilanabilir Ancak DEHB’da ise çocugun hareketligi asiridir ve yasitlariyla kiyaslandiginda farklilik hemen anlasilir Genellikle bu çocuklar bir motor tarafindan sürülüyormus gibi sürekli hareket halindedirler Bitmek tükenmek bilmeyen bir enerjileri vardir Yükseklere tirmanir, koltuk tepelerinde gezer, ev içinde kosusturur ve dur sözünden anlamazlar Sakin bir seklide oynamayi beceremez, bir süre sakin bir sekilde oturamazlar Oturmalari gereken durumlarda ise elleri ayaklari kipir kipirdir Çok konusur, iki kisi konusurken sik sik lafa girerler Masanin basinda oturamaz, dolayisiyla derslerini uygun mekanlarda çalisamazlar
Dikkat Eksikligi
Çocukta dikkat kusuru özellikle egitim hayatinin baslamasiyla belirgin hale gelir Okul öncesi dönemde de her seyden çabuk sikilan ve bikan bu çocuklar, oyuncaklardan dahi sikilip kisa bir süre sonra onlari parçalamayi tercih ederler Okulun baslamasiyla birlikte ögrenmeye karsi ilgisizdirler Ödev yapmayi sevmez, anne/baba ve ögretmenin zoruyla ödev yaparlar Ödevleri yapmakta hayli zorlanirlar Masanin basina oturamaz, otursalar dahi çesitli bahaneler uydurarak (tuvalete gitme, su içme gibi) sik sik masa basindan kalkarlar Anne /babayi ders çalisirken sürekli yanlarinda isterler Üzerine aldiklari bir isi sürekli bitirmekte zorlanir, bir isi bitirmeden hemen digerine geçerler Kendileriyle konusuldugunda sanki konusani dinlemiyormus görüntüsü verirler Bir komutu birkaç defa söyledikten sonra yerine getirirler
Sinifta dersi takip etmedikleri gözlenir Disaridan gelen uyarilarla hemen dikkatleri dagilir Ders disi islerle fazlaca ilgilenir, elindeki kalem, defter ve oyuncak gibi malzemeyle ugrasir, dersi takip edemezler Derste sikilmalari nedeniyle sinifin dikkatini ve huzurunu bozacak davranislar sergileyebilirler (derste konusma, arkadaslarina laf atma ve garip asker çikarma gibi)
Okuma ve yazma kaliteleri yasitlarindan kötü, defter düzeni ve yazilari bozuk olabilir Okurken sik hata yapabilir ve cümlenin sonunda kelime uydurmalarina rastlanabilir Unutkandirlar Sinifta sik esya kaybetme yaninda, iyi ögrendiklerini düsündügünüz bir bilgiyi de çabuk unutabilirler Kendilerine uygun bir çalisma düzeni ve sistemi gelistiremezler Okuma ve yazmayi genellikle sevmezler Ders kitabi okumanin yaninda hikaye ve roman türü kitaplari okumaya karsi da isteksizdirler
Yasanan tüm bu ögrenme zorluklarina sinavlarda dikkatsizce yapilan hatalar eklenir Sabirsizliklari nedeniyle sorulari hizlica okuma, tam okumama ve yanlis okumalara sik rastlanir Bu nedenle çok iyi bildikleri bir soruyu dahi yanlis cevaplayabilirler Test sinavlarinda çeldiricilere kolaylikla kanarlar Özellikle ilkokula basladigi yillarda sinav kagidini öncelikle vermeyi marifet sayarlar Sonunda bilgileri ve bildiklerinden daha azi oraninda not alirlar
Dikkat eksikligi okul öncesi dönemde pek fark edilmeyebilir Ancak bu çocuklarin bir kismi ders disi islerde de çabuk sikilma belirtileri gösterirler Zeka düzeyi iyi olan ve ek olarak özel ögrenme güçlügü olmayan çocuklar ilkokulun 3 ve 4 siniflarina kadar derslerde sorun yasamayabilirler Çalismadiklari ve dersi iyi takip etmedikleri halde notlari kötü olmayabilir Derslerin agirlasmasiyla birlikte basarida ciddi düsüsler yasanmaya baslanir
Ev içinde günlük yapmalari gereken isler konusunda sorumluluk almak istemezler Genellikle daginiktirlar ve kurallardan hoslanmazlar
Dürtüsellik(Impulsivite)
Sonunu düsünmeden eyleme geçme olarak tarif edilebilecek olan impulsivite, bu çocuklarin uyumlarini bozan en ciddi belirti kümesidir Sabirsizliklari, sirasini beklemekte güçlük çekmeleri ve yönergeleri dinlemeleri tipik özellikleridir Sonuçta kendisi ve çevresindekiler için zararli olabilecek fevri hareketleri ve sinir tanimadaki zorluklari davranis sorunlarinin ilk habercileri gibidir Yasitlariyla birlikte olduklarinda olaylara asiri tepki vermeleri ve fiil ve sözle arkadaslarini rahatsiz etmeleri nedeniyle toplum içinde istenmeyen adam ilan edilirler
|
|
|