Konu
:
Unutma Azalma Teorisi
Yalnız Mesajı Göster
Unutma Azalma Teorisi
10-15-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Unutma Azalma Teorisi
Hafı
za sistemini açıklamaya çalışan modellerin unutma ile ilgili belli bazı görüşleri vardır
Bu görüşlerden biri zamanla unuttuğumuzu öne sürer
Öğrenmeden sonra hafızanın hatırlama performansı zamanın bir fonksiyonu olarak bozulmaktadır
Bu fenomen, artık klasik olan Ebbinghaus'un çalışmalarında gösterilmiştir
Ama zamanın kendi başına performanstaki değişiklikleri açıklayabilecek bir değişken olmadığını belirtmek gerekir
Geçen zaman, arkasında bir iz bırakan azalmaya fırsat verir
Thorndike, bu unutma teorisinin destekleyicilerindendi
Thorndike tekrar tekrar yapılan hareketlerin veya tekrar tekrar tecrübe edilen,olayların daha iyi öğrenilmiş olacağını ve bu sebeple de daha çabuk ve daha kuvvetli bir şekilde yapılacağını iddia eder
Hatırlamayı anlayabilmek için de alıştırma kanununu öne sürer
Hareketlerin veya olayların yapılma ve tecrübe edilme şıklığı azaldıkça bunların giderek zayıflayacağını ve sonunda kaybolacağını ifade eder
Bu hipo¤¤¤in dayandığı iki noktadan biri tekrardır
Belli bir miktardaki tekrar, materyalin devamlı ve kalıcı surette öğrenilmiş olma ihtimalini arttırır
Diğer nokta; bir kemin hatırlanışının hareket (hatırlamaya olan aktif tepki) ile eşleştirilmesidir
Aslında bu nokta, azalma teorisinin ciddi problemler doğurduğu yerdir
Daha öncede ifade edildiği gibi bir itemin hafızadaki elde edilebilirliği ile kolay bulunabilirlik özelliklerim birbirinden ayırdetmek şarttır
Teoride bu ayırım; kullanılmama sebebiyle zayıflama şartlarına göre ele alınmamıştır
Teorinin bu belirgin zorluğu aynı itemin sadece belli bir situasyon ve zamanda hatırlanabilirken diğerinde hatırlanamaması olayını açıklayamamasıdır
Açıkçası hafıza; bazı sebeplerden birinci seferde bir itemi elde edemezken ikinci seferde elde edebilmektedir
Öğrenme ile ilgili deneylerden anlaşıldığı üzere öğrenilen materyal, araya giren bir zaman aralığı ertesinde daha iyi hatırlanabilmektedir
Hemen öğrenmeyi takiben verilen testte ise hatırlama performansı diğer ortama oranla düşük olmaktadır
Keza çocuklukta ilgili hatı
raların bazılarının hatırlanıp bazılarının hatırlanmamasının,hatırlamanın da olağan dışı hiçbir özelliğinin olmayışı bir başka örnektir
Bu durumda hafıza öğrenmeden bu yana geçen zamanın basit bir fonksiyonu olamaz
Dolayısıyla unutma fenomenini çalışan azalma teorisinin kabul edilebilirliği oldukça sınırlıdır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul