Hı-Fı İle İlgili Temel Bilgiler..1..
Hafter, ER, Bonnel, AM, Gallun, E and Cohen, E "A Role for Memory in Divided Attention Between two
Independent Stimuli"
Hiraga, Jean "Les Haut-Parleurs"
JBL Professional, "Sound System Design Manual 99"
Jourdain, Robert "Music, The Brain And Ecstasy"
Katz, Bob "Compression in Mastering"
Norwitz, Leonard "Are You On The Road To Audio Hell"
Penalva, Jean Michel "Du Son à l'Emotion La Haute Fidélité"
Russel, Dan "Hammer Nonlinearity, Dynamics and the Piano Sound"
Russel, Dan "The Piano Hammer as a Nonlinear Spring"
Storr, Antony "Music and the Mind"
Worral, David "Physics and Psychophysics of Music"
Not: [Linkleri üyelerimiz görebilirÜyeyseniz Mailinizi OnaylayınBurayı tıklayarak üyemiz olabilirsiniz] adresinden alıntıdır
BÖLÜM II - HI-FI KRİTERLERİ
HI-FI sistemleri karşılaştırmada kullanılan kriterlerEn önemli olan 6 kriteri burda bulabilirsiniz
1 Ton ayarı: Sesin frekans aralığı (frequency range) şeklinde tanımlanır Hertz(Hz) ile ifade edilir Kısaca alt, orta ve üst sesleri içeren bir skala içinde müzik dinleriz Bir sistemin müziğin doğasında var olan bu sesleri aslına en yakın kapasitede verebilmesi önemli bir başarı ölçütüdür
2 Reverberasyon etkisi: Canlı müzikte notaların belli bir duyulma süresi vardır Müziğin temposu buna göre belirlenir Kayıt ortamında saptanan bu özelliklerin sistemimizde aslına uygun biçimde duyulması, yani seslerin gereğinden kısa veya uzun duyulmaması da önemli bir ölçüttür
3 Dinamik aralık: Desibel(dB)cinsinden ifade edilir Sesin büyüklüğü ile ilgilidir Hiçbir audio sistemi canlı müzikteki büyüklüğü birebir veremez Ancak en düşük ses ile en yüksek ses arasındaki aralık ne kadar büyük olursa, canlı müziğe o kadar yaklaşılmış olur
4 Sahne görüntüsü: Müziğin icrasında enstrümanlar sahneye belli bir düzen içinde yerleşir Bu üç boyutlu bir yerleşimdir Bir müzik sistemi sahnedeki bu izlenimi doğru olarak yansıttığı ölçüde boyutlu ve başarılıdır
5 Tını-ses rengi: Her enstrümanın belli bir ses karakteri vardır Bu karakter harmonikler dediğimiz ve temel sese eşlik eden yan seslerle oluşur Bunları doğruya en yakın biçimde bize ileten sistem, her enstrümanı kendi karakteristiğine uygun biçimde dinlememizi sağlar
6 Dinamik değişim: Müzikte farklı enstrümanların seslerindeki yükseklik farkı dışında bir de aynı enstrümanın çeşitli iniş-çıkışları sözkonusudur Canlı müzikte bu hiçbir zaman monoton bir çizgi izlemez Sistemimizin bu konudaki başarısı da oldukça uç bir performansı ifade eder
SES FREKANS ARALIĞI - FREQUENCY RANGE (Hz) :
ALT SINIR: ÜST SINIR: SES TANIMI:
2040Alt Kalın-Deep Bass
4080Kalın-Mid Bass
80160Üst Kalın-Upper Bass
160320Alt Orta-Lower Midrange
320640Orta-Midrange
6401280Üst Orta-Upper Midrange
12802560Alt Tiz-Lower Treble
25605120Orta Tiz-Middle Treble
512010240Üst Tiz-Upper Treble
1024020480Tepe Oktav-Top Octave
BAZI SESLERİN FREKANS ARALIĞI
NEFESLİLERHERTZ (Hz)
Piccolo480-4608
Flute256-2304
Oboe256-1536
Clarinet160-1536
Trumpet160-960
Bass Clarinet80-480
YAYLILAR
Violin192-3072
Viola128-1280
Cello64-768
Bass Viol40-240
İNSAN SESLERİ
Soprano240-1152
Alto160-768
Tenor128-480
Baritone95-384
Bass80-320
SES ŞİDDETİNE İLİŞKİN BAZI ÖRNEKLER
GÜRÜLTÜNÜN TANIMIDESİBEL (dB)
Kulakta acı başlangıcı130
Çelik bir levhaya çekiç darbesi114
Perçin çivisine çekiç darbesi97
Sedan bir otomobilde yolculuk87
Fabrika gürültüsü78
Yoğun trafikte bir ana cadde68
Büyük bir ofis65
Büyük bir mağaza63
Orta büyüklükte bir mağaza62
Restaurant 60
Ara sokak 58
Benzin istasyonu55
Küçük bir dükkan52
Tiyatro salonu42
Büyük kentte bir ev40
Kırsal alanda bir ev30
Alçak sesle konuşma20
Meltem 10
İşitme sınırı 0
|