| 
			
 
Prof. Dr. Sinsi
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			
				 
				Adım (Step) Motorları
			 
			 
			
		
		
		
		
             
							 Adım (Step) Motorları  
 
1  Giriş 
 
Açısal konumu adımlar halinde değiştiren, çok hassas sinyallerle sürülen motorlara adım motorları denir  Adından da anlaşılacağı gibi adım motorları belirli adımlarla hareket ederler  Bu adımlar, motorun sargılarına uygun sinyaller gönderilerek kontrol edilir  Herhangi bir uyartımda, motorun yapacağı hareketin ne kadar olacağı, motorun adım açısına bağlıdır  Adım açısı motorun yapısına bağlı olarak 90° , 45° , 18° , 7 5° , 1 8° veya daha değişik açılarda olabilir  Motora uygulanacak sinyallerin frekansı değiştirilerek motorun hızı kontrol edilebilir  Adım motorlarının dönüş yönü uygulanan sinyallerin sırası değiştirilerek saat ibresi yönü (CW) veya saat ibresinin tersi yönünde (CCW) olabilir   
 
Adım motorlarının hangi yöne doğru döneceği, devir sayısı, dönüş hızı gibi değerler mikroişlemci veya bilgisayar yardımı ile kontrol edilebilir  Sonuç olarak adım motorlarının hızı, dönüş yönü ve konumu her zaman bilinmektedir  Bu özelliklerinden dolayı adım motorları çok hassas konum kontrolu istenen yerlerde çok kullanılırlar  Adım motorlarının kullanıldıkları yerlere örnek olarak, endüstriyel kontrol teknolojisi içerisinde bulunan bazı sistemler, robot sistemleri, takım tezgahlarının ayarlama ve ölçmeleri verilebilir  Ayrıca, adım motorları konumlandırma sistemlerinde ve büro makinaları ile teknolojisi alanında da kullanma alanı bulmaktadır   
 
Adım motorlarının bu kadar çok kullanılma alanı bulmasının nedeni bu motorların bazı avantajlara sahip omasıdır  Bu avantajlar aşağıdaki gibi sıralanabilir  
-  Geri beslemeye ihtiyaç göstermezler
  Açık döngülü olarak kontrol edilebilirler   
-  Motorun hareketlerinde konum hatası yoktur
   
-  Sayısal olarak kontrol edilebildiklerinden bilgisayar veya mikroişlemci gibi elemanlarla kontrol edilebilirler
   
-  Mekanik yapısı basit olduğundan bakım gerektirmezler
   
-  Herhangi bir hasara yol açmadan defalarca çalıştırılabilirler
   
   Adım motorlarının bu avantajları yanında bazı dezavantajları da aşağıdaki şekilde sıralanabilir  
-  Adım açıları sabit olduğundan hareketleri sürekli değil darbelidir
   
-  Sürtünme kaynaklı yükler, açık döngülü kontrolda konum hatası meydana getirirler
   
-  Elde edilebilecek güç ve moment sınırlıdır
   
   2  Adım Motoru Çeşitleri 
 
Kullanımda olan birçok elektrik motorunda olduğu gibi adım motorları da makinanın yapısına ve çalışmasına göre sınıflandırılabilir  
 
Değişken Relüktanslı (DR) Adım Motoru 
 
Değişken relüktanslı adım motoru en temel adım motoru tipidir  Bu motorun temel prensiplerinin daha iyi anlaşılabilmesi için kesit görünüşü Şekil 1’ de gösterilmiştir  Bu üç-fazlı motorun 6 adet stator kutbu vardır  Birbirine 180° açılı olan herhangi iki stator kutbu aynı faz altındadır  Bunun anlamı, karşılıklı kutupların üzerindeki sargıların seri veya paralel olması demektir  Rotor 4 adet kutba sahiptir  Stator ve rotor nüveleri genellikle ince tabakalı silisli çelikten yapılırlar  Düşük manyetomotor kuvveti uygulansa bile, stator ve rotor malzemeleri yüksek geçirgenlikli ve içlerinden yüksek mağnetik akı geçecek kapasitede olmalıdır  
 
  
 
Şekil 1 DR adım motoru  
 
Sabit Mıknatıslı (SM) Adım Motorları 
 
Rotorunda sabit mıknatıs kullanılan adım motoruna sürekli mıknatıslı adım motoru adı verilir  4-fazlı bir SM adım motorunun bir örneği Şekil 2’de gösterilmiştir  Silindirik sabit mıknatıs rotor gibi çalışır, etrafında ise herbiri üzerine sargılar sarılı olan 4 adet kutbun bulunduğu stator vardır   
 
  
 
Şekil 2 4-fazlı SM adım motoru  
 
Burada C ile adlandırılan terminal, herbir fazın birer uçlarının birleştirilerek güç kaynağının pozitif ucuna bağlandığı ortak uçtur  Eğer fazlar Faz1, Faz2, Faz3, Faz4 sırasıyla uyartılırsa; rotor saat ibresi yönünde (CW) hareket edecektir  Bu motorda, adım açısının 90° olduğu açıkça görülmektedir  SM adım motorunda adım açısını azaltmak için, manyetik kutup sayısı ile birlikte stator kutup sayısı arttırılmalıdır  Fakat her ikisininde bir sınırı vardır  Buna alternatif olarak küçük adım açılarına sahip karışık yapıdaki SM adım motorları kullanılmaktadır  
 
Karışık Yapılı (Hybrid) Adım Motoru 
 
Rotorunda sabit mıknatıs bulunan bir diğer adım motoru da karışık yapılı adım motorudur  Hybrid kelimesi motorun sabit mıknatıslı ve değişken relüktanslı motorların prensiplerinin birleşmesinden dolayı verilmiştir  Günümüzde çok geniş bir kullanım alanına sahip olan Hybrid adım motorunun yapısı Şekil 3’te verilmiştir  Statorun nüve yapısı değişken relüktanslı adım motorunun aynısı veya çok benzeridir  Fakat sargıların bağlantısı değişken relüktanslı motorunkinden farklıdır  Değişken relüktanslı adım motorunda bir kutupta bir fazın iki sargısından sadece bir tanesi sarılmış iken, 4 fazlı karışık yapılı adım motorunda iki farklı fazın sargıları aynı kutupta sarılmıştır  Bundan dolayı bir kutup sadece bir fazın altında değildir  Karışık yapılı adım motorlarında moment, diş yapılarındaki hava aralıklarının manyetik alanlarının etkileşimi ile oluşturulur  Bu tip motorlarda sürekli mıknatıs, sürücü kuvveti oluşturmak için önemli rol oynamaktadır  Fakat karışık yapılı adım motorundaki rotor ve stator dişlerinin küçük adım açıları elde etmek için dizayn edildiği bilinmelidir  
 
  
 
  
 
Şekil 3  Karışık yapılı adım motorunun yapısı 
 
3  Adım Motorlarına Ait önemli Parametreler 
 
Çözünürlük 
 
Çözünürlük; bir devirdeki adım sayısı veya dönen motorlar için adım açısı (derece), lineer motorlar için ise adım uzunluğu (mm) olarak tanımlanır  Bu sabit değer, üretim sırasında tesbit edilen bir büyüklüktür  Bir adım motorunun adım büyüklüğü, çeşitli kontrol düzenleri ile değiştirilebilir  Yarım adım çalışmada adım büyüklüğü normal değerinin (çözünürlüğünün) yarısına indirilir   
 
Doğruluk 
 
Bir adım motorunun adım konumu, tasarım ve üretim sırasında biraraya getirilen birçok parçanın boyutları ile belirlenir  Bu parçaların boyutlarındaki toleranslar ve dahili sürtünmeler adımların nominal denge konumlarında da toleranslara neden olurlar  Bu durum adım motorunun doğruluğu olarak isimlendirilir ve belli bir konumdaki maksimum açısal hatanın nominal tek adım değerinin yüzdesi olarak ifade edilmiş halidir  Klasik adım motorlarında bu hata % ± 1 ile % ± 5 arasında değişmektedir  Sürtünme momenti veya kuvveti nedeniyle oluşan konum hataları bu doğrulukla ilgisi olmayan, daha az veya çok olabilen rastgele hatalardır  Ancak her iki tip hata toplanarak sistemin toplam hatası elde edilir  
 
Tutma momenti 
 
Tutma momenti, bir adım motorunun en temel moment karekteristiğidir  Tutma momenti eğrisi, motorun ürettiği tutma momentinin rotor konumuna bağlı olarak değişimini veren eğridir  Eğrinin merkezi motorun bir fazının uyartılmış olduğu durumda rotorun kararlı adım konumuna karşılık düşer  Bu eğri, rotor adım pozisyonundan uzaklaştırılırsa, motorda endüklenecek olan ve rotoru sıfır momentli adım pozisyonuna geri getirmeye çalışan momentin (tutma momenti) yönünü ve miktarını verir   Tutma momenti eğrisi, motorun tüm rotor konumları ve statik uyarma koşullarındaki ani momentini tam olarak tanımlamak için gereklidir  Diğer moment karakterisitikleri (statik ve dinamik) bu eğri baz alınarak elde edilebilir  
 
Tek adım tepkisi 
 
Motor fazlarından biri uyarılmış durumdaysa motor kararlı bir adım konumundadır  Bu fazın uyartımı kesilip yeni bir faz uyartılırsa motor bir adım atacaktır  Rotor konumunun zamana göre bu değişimi tek adım tepkisi olarak tanımlanır  Tek adım tepkisi, motorun adım hareketinin hızını, tepkinin aşım ve salınım miktarını, adım açısının hassaslığını veren önemli bir karekteristiktir  Adım motorlarından maksimum performans elde edebilmek için tek adım tepkisindeki aşım ve salınımların azaltılması ve yerleşme zamanının kısaltılması gerekmektedir  Bu nedenle tek adım tepkisinin iyileştirilmesi adım motorlarının kontrolunda çok büyük öneme sahiptir  
 
Sürekli rejimde maksimum yük momenti eğrisi 
 
Sürekli rejimde maksimum yük momenti/ hız eğrisi herhangi bir sabit dönüş hızında, rotor hareketinin giriş darbe dizisiyle olan senkronizasyonunu bozmadan ve rotorun durmasına neden olmadan sürekli halde motor miline uygulanabilecek maksimum yük momentini verir  Bu moment aynı zamanda, sözkonusu hızda motorda meydana gelecek maksimum moment anlamına da gelmektedir  Klasik motorlarda bu eğriye karşılık gelebilecek bir karekteristik yoktur  Maksimum yük momenti eğrisi çalışma noktalarını göstermediği gibi bir transfer fonksiyonu eğrisi de değildir  Sadece, çalışma bölgesini sınırlar  Bu eğrinin sınırladığı bölge içinde herhangi bir noktada motor giriş darbe dizilerini kaybetmeden ve durma tehlikesi olmadan ilgili hız ve yük momenti ile çalışır  Sınırların dışına çıkıldığında bu durum değişebilir   
 
Kalkışta maksimum yük momenti eğrisi 
 
Özellikle açık döngülü sistemlerde duran bir sistemi istenen pozisyona getirebilmek için motora uygulanan uyartım darbelerinin motor tarafından hiç kaçırılmadan takip edilmesini sağlamak çok önemlidir  Fakat, uygulanan uyartım sinyallerin sıklığı, motorun miline bağlı yükü sıfır hızından itibaren kaldırıp hızlandırmasına izin vermeyebilir  Bu yüzden adım motorları için, kalkışta maksimum yük momenti eğrileri tanımlanır  Şekil 4’ te sürekli rejimde maksimum yük momenti ve kalkışta maksimum yük momenti eğrileri gösterilmiştir  
 
  
 
Şekil 4 Sürekli rejimde ve kalkışta max  yük momenti/hız eğrileri 
 
Adım Motorlarının Uyartımı 
 
Tek-faz uyartımı  
 
Motor sargılarının sadece birinin uyartıldığı uyartım cinsine tek-faz uyartımı adı verilir  Çizelge1’de 4-fazlı adım motoru için tek-faz uyartım sırasındaki fazların durumu görülmektedir  Bu uyartım metodunda rotor her bir uyartım sinyali için tam adımlık bir hareket yapmaktadır  Uyartım dönüş yönüne bağlı olarak sıra ile yapılır  Burada fazların uyartım sırası saat ibresi yönündeki (CW) dönüş için F1, F2, F3, F4, saat ibresinin tersi yönü (CCW) için F4, F3, F2, F1 şeklindedir  
 
İki-faz uyartım 
 
Motor sargılarının ikisinin sıra ile aynı anda uyartıldığı uyartım cinsine iki-faz uyartımı adı verilir  Çizelge 2’ de 4-fazlı adım motoru için iki-faz uyartım sırasındaki fazların durumu görülmektedir  İki faz uyartımlıda rotorun geçici durum tepkisi tek-faz uyartımlıya göre daha hızlıdır  Fakat burada güç kaynağından çekilen güç iki katına çıkmaktadır  
 
Çizelge 1  Tek-faz uyartımın faz uyartım sıralaması 
    Adım R 1 2 3 4 5 6 7 8  Faz 1 x   
 
x   
 
x  Faz 2   
 x   
 
x   
 
Faz 3   
 
x   
 
x   
 
Faz 4   
 
x   
 
x   
 
Çizelge 2  İki-faz uyartımın faz uyartım sıralaması 
    Adım R 1 2 3 4 5 6 7 8  Faz 1 x x   
 
x x   
 
x  Faz 2   
 x x   
 
x x   
 
Faz 3   
 
x x   
 
x x   
  Faz 4 x   
 
x x   
 
x x   
 Karma uyartım 
 
Bu uyartım yönteminde tek-faz uyartımı ile iki-faz uyartımı ardarda uygulanır  Burada rotor herbir uyartım sinyali için yarım adımlık bir hareket yapmaktadır  Çizelge 2 3’ te fazların uyartım sırası görülmektedir  Bu uyartım metodunda adım açısı yarıya düştüğünden adım sayısı iki katına çıkmaktadır  
 
Çizelge 3  Yarım adım (karma) uyartımın faz uyartım sıralaması 
    Adım R 1 2 3 4 5 6 7 8  Faz 1 x x   
 
x x  Faz 2   
 x x x   
 
Faz 3   
 
x x x   
 
Faz 4   
 
x x x   
 
4  Adım Motorlarının Denetimi 
 
Açık döngü denetim 
 
Şekil 5’ te açık döngü denetim için blok diyagramı görülmektedir  Sayısal kontrol sinyalleri denetleyici tarafından üretilir ve sürücü devre tarafından yükseltilip adım motorunun sargılarına uygulanır  Eğer denetleyici olarak mikroişlemci veya bilgisayar kullanılırsa bu elemanların getirdiği esnekliklerden dolayı aynı denetleyici ile farklı adım motorları kontrol edilebilir  Kontrol edilecek adım motorları 3, 4 veya daha farklı faz sayısına sahip olabilir  Ayrıca kullanılacak uyartım metodu için tek-fazlı, iki-fazlı veya yarım adım uyartımlarından herhangi biri seçilebilir  Bu uyartım metotlarından hangisinin kullanılacağı daha önce de açıklandığı gibi motorun kullanılacağı sisteme bağlıdır  
 
  
 
Şekil 5  Açık döngülü denetim 
 
Denetleyici tasarlanırken motorun cinsi ve yükün durumu gözönünde bulundurulmalıdır  Bu sırada meydana gelen sınırlamalar kalıcı veya geçici durum sınırlamaları olabilir  Açık döngülü denetimde motorun konumu bilinmediğinden dolayı motorun gönderilen bütün adım komutlarını yerine getirdiği varsayılmaktadır  Eğer uyartım hızı çok yüksek ise, motor adım komutlarından bir kısmını yerine getiremeyebilir  Bu durumda kalıcı bir hata meydana gelir  Bu tür hataların meydana gelmemesi için motor yükünün en büyük olduğu durum göz önüne alınarak hata yapılmayan en yüksek hız belirlenip, bu hızın üzerindeki hızlarda uyartım yapılmamalıdır  
 
Kapalı Döngü Denetim 
 
Kapalı döngü sistemlerde ani rotor konumu sezilerek denetim birimine iletilir  Her adım komutu için bir önceki komutun gerçekleştirildiği adım bilgisi alınarak uygulanır  Bu nedenle motor ile denetleyici arasında herhangi bir adım kaybı olmaz  Kapalı döngü denetime bir örnek Şekil 6’da gösterilmiştir   
 
  
 
Şekil 6  Adım motorunun kapalı döngülü denetimi 
 
İlk olarak geri sayıcıya hedef konum yüklenir  Daha sonra başla komutu verilerek adım komutlarının sıralayıcıya uygulanması sağlanır  Adım komutlarına bağlı olarak motor adım hareketi yapmaya başlar  İlk adım tamamlanınca, konum sezici geri sayıcıyı ve denetim birimlerini uyarır ve geri sayıcı değeri bir azalır  Eğer bu denetim açık döngülü yapılırsa, geri sayıcı adım komutlarının sayısını yine saklar fakat komutun uygulanıp uygulanmadığı bilinmez  Konum sezici, denetim birimine yeni adım komutu üretimi için sinyal gönderir  Ağır yükler için adım komutları arası sürenin daha büyük olması nedeniyle adım komutlarının ard arda gelmesi istenmez  Yüke göre hız ayarlaması yapılır ve motor hedef konuma gelene kadar bu olaylar tekrarlanır  Adım motoru hedef konuma gelince denetim birimi dur komutu ile uyarılarak yeni adım komutu üretilmesi engellenir  Kapalı döngü sistemi, adım motorunu yük durumunu da göz önüne alarak uyartım sürelerini ayarlar ve en uygun hız profilinde çalıştırır   
 
5 Adım Motoru Sürücü Sistemleri  
 
Şekil 7’ de bir adım motoru için gerekli olan sürücü devrenin blok diyagramı gösterilmiştir  Şekil 7 a’ da motorun lojik sıralayıcısı, Şekil 7 b’ de ise giriş kontrolörü gösterilmiştir  
 
  
 
a)Lojik sıralayıcının motora bağlantısı 
 
  
 
b) Giriş kontrolörü 
 
Şekil 7 Adım motoru sürücü sisteminin blok diyagramı 
 
Lojik Sıralayıcı 
 
Bu sistemde lojik sıralayıcı giriş kontrolöründen aldığı sinyali faz sayısına uygun sıralayarak motorun dönmesini sağlar  Sıralayıcı genellikle shift-register, NAND (ve değil), NOR( veya değil), NOT( değil) gibi lojik kapılardan oluşturulur  Özel amaçlı sıralayıcı için, J-K flip flop entegreleri ve lojik kapıların uygun kombinasyonları uygulanabilir  J-K flip-flop ve çeşitli lojik kapılar kullanılarak elde edilen sıralama devresi Şekil 8’de ve bu devrenin ürettiği sinyaller Şekil 9’ da gösterilmiştir  
 
  
 
Şekil 8  4-fazlı adım motoru için lojik sıralayıcı 
 
  
 
Şekil 9  Lojik sıralayıcının ürettiği sıralama 
 
Sürücü devre 
 
4-fazlı bir adım motorunu sürmek için örnek sürücü devre Şekil 10’ da gösterilmiştir  Adım motoru 4-fazlı karışık yapılı (Hybrid) adım motoru olup tam-adım ve her adımda iki faz uyartımlı olacak şekilde sürülmektedir  Sargıların uyartımı için her faza darlington çifti ve koruma diyotu içeren güç transistörleri kullanılmıştır  Motorların çalışması için gerekli olan enerji DA güç kaynağından sağlanmaktadır  Normalde 4-fazlı motorun sürülmesi ve fazların sırayla enerjilenmesi için mikroişlemci yada bilgisayardan 4-bitlik sinyal elde etmek gerekmektedir  Burada ise fazların sıralanması lojik sıralayıcı kullanılarak sağlanmıştır  Böylece her bir motor için 4-bitlik çıkış yerine 2-bitlik bilgi yeterli olmaktadır  Lojik sıralayıcının sıralama yapması için bir clock sinyaline bir de yön sinyaline gerek vardır  Bilgisayar veya mikroişlemcinin yön sinyali çıkışı 1 seviyesinde ise motor ileri, 0 seviyesinde ise geri yönde dönmektedir   
 
  
 
Şekil 10 4-fazlı adım motoru sürücü devresi 
 
  
 
  
 
Şekil 11 Bipolar Step Motor Yapısı ve Adım Sırılaması 
 
  
 
Şekil 12 AEG PLC için Bağlantı Şeması 
 
1 ( mavi ) 2 ( Kırmızı )  3 ( Beyaz ) 4 ( Sarı ) 
  +   - - 
 1    6 
 3  8 
 4  7 
 2  5 
 UE1               UNE2 
OM1            UM1 
UNE2          UNT1 
=M1            =A6 
UNE2          UNE2 
UM1            UM1 
UNT1          UNT2 
=A1             UT1 
UNE2          =A7 
UM1            UNE2 
UNT4          UM1 
=T1             UNT3 
UNE2          UT2 
UM1           =A5 
UNT2         UNE2 
UT1            UM1 
=A4             UT3 
UNE2         =A8 
UM1            PE 
UT1 
=T2 
UNE2 
UM1 
UNT3 
UT2 
=A2 
UNE2 
UM1 
UT2 
=T3 
UNE2 
UM1 
UT3 
=A3 
UNE2 
UM1 
UT3 
=T4 
 
 
 
Bülent Çaya 
  
 
         
		
	
		
		
		
        
		
		
		
		
		
	
	
	 |