10-14-2012
|
#5
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Samsun Şehir Tanıtımı
Selâhiye Camisi (Merkez)
Samsun il merkezinde bulunan Selâhiye Camisi’nin kitabesi günümüze gelemediğinden banisi ve yapım tarihi kesinlik kazanmamıştır Yapı üslubundan XIX yüzyılın ikinci yarısında yapıldığı sanılmaktadır
Cami moloz taş ve tuğladan dikdörtgen planlı olup, üzeri ahşap bir çatı ile örtülmüştür Geniş bir bahçe içerisindeki caminin önünde son cemaat yeri bulunmamaktadır Dikdörtgen bir kapıdan girilen ibadet mekânı altlı üstlü iki sıra halinde pencereler ile aydınlatılmıştır Mihrap ve minberi bir özellik göstermemektedir Caminin yanında kesme taş kaide üzerine yuvarlak gövdeli tek şerefeli bir minaresi bulunmaktadır
Büyük Cami (Bafra)
Samsun Bafra ilçesinde bulunan bu camiyi Köprülü Mehmet Paşa’nın eşi Ayşe Hatun 1670 yılında yaptırmıştır Bu caminin bulunduğu yerde daha önce İsfendiyaroğulları döneminde yapılmış ahşap bir caminin olduğu kaynaklardan öğrenilmektedir Ancak bu cami ile ilgili yeterli bir bilgi bulunamamıştır
Cami Klasik Osmanlı mimarisi üslubunda kesme taştan, kareye yakın dikdörtgen planlıdır İbadet mekânın üzeri kasnaklı bir kubbe ile örtülmüştür Mihrap ve minberi kısmen orijinalliğini korumuştur Caminin yanında taş kaide üzerinde yuvarlak gövdeli tek şerefeli bir minaresi bulunmaktadır
Tayyar Paşa Camisi (Bafra)
Samsun Bafra ilçesinde, Cumhuriyet Meydanı’nda bulunan bu camiyi Tayyar Paşa 1869 yılında yaptırmıştır Yapılışından sonra değişik zamanlarda onarım geçirmiş olmasına rağmen özgünlüğünü korumuştur
Cami kesme ve moloz taştan dikdörtgen planlı olarak yapılmıştır İbadet mekânını önüne XX yüzyılın ilk yarısında bir son cemaat yeri eklenmiştir Mihrap ve minberi bir özellik göstermemektedir Yanında taş kaide üzerine yuvarlak gövdeli tek şerefeli minaresi eklemiştir
Göğceli Camisi Camisi (Çarşamba)
Samsun Çarşamba ilçesinde, Çay Mahallesi’nde Göğceli Mezarlığı içerisinde bulunan bu cami, 1206 yılında yapılmış olup banisi bilinmemektedir
Anadolu ahşap planlı camiler tipinin en güzel örneklerinden biri olan cami, 1335 yılında onarım geçirmesine rağmen özelliğinden uzaklaşmamıştır Bu onarım sırasında önüne bir son cemaat yeri eklenmiştir
Caminin yapımında yığma tekniği uygulanmış, duvarlarını tek parça halinde kalaslar meydana getirmiştir Burada kullanılan kalaslar yaklaşık 15-18 cm kalınlığında, 50-70 cm eninde ve 12 60-20 00 m uzunluğundadır Yapıda dövme demir çivi yalnızca bağlantılarda kullanılmıştır Caminin duvarlarında, direklerinde, kirişlerinde karaağaç, dışbudak ve kestane ağaçları kullanılmıştır İbadet mekânının üzerini yörede üç omuzlu tabir edilen bir çatı örtmüştür
Bu caminin en büyük özelliği de, yapının taşınabilir oluşudur
Rıdvan Bey Camisi (Çarşamba)
Samsun ili Çarşamba ilçesinde, Orta Mahalle’de bulunan bu cami, Erbaalı Rıdvan Bey tarafından 1781 yılında Yeşilırmak’ta boğulan kızının anısına yaptırılmıştır
Cami kesme taş ve tuğladan dikdörtgen planlı olarak yapılmıştır İbadet mekânı kasnaklı merkezi bir kubbe ile örtülmüştür
Mustafa Paşa Camisi (Havza)
Samsun Havza ilçesinde, İmaret Mahallesi’nde bulunan bu camiyi, Mustafa Paşa 1256 yılında yaptırmıştır
Kare planlı olan cami kesme taştan yapılmıştır İbadet mekânı sütunlarla üç sahna ayrılmıştır İbadet mekânının üzeri ahşap kiremitli bir çatı ile örtülmüştür Mihrap sade ve yuvarlak niş şeklindedir Mihrabın karşısında ve giriş kapısının üzerinde üç ahşap direğin taşıdığı bir kadınlar mahfili bulunmaktadır Yanında taş kaide üzerine yuvarlak gövdeli ve tek şerefeli minaresi bulunmaktadır
Emir El-Hac Veliyüddin Bin Berekât-Şah Camisi (Havza)
Samsun Havza ilçesi, Dereköy’de bulunan bu camiyi, Selçuklu Sultanı II İzzeddin Keykavus döneminde Selçuklu Emiri El Hac Veliyüdin bin Berekat Şah 1249 yılında yaptırmıştır
Cami değişik zamanlarda yapılan onarım ve eklerle özelliğini büyük ölçüde yitirmiştir Moloz taş ve kesme taştan yapılan cami dikdörtgen planlıdır Üzeri ahşap bir çatı ile örtülüdür Mihrap nişi ve bezemesi özellik göstermemektedir
|
|
|