Konu
:
1. Dönemlerine Göre Şanlıurfa Camileri
Yalnız Mesajı Göster
1. Dönemlerine Göre Şanlıurfa Camileri
10-14-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
1. Dönemlerine Göre Şanlıurfa Camileri
1
Dönemlerine Göre Şanlıurfa Camileri
1
Dönemlerine Göre Şanlıurfa Camileri DİNİ MİMARİ
A
CAMİLER
1
Dönemlerine Göre Şanlıurfa Camileri
Yedinci yüzyıldan itibaren çeşitli İslâm devletle*rinin egemenliğine giren Şanlıurfa'daki 39 adet ta*rihi camiden Ulu Camii ve Pazar Camii muhteme*len Zengiler dönemine (XII
yüzyıl) Halil-ür Rahman Camii Eyyûbiler dönemine (1211) Hasan Padişah Camii Akkoyunlular dönemine (XV
yüz*yıl) aittir
Selahaddin Eyyûbi Camii Circis Peygamber Camii ve Fırfırlı Camii kiliseden çev*rilmiştir
Bunların dışında kalan 32 adet camiin ta*mamı Osmanlı dönemine aittir
2
Yazılı Kaynaklarda Geçen Şanlıurfa Camileri
1876 tarihli Halep Vilâyet Salnâmesi'nde Urfa merkez kazada 24 cami 2 mescidin; 1887 tarihlide 31 cami 31 mescidin; 1893 tarihlide 77 cami ve mes*cidin; 1894 tarihlide ise 58 caminin mevcut olduğu belirtilmektedir
1650 yıllarında Urfa'yı ziyaret eden Evliya Çelebi Urfa camilerinden şu cümlelerle bahsetmek*tedir: "
Urfa'da 22 cami vardır
İçkalede eski bir mabed olan Minaresiz Camii vardır
Paşa Sarayı yakınında kalabalık cemaati olan Kızıl Cami Nemrud zamanından kalma eski bir kilise imiş
Harun Reşid fethinde kiliseden camiye çevrilmiştir
Hala minarelerinde erganunhâneleri vardır
Ak Camii de eski bir mabeddir
İbrahim Halil Camii'ni ilk yaptıran Halife Me'mun'dur
Pazar Camii'nin cemaati çoktur
Sultan Hasan Camii Ahaveyn Camii Debbağhâne Camii de meşhur camileridir
Bu son 6 camiye İbrahim Halil suyu uğrayıp havuz ve şadırvanları canlandırır ve fıskiyelerden bol su fışkırır
Öteki camileri; Beykapısı Camii Hekim Dede Camii Karameydan Camii Uğurlu Meydan Camii'dir
Bu sonuncusu da eski bir mabeddir
67 kadar mahale mescidi vardır
"
Evliya Çelebi'nin yukarda sözünü ettiği cami*lerden büyük bir kısmı bugün ayaktadır
Bunlardan içkalede olduğunu belirttiği cami günümüze ulaş*mamıştır
Ahaveyn (Ahırvan) Camii'nin de büyük bir kısmı yıkılarak ev haline getirilmiştir
Son olarak sözünü ettiği Uğurlu Meydan Camii'nin ise bu*günkü mevcut camilerden birinin değişik bir adı mı olduğu veya yıkılmış eski bir cami mi olduğu bi*linmemektedir
Günümüzde mevcut olmayan ancak Vakıflar Genel Müdürlüğü'nde vakfiyeleri bulunan Şanlıurfa camileri de şunlardır: Siverekli Ali Camii Hacı Korkmaz Camii Çine Camii Tarihli Mescid-i Şerifi Şah Hüseyin Camii Mahkeme Mescid-i Şerifi (vakfiyesinde Mahkeme Mahallesi'nde-bugünkü Yıldız Meydanı-bulunduğu belirtiliyor) Hacı Mihman Camii Meşarkiye Camii Hacı Sadıka Mescid-i Şerifi Kubbe Mescid-i Şerifi (vakfiyesinde h
1338 tarihli olduğu belirtilen bu mescidin Kubbe Mescid Sokak'ta yer alan (bugünkü 12 Eylül Caddesi) ve 1980 yılında yıkılarak betonarme bir şekilde yeniden yapılan Hacı Abdülvahit Hoca Tekkesi'nin olması kuvvetle muhtemeldir
) Gelen Mescidi (h
1153Ğm
1740) Musa Efendi Camii (vakfiyesinde sur dışında taşra mahallede olduğu kayıtlı) Kutbiye Camii (m
1780 tarihli Ömer Paşa Vakfiyesi'nde Yengi Çarşı içersinde olduğu kayıt*lıdır)
Ahmed adında bir şahıs Şevval 1124 (m
1712) tarihli dilekçesinde Urfa'daki Meşarkiye Camii'nin mütevelliliğinin 200 seneden beri dedelerinde ol*duğunu kendisinin mütevelli olarak yevmiye 4 akçe aldığını belirtmektedir
Türk Meydanı yakı*nında yer alan bu cami 1950 yıllarında yıktırılarak yerine Çarhoğlu Camii adıyla yeni bir cami yaptı*rılmıştır
Son yirmi yıl içersinde Şanlıurfa'da Sultan Bey Kardeşler Kamberiye Damat Süleyman Paşa Abdülvahit Hoca ve Kutbeddin camileri yıkılarak yerlerine betonarme camiler yapılmıştır
Bunlardan Sultan Bey Camii ile Kardeşler Camii'nin kitabeleri korunmuştur
Sultan Bey Camii'nin kitabesinde h
995 (m
1586) yılında Sultan III
Murad Han zama*nında Sultan Ahmed Bey adında bir vali tarafından yaptırıldığı yazılıdır
Caminin kuzey yanında bulu*nan Sultan Hamamı'nın da aynı şahıs tarafından yaptırıldığı tahmin edilmektedir
Kunduracı Pazarı'ndaki Kardeşler Camii'nde yer alan kitabede ise h
1032 (m
1623) yılında Molla Musa tarafın*dan "İhlasiye Camii" adıyla yaptırıldığı yazılıdır
Molla Musa'nın Bediüzzaman Mezarlığı'nın Tılfındır Tepesi kesiminde yer alan pembe mezar taşında: "Bâni-i Câmi-i İhlâsiye el Hac Molla Musa" yazılıdır
Bunlardan başka son yıllarda Arabi Camii ile Eyyub Peygamber camilerinin kubbeli ve tonozlu örtü sistemleri yıkılarak düz betona dönüştürül*müş; temelinden yıkılan Kutbeddin Camii ile Kıbrıs Tekkesi Mescidi bazı farklılıklarla asıllarına uygun olarak yeniden yapılmıştır
Şair ve mutasavvuf Sakıp Efendi tarafından Akarbaşı mevkiinde h
1279 (m
1862) yılında inşa edilen medrese tekke kütüphâne ve Sıbyan Mektebi gibi yapılardan oluşan külliye içinde Sakıbiye Camii adıyla anılan bir caminin bulun*duğu h
1286 (m
1869) tarihli Sakıp Efendi Vakfiyesi'nden anlaşılmaktadır
Cami dahil bu kül*liyenin tamamı günümüzden 40-50 yıl kadar önce yıktırılmıştır
Bugünkü Urfa Pasajı'nın yerinde bulunan ve günümüzden 40-50 yıl önce yıktırıldığı söylenilen Bilal-ı Habeşi Camii'nin nasıl bir plana sahip ol*duğu bilinmemektedir
3
PLAN TİPLERİNE GÖRE ŞANLIURFA CAMİLERİ ve BAŞLICA ÖRNEKLERİ
Şanlıurfa camileri; Çok Ayaklı Camiler Orta Kubbenin Yanlara Doğru Genişlediği Camiler Eş Değerde Çok Kubbeli Camiler Mihrab Önü Kubbeli Camiler Tek Kubbeli Kübik Camiler Tonozlu Camiler ve Bazilikadan Çevrilen Camiler olmak üzere başlıca yedi plan şemasına sahiptir
Osmanlı mimarisinin ters T planlı cami şeması ile orta kubbenin yanlara doğru yarım kubbelerle genişletildiği şemanın dışında Urfa camilerinde Osmanlı cami mimarisinin tüm plan tipleri uygu*lanmıştır
a
Eski Ömeriye Camii
Kazancı Pazarı mevkiindeki bu camiin mevcut kitabeleri onarım devirlerine ait olup yapının esas inşa tarihi bilinmemektedir
Son cemaat yerinin doğu duvarında yer alan h
701 (m
1301) tarihli tamir kitabesi bize Ömeriye Camii'nin Urfa'nın en eski camiilerinden biri olduğunu göstermektedir
Cami mekânı ortada bir kubbe yanlarında birer çapraz tonozun örtülü olduğu yatık dikdörtgen planındadır
Kubbe ve tonozlar duvarlarda ve köşe*lerde yarım duvar sütunlarına oturtulurlar
Bu plan daha geç tarihlerde inşa edilen Harrankapı Hacı Lütfullah Camii'ni etkilemiştir
Mihrabın iki yanında balkon şeklinde ve önde ikişer tam arkada ikişer yarım sütunlu birer minber bulunur
Üzerleri taştan yarım kubbeli korkuluk*ları demir şebeke oymalı bu minberler Urfa camiile*rinde rastladığımız balkon şeklindeki minberlerin en olgun ve zarif örnekleridir
b
Halil-ür Rahman Camii
Halil-ür Rahman Gölü'nün güneybatı köşesinde yer alan bu camii medrese mezarlık ve efsaneye göre Hz
İbrahim'in ateşe atıldığında düştüğü ma*kamdan meydana gelmiş bir külliye halindedir
Camiin güneydoğu köşesine bitişik kare gövdeli kesme taş minarenin batı cephesindeki kitabede Eyyûbiler'den Melik Eşref Muzafferüddin Musa'nın emriyle 1211 yılında yaptırıldığı yazılıdır
Halk arasında "Döşeme Camii" veya "Makam Camii" olarak da adlandırılan Halil-ür Rahman Camii'nin Bizans devrine ait Meryem Ana Kilisesi'nin yerine inşa edildiği bazı kaynaklarda geçmektedir
Evliya Çelebi'ye göre de şehirdeki en eski camilerdendir ve Abbâsi halifesi Me'mun za*manında Hz
İbrahim Makamı'na inşa edilmiştir
Halil-ür Rahman Camii kareye yakın şekliyle mihraba paralel üç sahınlı bir plana sahiptir
Mihrab önü sahnı ve kuzey sahın üçer çapraz to*nozla orta sahın ortada bir kubbe ve yanlarında bi*rer çapraz tonozla örtülmüştür
c
Hasan Padişah Camii
Eşdeğerde Çok Kubbeli Camiler grubuna giren Hasan Padişah Camii 15
yüzyılın ikinci yarısında Akkoyunlu Devleti Sultanı Uzun Hasan Bey tara*fından Toktemur Mescidi'nin batısına bitişik olarak yaptırılmıştır
Cami kıble duvarı boyunca sıralanmış tromplu üç büyük kubbe ile örtülü dikdörtgen bir plana sa*hiptir
Kubbeler orta bölümde dört bağımsız pa*yeye doğu ve batıda ikişer duvar payesine kuzey ve güneyde ise duvarlara otururlar
Son cemaat yeri önde payeler üzerine oturan çapraz tonozlarla örtülü sekiz gözlüdür
Doğu baş*taki göz Toktemur Mescidi önüne rastlamaktadır
Avlunun kuzeyinde yer alan tek şerefeli ve poligo*nal gövdeli minare 1859 tarihinde Halil Bey tarafın*dan tamir ettirilmiştir
d
Kadıoğlu Camii
Kadıoğlu Mahallesi Su Meydanı mevkiindeki bu camiin vakfiyesinde 1694 tarihinde Kadızâde Hüseyin Paşa tarafından yaptırıldığı yazılıdır
Sekiz Ayaklı Osmanlı Camiileri grubuna giren Kadıoğlu Camii'nde dört bağımsız payeye oturan sekizgen kasnaklı orta kubbe yanlara doğru çapraz tonozlu mekânlarla genişletilmiştir
Cami bu pla*nını 15
yüzyılda inşa edilmiş olan Diyarbakır Şeyh Safa Camii'nden almış olmalıdır
Önde üç payeye oturan beş gözlü son cemaat yeri çapraz tonozlarla örtülüdür
Avlunun kuze*yindeki giriş cephesinde üzeri yarım kubbeli dış portal üzerinde 1844 tarihinde Urfa Kaymakamı Bahri Paşa tarafından yaptırılan silindirik gövdeli ve tek şerefeli minare yer alır
Portal üzerine oturan minarenin alt kısmı boş olduğundan halk arasında Kadıoğlu Camii'ne "Dipsiz Minare Camii" de de*nilmektedir
Avlu portalinin doğusuna bitişik ola*rak 1725 tarihli Emencekzâde Çeşmesi bulunmak*tadır
e
Nimetullah Camii (Ak Camii)
1500 yılı başlarında Urfa Sancakbeylerinden Nimetullah Bey tarafından inşa ettirilmiştir
1722 yılında aynı soydan Hacı Nimetullah b
Asker tara*fından tamir ettirilen bu cami plan itibariyle Edirne Üç Şerefeli Cami ile tam bir benzerlik gösterir
Kuzey ve güneyde duvarlara doğu ve batıda birer payeye oturan kubbeli orta mekân yanlara doğru ikişer küçük kubbe ile genişletilmiştir
Nimetullah Camii'nin bu planı daha sonraları inşa edilmiş olan Çakeri Camii'nde batı taraftaki iki kubbe kullanılmadan yarım olarak uygulanmıştır
Mukarnas kavsaralı mihrap nişinin çevresinde içiçe geçen sekizgenlerin oluşturduğu geometrik bir kompozisyon ve bunun etrafında mukarnas frizi dolaşmaktadır
Sekizgen geçmelerin oluşturduğu kompozisyon Hızanoğlu ve Yusuf Paşa Camii mih*raplarında da karşımıza çıkmaktadır
Camii mekâ*nına giriş kapısı Urfa'da eşine rastlanmayan klasik Osmanlı portalleri tarzında mukarnaslıdır
Beş gözlü son cemaat yerinin orta bölümü kubbe diğer bölümleri çapraz tonozlarla örtülüdür
Caminin kuzeybatı köşesindeki silindirik gövdeli tek şerefeli minare yeni yapılan bazı minareler hariç Urfa mi*nareleri arasında en uzun olanıdır
f
Rızvaniye Camii
Halil-ür Rahman Gölü'nün kuzey kenarı bo*yunca yer alan bu camii Osmanlı döneminde Rakka-Urfa Valisi Rızvan Ahmet Paşa tarafından 1736 yılında yaptırılmıştır
Cami avlusunun üç ta*rafı medrese odaları ile çevrilmiştir
Rızvaniye Camii mihrap duvarı boyunca sıra*lanmış üç kubbesiyle dikdörtgen bir plana sahiptir
Üç gözlü son cemaat yerinin üzeri üç kubbe ile ör*tülü olup doğu ve batıdaki kubbeler yanlara doğru yarım kubbelerle genişletilmiştir
Caminin inşa tarihinden kalma ahşap kapısı zengin bitkisel süslemelidir
g
Ulu Cami
Urfa merkezindeki camilerin en eskilerindendir
Ulu Cami bazı kaynaklardan anladığımıza göre eski bir sinagog iken M
S
V
yüzyıl başlarında Aziz Stefanos Kilisesi adını alan ve kırmızı renkteki mermer sütunlarının çokluğu nedeniyle "Kızıl Kilise" olarak da adlandırılan bir Hıristiyan kilise*sinin yerine inşa edilmiştir
Bu kilisenin avlusuna ait duvarlar bazı sütun ve sütun başlıkları ile halen minare olarak kullanılan sekizgen gövdeli çan ku*lesi bugün ayaktadır
İnşa kitabesi bulunmadığından caminin ne za*man ve kim tarafından yaptırıldığı kesin olarak bi*linmemektedir
Camideki mevcut kitabeler onarım devirlerine ait olup inşa tarihi hakkında fikir ver*memektedir
Halep hâkimi Nureddin Zengi tara*fından tamir ettirilerek bugünkü şeklini alan Halep Ulu Camii ile benzer bir plan gösteren Urfa Ulu Camii'nin Zengiler zamanında 1170-1175 yılları ara*sında yaptırılmış olabileceği tahmin edilmektedir
Urfa Ulu Camii payeler üzerinde kıble duvarına paralel üç sıra çapraz tonozlarla örtülü yatık dik*dörtgen bir plana sahiptir
Orta eksenden biraz do*ğuya kaymış olan mihrap önü bölümü sivri ke*merler üzerine oturan ve her biri çapraz tonozlarla örtülü ondört sivri kemerle avluya açılan son ce*maat yeri Anadolu'da ilk kez Urfa Ulu Camii'nde ortaya çıkmıştır
h
Yusuf Paşa Camii
Vezir Yusuf Paşa tarafından doğusundaki Vezir Hamamı ile birlikte 1709 tarihinde yaptırılmıştır
Yatık dikdörtgen planlı camii kıbleye paralel iki sıra halinde ve her sırada üçer olmak üzere altı kubbe ile örtülüdür
Kubbeler ortada iki payeye yanlarda duvarlara oturmaktadır
Üç gözlü son ce*maat yerinin üzeri ön tarafta iki paye üzerine otu*ran üç kubbelidir
Mukarnas kavsaralı taş mihrabın yanları sütun*çeli ve çevresi içiçe geçen sekizgenlerden oluşan geometrik süslemelidir
Korkuluğu şebekeli oyma süslemeli taş minberin yan taraflarında ve kapı üze*rinde rumi kompozisyonlu süslemeler bulunur
Silindirik gövdeli ve tek şerefeli minare son cemaat yerinin doğu köşesindedir
4
BAZİLİKADAN ÇEVRİLEN CAMİLER
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul