Konu
:
Muş El Sanatları
Yalnız Mesajı Göster
Muş El Sanatları
10-14-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Muş El Sanatları
Muş El Sanatları
Muş El Sanatları
Geleneksel El Sanatları
Muş'ta geleneksel el sanatları il folklorunun temel unsurlarından biridir
Bazıları zamanla unutulmuş olmasına rağmen çok sayıda el sanatı günümüzde de canlılığını korumaktadır
Bugün Muş'ta yaşayan başlıca el sanatları kilimcilik halıcılık semercilik keçecilik çorap ve hasır örmeciliği ile boncuk ve dantel oyacılığıdır
Kilimcilik:
Halıcılıktan önce gelişen bir dokuma türüdür
Kilim halıya göre daha ucuz ve daha hafiftir
Katlanması da kolaydır
Bu nedenle ilde yaygın olarak kullanılan bir ev sergisidir
Kilimciliğin Muş'a ilk ne zaman geldiği bilinmemektedir
Muş'ta bugün Merkez İlçe'nin Kızılağaç Bucağı ile Mercimekkale Bucağı'na bağlı Yağcılar Köyü'nde ve bu yerleşimlerin yakın çevresinde dokunmaktadır
Halıcılık:
Halıcılığın Anadolu'ya Selçuklularca girdiği kabul edilmektedir
Muş'ta bugün dokunan halılardaki hakim motifler bu genel kabulü doğrulamaktadır
Geçmişte yaygın bir sanat olan halıcılık zamanla önemini yitirmiştir
Halıcılık 1970'li yıllarla birlikte Halk Eğitim Merkezi ile El Sanatları Merkezi'nin yoğun çabalarıyla yeniden canlanmıştır
1986'da da Muş Valiliği'nin soruna el atması halıcılığa yeni bir dinamizm kazandırmıştır
Muş'ta halıcılık Merkez İlçenin Mercimekkale Sürügüden ve Çiçekli köyleriyle Varto Bulanık ve Malazgirt ilçelerinde yapılmaktadır
En çok dokunan halı tipleri Isparta Hereke ve Bünyan'dır
Hakim motifleri ise Türkmen Yörük Kula Yedi Dağın Çiçeği ve Asmalı Laledir
Keçecilik:
Geçmişte yaygın bir ev sergisi olan keçe zamanla daha az kullanılır bir sergi türü olmuştur
Çoban abası olarak kullanımı daha yaygındır
Keçe ilkel usûllerle yapılır
Muş'ta bugün keçecilik sanatını sürdüren yalnızca bir sanatkâr kalmıştır
Semercilik:
Muş'ta semercilik çok eskilere dayanır
Geçmişte başta odun olmak üzere her türlü yük taşımacılığında eşek kullanılırdı
Eşekle taşımacılıkta ise semer vazgeçilmezdi
Bu da semercilik sanatının canlı kalışının en önemli sebebiydi
Teknolojik gelişme Muş'ta bu geleneksel sanatın zamanla sönmesine ve unutulmasına yol açmıştır
Çorap örmeciliği:
Muş'ta örme çorap günümüzde de önemini sürdürmektedir
Bu el sanatının canlılığını korumasının temel sebebi kışları çok sert geçen ilin karasal iklimidir
Çorap genellikle beş şişle örülür
Topuk ve parmak uçlarının örülmesi büyük beceri gerektirir
Düz tek renkte örüldüğü gibi boğaz ve parmak uçlarına değişik renklerde motifler işlendiği de olur
Genellikle ihtiyaca dönük olan çorap örmeciliği çok az da olsa piyasa için üretilmektedir
Hasır Örmeciliği:
Muş'ta günümüzde de yaygın olan bir el sanatıdır
Sazlıklardan elde edilen ve "Çil" diye adlandırılan bir bitkiyle yapılır
Önemli bir ev sergisidir
Yaz aylarında yere çıplak kış aylarında ise kilim altlarına serilerek kullanılır
Beton ve toprak döşemelerde rutubeti önlemek için kilim ve halı altlığı olarak kullanılmaktadır
Hasır Muş'ta en çok Hasköy İlçesi'nin Korkut Bucağı'na bağlı Sazlıkbaşı Köyü ve çevresinde örülmektedir
Boncuk ve Dantel Oyacılığı:
Muş'ta oyacılık ev kadınlarının en önemli uğraşılarından biridir
En yaygın iki oya türü boncuk ve danteldir
Boncuk oyası işler Muş'ta hem iğne hem de tığla yapılır
Özellikle genç kızların ilgi gösterdiği çeyizlerin vazgeçilmez parçaları olan ve gelin gidilen evin akraba ve yakınlarına armağan edilen boncuk oyaların başlıca türleri şunlardır: Çilek Karanfil Biber Fener Kuş Bacağı Çifte Yaprak Böğürtlen Doktor Gözü Mısır ve Yılandır
Dantel oyacılığı da boncuk oyacılığı kadar yaygındır
Genellikle tığla yapılır
Dantel yastık başlarına karyola örtüsü eteklerine perdelere elbiselerin kol ve eteklerine süs olarak eklendiği gibi ayrıca televizyon masa sehpa büfe gibi ev eşyalarının üzerlerine bir estetik unsur olarak da örtülmektedir
MAHALLİ GİYİM KUŞAM
Muş’ta geleneksel özellikler giyim kuşamda da açıkça görülür
Şehirdeki giyim kuşamdan bazı farklılıklar gösterir
Genellikle dokuma elbiseler yaygındır
Konfeksiyon giyim yaygın olmasına rağmen evlerde yada terzilerde diktirilen ısmarlama elbise giyim önemini korumaktadır
Başlıca örgü giyimler ise kazak süveterçorap ve eldivendir
Kadın Giyimi
Muş’ta kadınlar giyim-kuşamlarına özel bir önem verirler
Ağır ve pahalı özellikle kadifeden elbiseler tercih edilir
Elbise boyları uzundur
“Melekof” denen iç gömleği Muş kadın giyim kuşamının önemli unsurlarındandır
Altından ziynet eşyaları takınma yaygındır
Beşibirlik gramsiye zincir kolye bilezik yüzük ve ‘sırga’ denen küpeler en çok kullanılan takılardır
Genç kızlar ve gelinler boncuk yada oya ile çevrilmiş ‘leçek’ denen yazma yada ‘krap’ denen ipekten başörtüsü bağlarlar
Tesettür için bir tür çarşaf olan renkli ipekten ‘şal’ örtünürler
Şemsiye çokça kullanılan bir kadın aksesuarıdır
Yaşlı kadınlar ise başlarına ‘kofi’ denen bir tür fes giyerler
‘Kofi’nin en önemli özelliği alna gelen ön yüzündeki “kıntik’ denen altın dizileri yada pullardır
Yanlardan da ‘şal’ denen kara ipek püsküller sarkar
Varlıklı kadınların ‘kofi’lerinde altın dizi yoksullarınkinde pul vardır
Kofinin başa yakın kısmında altından yada gümüşten yapılmış dairemsi bir levha vardır
Bu levhanın boyutu tıpkı altın dizi yada pullar gibi varlık seviyesinin bir işaretidir
Kofi çene altından ipekten yada lastikten bir bağla bağlanır
Şehir de kadınlar iş yaparken önlük giyerler
Bazıları da fistanlarını geniş bir şalvarı andıran pijamalarının içine sokar öyle çalışırlar
Köylerdeki kadın giyim kuşamı tamamıyla geleneksel özellikler gösterir
İpekli ve simli kumaşlara ilgi büyüktür
Üst üste üç dört kat entari giyilir
En üsteki entarinin önü açık ve etekleri kıvrımlı ve işlemelidir
Dikiş yerlerinde renkli kaytanlar bulunur
Bele ‘palaşka’ denen bir tür kemer dolanır
Yanlarında püskülleri olan ‘şehre’ de yaygın olan bir tür kemerdir
Başa giyinen ‘kofi’de genellikle birkaç ‘krep’in üst üste bağlandığı görülür
Genç kızların saçlarını örmeleri günümüzde de sürmektedir
Şehirdeki takı türleri köylerde de yaygındır
Ne var ki köylerde takılar özel günlerde kullanılır
Burna yapıştırılan ’hızma’ denen madeni pul yaygınlığını sürdürmektedir
Altın ya da parlak metalden dişler bir estetik unsuru olduğu kadar bir maddi seviye sembolüdür de
Kışın yün yada tiftikten yaz aylarında ise uzun tire çoraplar giyilir
Çarığın yerini kundura ya da topuklu lastik ayakkabı almıştır
Köylerde kadınlar günlük olağan elbiseleri ile iş yapar
Erkek Giyimi
Muş’ta erkek giyim kuşamı sadedir
‘Şal geleneksel erkek giyiminin en önemli unsurudur
Pantolonun yerini tutan ‘şal’ bol paçalıdır
Geniştir şalvarı andırır
Gömlek yerine giyinen renkli ve yakasız ‘işlik’ ‘şal’ gibi geleneksel erkek giyiminin bir diğer önemli unsurudur
Bele kalınca dokunmuş kuşaklar dolanır
İşlik külot pantolon ve çizme gençlerin tipik giyim kuşamlarıdır
Orta yaşlılarsa lacivert kumaştan bol paçalı pantolon yırtmaçlı ceket ve yelekten oluşan takım elbiseleri tercih ederler
Kış aylarında ak yün çoraplar giyilir
Başlıca erkek ayakkabıları iskarpin galoş potin ‘roğan’ kundura ve ‘şippik’(talik) kışları da mest-lastik türü ayakkabılara rastlanılır
Altın ya da gümüşten büyük köstek saat başlıca erkek takısıdır
Köylerdeki erkek giyim kuşamı kadın giyim kuşamına benzer biçimde geleneksel özellikler gösterir
‘Şalşepık’ denen elbiseler yaygındır
Gömlek yerine yakasız renkli işlik pantolon yerine bol paçalı ‘şal ‘ ya da büzmeli bol ayak bileklerine kadar uzanan ‘tuman’ denen bir tür külot giyerler
‘Agal’ denen renkli puşular başlık olarak kullanılır
Kış aylarında tiftik başlıklar ve desenli çoraplar giyilir
Başlıca ayakkabı çeşitleri çarık pabuç ‘garuk’ ‘gargar’ ve kara lastiktir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul