Prof. Dr. Sinsi
|
Kars Folklor Türleri
Kars folklor türleri
Kars, geleneksel oyunlar bakımından en zengin illerdendir Bunun nedeni değişik kültür birikimi olan insan topluluklarının yöreye yerleşmesidir Türkmen boyları, Azeriler ve Doğu Anadolu yöresi insanlarının oyunları bir arada görülebilir
Halk oyunları
Kars, halk oyunları yönünden bar bölgesine girer Halaylara ve semahlara da kimi ilçe ve köylerde rastlanır Tek halkalı, çift halkalı oyunlar olduğu gibi karşılama biçiminde oynanan oyunlar da vardır Kars halk oyunları çoğunlukla kaçma (kadın-erkek) oynanır Kars'ın kimi ilçelerindeki oyunlarda nitelikli bir görünüm açısından Kafkas oyunlarıyla benzerlikler görülür Orta oyunu özelliğinde konulu, Öykülü danslarla da günlük olaylar, savaşlar ve olağan üstü konular simgelenir Nanay denilen çalgısız oyun havaları da yaygındır
Bara Artvin ve Kars yörelerinde "yattı" denilmektedir Toplu barlara genellikle küçük yörelerde rastlanmaktadır Dağlık yörelerdeki barlar çoğunlukla beceri gerektiren hızlı oyunlardır Açık havada davul zurna, kapalı yerlerde ney ve davul eşliğinde oynanır
Kimileri öbür illerde de bir takım ayrılıklarla oynanan barlar şunlardır:
Düz Bar, Ağır Bar, Bar Sekmesi, Tütiye, Mahmudiye, Aşırma (Tek Ayak Bar ), Üç Ayak Bar, Çember Sıçratma (Tik Bar), Bekir-Bengi, Karapürçek, Ters Bar, Tek Tamzara, Çift Tamzara, Sarhoş Barı, Daldalar, Tavuk Barı, Ezingah Deresi, Kars'ın Önü, Durna Barı, Hoşbilezik (Altun Yüzük), Mustafa Barı, Kotan Barı, Can Maral (Göçergin Vurdum), Zencirli Köroğlu, Dur Yerinde (Şüregel Barı), Ardahan Barı, Yayla Barı, Köroğlu Barı, Koçarı Barı, Temur Ağa, Deliloy, Laçın Barı, Papuri (Pağpuru), Sallama, Gülüm Oğlan, Ay Işığı, Bir Gül Ektim, Diz Kırma, Kır-Al, Boyakçının Gelini, Hey-Narı, Kundurayı Mor Boyarlar, Şerbeti Kaldı Tasta, Bu Gelen Nahır mıdır, Sorul, Almalı Dağlar, Senalar, Bizim Bağda, İndim Derede Durdum, Dağdan Kestim Değnek;
Karapapak denilen Türkmenlerin oynadığı Terekeme, Ağır Terekeme, Tellice, Lezgi (Hangi), Koloş, Orta Çala, Süsen Sümbül, Kalender, Memmet Bağır, Almadere, Çil Horuz, Düz Yallı, Narı, Şanalım, Kesme;
Azerbaycan asıllı toplulukların oynadığı Edilceben Senem , Ceylani, Askerani (Gence), Mirzayi, Kaşengi, Lezgi, Beşacılar, Nez Beri (Naz Barı), Lale, Kuçeler (Köseler), Enzeli, Karabağ, Uzun Dere, Arzuman, Iğdır Yallısı, Sincani (Zengani), Gumurü Yallısı, Gulbi;
Doğu Anadolu'dan gelen toplulukların oynadığı Delilo, Koççeri, Göle'nin Düzü, Hay Molo, Nare, Lorke, Gaçke Barı, Kule, Hey Narı, Berzini, Çepik, Hekari gibi halk oyunları oynanmaktadır

Bunların en bilinenleri şöyle oynanır
Lezgi
Azeri oyunlarındandır Tek, ikili, alaca dizi (kadın-erkek), toplu karşılamaz gibi değişik adlar alır Tek oynandığında "Lezinka" denir Toplu oynanırsa, yöreye göre Lezgi, Lehuri adını alır Oyunda erkek kartalı, kadınsa sülünü simgelemektedir Oyuncular haliz oluşturur, dönerek oynarlar, arada bir durdurulur Bu sırada oyunculardan biri, kimi kez alanın ortasına fırlayarak özel gösteri yapar Tek kişilik gösteriler sırasında halkadakiler el çırpmakla yetinirler
Pappuri
Yerli oyunlardandır Oyun sallanmayla başlar, sert hareketlerle hızlanır Ağırlaşarak ve hızlanarak süren oyunda birden durulur Kızlar ortaya farlar, elele tutuşup bir kez döndükten sonra yerlerine geçer Bu kez aynı hareketi erkekler yapar
İlk figürlerdeki sağa sola sallanarak yürüme, küçük bebeklerin yürüyüşünü andırdığından, oyuna bebek anlamına gelen, "pappi"dcn türeyen Pappuri denildiği sanılmaktadır
Üç Ayak
Yerli barlardan Üç Ayak , hareketlilik ve çeviklik gerektiren bir oyundur Oyun sırasında ayaklar üç kez yere vurulur Üç kez de yerinde sayar Adım da bu üçlü hareketlerden almıştır Kızlı-erkekli oynanır
Terekeme
Adını Kars'la yerleşmiş bir Türk boyu olan Terekemelerden (Karapapak) almıştır Terekeme erkeklerinin alınganlığını, yiğitliğini; kadınlarının ise ağır başlı, çekingen davranışlarını yansıtır Oyun çok ağır bir havada, iki kız oyuncunun, seyircileri ellerindeki mendili başlarına ve göğüslerine götürüp selamlamalarıyla başlar
Döne
Erkek ve kadın birlikte oynanan yerli oyunlardır Genellikle üç kız, dört erkekle oynanır Ağırdan başlar, gittikçe hızlanır Oyuncular elele tutuşur, iki adım sağa sekilir, sonra üç adım sola yürünür Tempo hızlandıkça yürüme ve sekmeler sıçramaya dönüşür Çökmelere de yer verilerek oyun sürdürülür Bu sırada türküsü yinelenir:
Yar döne, döne, döne N'oldu sevdiğim sene
Laçın-Ters Laçın Barı
Kızli-erkekli oynanır Kağızman da oynanan biçimi şöyledir: Oyun sağ ayakta sallanmayla başlar İki sağ, iki sol yerinde sallanarak yürünür Ağırdan başlayan oyun git gide hızlanır Sonra Ters Laçın oynanmaya başlanır İki sağa yürünür, sallama yapılır Üç sola çekilir Yeniden sallama yapılır Oyun böylece sürer, yalnız erkeklerle oynandığında çökmeler, atlamalar ve daha çevik ha¬reketler yapılır Ters Laçında ters yönde ilerlendiği için, oyuna bu ad verilmiştir
Türküsü şöyledir
Laçın bana laçın bana
Destele ver saçın bana
Ters Laçinde ise
Lohoy lohoy laçıno
Dönder gelsin laçıno
Kıskanç
Bir erkek ve iki kız, tarafından oynanmaktadır İlkin beraber ve hareketli bir müzikle oyun alanına çıkılır Sonra kızların her biri bir köşeye ayrılır Erkek çeşitli hareketlerle kızlara kur yapar ve kıskandırır Oyunun sonunda kızların ikisiyle beraber erkek pisti terk eder
Koçare
Koçare, erkeklerin oynadığı canlı oyunlardandır Oyuncular kollarını birbirlerinin omuzlarına dolayıp, vücutlarını geriye atarak oynarlar Koçare adı, göçmek anlamındadır Koçarenin türküsü şöyledir:
Neymin naymın koçarı
Niye oldun koçeri
Köpekler seni dişler
Bekleme gel içeri
Paşa göçtü
Kars, Osmanlı topraklarına katıldıktan sonra hareketli ve askeri bir merkez olmuş, halk ordu ile içiçe yaşamıştır Paşa göçtü, ordunun harekete geçişi ve komutanların uğurlanmasında oynandığından, bu adla anılır Kızlıerkekli gruplar elele tutuşarak oynarlar
Döndürme
Bu oyuna kimi yörelerde döndürme, kimi yörelerde çöğütme denilmektedir Kızlı-erkekli karşılama biçiminde oynanır Kızlar ve erkekler iki dizi oluştururarak ve maniler söyleyerek oynarlar:
Kızlar
Çoban itin gudursun
Arkacında sır dursun
Eğer seni almazsam
Seni yıldırım vursun
Erkekler
Alma attım yiyesen
Şu sepetin göyersen
Eğer bana gelmezsen
Seni kızken ölesen
Kızlar
Oğlan bir kara hindi
Duvar dibine sindi
Toprak başına oğlan
Kızlar üstüne güldü
Kemal Paşa
Atatürk'ün 6 Ekim 1924'te Kars'a gelişinde ezgilenen türkü eşliğinde, kızlı erkekli oynanmaktadır Türkü şöyledir:
Hoş gelişler ola Mustafa Kemal Paşa
Askerin, milletin, devletinle bin yaşa
Serfiraz ettin bu kademleri
Mes'ut eyledin KARS' a gelmeyi
Hoş gelişlerin, bu görüşlerin
Tebrik eyleriz, tebrik eyleriz
Cephede mitralyöz ayna gibi parlıyor
Sarkistan Türkleri sancak elde bekliyor
Marş marş askere kurban
Marş ileri, dönmez geri Türk'ün askeri,
Türk'ün askeri Sağdan sola, soldan sağa
Al da bayrağı düşman üstüne
Gelenekselleşen bu oyun daha çok milli bayramlarda oynanmaktadır Oyun sonunda oyunculardan biri gömleğinin içinden bir bayrak çıkararak ortaya fırlar ve oyun biter
Halay
Kimi yörelerde oynanan halay Ağrı, Bitlis ve Muş yöresindekilerle büyük benzerlik gösterir Ağırlama bölümüyle başlayanların ikinci bölümüne hızlı anlamında "yelli" denir Türkmenler halaylara özellikle barlara "yallı" derler Bunlar daha çok nanaylarla, yani sözlü olarak oynanır Üç Ayak, Sarı Seyran, Kürdün Kızı,
Şekeroğlan başlıcalarıdır
KAYNAK: kars gov tr
|