Konu
:
Dünya Savaşından Sonra Ardahan
Yalnız Mesajı Göster
Dünya Savaşından Sonra Ardahan
10-14-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Dünya Savaşından Sonra Ardahan
Dünya Savaşından sonra ardahan
Dünya Savaşından sonra ardahan
I
DÜNYA SAVAŞI VE SONRASINDA ARDAHAN
I
Dünya Savaşına Osmanlı Devletinin katılmasından sonra Harbiye Nazırı Enver Paşa Kafkaslara doğru büyük bir harekat başlattı
Amaç Kafkaslarda kaybedilen toprakların alınması idi
Sarıkamış harekâtının başladığı günlerde Alman subayı Stange'nin kontrolündeki milis güçler Artvin Ardahan ve Tiflis'i ele geçirmek için ileri harekâta geçtiler
25 Aralık 1914'te Artvin üzerinden Yalnızçam ge*çidini geçen Türk ordusu 29 Aralık günü Ardahan'a girdi
Ardahan'ın kendileri açısından öneminin farkında olan Ruslar 3 Ocak günü hücuma geçti
Arda*han'da bulunan Türk milis kuvvetleri daha fazla dayanamayacaklarını anlayınca şehri boşaltmak zo*runda kaldılar
Böylece Ardahan'ın hürriyet sevinci bir hafta sürmüş oldu
Durumu daha iyi anlayan Ruslar Ardahan'daki kuvvetlerini üç kat arttırdılar
Osmanlı ordusunun Sarıkamış'tan harekete geçtiği haberi Ardahan'da yeni bir sevinç dalgasının ortaya çıkmasına neden oldu
Harekât Allahuekber dağlarının Sarıkamış cihetinden başlamıştı
Dağ*ların kuzey yönü ise Ardahan ve Göle yaylasına bakıyordu
Harekâtın başarılı olması durumunda Ar*dahan kurtarılacaktı
14 Ocak 1915 gecesi Osmanlı ordusu harekâta başladı
Tarihe "Sarıkamış Faci*ası" olarak geçen bu harekât esnasında Osmanlı Ordusunun büyük bir bölümü soğuk ve açlıktan şehit oldu
Harekât başarısızlıkla sonuçlanınca harekâtın ikinci ayağını oluşturan Göle-Merdinik ve Ardahan hattı iptal edildi
Enver Paşa harekâtı durdurarak İstanbul'a döndü
Ardahan'ın bir haftalığına Türklerin eline geçişi bütün Türkiye'de çok büyük sevinç yaratmıştır
İstanbul gazeteleri olayı hemen okurlarına duyurmuş İstanbul ve İzmir'den Ardahan'a kutlama telg*rafları yağmıştır
Ayrıca Güneyden Antep Maraş Urfa ve Mardin'den de Ardahan'a kutlama mesajla*rı gönderilmiştir
Ardahan'a I
Dünya Savaşı sırasındaki kıtlık ve felâket günlerinde kardeş ellerden yardımlar yapıl*mıştır
"Baku Müslüman Cemiyet-i Hayriyesı' Ardahan ve ilçelerinde birer şube açmış çok sayıda yetime el atmıştır
Yine Azerbaycan'da yardım amacıyla faaliyet gösteren "Kardaş Kömeği" de Ardahanlı fakir ve hastalara çok büyük yardımlar yapmışlardır
Bu dönemin Ardahan açısından dikkat çekici en önemli özelliği bölgeyle ilgisi olmayan Ermenile*rin Rus işgali sırasında bölgeye yerleşme ve etnik temizlik yapma faaliyetleridir
Ruslar sürekli olarak Ermenilerin Ardahan ve Kars taraflarına yerleşmelerini teşvik ettiler
1855'te yürürlüğe giren Rus Ara*zi Nizamnamesi hayata geçirildi
Toprak mülkiyeti kaldırıldı arazi devletin malı oldu
Bu uygulama*dan amaçlanan burada Türk ve Müslüman nüfusun hukukî dayanaklarını koparmaktı
Her türlü di*nî eğitim engellendi
Türk nüfus zorunlu olarak çalışmaya zorlandı
Amele sıfatıyla çalıştırılan Arda-hanlıların ücretleri ya ödenilmedi ya da hukuka aykırı gerekçelerle önemli ölçüde azaltıldı
Ardahan Türkleri'nin bu kara günlerde tek dostu Bakülü Kömekciler idi
BREST-LİTOVSK ANTLAŞMASI VE ARDAHAN'DA YENİ DÖNEM
1917'de Rusya'da Bolşevikler ihtilâl yaptılar
Çarlık rejimi yıkıldı
Yeni hükümet kayıtsız ve şartsız sa*vaştan çekildiğini ilân etti
Rusya Hükümeti 3 Mart 1918'de Osmanlı Devletiyle barış yaptı
Müzakereler sırasında Berlin Büyükelçisi İbrahim Hakkı Paşa çok mükemmel bir konuşma yaparak Elviye-i Selâse yani Kars Ardahan ve Batum meselesini gündeme getirdi
Hakkı Paşa Kars-Ardahan ve Batum'un Türk yurdu olduğunu vurgulamış 1877-1878 Osmanlı-Rus savaşında bir kısmının savaş tazminatı olarak Çar*lık Rusyası'na terk edilmek zorunda kalındığını söylemiştir
Rusya delegasyonundan Sokolnikov öneri*ye karşı çıkmışsa da bölge halkının kendi geleceklerini belirleme fikrine ses çıkarmamışlardır
Sovyet heyeti üyesi L
M
Karahan Brest-Litovsk'tan 4 Mart 1918'de çektiği telgrafında Kars-Arda*han ve Batum'un Türkiye'ye bırakıldığını yazıyordu
Yalnız Elviye-i Selâse'den çekilme plânının uy*gulanması gerekiyordu
Trabzon Konferansı bu konudaki çalışmaları devam ettirdi
I
Dünya Savaşı esnasında Rusların kontrolünde bölgede etnik temizliğe girişen Ermeniler Ana*dolu'daki ilk büyük kıyımlarını Ardahan ve çevresinde yaptılar
Çıldır Göle Hanak ve Ardahan köy*lerinde giriştikleri katliamlarda 150 Türk köyünü yağma ve talanla yerle bir ettiler
Çoğu kadın ve ço*cuk yaklaşık 20
000 Türkü katlettiler
Aşağıda kısa bir bölümü aktarılan ağıtlar 1915 Ardahan kırgını*nı anlatmaktadır:
Brest-Litovsk antlaşması ile Ardahan'ın düşman işgalinden kurtuluşu istanbul'da büyük sevinçle karşılandı
Brest-Litovsk barışıyla ortaya çıkan Ardahan ve Kars'ın kurtuluş sevinci fazla uzun sürmedi
Birin*ci Dünya Savaşı'nda Osmanlı împaratorluğu'nun müttefikleri yenilip savaş dışı kalınca Osmanlı Dev*leti de çok ağır hükümler taşıyan Mondros Mütarekesi'ni imzalamak zorunda kaldı
Mondros Müta*rekesine göre Osmanlı Devleti Elviye-i Selase'yi boşaltmak zorundaydı
Büyük devletlerin gizli mak*sadı bölgede kendi himayelerinde bir Ermenistan devleti kurmaktı
I
Dünya Savaşı sonrası popüler olan Wilson Prensipleri'ne göre her millet yaşadığı yerde Self-Determinasyon hakkına sahipti
Yani nüfus olarak çoğunlukta oldukları yerlerde kendi kaderlerini tayin hakkına sahiptiler
Büyük devlet*lerin himayesinde olan Ermeniler bölgede aleyhlerine olan nüfus dengesini lehlerine çevirebilmek amacıyla katliamlara yani bir etnik temizlik harekâtına giriştiler
Ayrıca Gürcülerin de Ardahan üze*rinde talepleri vardı
Ermeniler Kars dahil bütün Güney Kafkasya'nın tarihî olarak Ermenistan hu*dutları içerisinde olduğunu iddia ediyorlardı
Gürcüler 20 Nisan 1919'da Ardahan'ı işgal ettiler
Göle'ye kadar ilerleyen Gürcüler bu sırada Ar*dahan'da konuşlanmış bulunan Millî Kuvvetler tarafından püskürtüldüler
Aynı anda harekete geçen eli kanlı Ermeni çeteleri yörede binlerce silahsız ve savunmasız Türkü katlettiler
KARS MİLLİ İSLÂM ŞURASI VE CENUBÎ GARBİ KAFKAS HÜKÜMETİ
"Şura" kelimesi Osmanlı Dünyasına yeniliklerden sonra girmiş bir kelimedir
Konuşmak ve karar vermek için toplanma anl***** gelmektedir
Mütareke sonrası Osmanlı Devleti'nin bölgede varlığı sona erdiğinden büyük devletlerin himayesinde bölgeyi Ermenistan'a dahil etme çabaları başladı
Bölgede ezici bir çoğunluğa sahip olan Türk-Müslüman halk Wilson ilkeleri doğrultusunda oluşacak fiilî bir durumu engellemek amacıyla Kars Batum Ardahan Oltu ve Doğubayezid'i içerisine alacak olan bağımsız bir Türk Devleti kurma çabalarının içerisine girdiler işte Kars Millî islâm Şurası Oltu islâm Şurası ile I
ve II
Ardahan Kongreleri bu sürecin çok önemli parçalarıdır
Mütareke sonrası Kars'taki aydınlar bir araya gelerek Kars Milli İslâm Şurası'm teşkil ettiler
5 Kasım 1918 ile 19 Nisan 1919 tarihleri arasında çalışmalarını sürdüren bu yerel hükümet kısa da olsa millî varlığımızın orta*ya konması açısından önemlidir ingilizlerin destekleyeceği bir Ermeni devletini oluşturacak gelişme*lerin önüne geçmek isteyen Kars ve Ardahanlı aydınlarca 5 Kasım 1918'de "Kars Millî İslâm Şurası Mer-kez-i Umumisi" teşekkül ettirildi
Daha sonra çalışmalarını hızlandıran şura 18 Ocak 1919'da "Cenub-i Garbi Kafim Hükümeti Muvakkata-i Milliyesf adını aldı
19 Nisan'da ingilizler tarafından bu hüküme*te son verilerek kurucuları ve ileri gelenleri Malta'ya sürgüne yollandı
Kars'ta olduğu gibi Ardahan'da da Milli Kuruluşlar göze çarpmaktadır
"Ardahan Milli İslam Şura*sı" bir avuç vatansever aydının gayretleriyle kurulmuş ve Kars ile aynı paralelde hareket etmiştir
Kars'ın faaliyetlerine ingilizlerce son verilmesi üzerine Gürcüler de harekete geçerek Ardahan Milli İslam Şurası'nı 26 Nisan 1919'da askeri yöntemlerle dağıttılar
ARDAHAN KONGRELERİ
Kongre kelimesi batı kökenlidir
"Toplantı" anl***** gelmektedir
1918 Mondros Mütareke-si'nden sonra istanbul ve vatanın birçok yerinde "hukuku" korumak amacıyla sık sık millî toplantılar yapılmıştır
5 Kasım 1918'de Kars'ta îslâm Şurası meydana getirilmiş ve 14 Kasım 1918'de bir kongre toplanmıştı
Bunu Ahıska Ahılkelek ve Ardahan kongreleri izledi
Ahıska ve Ahılkelek'in Gürcüler-ce işgalinden sonra Millî Kongre Japonya'ya başvurarak tanınmak istedi
Batum'un İngilizlerce işga*linden sonra I
Ardahan Kongresi çalışmaları başladı
Böylece Türkiye'deki kongreler edebiyatında Ardahan öncelikli yerini almış oldu
Ardahan kongreleri daha sonra yapılacak olan Erzurum ve özel*likle Sivas Kongresi'ne önemli bir örnek teşkil etmiştir
Kurtuluşa bağımsızlığa ve Cumhuriyete gi*den yolun temelini atmıştır
I
Ardahan Kongresi
3-5 Ocak 1919'da toplanmıştır
Başkanlığını III
Tümen Komutanı Halit (Karsıalan) Bey yapmıştır
Halit Bey Enver Paşa komutasındaki I
Kafkas Ordusu'nda bulunmuş de*ğerli bir komutandı
Kongredeki diğer üyeler ise şunlardı: Cafer (Erçıkan) Bey Dr
Hakkı Cenap Dr
Fuat Sabit Dr
Abidin (Ağacıkolu) Filibeli Hilmi Arif Bey Rasim (Acar) Cafer Bey (Bu zat aslen Er*zurumlu olup eski Teşkilât-ı Mahsusa mensuplarındandı ve Ebulhindili Cafer diye tanınırdı
Özellik*le Ermenilerin korkulu rüyası idi
)
Dr
Fuat Sabit İttihatçıların Erzurum'daki kilit isimlerindendi
Arif Bey Orduda Baytarlıkta bulun*muş bir yarbaydı
Ardahan Kaymakamı Rasim (Acar) Bey ise yörede köklü bir aile olan Hamşioğul-larına mensuptu
Kongre Rasim Bey'in konağında toplandı
Bu konak bugün Ardahan İl Sağlık Müdürlüğü olarak hizmet vermektedir
Kongreye katılan üyeler tecrübeli kimselerdi
Ardahan ve çevresinde meydana gelecek oldu bitti-lere karşı kesinlikle direnme kararında olan kimselerdi
I
Ardahan Kongresi 3-5 Aralık 1919 günleri arasında devam etti ve Kongrede şu önemli karalar alındı:
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul