Yalnız Mesajı Göster

Marmara Bölgesinin Ekonomisini Oluşturan Faktörler

Eski 10-13-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Marmara Bölgesinin Ekonomisini Oluşturan Faktörler




Marmara Tekel Şarap Fabrikaları ve Üretim Kapasiteleri

İli ve Adı Kuruluş yılı Kapasitesi(bin tl/yıl)

İstanbul – Paşabahçe 1922 2 300

Tekirdağ 1931 7 000

Çanakkale 1962 2 050

Tekirdağ-Şarköy-Uçmakdere1966 800

Tekirdağ – Şarköy 1966 1 500

Bilecik 1971 1 600

Edirne – Uzunköprü 1976 1 000

7)Dokuma, Deri ve Giyim Endüstrisi

Başlıca pamuklu iplik dokuma fabrikaları arasındaki Mensucat Santral (İstanbul ve Edirne),Akip (İstanbul) fabrikaları, alanın en büyük iplik fabrikalarıdır

Pamuklu kumaş dokuma fabrikalarından; Bozkurt(İstanbul), Kartaltepe (İstanbul) fabrikaları Marmara Bölgesinin başlıca pamuklu kumaş dokuma fabrikalarıdırBugün ülkemizde, çoğunluğu İatanbul, Adana ve Bursa gibi illerde olmak üzere, 60 dolayında pamuk ipliği, yün ipliği,pamuklu kumaş ve yünlü kumaş dokuma fabrikaları vardır Fakat yünlü dokuma endüstrimiz, pamuklu dokuma endüstrimizde olduğu şekilde gelişmiş değildir Yurdumuzun, ilk yünlü dokuma fabrikası 1843 yılında faaliyete geçen, İzmit – Hereke kumaş fabrikası olup, 1890 da halı dokuma üniteleride eklenmiş; fakat 1905 yılından başlayarak, tamamen bir yünlü kumaş dokuma fabrikası durumuna getirilip, 1934 yılında Sümerbank’a devredilmiştirBundan sonra Bursa Merinos Yünlü kumaş fabrikası gibi büyük Sümerbank kuruluşunun faaliyete geçmesi, yünlü dokuma endüstimizin gelişmesinde büyük rol oynamıştır

Özel sektöre ait başlıca pamuk ve yün ipliği dokuma fabrikaları

Adı ve ili İğ sayısı

Mensucat Santral – İstanbul 100700

Narin – İstanbul 63300

Akip – İstanbul 50000

Edip – İstanbul 50000

Bisaş – Bursa 90000

Özel sektöre ait başlıca yünlü ve pamuklu dokuma fabrikaları

Adı ve ili Tezgah sayısı

Narin – İstanbul 560

Bozkurt – İstanbul 625

Mensucat Santral-İstanbul ve Edirne 975

Kartaltepe – İstanbul 545

Doğal ipek ipliği ve ipekli kumaş üretimimizin merkezi eskiden olduğu gibi yine Bursa ilidir Yapay ipekçilikte en büyük fabrikamız, Gemlik Suni ipek fabrikası adı ile, Bursa – Gemlik’tedir Adı, Filaş dokumacılığı diye de geçer

Deri ve deri ürünleri de yurdumuzda gelişmiş bir sanayi dalıdırİstanbul – Yedikule’ deki Sümerbank’a ait fabrikada deri ayakkabı üretilmektedir

8)Otomotiv Endüstrisi

Türkiye gemi yapım fabrikaları, İzmir – Alaybey tersanesi hariç, bütün tersaneler İstanbul ve çevresindedir

Tersanelerin dışında Bursa ve İstanbul otomobil fabrikaları, İstanbul’da otobüs-kamyon-kamyonet fabrikaları, yine İstanbul’da traktör fabrikaları ve Sakarya’da demiryolu araç ve gereçleri vardır

9)Kimya Endüstrisi

Motorlu taşıt araçları lastiği; Yurdumuzda bu endüstri, 1962′de kurulmaya başlamıştırBugün bu alanda faaliyet gösteren, beş büyük fabrika vardırBunlardan Uniroyel Adapazarı’nda, Petlas Kırşehir’de ve diğer fabrikalarda İzmit’tedir Fabrikaların bu bölgeye toplanmasının esas nedeni, hammadde sağlama kolaylığıdır Kauçuk, karbon siyahı ve kortbezi gibi temel hammaddeler önceleri yurt dışından getiriliyordu Kuruluş bölgesi, bu maddelerin deniz yolu ile getirilmesine çok uygundur Ancak, 1970′den sonra bölgede, hammadde üreten petrokimya tesisleri kurulmuştur Bunlar, İzmit – Yarımca petrokimya tesisleri ve yine İzmit – Köseköy kortbezi fabrikası olup, lastik endüstisinin hammadde ihtiyacı büyük ölçüde bu fabrikalardan karşılanır

Motorlu Araçlar Lastik Fabrikaları ve Üretim Kapasiteleri

Adı İli Üretim kapasiteleri(bin adet)

Good- year Kocaeli-İzmit 1 500

Uniroyal Sakarya-Adapazarı 1 500

Pirelli Kocaeli-İzmit 1 000

Fulda Kocaeli-İzmit 1 000

Lassa Kocaeli-İzmit 5 000

Marmara Yapay Gübre Fabrikaları ve Kapasiteleri

Adı ili Kapasitesi(binton/yıl)

Bağfaş Balıkesir-Bandırma 125

Yarımca İzmit-Yarımca 125

Gemlik Bursa-Gemlik 595

10)Orman Ürünleri Endüstrisi

1936 yılında üretime açılan ilk kağıt fabrikamız, bugün SEKA İzmit Kağıt Fabrikası diye bilinen fabrikadır Tesis, bir fabrikalar topluluğu olup, 1936′da 1 kağıt fabrikası, 1944′de 2, 1954′de 3 ve 1957′de 4 kağıt fabrikası hizmete girmiştirDaha önce Sümerbank’a bağlı olan tesis, 1955 yılında kurulan SEKA iktisadi kuruluşuna bağlanmıştır

Marmara Selüloz ve Kağıt Fabrikaları

Adı ili İşletime Açılış Yılı

İzmit Kocaeli-İzmit 1936

Balıkesir Balıkesir 1981

11)Çimento,Cam ve Seramik Endüstrisi

Yurdumuzda çimento endüstrisi, Cumhuriyet Devri öncesinde kurulmaya başlamıştır Bu konudaki ilk fabrika; 1910 yılında faaliyete geçen, İzmit-Darıca çimento fabrikasıdır Bu fabrikayı 1911 yılında kurulan İzmit-Eskihisar çimento fabrikası izlemiştir Bu iki fabrikanın üretimi yetmeyince, İstanbul – Zeytinburnu ve Kartal çimento fabrikaları kurulmuştur Daha sonra bu fabrikaları, Kırklareli – Pınarhisar ve Balıkesir çimento fabrikaları izlemiştir

Gelişmiş bir sanayi dalıda, şişe ve cam endüsrisi üretim alanıdır Bu konudaki ilk çağdaş fabrikamız, İstanbul Paşabahçe şişe ve cam fabrikası olup, 1936′da üretime geçmiştir

Marmara Şişe ve Cam Fabrikaları Dağılışı

Adı İli Açılış Yılı

Paşabahçe İstanbul-Paşabahçe 1936

Çayırova Cam İzmit-Çayırova 1961

Topkapı Şişe fab İstanbul-Topkapı 1968

Teknik cam İstanbul 1968

Çayırova cam elyafı İzmit-Çayırova 1971

Trakya cam Kırklareli-Lüleburgaz 1981

Kırklareli cam Kırklareli-Lüleburgaz 1981

[Linkleri Sadece Üyeler Görebilir Üye Olmak İçin Tıklayınız]

Seramik ve Porselen Endüstrisinde Marmara Bölgesi birinci sırayı alır İş gücü de büyük ölçüde bu bölgede toplanmıştır

(B-7)Ulaşım

Marmara Bölgesi coğrafi konumu nedeniyle tarihi çağlar boyunca sürekli işlek bir yol olmuştur Bölge deniz ve karayolları bakımından büyük önem taşırAsya ve Avrupa kıtaları, bu bölgede boğazlar yoluyla bağlanır Yine boğazlar Karadeniz’i Ege denizine, Akdeniz’e ve oradan da Atlas Okyanusu’na bağlar

a)Karayolları Ulaşımı

Batı Avrupa’dan gelerek Balkanlar’dan geçen, uluslararası ulaşımın sağlandığı E-5 karayolu Marmara Bölgesi’ne Edirne’de Kappıkule’den girerek, İstanbul Boğazında bulunan Boğaz köprüsü yoluyla Anadolu yakasına geçer ve buradan da Ortadoğu ülkelerine kadar uzanır Bu yol, Avrupa’nın Asya’ya bağlandığı en büyük yoldur

b)Havayolları Ulaşımı

Havayolları bakımından, bölgede İstanbul, uluslararası bir önem taşır Burada bulunan Atatürk(Yeşilköy) havalimanına dünyanın her tarafından ve buradan da yabancı kentlere seferler yapılır Bundan başka bölgede Bandırma, Balıkesir ve Çanakkale hava meydenları bulunmaktadır Atatürk Havalimanı:İstanbul’da Yeşilköy’de olup, 1985 yılına kadar adı,Yeşilköy havalimanı idi Yurdumuzun ilk askeri ve sivil amaçlı havalimanı olup, 1925 yılından buyana hizmet vermektedir Zamanla genişletip modernize edilerek bugünkü çağdaş konumunu kazanmıştırKapasite özellikleri şunlardır;

a)Saatte 70 uçak iniş-kalkış yapabilir

b)Aynı anda 30 uçak, apronlara yanaşarak indirme-bindirme yapabilir

c)Yolcu terminalleri, yılda 15 milyon yolcu ağırlayabilir

Bu özellikleri ile, yurdumuzun en büyük havalimanı olup, Avrupa’da sayılı büyük havalimanları arasındadır Uçak trafiği, hızlı bir biçimde artmaktadırÖrneğin; 1960′da toplam 30 bin iniş- kalkış yapılmışken, 1975 de bu sayı 49 bini ve 1990 da 75 bini bulmuşturBu seferlerin %60 ila %70′i dış hat seferleridir İnen- binen yolcu sayısı da hızlı bir şekilde artmaktadır

c)Demiryolları Ulaşımı

Avrupa’dan gelen demiryolları bölgeden geçerek Orta ve Ön Asya ülkelerine ulaşır Balkan ülkeleri hattı, 1875 yılında Avusturya tarafından yapılmış ve buna Rumeli hattı adı verilmiştir Balkanlardan gelen bu demiryolu, İstanbul’da Sirkeci garına kadar ulaşır Anadolu yakasında bulunan, İstanbul- Haydarpaşa garından itibaren olan demiryolu hattına da Anadolu hattı denilir ve bu demiryolu 1888 de İzmit’e, 1892de de Eskişehir ve Ankara’ya kadar Alman şirketleri tarafından yapılmıştır Bölgeden geçen demiryolu Edirne’den Kars’a kadar uzanırAdana ve İzmir’den gelen demiryolları ile Eskişehir’de birleşir

d)Denizyolları Ulaşımı

Bölgenin en önemli limanları, İstanbul Boğazı ve İzmit Körfezi çevresindedir Ama bölgede, 25 kadar liman vardır

Bunlardan, İstanbul Boğazı Limanları arasında en büyükleri, Rumeli yakası kıyılarındaki Eminönü, Tophane ve Anadolu yakası kıyısındaki Haydarpaşa limanıdır Daha birçok gemi uğrak yeri vardırAncak, bu üç büyük limana, Büyük İstanbul Limanı limanı diyebiliriz Bu limanlar yani büyük İstanbul limanı, yurdumuzun en büyük dış ticaret malları giriş kapısıdır durumundadır [Linkleri Sadece Üyeler Görebilir Üye Olmak İçin Tıklayınız]

Bu limanlara giriş-çıkış yapan yıllık gemi sayısı 2500 ila 3000 arasındadırİndirilen-bindirilen yıllık toplam yük tonajı 3-35 milyon tonu bulurİstanbul limanlarının, yıllık gemi sayısı ve yük grafiğini hafifleten İzmit Körfezi çevresi limanları,İzmit ve yakın çevredeki limanlar ile temsil edilirBunların en önemlileri İzmit Limanı ve Derice, Gölcük, Darıca limanları ve diğerleridir Gölcük başlıca askeri limanımızdır İzmit ve Derince limanlarına giriş-çıkış yapan yıllık gemi sayısı, 1500 ila 2000 i bulur İndirilen bindirilen yıllık tonajı ise, bazı yıllar 10-15 milyon tonu bulur Bazı yıllar da 15 ila 3 milyon ton arası değişir

Marmara Bölgesi’nin diğer önemli limanları arasında başlıcaları; Bandırma limanı(Bağfaş gübre fabrikasına hizmet eder), Gemlik Limanı (Bursa’daki otomobil fabrikaları ve Gemlik ipekli fabrikasına hizmet eder) ve Tekirdağ limanı olarak sıralanabilir Kuzey Marmara kıyılarının en önemli limanı durumunda olan Tekirdağ limanı, İstanbul limanlarının yükünü hafifleten bir liman olup, yıllık yükleme boşaltma kapasitesi 6000 ton dolayındadırÇanakkale limanı da Marmara Bölgesi limanlarındandır Ama hinterlandı dar olduğundan, gelişememiştir Bununla birlikte çok büyük bir stratejik liman olup, sadece Çanakkale Boğazı’nın değil, İstanbul Boğazı’nın da askeri yöndenbir kiliti durumundadır






Alıntı Yaparak Cevapla