|
Prof. Dr. Sinsi
|
İstanbuldaki Vapur İsimleri
Moda, Burgaz, Kadıköy Vapurları
Moda Vapuru Osmanlı Seyr-i Sefahin idaresi tarafından Fransa, Marsilya’da Atl & Chantier de Provence Port de Bouc tezgâhlarında 1912’de buharlı yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır Moda Vapurunun Burgaz ile Kadıköy isimli iki benzeri daha vardır 1928’de bu vapurların Kalamış ve Heybeliada isimli iki eşi daha yaptırılmıştır
Bu vapurlar 697 grostonluk olup, uzunlukları 61 2 m , genişlikleri 9 1 m , su kesimleri de 3 4 m idi Vapurlar 700 beygirlik iki buhar makineli idi Çift uskurlu olup, saatte 10 mil hız yapıyorlardı
Köprü-Kadıköy, Köprü-Adalar-Yalova hatlarında çalışmışlardır Moda Vapuru 15 Aralık 1967’de hizmet dışı bırakılmış, 31 Mayıs 1968’de Hüseyin Bingöl firmasına satılmıştır
Günümüzdeki Moda Vapuru Haliç Tersanesi’nde motorlu yolcu vapuru olarak 1986’da yapılmıştır Bu vapur 456 grostonluk olup, 58 2 m uzunluğunda, 10 6 m genişliğindedir Su kesimi ise 2 4 m dir Pendik-Sulzer yapımı 750 beygir gücünde i,ki adet dizel motorla çalışmaktadır Çift uskurlu olan bu vapur saatte 14 mil hız yapmaktadır 1 500 yolcu kapasitelidir
Kalender Vapuru
Kalender Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere Newcastle’de, Hawthorn, Leslie&Co Ltd tezgâhlarında buharlı yolcu vapuru olarak 1911’de yapılmıştır Vapur 453 grostonluk olup, 46 4 m uzunluğunda, 7 9 m genişliğinde idi Su kesimi 3 1 m idi 440 beygir gücünde iki buhar makinesi vardı Çift uskurlu olan vapur saatte 12 5 mil hız yapıyordu
Boğaziçi’nde yolcu taşıyan bu vapur 1981’de Gezici Atatürk Müzesi haline getirilmiştir 25 Haziran 1984’te hizmet dışı bırakılmış, 1986’da da satılmıştır
Bu vapurun Güzelhisar isimli bir de eşi bulunuyordu
Kalamış Vapuru
Kalamış Vapuru Türkiye Seyr-i Sefain İdaresi tarafından Fransa, Marsilya’da Chantiers de Provence Port de Bouc tezgâhlarında 1928’de eşi Heybeliada Vapuru ile birlikte yapılmıştır Daha sonra aynı tezgâhlarda Burgaz, Kadıköy, Moda vapurları da yapılmıştır
Kalamış Vapuru 699 grostonluk olup, 61 2 m uzunluğunda 9 2 m genişliğinde, su kesimi de 3 3 m idi Her biri 350 beygir gücünde olmak üzere iki buhar makinesi olan vapur çift uskurlu, saatte 10 mil hız yapacak kapasitede idi
Kalamış Vapuru 1960 yılında kadro dışı bırakılarak satılmıştır Kalamış isimli günümüzdeki vapur ise Haliç Tersanesinde motorlu olarak 1987 yılında yaptırılmıştır Bu vapur 456 grostonluk olup, 1500 yolcu kapasitelidir Uzunluğu 58 2 m , genişliği de 10 6 m dir Su kesimi ise 2 4 m dir Pendirk-Suzer yapımı 759 beygir gücünde iki adet dizel motor ile çalışmakta olup, saatte 14 mil hız yapmaktadır
Tarabya Vapuru
Tarabya Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1853 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır
Tarabya Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1854 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır
Beylerbeyi Vapuru
Beylerbeyi Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1853 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır
Beylerbeyi Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1854 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır
Tophane Vapuru
Tophane Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1853 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır
Tophane Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1854 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır
Beşiktaş Vapuru
Beşiktaş Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1853 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır
Beşiktaş Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1854 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır
İstinye Vapuru
İstinye Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1857 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır
İstinye Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1857 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır
Kandilli Vapuru
Kandilli Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1857 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır
Kandilli Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1857 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır
Beykoz Vapuru
Beykoz Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1857 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır
Beykoz Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1857 yılında hizmete girmiş, 1875’te Osmanlı Bahriyesine satılarak Gör ismi verilmiştir
Anadolu Vapuru
Anadolu Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1857 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır
Anadolu Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1857 yılında hizmete girmiş, 1858 yılında Haliç Tersanenin hizmet işlerinde kullanılmaya başlandı ve 1865’te de hizmet dışı bırakılmıştır
Galata Vapuru
Galata Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1860 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır
Galata Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1860 yılında hizmete girmiş, 1902’de de hizmet dışı bırakılmıştır
Büyükdere Vapuru
Büyükdere Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1860 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır
Büyükdere Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1860 yılında hizmete girmiş, 1899’da da hizmet dışı bırakılmıştır
Beyazıt Vapuru
Büyükdere Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, M Wigram tezgâhlarında 1863 yılında yaptırılmıştır
Beyazıt Vapuru ahşap, yandan çarklı yolcu vapuru olup, 1863’te hizmete girmiş, 1898’de de hizmet dışı bırakılmıştır
|