Konu
:
Unkapanı Köprüsü (Atatürk Köprüsü) (Fatih)
Yalnız Mesajı Göster
Unkapanı Köprüsü (Atatürk Köprüsü) (Fatih)
10-13-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Unkapanı Köprüsü (Atatürk Köprüsü) (Fatih)
Unkapanı Köprüsü (Atatürk Köprüsü) (Fatih)XIX
yüzyılın sonlarında Haliç’te bulunan köprülerin değiştirilmesi gündeme gelmiş ve Osmanlı tersanelerinin olanakları el vermeyince burada demir bir köprü yapılması düşüncesi ön plana çıkmıştır
Bu konuda yabancı şirketler konuya yaklaşmışlardır
“Forges and Chantiers de la Mediterranee” isimli bir Fransız şirketi Galata’ya; “Wells and Taylor” isimli bir İngiliz Şirketi’de Unkapanı’na demir konstrüksiyonlu köprüler yapması için anlaşılmıştır
Ancak bilinmeyen bir nedenle bu düşünce değiştirilmiş ve Fransızlara yaptırılacak köprünün Mahmudiye Köprüsü yerine konulması uygun görülmüştür
Sökülen Mahmudiye Köprüsünün yerine yapılan Unkapanı Köprüsü’nün Eylül l872’de açılışı yapılmıştır
Mahmudiye Köprüsü’nün sökülen parçaları da mezatta satılmıştır
Böylece İstanbul’da ilk demir köprü Unkapanı ile Azapkapı arasında açılmıştır
Bu köprü 504 m
boyunda, ortasında iki parçadan oluşan 30 m
açıklığı olan bir de kapısı vardı
Bu kapının iki yanında gemi ve kayıkların geçmesi için 12 m
genişliğinde bir açıklığı bulunuyordu
Köprüyü 24 demir duba taşıyordu
Bu köprü 11 Şubat 1936 yılına kadar hizmet vermiştir
O tarihte çıkan bir fırtınaya dayanamayarak parçalanmış ve batmıştır
Bunun üzerine yeni bir köprünün yapımı için çalışmalara başlanmıştır
Yeni köprünün projesini Fransa Yollar ve Köprüler Müfettişi M
Pigeaud hazırlamış ve 1
585
665 liraya ihale edilmiştir
Vali Muhittin Üstündağ zamanında köprünün yapımına başlanmış, 29 Ağustos 1936’da temeli atılmıştır
Temel atma merasiminde eski Türk altınları ile yeni Türk paraları serpilmiştir
Köprü Cumhuriyetin kuruluşunun 16
yıldönümünde 29 Ekim 1939 ‘da zamanın İstanbul Vali ve Belediye Başkanı Dr
Lütfü Kırdar tarafından törenle açılmıştır
TBMM’nin daha önceden almış olduğu karar ile köprünün isminin “Gazi Mustafa Kemal Paşa Köprüsü” olması kararlaştırılmıştır
Günümüzde Atatürk Köprüsü ismi ile tanına köprü, çelik konstrüksiyonlu olup, 24 adet çelik duba ile taşınmaktadır
Bu dubaların her biri 600 ton yük taşıyabilecek kapasitededir
Uzunluğu da 453 m, genişliği 25 m
dir
Gemilerin giriş ve çıkış gözleri 17
75 m
dir
Köprü 1939 fiyatlarına göre 2
300
000 liraya mal olmuştur
Köprü zaman zaman onarılmış, l950’li yıllarda ahşap parkeli yolu asfaltlanmıştır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul