Konu
:
Namaz Kılarken Vesvese Gelenler Neler Yapmalı?
Yalnız Mesajı Göster
Namaz Kılarken Vesvese Gelenler Neler Yapmalı?
10-11-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Namaz Kılarken Vesvese Gelenler Neler Yapmalı?
Namaz Kılarken Vesvese Gelenler Neler Yapmalı?
Hakkında
Namaz Kılarken Vesvese Gelenler Neler Yapmalı?
Namaz Kılarken Vesvese Gelenler Neler Yapmalı?
Vesvese bir şeytan işidir¸ şeytandan kaynaklanan bir musibettir
Şeytanın kalbi kurcalaması¸ karıştırmasıdır
Şeytanın tek hedefi kalbdir
Tek emeli¸ kalbi bozmak¸ onu işe yaramaz hale getirmektir
Neden kalb şeytanın hedef tahtasıdır? Cevabı Kur'ân'-dan alalım:
"Bilin ki¸ Allah kişinin kalbine ondan daha yakındır
"(1) "Kim Allah'a iman ederse¸ Allah onun kalbine hidayet verir
"(2)
"Kalbler ancak Allah'ın zikriyle huzura kavuşur
"(3) "İmanlarına iman katmak için mü'minlerin kalblerine sükûnet ve emniyet veren Odur
"(4)
"Allah size imanı sevdirdi¸ onu kalblerinize benimsetti
"(5) "Mü'minler o kimselerdir ki¸ Allah'ın adı anıldığı zaman kalbleri titrer
"(6)
Kalb hakkında yüzlerce âyetten sadece mealini verdiğimiz bu birkaç âyette kalbin şu özelliklerini öğreniyoruz:
1
Allah kalbe yakındır
2
Allah kalbe hidayet verir
3
Kalb Allah'ın zikriyle huzura kavuşur
4
Allah kalbe sükûnet ve emniyet verir
5
Allah imanı kalblere benimsetir
Evet¸ kalb imanın merkezi¸ zikrin merkezi¸ hidayetin merkezi¸ sükûn ve huzurun merkezi ve bütün duygularımızın merkezidir
Şeytan ise mü'mindeki bütün bu güzelliklerin düşmanıdır
Mü'mini bunlardan mahrum kılmak için elinden gelen düzenbazlıkları¸ hileleri ve oyunları yapar
Bunun için bütün mesele kalbi şeytanın hilelerinden uzak tutmaktır
Yoksa kalb bir kere bozuldu mu¸ bütün beden ve duygular bozulur
Hadis-i şerifte ifade edildiği gibi¸ "Dikkat ediniz!
Bedende bir et parçası vardır; o düzeldiğinde bütün beden düzelir¸ o bozulduğunda da bütün beden bozulur
"
Vesvese ilk defa şüphe şeklinde gelir
Şeytan önce şüpheyi kalbe atar
Ancak kalb hemen tepki gösterir¸ savunmaya geçer
Fakat savunmayı bırakır¸ kabul ederse¸ şeytan birinci atışta hedefe isabet ettirmiş demektir
Fakat kalb kabul etmezse¸ orada bir iz bırakır¸ sonunda bir puş bir leke oluşturur
Bir süre sonra hayal aynasına bazı pis düşünceler yansır¸ edebe aykırı bazı çirkin görüntüler oluşur
Zaten bu görüntü ve leke kalbin hırçınlaşıp feryat etmesine¸ sıkılıp daralmasına kâfi gelmiştir
Sonunda "Eyvah!" diyerek ilk hastalık mikrobunu kapmış olur ve ümitsizliğe düşüverir
Vesvese mikrobunu kapan insan¸ kalbinin Rabbine karşı edepsizlikte bulunduğunu sanır¸ telaşa kapılır¸ titrer ve birdenbire heyecan dalgası bedeninin her yanım sarar
Bütün duygular yaralanmıştır¸ kalb penceresi puslanmış görüntüler netliğini kaybetmiştir
İnsan bu halden kurtulmak için çırpınıp durur
Ancak kalbinin gerçek sesine¸ yani kalbe gelen melek ilhamına kulak vermediğinden bir an için kendini boşlukta hisseder ve neticede huzurdan kaçar¸ gaflete dalar
Evet¸ artık iyice mikrop kalbi sarmıştır
Bu anda insan bîçaredir¸ çaresizdir
Kurtuluş yollarını¸ tedavi çarelerini arar
Bu yaranın merhemi ve ilacı nedir?
Ve tedavi yolu:
Birinci tedavi: Bu durumda en önemli mesele¸ heyecana yenilip telâşa kapılmamaktır
Böyle bir vesveseye kapılan insan telaşa düşmemeli¸ endişe etmemelidir
Telâş ve endişeye sebep olan şeyin gerçekte var olması gerekir
Oysa kalbe ve hatıra gelenler¸ birer hayal ürününden başka I birşey değildir
Hayalden geçen çirkin şeylerin bir değeri¸ bir önemi yoktur
Üstelik insana bir zarar da vermez
Bunun için insanın küfre iten şeyleri hayal etmesi onu küfre götürmediği gibi¸ edebe aykırı birşeyi düşünmesi de E edepsizlik olmaz
Çünkü bir şeyin hayalden geçirilmesi bir l karar ve hüküm sayılmaz
Bundan dolayı insanı bağlamaz¸ iyiliğinin veya kötülüğünün delili sayılmaz¸ hakkında bir sonuca götürmez
Oysa edepsizlik¸ kötü söz ve çirkin bir kelimenin ifadesi bir hükümdür
Küfrü ve çirkin sözü hayalinden geçiren insan bunu söylemiş değildir ki mes'ul durumda kalsın
İkinci tedavi: Kalbe gelen çirkin sözler¸ edebe aykırı haller kalbten gelmiyor¸ bunun için kalbe ait değildir
Çünkü bu sözlerden kalb rahatsızdır; sıkılıyor¸ daralıyor
Kalbin bir ürünü olmadığı için bir kuruntu ve evhamdan başka bir şey değildir
Kalbten kaynaklanmadığına göre¸ şeytandan kaynaklanıyor¸ belki kalbe yakın olan şeytanın lemmesinden geliyor
Lümme-i şeytaniye hadiste şöyle ifade edilmektedir:
Hadisi Abdullah bin Mes'ud rivayet etmektedir
Resul-i Ekrem (a
s
m
) şöyle buyurmuşlardır:
"Âdemoğlunda bir şeytanın lemmesi vardır¸ bir de meleğin lemmesi vardır
Şeytanın lemmesi¸ şerre (küfür¸ günah ve zulme) teşvik etmek ve hakkı yalanlamaktır; meleğin lemmesi ise iyiliği ilham etmek ve hakkı tasdik etmektir
Bunu her kim vicdanında hissederse Allah'tan olduğunu bilsin ve Allah'a hamdetsin
Öbürünü hisseden de şeytandan Allah'a sığınsın
Daha sonra Resulullah (a
s
m
) şu âyeti (meali) okudu: 'Şeytan sizi fakir düşmekle korkutur da¸ cimriliğe ve kötülüğe teşvik eder
Allah ise Kendi hazinesinden size mağfiret ve bolluk vaad ediyor
"(7)
Hadis-i şerifte geçen lemme¸ hadis âlimleri tarafından "şeytanın inmesi¸ yakınlığı¸ dokunması ve vesvesesi" olarak açıklanırken¸ meleğin lemmesi de "ilham" olarak izah edilmektedir
Lemme¸ şeytan ve meleğin kalbteki üssü¸ merkezi¸ karargâhı ve santralıdır
Bunlar birbirlerine çok yakındır
Şeytan kendi karargâhından kalbe devamlı vesvese okları fırlatarak insanı küfre¸ isyana ve günaha çağırır¸ hakkı ve hakikati reddetmeye yöneltir; melek de şeytanın lemmesini bertaraf etmek için karşı atağa geçer¸ ilham vererek¸ onu hayra¸ güzelliklere¸ sevaba ve hakka çağırır
İşte insanın kalbine gelen¸ hayal aynasına yansıyan bu çirkin sözler¸ şeytanın santralından gelmektedir
Aynı kalbde şeytanın santralı ile meleğin santralının birbirine yakın olması¸ aynanın parlak yüzü ile mat yüzünün birarada bulunmasına benzer
Bir başka ifadeyle bir kütüphanede iyi kitapla kötü kitabın yanyana durması gibidir
Bunun için melek ilhamı ile şeytan vesveseninin birbirine yakın olması insana bir zarar vermez
Nasıl olursa¸ insan vesveseden zarar görür?
İnsan vesvesenin zarar vereceği vehmine kapılır¸ zarar verdiğini düşünürse zarar görür
Böylece kalbini sıkıntıya sokmuş¸ ıztıraba sürüklemiştir
Çünkü hayali hakikat sanmıştır
Bir şeytan işi olan vesveseyi kendi kalbine mal etmiştir
Şeytanın vesvesesini kalbinden gelen bir söz gibi kabullenmiştir
Yani vesvesenin zarar verdiği kanaatine varmış¸ zarar görmüştür
Tehlikeli sanmış¸ tehlikeye düşmüştür
Zaten şeytan da böyle bir şeyi istemektedir ve şeytanın dediği olmuştur
Bundan kurtulmak için ne yapmalı? Hadiste de bildirildiği gibi¸ hemen şeytanın şerrinden Allah'a sığınmalıdır
1 Enfal Sûresi¸ 24
2 Teğâbün Sûresi¸ 11
3 Ra'd Sûresi¸ 28
4 Fetih Sûresi¸ 4
5 Hucurât Sûresi
7
6 Enfal Sûresi¸ 2
7 Tirmizî¸ Tefsîrü'l-Kurân¸ hadis no: 2988
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul