10-11-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Taharet Almadan Abdest Almak
taharet almadan abdest almak
Hakkında taharet almadan abdest almak
Her abdestten önce taharet alamk şart değildir Tuvalet ihtiyacı görüldükten sonra taharet alınır
Namazın farzlarından birisi de necasetten taharettir Yani bedenimizde veya elbisemizde bulunan necasetin giderilip o şekilde namaza durulması gerekir Hanefi mezhebine göre az bir necaset namaza mani teşkil etmez Bu bakımdan namaza mani olmayacak kadar bir necaset bulaşmışsa taharet alınmadan da abdest alınıp namaz kılınabilir Bu necasetin ölçüsü aşağıda verilecektir Ancak takvaya uygun olanı hiç necaset olmadan namaza durmaktır
Şeriatın temiz saymadığı, necis (pis) kabul ettiği şeylerin fıkıh kitablannda iki kısma ayrılarak incelendiği görülür:
1 — Ağır Necaset (Necaset-i Galîza),
2 — Hafif Necaset (Necaset-i Hafife)
Bu ayırım, pisliğin az veya çok oluşuna göre değil, namazın sıhhatına mâni olup olmayan miktarına göre yapılmaktadır
Yoksa pislik, ister galiz olsun, ister hafif, eşyayı kirletmekte birbirine eşittir Meselâ, bunlar az miktarlardaki bir suyun içine düşseler, o suyu derhal necis (pis) ederler Artık o sudan abdest almak caiz olmaz
• Galiz Necasetten Namazın Sıhhatine Mâni Olan Miktar Ne Kadardır?
Bu pisliğin, kuru veya yaş bir madde olup olmamasına göre, namazın sıhhatine mâni olan miktar değişir Şöyle ki: Galiz necaset tabir edilen ağır pislik, kuru bir madde ise, bir dirhem, yani, üç gramdan az olmalıdır Üç gramdan fazlası, namazın sıhhatine mâni olur
Eğer yaş bir madde ise, el ayası dediğimiz avuç içinden daha geniş bir alana yayılmamış olması şarttır El ayasından fazla bir kısmı ıslatmış olan pislik, namaza mânidir Namaz kılabilmek için bu miktardaki pisliklerden temizlenmek farzdır
Bu miktarlardan aşağı olan pislikler, namazın sıhhatine engel teşkil etmez Ancak yine de bu miktar pisliğin -eğer mümkünse yok edilmesi sünnettir
Kaynak:Mehmed Dikmen, İslam İlmihali, Cihan Yayınları, İstanbul, 1991, ss 162-163
|
|
|