Prof. Dr. Sinsi
|
Namazın Manası
Namazın Manası
Hakkında Namazın Manası
Sonu olmayan arzulara meftun ve her şey kendisini müteessir Edebilecek Kadar hassas olan insanın ihtiyaçlarını karşılayacak ve bitmek bilmeyen sıkıntılarını ve düşmanlarını bertaraf edecek tek Zât, hiç şüphesiz Kudret ve Rahmeti sınırsız olan Hakk Teâlâ ’dır
Cenab-ı Hakkın huzuruna çıkmak için en güzel kapı ise namazdır Namaz, mü’minin miracıdır
Mü’min, namazı Cenneti kazanmak için kılmaz; daha önce kendisine verilen hudutsuz nimetlerin şükrünü eda etmek için edâ eder Ama Yüce Yaratıcı o kadar Rahmet ve Kerem sahibidir ki, namazını edâ eden kullarına fazlından Cenneti de ihsan eder
Namaz bir ağaç ise çekirdekleri tekbir, tesbih ve şükürdür
Namaz, tesbîh, ta’zim ve hamd manalarını ihtiva eder
Bunun için namazın her rüknüne“Sübhânallah”, “Elhamdülillâh” ve “Allâhüekber” mübarek kelimeleri serpiştirilmiş ve bu mukaddes kelimeler namazın sonundaki tesbîhâtın esasları olmuştur
Namaz, Celâl sahibi yaratıcı tarafından her yirmi dört saat zarfında tayin edilen vakitlerde manevî huzuruna yapılan bir davettir
Kulun ezelî misakta Rabbine verdiği sözü yerine getirmesidir
Fatiha, nasıl Kur’an’ın fihristi hükmünde ise namaz da diğer bütün ibadetleri ihtiva eden harika bir fihrist gibidir
İnsan namaz kılarak oruç, zekat, hac gibi ibadetleri de temsîlen yapmış olur Yani namazda yemek ve içmekten uzak durarak orucu, kıbleye yönelerek haccı, bedenen hareket ederek ve zamanını vererek zekatı bir nebze îfâ etmiş olur Aynı zamanda hayvanların, bitkilerin ve diğer varlıkların ibadetlerini de namazında temsil ederek yeryüzünün halifesi olduğunu ilan eder
Bu yönüyle namaz, bütün varlıkların ibadetlerinin mukaddes bir haritası gibidir
HER BİR NAMAZ VAKTİ: MÜHİM BİR İNKILAP ZAMANI
Namaz vakitleri gelişigüzel değildir Beş vakit namaz hem mü’minin zamanını düzenler hem de ona insan, dünya ve kâinatın ömründeki önemli bazı hadiseleri hatırlatır
Meselâ sabah namazı vakti ( fecr ), bahar mevsimini, insanın anne karnına düşmesini ve yerlerin ve göklerin altı günde yaratılışını hatırlatır
Öğle namazı vakti ( zuhur ), yaz mevsimine, hem gençlik zamanına, hem de dünyanın ömründe insan devrine işaret eder
İkindi namazı vakti ( asr ) güz mevsimini, ihtiyarlık vaktini, dünyanın ömründe ise âhir zaman peygamberi (asm)’ın asr-ı saadetini hatırlatır
Bu yönüyle mahzun ama tatlı bir vakittir ikindi vakti
Akşam namazı vakti ( mağrib ), hem güz mevsiminin sonunu, hem insanın ölümünü, hem de kıyametin kopmasını hatırlatır İnsanı gafletten uyandırır, ikaz eder
Yatsı namazı vakti ( îşâ ’) ise gündüz âleminin tamamen geceye dönüşmesini, kış mevsiminin beyaz kefeni ile tüm yeryüzünü örtmesini, vefat etmiş bir insanın arkada bıraktıklarının ölümünü, imtihan yeri olan dünyanın tamamen kapanmasını hatırlatır
Gece vakti teheccüd ise kabir karanlığında ve berzah kışında ne kadar faydalı ve lüzumlu bir ışık olduğunu kılana hissettirir
Namaz, lâhûtî lezzetle beraber İlâhî bir izzet verir insana Rabbine yönelmenin verdiği huzur ile birlikte Onu razı edememe tedirginliğinin tatlı telaşını yaşatır
Seccade sandıkları gözyaşı akçeleriyle dolar bu yüzden Hatta bazen olur ki, sahabelerin namazlarında olduğu gibi, sadece baş gitmez secdeye; tüm hisler, bütün zerreler rükû eder, secdeye giderler
Onun için ayağına ok saplanan Hz Ali (kv), “Namaza durayım, öyle çıkartın!” demiştir
Onun için Hz Eyyûb el-Ensârî (ra) namazdayken yanında bir duvarın yıkıldığını duymamıştır bile
Onun için Abbad bin Bişr (ra) Zâtü’r-Rika gazvesinde kendisine saplanan üç oka rağmen “Öyle bir sûre okuyordum ki bölmek istemedim!” demiş ve namazını bozmamıştır
Namaz onlar için beşinci mevsimdir
çünkü Namaz , insan için Kâinâtın Sultanı ile yapılan bir görüşmedir
çünkü… Namaz , latif, Nazif bir vazife; aziz, leziz bir hizmettir
çünkü Namaz, kabirde gıda ve ziyâ, mahşerde senet ve berat, sıratta nûr ve Burak’tır çünkü…
|