Prof. Dr. Sinsi
|
Ziyaret Tavafı Nedir, Ziyaret Tavafı Nasıl Yapılır
Ziyaret tavafı nedir, Ziyaret tavafı nasıl yapılır
Hakkında Ziyaret tavafı nedir, Ziyaret tavafı nasıl yapılır
Ziyaret tavafı
Ziyaret tavafı, Ziyaret tavafı nedir, Ziyaret tavafı nasıl yapılır, Ziyaret tavafının yapılışı, Ziyaret tavafı hakkında bilgi, Ziyaret tavafı ile ilgili bilgi, Ziyaret tavafıyla ilgili bilgiler,
Tavaf, “bir şeyin etrafında dolaşmak, dönmek” gibi anlamlara gelir Terim olarak ise tavaf, Hacerülesved’in bulunduğu köşeden veya hizasından başlayıp, Kâbe’nin etrafında yedi defa dönmektir Her bir devire “şavt” denir Yedi şavt bir tavaf olur Ziyaret tavafı farz olup haccın iki rüknünden biridir “İfâda tavafı” da denilen bu tavaf yapılmadıkça hac tamam olmaz Ancak, Arafat vakfesini yaptıktan sonra vefat eden kişi haccının tamamlanmasını vasiyet etmişse, bir “bedene” (sığır veya deve kurbanı) kesilmekle haccı tamamlanır
a) Tavafın Sahih Olmasının Şartları
1 Tavafın Vaktinde Yapılması
Tavafın hangi vakitten itibaren yapılacağı yani başlangıç vakti önemlidir Son vakti için bir sınır yoktur, ömrün sonuna kadar herhangi bir vakitte yapılması yeterlidir
Hanefî ve Mâlikîler’e göre ziyaret tavafının vakti bayramın ilk günü fecr-i sâdıktan itibaren başlar Şâfiî ve Hanbelîler’e göre ise ziyaret tavafının vakti, arefe günü gece yarısından itibaren başlar Ziyaret tavafı ilk vaktinden sonra her zaman yapılabilirse de Ebû Hanîfe’ye göre bu tavafın kurban kesme günlerinde, yani bayramın üçüncü günü güneş batıncaya kadar; Mâlikîler’e göre ise zilhiccenin sonuna kadar yapılması vâciptir Mazeretsiz olarak daha sonraya bırakılırsa ceza (dem) gerekir
Şâfiî ve Hanbelîler ile Ebû Yûsuf ve İmam Muhammed’e göre ise, ziyaret tavafının bayramın ilk üç gününde yapılması vâcip değil, sünnettir Mazeretsiz olarak daha sonra yapılması mekruh ise de ceza gerekmez
Tavafın, bayramın ilk günü yapılması ise daha faziletlidir
2 Niyet
Niyet, yapılmak istenen bir şeyin bilinmesi ve kalben belirlenmesidir Ayrıca dille söylenmesi müstehaptır Tavaf niyeti olmaksızın Kâbe’nin etrafında dolaşmak tavaf sayılmaz Ancak niyette tavafın türünü yani bu yapılan tavafın kudüm tavafı mı, ziyaret tavafı mı yoksa umre tavafı mı olduğunu tayin etmek gerekmez; mutlak tavafa niyet yeterlidir
3 Tavafın Mescid-i Haram’ın İçinde, Kâbe’nin Etrafında Yapılması
Kâbe’nin etrafında tavaf yapılan yere “metâf” (tavaf alanı) denir Tavaf sadece burada yapılmaz Mescid-i Harâm’ın içinde olmak şartıyla, daha geniş devir yapılarak metâfın dışından, hatta mescidin üst katlarından Kâbe’nin çevresi dolaşılabilir Fakat Harem-i şerif’in dışından dolaşmak tavaf sayılmaz Çünkü bu, Kâbe’yi değil, mescidi tavaf olur
4 Şavtların Çoğunu Yapmış Olmak
Hanefîler’e göre, şavtların çoğunu yani en az dördünü yapmış olmak tavafın geçerlilik şartı olup son üç şavt yapılmayacak olursa, tavaf sahih olur, fakat farz ve vâcip tavaflarda eksik kalan her şavt için ceza gerekir Diğer üç mezhepte ise, yedi şavtın hepsi rükün olup bütün şavtlar yapılmadığı takdirde tavaf sahih olmaz
b) Tavafın Vâcipleri
1 Abdestli olmak Tavaf esnasında abdest bozulursa, abdest alındıktan sonra eksik kalan şavtlar tamamlanabilir
2 Setr-i avret, yani avret sayılan yerlerin örtülü olması Setr-i avret, her zaman farzdır Tavafta vâcip olmasının anlamı, ihlâlinden dolayı ceza gerekmesidir Avret sayılan uzuvların dörtte biri veya daha çoğu açılırsa ceza gerekir; daha azında ceza gerekmez
3 Teyâmün, yani Kâbe’yi sol tarafına alıp kendisi Kâbe’nin sağında olacak şekilde yürümek
4 Tavafa Hacerülesved veya hizasından başlamak
5 Tavafı, hatîmin dışından dolaşarak yapmak Çünkü hatîm denilen kısım Kâbe’den sayılır Hatîmin dışından dolaşmadan yapılan şavtlar iade edilmediği veya hiç değilse eksik kalan kısım hatîmin çevresi dolaşılarak ikmal edilmediği takdirde ceza gerekir
6 Farz ve vâcip tavafları yedi şavta tamamlamak
7 Gücü yetenler tavafı yürüyerek yapmak Yaşlılık, hastalık veya sakatlık sebebiyle yürüyerek tavaf edemeyenler arabaya veya tahtırevana binerek tavaf ederler
8 Tavaf namazı kılmak İster farz, ister vâcip, isterse nâfile olsun, her tavaftan sonra iki rek`at tavaf namazı kılmak vâciptir Kerâhet vakti değilse, tavafın hemen peşinden hiç ara vermeden bu namazı kılmak müstehaptır Daha sonra kılınsa da eda edilmiş olur Çünkü bu namaz, haccın veya tavafın vâciplerinden değil, vitir namazı gibi müstakil bir vâciptir Bu sebeple terki hac cinayeti sayılmaz ve bir ceza gerekmez
Arada tavaf namazını kılmadan peş peşe tavaf yapmak ise mekruhtur
Tavaf namazını “makam-ı İbrâhim”in arkasında kılmak müstehaptır Orada yer bulunmazsa, mescidin içinde uygun olan başka bir yerde kılınır Harem bölgesi dışında kılmak ise mekruhtur İhram namazında olduğu gibi, bu namazın da ilk rek`atında Kâfirûn, ikinci rek`atında İhlâs sûrelerinin okunması müstehaptır Tavaf için kerâhet vakti yoktur Ancak, Hanefîler’e göre, tavaf namazı farz ve vâcip namazların kılınması mekruh olan üç vakit dışında, sabah ve ikindi namazlarının farzları eda edildikten sonra da kılınmaz Şâfiî mezhebinde ise kerâhet vaktinde tamamlanan tavafla ilgili tavaf namazı o anda kılınabilir
Yukarıda sayılanlardan ilk altısı sadece Hanefîler’e göre vâciptir Diğer üç mezhepte bunlar tavafın sıhhat şartı olduğundan, herhangi birinin eksik kalması halinde tavaf sahih olmaz ve iade edilmesi gerekir Son ikisi yani tavaf namazı ve tavafın yürüyerek yapılması, Hanefî ve Mâlikîler’e göre vâcip, Şâfiî ve Hanbelîler’e göre ise sünnettir
Tavafın vâciplerinden biri mazeretsiz terkedilirse ceza gerekir, fakat tavaf sahih olur Tavaf yeniden yapılırsa ceza düşer
|