Yalnız Mesajı Göster

Şeytan Taşlamak Nedir ?

Eski 10-11-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Şeytan Taşlamak Nedir ?






b) Şeytan Taşlamanın Zamanı

Taş atma zamanı Hanefî ve Malikîlere göre bayramın birinci günü fecr-i sâdıktan, Şafiî ve Hanbelîlere göre ise, gece yarısından bayramın dördüncü günü güneş batıncaya kadar olan süredir Ancak bu süre içinde, aşağıda açıklanacağı üzere taş atılması câiz olmayan vakitler de vardır

1 Bayramın Birinci Günü (10 Zilhicce) Bu günde yalnız Akabe Cemresi’ne yedi taş atılır Hanefîler’e göre, bayramın birinci günü taş atma zamanı, tan yerinin ağarmasından (fecr-i sâdık) ertesi günün tan yeri ağarmasına kadar olan süre olmakla birlikte, belirlenen bu süre içinde, güneşin doğması ile öğle namazı vaktinin girmesi arasındaki vakitte taşlamak sünnet, sabah güneşin doğmasından önce ve akşam güneşin batmasından sonra taş atmak mekruh kabul edilmiştir

Bu vakitlerde taş atmanın mekruh sayılması, ortalığın karanlık olmasıyla ilgilidir Çünkü karanlıkta atılan taşın hedefi tutması zor olduğu gibi, hedefe varıp varmadığı da izlenemez Bunun yanında hem eziyet çekme hem de başkasına eziyet etme ihtimali bulunmaktadır Fakat günümüzde bu bölgeler aydınlatıldığı için kerâhet sebebi olan sakıncalar da ortadan kalkmış olmaktadır Bu bakımdan özellikle yaşlıların ve kadınların taşlamayı bu vakitlerde yapmaları, hem kendileri için rahat olacağı, hem de gündüz olacak izdihamı rahatlatacağı gerekçesiyle daha uygun görülmüştür

Mâlikîler’e göre taşlama vakti bayramın birinci günü tan yerinin ağarmasıyla başlar ve akşam namazı vaktinin girmesine kadar devam eder Güneş battıktan sonra (gece veya ertesi gün) atılırsa, edâ değil kaza sayılır ve ceza gerekir Şâfiî ve Hanbelîler’e göre ise bu vakit gecenin yarısından bayramın dördüncü günü güneş batıncaya (teşrik günlerinin sonuna) kadar sürer Bu sürenin herhangi bir anında taş atılması sahihtir Ancak henüz güneş doğmadan atılması mekruh; güneşin doğuşundan zevale kadar geçen sürede sünnet; zevalden güneş batıncaya kadar kerâhetsiz câiz; mazeretsiz güneş battıktan sonraya geciktirmek ise mekruh sayılmıştır

2 Bayramın İkinci ve Üçüncü Günleri (11-12 Zilhicce) Bu günlerin her birinde her üç cemreye yedişer olmak üzere toplam 21 taş atılır Bu iki günde taş atma zamanı, zeval vaktinde başlar Hanefîlere göre ertesi gün fecr-i sâdıka kadar, Malikîlere göre ise güneşin batmasına kadar devam eder Belirtilen bu sürenin herhangi bir bölümünde taş atma işi yapılabilir Bu iki günde zevalden önce taş atılması ise câiz değildir

Şâfiî ve Hanbelîler’e göre ise bu günlerle ilgili taşlamanın süresi de bayramın ilk günü gibi teşrîk günlerinin sonuna kadardır

3 Bayramın Dördüncü Günü (13 Zilhicce) Ebû Yûsuf, İmam Muhammed ve diğer üç mezhep imamına göre bayramın dördüncü günü de taş atma vakti, ikinci ve üçüncü günlerde olduğu gibi zevalden itibaren başlar Ebû Hanîfe’ye göre ise bayramın dördüncü günü taş atma zamanı fecr-i sâdıkta başlar Ancak taşların henüz güneş doğmadan atılması mekruh, güneşin doğuşundan zevale kadarki sürede câiz, zevalden sonra atılması ise sünnettir

İster edâ, ister kazâ olsun, bayramın dördüncü günü güneşin batmasıyla taş atma süresi sona erer

c) Atılacak Taş Sayısı

Bayramın birinci günü, sadece Akabe Cemresi’ne 7 (yedi) taş atılır, diğer iki cemreye taş atılmaz Bayramın ikinci, üçüncü ve dördüncü günleri ise, Küçük Cemre’den başlamak üzere, sıra ile her üç cemreye, günde yedişerden 21 olmak üzere üç günde 63 taş atılır Bayramın birinci günü atılan yedi taş da eklenirse taşlamada atılan toplam taş sayısı 70 olur Ancak bayramın dördüncü günü cemrelere taş atmak faziletli olmakla birlikte zorunlu değildir Dördüncü gün taş zorunlu olmadığı takdirde atılan taş sayısı 49 (70-21=49) olur

Bayramın dördüncü günü taş atmayacak olanların, Hanefîler’e göre dördüncü günü fecr-i sâdıktan önce, diğer üç mezhepte ise üçüncü gün güneş batmadan önce Mina’dan ayrılmış olmaları gerekir Mina’nın Mekke tarafındaki sınırı, Akabe Cemresi’dir Akabe Cemresi’nden Mekke cihetine birkaç adım ilerlemek bile Mina’dan ayrılmak sayılır Bayramın dördüncü günü taş atmayacak olanların, üçüncü gün güneş batmadan Mina’dan ayrılmaları, Hanefîler’e göre sünnettir Güneş battıktan sonra ayrılmak mekruh ise de ceza gerekmez

d) Şeytan Taşlamanın Sünnetleri

1 Taşları üç-beş metre mesafeden atmak

2 Yedi taşı peş peşe atmak

3 Bayramın ikinci, üçüncü ve dördüncü günleri sırayla Küçük, Orta ve Akabe cemrelerine taş atmak Diğer üç mezhepte sıraya uymak sıhhat şartıdır

4 Atılan taşların nohuttan büyük, fındıktan küçük olması

5 Küçük ve Orta cemrelerde taş attıktan sonra dua etmek Akabe Cemresi’ne taş attıktan sonra dua edilmez, orası hemen terkedilir

6 Her bir taşı atarken “Bismillâhi Allahüekber” demek

e) Şeytan Taşlamanın Mekruhları

1 Büyükçe bir taşı olduğu gibi veya kırıp birkaç parça yaparak atmak

2 Cemre mahallinde biriken taşlardan alıp atmak

3 Temiz olmayan meselâ pislik bulaşmış taşları atmak

4 Bir cemreye aynı gün yediden çok taş atmak

5 Taş atarken cemreler arasında sıraya uymamak

f) Şeytan Taşlamanın Yapılışı

Cemre mahalline varmadan önce Müzdelife’de veya yolda yeteri kadar taş toplanıp hazırlanır Taşların Müzdelife’den veya belirli bir yerden toplanması gerekmez, her yerden alınabilir Sadece cemre mahallinde başkaları tarafından atılmış taşları alıp atmak mekruhtur Taşları atmak için cemrelere yeteri kadar yaklaşılır Atılacak taş, baş ve şahadet parmaklarının uçları ile tutulup “Bismillâhi Allahüekber, rağmen li’ş-şeytân ve hizbih” denilerek atılır Atılan taş yerine ulaşmaz veya uzağa düşerse, onun yerine başkası atılır

g) Şeytan Taşlamada Vekâlet

Hastalık, yaşlılık, sakatlık gibi mazeretlerle cemre mahalline gidip bizzat taş atmaları mümkün olmayanlar, uygun kişileri vekil ederek taşlarını attırırlar Mazeretin ölçüsü ayakta namaz kılmaktan âciz olmaktır İzdiham sebebiyle gündüz cemrelere yaklaşması mümkün olmayanlar taşlarını gece tenha zamanlarda atarlar Gece taş atabilecek durumda olanların, başkalarını vekil etmeleri câiz olmaz Çünkü vekâletin câiz olabilmesi için, acziyetin sabit olması gerekir Taş atma süresi içinde herhangi bir vakit, meselâ bayramın dördüncü günü bizzat taşını atabilecek olan kişinin başkasını vekil etmesi câiz değildir Vekil olanlar, önce kendi taşlarını, daha sonra vekili oldukları kişinin taşlarını atarlar

h) Vaktinde Atılamayan Taşların Kazâsı

Taş atma günlerinde her günün taşının kendi vakti içinde atılması vâcip olduğu gibi, vaktinde atılamayan taşların taş atma süresi içinde kazâ edilmesi de vâciptir Taş atma süresi, bayramın dördüncü günü güneşin batması ile son bulur Bundan sonra eda ve kazâ olarak taşlama yapılmaz Ebû Hanîfe ve İmam Mâlik’e göre, vaktinde atılamayan taşlar, taşlama süresi içinde kazâ edilse de cezası düşmez Ebû Yûsuf ve İmam Muhammed’e göre ise taş atma süresi içinde kazâ edildiği takdirde cezası düşer

Şâfiî ve Hanbelîler’e göre ise vaktinde atılamayan taşlar bayramın dördüncü günü güneş batmadan önce atıldığı takdirde, kazâ değil, eda sayılır Gecikmeden dolayı ceza da gerekmez

Artan Taşlar

Artan taşlar ihtiyacı olanlara verilir veya uygun bir yere bırakılır; toprağa gömülmesi gerekmez Yeterli sayıdan fazlasının cemrelere atılması mekruhtur

Hac, Şeytan taşlama,



Alıntı Yaparak Cevapla