Prof. Dr. Sinsi
|
Bütün Vücud
Bütün Vücud
Hakkında Bütün Vücud
“Bütün vücud âlemlerinin ‘Elhamdülillah Elhamdülillah’ ve bütün adem âlemlerinin de ‘Sübhanallah Sübhanallah’” demesini nasil degerlendirmeliyiz? “O dehsetli Cehennem fabrikasi, sair vazifeleri içinde, âlem-i vüc
Vücud, varlik; adem ise yokluk mânâsina geliyor Her varligin terki, bir yoklugu netice veriyor Sihhatin bozulmasina hastalik, dogru olmayana yalan, dürüstlügün terkine sahtekârlik, imandan mahrum kalmaya küfür, tevhitten sapmaya sirk deniliyor
Yok iken var olan insanoglu, kendisini bu varlik nimetine kavusturan Rabb’inin de var oldugunu anlamis ve böylece, “iman varligi”na erismistir
Nur Külliyati`ndan bir cümle: “Bütün kusurlar ademden ve kabiliyetsizlikten ve tahribden ve vazife yapmamaktan -ki birer ademdirler- ve vücudî olmayan ademî fiillerden geliyor ” (Sualar)
Ademî fiil denilince, yokluga dayanan, yahut sonu yokluga çikan isleri anliyoruz Adem-i itimat, “itimatsizlik” demek oluyor; adem-i kifayet ise “yeterli olmama ” dir
Meselâ, namaz kilmak vücudî bir fiildir, kilmamak ise ademîdir Namaz kilmamak diye müstakil bir is yoktur; ama insan namaz kilma fiilini terk ettiginde bu adem kendiliginden ortaya çikmis olur
Görmek vücut âlemindendir, körlük ise adem Birisini kör eden insan, adem âlemleri hesabina çalismis demektir
Hidayet vücut âlemindendir, dalalet ise adem âleminden Iman ve hidayet ile kalp gözü açilir ve insan sonsuz bir varliga kavusur
Küfür, imanin yoklugu, dalâlet ise hidayetten mahrumiyettir
Ayni sekilde, ilim “vücuttur”, cehalet ise “adem” Cehalet ilmin yoklugudur
Tevhid, yani Allah’i bir bilmek vücut âlemindendir Bir insan tevhid hakikatini kabul etmekle ortaya müspet bir inanç koymus oluyor Ama sirk ademdir Allah’in, seriki olmadigindan ona kosulan sirk de boslukta kalir, adem âleminden çikamaz
Su var ki, hakikati olmayan bu yanlis inanca birtakim kimseler sahip çikabilirler O müsriklerin vücudu vardir, ama “sirkin vücudu” yoktur
Dogru söylemek vücut âlemindendir, yalan söylemek ise ademî bir fiil Misalleri çogaltabiliriz
Ademin kaynaklarindan birisi: Kabiliyetsizlik
Yumurtada kuzu olma kabiliyeti yoktur Ve bu ademin neticesi de bir baska ademdir: Yumurtadan kuzu çikmamasi
Bir diger kaynak: Tahrip
Meselâ, insanlarin ahlâkini tahrip eden yayinlar, adem hesabina çalisirlar Bu ademin adi, ahlâksizliktir Ahlâk vücuttur, bundan mahrumiyet ise adem
Ademin baska bir kaynagi: Vazife yapmamak Is görmemek, tembelce yatip ortaya bir sey koymamak “adem” hesabina geçer
Üstad hazretleri, Asa-yi Musa adli eserinde, “Bütün vücud âlemlerinin ‘Elhamdülillah Elhamdülillah’ ve bütün adem âlemlerinin de ‘sübhanallah Sübhanallah’ ” dedigini kaydeder
Allah’in cemal, kemal ve rahmetini gösteren bütün tecelliler karsisinda kul, Rabb’ine hamd eder, “Elhamdülillah” der Yani bütün medih ve senalarin ancak Allah’a mahsus oldugunu beyan eder
Allah’i noksan sifatlardan tenzih ederken de “Sübhanallah” der
Demek oluyor ki, hayir, ihsan, güzellik, kemal, hayat, görme, isitme gibi bütün vücut âlemleri, insani hamd etmege götürürken, noksanlik, bilgisizlik, çirkinlik, görmeme, isitmeme, hayattan mahrum olma gibi bütün adem âlemleri de insana Sübhanallah dedirtir, yani Allah bütün bu ve benzeri noksanliklardan münezzehtir, mukaddestir
Peygamberler ve onlarin yolundan gidenler hep vücut âlemleri n----- çalismislardir Günümüz tabiriyle onlar hep “yapici” olmuslardir; “yikici” degil Zira, tamir vücuttur, tahrip ise ademdir
Onlar, insanlarin ruh binalarini, “iman, takva, salih amel ve güzel ahlâk” üzerine kurmak istemisler, seytanlar ve onlarin temsilcileri ise küfür, günah, isyan ve ahlâksizlik yolunu tutarak adem âlemlerinde faaliyet göstermislerdir
Bu ikinci güruhun akibeti de ayni eserde söyle dile getirilir:
“O dehsetli Cehennem fabrikasi, sair vazifeleri içinde, âlem-i vücud kâinatini âlem-i adem pisliklerinden temizlettiriyor ” (Sualar)
Cehennemde küfür yoktur, zira oraya girenler artik bütün iman hakikatlerine inanmislardir Kabri görmüsler, orada azap meleklerini tanimislar, dirilmeyi yasamislar, mahserde Rablerinin huzurunda hesap vermisler ve iste simdi bu hesaptan müflis olarak ayrildiktan sonra azap diyarina girmislerdir
Cehennemde sirk de yanmis, kavrulmus ve yerini tevhide birakmistir Artik Cehennemin her ferdi çok iyi bilmektedir ki, Allah’tan baska Mabud, Ondan baska Hâlik ve Mâlik yoktur
Ahiret ülkesi, iman ve itaat edenlerin mükafat beldesidir; etmeyenlerin de ceza menzili Cennet vücut âlemlerinin, cehennem ise adem âlemlerinin mahsûlleriyle dolup tasacaktir
Cennet ehli, “cemal, rahmet, ihsan ve kerem” tecellileriyle mest olacaklar, Cehennem ehli ise Allah’in kahrini, izzet ve celalini en kâmil mânâsiyla idrak edeceklerdir
|