Yalnız Mesajı Göster

Günahtan Kaçmak Sevaptan Önce Gelir

Eski 10-11-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Günahtan Kaçmak Sevaptan Önce Gelir




Günahtan kaçmak sevaptan önce gelir
Hakkında Günahtan kaçmak sevaptan önce gelir




Günahtan kaçmak sevaptan önce gelir

Bir haramdan kaçmak, milyonlarca nafile namaz kılmaktan evladır Haram işleyerek farz, mekruh işleyerek sünnet yapılmaz Günahtan kaçmak ibadet yapmaktan önce gelir (U Besair)

Dinimizde, günahtan kaçınmak, sevap kazanmaktan önce gelir Hadis-i şerifte buyuruluyor ki:

(Az bir haramdan kaçmak, 80 bin nafile hac sevabından efdaldir) [Deylemi]

Bir hadis-i şerifte, (Çok az bir günahtan kaçınmak, bütün cin ve insanların [nâfile] ibadetleri toplamından daha iyidir) buyuruluyor Her günah, Allahü teâlâya isyan olduğundan, büyüktür; fakat bazısı, bazısına göre küçük görünür Bir küçük günahı yapmamak bütün cihanın nafile ibadetlerinden daha sevabdır, çünkü nafile ibadet yapmak farz değildir Günahlardan kaçınmaksa farzdır (Rıyad-un-nasıhin)

Günah işlemeyi düşünmek, işlemeye niyet etmek, karar vermek günah olmaz, yapmak günah olur Günah işlemeye karar verip bir kere yaparsa, ısrar olur Hiç yapmazsa, devamlı yapmaya kasd etmesi, karar vermesi ısrar olmaz Devamlı yapmaya karar verip ve işleyip de pişman olur, terk ederse ısrar olmaz Tekrar yapıp yine tevbe ederse, ısrar olmaz Günde çok kere yapıp, her birinden sonra tevbe etmek, ısrar olmaz

Tevbe ederken, günah işlediğine pişman olup üzülmek ve günahtan hemen vazgeçmek ve bir daha yapmamaya karar vermek şarttır Bu üç şartı yapmadan, yalnız dil ile tevbe etmek, yalancılık olur Küçük günahta ısrar etmek, büyük günah olur, büyük günahı bir kere yapmaktan daha büyük olur Tevbe edince, büyük günah da affolur Küçük günahı küçük görmek, büyük günahtır Küçük günah işlediğini söyleyerek övünmek, büyük günah olur Küçük günah işleyeni, âlim ve salih sanmak da, büyük günah olur

İmanı olan, büyük günaha düşmemek için, küçük günahtan kaçar, günahın küçüğü olmaz, Allah’a olan her muhalefet büyüktür

Şüpheli bir şeyle karşılaşınca, eli kalb üzerine koymalı Kalb çarpması artmazsa, o şeyi yapmalı Eğer, fazla çarparsa yapmamalı Hadis-i şerifte, (Elini göğsüne koy! Helal şeyde kalb sakin olur Haram şeyde çarpıntı olur Şüpheye düşersen yapma! Din adamları fetva verseler de yapma!) buyuruldu

Büyük günahlar çok yapılırsa, iman gidebilir Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:

(Şu yedi büyük günahtan kaçının: 1- Allah’a şirk koşmak 2- Büyücülük 3- Katillik 4- Harpten kaçmak 5- Yetim malı yemek 6- Faizcilik 7- Namuslu kadına iftira etmek) [Taberani]

(En büyük günah, kişinin, geçimi kendisine ait olanları ihmal etmesidir) [Müslim]

(En büyük günah, kişinin borcunu ödemek için mal bırakmadan ölmesidir) [Ebu Davud]

(Ana babaya eziyet ve yalan yere şahitlik büyük günahtır) [Deylemi]

(Yalan yere yemin büyük günahtır) [Buhari]

(İlimde cimri olmayın, ilmi öğretmekten geri kalmayın İlmi gizlemeyin Çünkü ilmi gizlemekle yapılan hıyanet, malda yapılan hıyanetten daha büyük günahtır) [Ebu Nuaym]

(Üç büyük günah: Asiler etrafında toplanmak, ana babaya isyan, zalime yardım) [Taberani]

(Vasiyette vârislerden birini zarara sokmak büyük günahtır) [İbni Cerir]

(Şirkten sonra en büyük günah zinadır) [İbni Ebiddünya]

(Şarap içmek, büyük günahtır Bütün kötülüklerin anasıdır, başıdır) [Zevacir]

(Avret yerlerini [başkasının görmesi haram olan yerleri] açmak büyük günahtır) [Hakim]

(Bir müslümanın kalbini kırmak, Kâbe’yi yetmiş kere yıkmaktan daha günahtır) [R Nasıhin]

(Kalbinde zerre kadar kibir olan Cennete giremez) [Taberani]

Önemli kaideler

Sual: (Takkesiz kimsenin, cemaatle namaz kılması mı evla, yoksa yalnız başına takkeli mi kılması evladır?) sualine (Cemaatle namaz kılmak sünnettir Takkesiz namaz kılmak mekruhtur Takkesi olmayan cemaate uymaz, takkeyi bulup yalnız kılması, takkesiz cemaatle kılmasından evladır) deniyor Bu yanlış değil mi? Çünkü burada iki sünnet meselesi var, hangisi önemli ise o yapılmaz mı? Yani cemaatle kılmak daha evla değil mi? 27 derece sevap daha fazla değil mi?

CEVAP

Bu konudaki kaideleri bildirelim:

(Bir sünnet ile bir mekruh çakışınca, yani sünnet işlemek için mekruh işlemek zorunda kalınca sünneti bırakmak gerekir Yani mekruhtan kaçmak, sünneti yapmaktan önce gelir)

(Bir farz ile bir haram çakışınca, yani farz işlemek için haram işlemek zorunda kalınca farzı tehir etmek gerekir)

Bir örnek verelim:

Bir kadına hac farz olsa, fakat yanında mahremi bulunmadan hacca gidemez Giderse hac borcu ödenir ama, işlediği günah, kazandığı sevaptan daha fazla olur

Emir ile yasakta da bir kaide vardır:

Üstünde namaza mani olacak kadar necaset bulunan kimse, temizlemesi mümkün değilse, başka elbisesi de yoksa, öyle kılar, çıplak kılmaz Hatta temizleme imkanı olsa; fakat yanında yabancılar bulunsa, temizlemeden kılar Çünkü başkalarının yanında avret yerini açmak yasak edilmiştir Necaseti temizlemek ise emredilmiştir Kaide şöyledir:

(Emir ile yasak bir araya gelince, yasaktan kaçılır Çünkü, haramdan kaçmak, farzı yapmaktan önce gelir)

Yine önemli bir kaide de şudur:

(Haramdan kaçmanın sevabı, farzları yapmanın sevabından daha fazladır Farzları yapmamanın günahı, haram işlemek günahından daha çoktur)

Burada sanki ibadet etmek haramdan kaçmaktan önce geliyor sanılabilir Ama öyle değildir Yine haramdan kaçmak önce gelmektedir



Alıntı Yaparak Cevapla